Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Grader i luft/snö


vasalöparn

Recommended Posts

runt -4 om temperaturen har varit konstant ett tag.

0 grader om temperaruten har varit konstant ett tag. minus grader om vädret har gått från minus till 0.

0 grader, snö kan inte vara varmare än 0 grader.

Beror nog lite lite grand även på molnighet ev sol och luftfuktighet. I lägen med stor utstrålning tror jag snön ofta kommer att klart kallare än luften strax över snön. I skugga och kompakt snö kan det ta lång tid för snön att bli varmare även om lufttempen stiger. Och är det vindstilla kan temperaturen variera en hel del lokalt. Som man kan känna i Tennäng, t ex ....

Link to comment
Share on other sites

runt -4 om temperaturen har varit konstant ett tag.

0 grader om temperaruten har varit konstant ett tag. minus grader om vädret har gått från minus till 0.

0 grader' date=' snö kan inte vara varmare än 0 grader.[/quote']

Beror nog lite lite grand även på molnighet ev sol och luftfuktighet. I lägen med stor utstrålning tror jag snön ofta kommer att klart kallare än luften strax över snön. I skugga och kompakt snö kan det ta lång tid för snön att bli varmare även om lufttempen stiger. Och är det vindstilla kan temperaturen variera en hel del lokalt. Som man kan känna i Tennäng, t ex ....

Kan man säga att snön reagerar inte lika fort som luften men att det blir som i fuften fast lite senare. Vare sig det är från minus eller plus.

Link to comment
Share on other sites

runt -4 om temperaturen har varit konstant ett tag.

0 grader om temperaruten har varit konstant ett tag. minus grader om vädret har gått från minus till 0.

0 grader' date=' snö kan inte vara varmare än 0 grader.[/quote']

Beror nog lite lite grand även på molnighet ev sol och luftfuktighet. I lägen med stor utstrålning tror jag snön ofta kommer att klart kallare än luften strax över snön. I skugga och kompakt snö kan det ta lång tid för snön att bli varmare även om lufttempen stiger. Och är det vindstilla kan temperaturen variera en hel del lokalt. Som man kan känna i Tennäng, t ex ....

Kan man säga att snön reagerar inte lika fort som luften men att det blir som i fuften fast lite senare. Vare sig det är från minus eller plus.

Ungefär, förutom att det aldrig blir mer än noll i snön. Vissa dagar hinner säkert snön aldrig ikapp t ex en dagsmeja utom i solbackar. Kan vara plus i luften utan att snön orkar mycket mer än till ensiffrigt. I det läget vore rött/gult klister ett mindre lyckat val.

Link to comment
Share on other sites

Efter dagsmejan idag i stockholmstrakten, hur många minusgrader måste det bli så att man slipper klister och får ta burkvalla?

Räcker det med -5 grader?

Lär bli rejält hårt när det fryser på, så det blir nog klister eller tejp ett tag. Extra fint om det virvlar ner nån cm torr nysnö i det isiga ... skulle gissa att det blir klister täckt med burk ett bra tag om det inte snöar rejält.

 

(Skönt om jag har fel, så slipper vi kladda med klisterborttagning. Jag gillar att åka på klister, men inte att ha det på/av skidorna)

Link to comment
Share on other sites

Efter dagsmejan idag i stockholmstrakten' date=' hur många minusgrader måste det bli så att man slipper klister och får ta burkvalla?

Räcker det med -5 grader?[/quote']

Lär bli rejält hårt när det fryser på, så det blir nog klister eller tejp ett tag. Extra fint om det virvlar ner nån cm torr nysnö i det isiga ... skulle gissa att det blir klister täckt med burk ett bra tag om det inte snöar rejält.

 

(Skönt om jag har fel, så slipper vi kladda med klisterborttagning. Jag gillar att åka på klister, men inte att ha det på/av skidorna)

Precis. Spelar ingen roll hur kallt det blir, burkvallan kan inte göra entré igen förrän det kommer ny snö uppe på det hårda.

Link to comment
Share on other sites

Efter dagsmejan idag i stockholmstrakten' date=' hur många minusgrader måste det bli så att man slipper klister och får ta burkvalla?

Räcker det med -5 grader?[/quote']

Lär bli rejält hårt när det fryser på, så det blir nog klister eller tejp ett tag. Extra fint om det virvlar ner nån cm torr nysnö i det isiga ... skulle gissa att det blir klister täckt med burk ett bra tag om det inte snöar rejält.

 

(Skönt om jag har fel, så slipper vi kladda med klisterborttagning. Jag gillar att åka på klister, men inte att ha det på/av skidorna)

Precis. Spelar ingen roll hur kallt det blir, burkvallan kan inte göra entré igen förrän det kommer ny snö uppe på det hårda.

River man upp de isiga spåren och lägger nya behövs inget klister. Burkvalla funkar då bra på grov snö så länge det är minusgrader.

Link to comment
Share on other sites

Efter dagsmejan idag i stockholmstrakten' date=' hur många minusgrader måste det bli så att man slipper klister och får ta burkvalla?

Räcker det med -5 grader?[/quote']

Lär bli rejält hårt när det fryser på, så det blir nog klister eller tejp ett tag. Extra fint om det virvlar ner nån cm torr nysnö i det isiga ... skulle gissa att det blir klister täckt med burk ett bra tag om det inte snöar rejält.

 

(Skönt om jag har fel, så slipper vi kladda med klisterborttagning. Jag gillar att åka på klister, men inte att ha det på/av skidorna)

Precis. Spelar ingen roll hur kallt det blir, burkvallan kan inte göra entré igen förrän det kommer ny snö uppe på det hårda.

Det har kommit några mm snö till nu under kvällen - åtminstone ute på Värmdö/Ingarö. Ca -2 nu i alla fall. Då tar jag nog burk och inte klister. Men jag behöver vila efter en veckas sjukdom, så jag kan inte testa :(.

Link to comment
Share on other sites

Lär bli rejält hårt när det fryser på' date=' så det blir nog klister eller tejp ett tag. Extra fint om det virvlar ner nån cm torr nysnö i det isiga ... skulle gissa att det blir klister täckt med burk ett bra tag om det inte snöar rejält.

 

(Skönt om jag har fel, så slipper vi kladda med klisterborttagning. Jag gillar att åka på klister, men inte att ha det på/av skidorna)[/quote']

Precis. Spelar ingen roll hur kallt det blir, burkvallan kan inte göra entré igen förrän det kommer ny snö uppe på det hårda.

Det har kommit några mm snö till nu under kvällen - åtminstone ute på Värmdö/Ingarö. Ca -2 nu i alla fall. Då tar jag nog burk och inte klister. Men jag behöver vila efter en veckas sjukdom, så jag kan inte testa :(.

Verkar kunna hålla sig så till julafton. Kan nog bli rätt ok förhållanden med (rätt) burk då.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...