Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ont i ryggen?


Johaaan

Recommended Posts

Hej, idag åkte jag en tävling och kände på andra varvet att jag började på lite ont i ryggen.. Kändes mest då jag stakade..

 

Har det nått med tekniken att göra?

Förkorta stavar? Trots att jag har längre än "rekomenderat"

Förlånga stavar? nää?

Träningsverk? Fast iofs jag kände ju av det som smärta efteråt..

 

Den del jag känner av är långt nere på ryggen nästan nere vid svanskotan.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar få ont i rygglsutet ner mot svanskotan när jag springer. Jag brukar cykla ett par gånger på motionscykel, eller när det är väder, MTB. Det brukar hjälpa för mig.

Sen kan jag springa igen.

En annan bra övning är plankan. Stå minst 1min varje morgon innan du går till jobbet.

Känner mig mycket stabilare i ryggslutet sen jag började med det.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gissa att lite stretching hjälper, du är säkert för stel nån stans så att du får ont, kanske baksida lår eller just nere i ryggen. Vad vet jag? Det jag vet är iaf att det brukar gå att bota många småskavanker med just stretching...

 

Gott Nytt År!

Jag vet hur man stretchar ryggen men dte går inte för mig, aja får väll testa lite till :P

Nånananstans är jag då inte stel, är ganska vig.

 

Edit; är bara 13år c(: (H14)

Link to comment
Share on other sites

Tjenixen!

 

Har själv pboblem med ryggen, för mig är det oxå nedre delen av ryggen som

ställer till det. För mig så hjälper det att stretcha sätet och framförallt höftböjarna,

kan oxå tycka att baksidan av låren ger en positiv effekt. Du skall inte vara

bekymmrad det är alla gå.nger rent muskulärt. Tips är att stretcha flera gånger

per dag och du kommer att märka skillnad. Stryk gärna på med lite ormsalva

 

Lycka till

 

Trucken

Link to comment
Share on other sites

Att det gör ont i din rygg, ländryggen vad jag förstår, hänger nog ihop med att dina muskler i ländryggen krampar. Av den beskrivning du gjort gör jag den tolkningen och det är ett "problem" nog alla skidåkare känner emellanåt.

 

Stretching hjälper, träning hjälper också. Stryketräning även det. Byta stavar är inte meningsfullt.

Link to comment
Share on other sites

har samma problem varje vinter måste få en 20-30 mil på skidor innan det försvinner.

Eller försvinner gör det iofs inte men jag kan åka längre och längre innan det kommer och smärtan blir mindre intensiv ju mer mil jag får i benen. En grej som funkar för mig är att köra tills det känns som att ryggen ska gå av sen vilar jag över stavarna i ett par minuter då brukar smärtan helt försvinna ett tag. Sen upprepar jag det tills det klingar av. Förhoppningsvis hinner jag få bort det i år men det ser surt ut. Jag tror att det beror på för dåliga muskler i bålen som gör att ryggen får ta smällen istället.

Link to comment
Share on other sites

Byta stavar till lite längre tycker jag är helt fel. Du vinner ingenting på längre stavar och är ditt ryggont vad jag (och fler med mig) tror så är det träning som gäller. Med för långa stavar kommer din teknik att bli sämre.

 

Styrketräning, skidåkning, stretching är vad som gäller. Eller som Gunde sa: "det finns ingen genväg till framgång".

Link to comment
Share on other sites

Byta stavar till lite längre tycker jag är helt fel. Du vinner ingenting på längre stavar och är ditt ryggont vad jag (och fler med mig) tror så är det träning som gäller. Med för långa stavar kommer din teknik att bli sämre.

 

Styrketräning, skidåkning, stretching är vad som gäller. Eller som Gunde sa: "det finns ingen genväg till framgång".

Jag bytte inte jag testade bara..

Och jag har bara kännt av den en gång i hela mitt liv, får väll se om det kommer tillbaks :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...