no_brakes Posted August 30, 2006 Report Share Posted August 30, 2006 Tjänare!Tog fram rullisarna igår. Skrapade rätt illa om kullagren. Tänkte ta ut dom och rengöra. Men hur får man ut lagren ut hjulen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brant Posted August 30, 2006 Report Share Posted August 30, 2006 Undrar jag oxå.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted August 30, 2006 Report Share Posted August 30, 2006 Det är bara att knacka ut dom. Kanske skiljer på olika märken med mina Swenor är det inga problem med iallafall. Bara slå lätt på axeln på bakhjulen först på ena sidan tills det lagret är ute.....sen lika dant åt andra hållet. På Swenors framhjul är det mer skonsamt med ett 8 mm don (eller nåt annat som är 8 mm) som man knackar på axeln på samma sätt som bakhjulen. Ett tips för er som vill byta lager och tänkte köpa nya. Exakt samma lager finns på Biltema för 14.90 st. Skulle tro det är billigare än att köpa dom från någon rullskidleverantör. Det är ju trots allt exakt samma lager. Link to comment Share on other sites More sharing options...
no_brakes Posted August 30, 2006 Author Report Share Posted August 30, 2006 Jag ville alltså få ut mittenpinnen. Så jag satte i skruven som håller fast hjulet och slog som f*n. Ingenting hände, och jag var lite orolig för att jag skulle slå sönder hela kalaset om jag tog i hårdare. Så det där där med "lätt knackning" undrar jag. Men summa summarum, det är bara att slå på? tack för tipset på kullager hos biltema. Om jag får ut kullagren blir det nog nya där. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted August 30, 2006 Report Share Posted August 30, 2006 Du får nog slå på mittenpinnen som du kallar den inte med skruven som håller fast den utan direkt på mittenpinnen med ett don eller nåt annat som håller samma diameter som ju är 8 mm om du inte har något udda märke förstås. Link to comment Share on other sites More sharing options...
no_brakes Posted August 30, 2006 Author Report Share Posted August 30, 2006 Jag slog direkt på först, men då blev det fula märken. Det var därför jag satte i bulten och slog på den. Höll kanske igen lite, eftersom jag inte visste om det var så man skulle göra. Men jag skall prova med don och slå mig trött! Tack för hjälpen. Jag skickar räkning om det går sönder :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted August 30, 2006 Report Share Posted August 30, 2006 ös på med 5-56 först Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steffe Posted August 30, 2006 Report Share Posted August 30, 2006 Precis hemkommen från en sväng på rullisarna. Har börjat tjuta om ett lager så är väl dags o byta. Skåningen: Vad heter dessa lagren som man kan köpa på biltema? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted August 30, 2006 Report Share Posted August 30, 2006 Dom heter 608 ZZ och artikelnr på Biltema är 41-450. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steffe Posted August 30, 2006 Report Share Posted August 30, 2006 tackar tackar suveränt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steffe Posted August 31, 2006 Report Share Posted August 31, 2006 Jaha då skar ett lager då :-/Bara att byta samtliga lager. Link to comment Share on other sites More sharing options...
finn2 Posted August 31, 2006 Report Share Posted August 31, 2006 Jaha då skar ett lager då :-/Bara att byta samtliga lager.har aldrig varit med om att lager skär men att bromsen nyper. så hoppas för din del att de e lagret Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted September 1, 2006 Report Share Posted September 1, 2006 Tjänare!Tog fram rullisarna igår. Skrapade rätt illa om kullagren. Tänkte ta ut dom och rengöra. Men hur får man ut lagren ut hjulen??På rullskidorna brukar jag sällan ta bort lagren när jag rengör dom. Det räcker med att ta bort dammkåpan på lagren på varje sida av hjulet (den oftast röda lilla ringen), blåsa rent med bromsrengöringssprej om man vill och sedan fylla på med nytt bra kullagerfett. har aldrig varit med om att lager skär men att bromsen nyper. så hoppas för din del att de e lagretHar en kompis som stöp jävligt illa häromåret. Ska höra om det inte var lagren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted September 1, 2006 Report Share Posted September 1, 2006 Anledningen till att jag tar bort lagren ur hjulen är bara för att jag preparerar dom lite extra på tävlingshjulen inför oc efter en tävling. Annars har jag alrig tagit ur några lager ur träningshjulen. Där har jag bara varit med om att hjulen tar slut före lagret. Även om det kan låta lite mot slutet..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
finn2 Posted September 1, 2006 Report Share Posted September 1, 2006 Tjänare!Tog fram rullisarna igår. Skrapade rätt illa om kullagren. Tänkte ta ut dom och rengöra. Men hur får man ut lagren ut hjulen??På rullskidorna brukar jag sällan ta bort lagren när jag rengör dom. Det räcker med att ta bort dammkåpan på lagren på varje sida av hjulet (den oftast röda lilla ringen)' date=' blåsa rent med bromsrengöringssprej om man vill och sedan fylla på med nytt bra kullagerfett. har aldrig varit med om att lager skär men att bromsen nyper. så hoppas för din del att de e lagretHar en kompis som stöp jävligt illa häromåret. Ska höra om det inte var lagren.ja alltså ja menar inte att de inte händer att lagren nyper. utan bara att jag har haft oturen att pajja spärren men lagren brukar hålla, jag sliter ut gummit innan lagren:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted September 1, 2006 Report Share Posted September 1, 2006 vet inte om jag har skitlager eller om det är ni som är mesar och bara kör i torrväder:) men mina lager är inte vackra efter en höst/vinter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted September 1, 2006 Report Share Posted September 1, 2006 Eller så har du skitskidor ;)När jag åker i skitväder regn och salt så gör jag alltid rent skidorna efter varje gång. och då coh då torkar jag rent hjulen och lager utan att ta bort kullagern...bara tar bort det värsta......Men vad jag vet skiljer det sig åt med lite olika skidor. Det är olika kvalitet på lagren på olika skidor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan_H Posted September 1, 2006 Report Share Posted September 1, 2006 Tänk på att 608 zz lagren har metallbrickor som tätning vilket inte är lika bra som gummitätningarna. Dock rullar de lättare. Annars går det även att köpa lager till inlines, det är också 608 lager. För tävling borde det vara ypperligt med Abec 9 eller Abec 11 lager. Abec är för de som inte vet klassning på toleransen i lagren. 9 och 11 är mycket lite tolerans med extremt bra rullegenskaper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted September 1, 2006 Report Share Posted September 1, 2006 vet inte om jag har skitlager eller om det är ni som är mesar och bara kör i torrväder:) men mina lager är inte vackra efter en höst/vinter.På vintern när det är mycket salt och elände ser jag till att ha lagren ordentligt infettade. Om jag gör det bara ibland på sommaren, så gör jag det dess då oftare på hösten/vintern. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted September 16, 2006 Report Share Posted September 16, 2006 har aldrig varit med om att lager skär men att bromsen nyper. så hoppas för din del att de e lagretHar en kompis som stöp jävligt illa häromåret. Ska höra om det inte var lagren.ja alltså ja menar inte att de inte händer att lagren nyper,utan bara att jag har haft oturen att pajja spärren men lagren brukar hålla, jag sliter ut gummit innan lagren:)Jo, det var lager. De skar på vänsterskidan i en nedförsbacke så han for rätt ut i gatan. Som tur var ingen bil precis bakom på den annars rätt trafikerade vägen. Lite större risk på pro-ski än vissa andra märken trodde han. Men han åker ganska mycket, han brukar väl ligga på 20 mil i veckan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roller Posted December 8, 2006 Report Share Posted December 8, 2006 Skall man fyll på med kullagerfett inne i naven? Alltså även så det kommer i kontakt med spärrmekanismen bak. Har Swenor Finstep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pask Posted December 12, 2006 Report Share Posted December 12, 2006 Vet inte hur spärrmekanismen ser ut på Swenor, men jag misstänker att den ser ungefär likadan ut som på andra skidor. Är den infettad sedan förut så är det bara att vräka på. Fyll på överallt där metall går mot metall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
greisz Posted December 13, 2006 Report Share Posted December 13, 2006 Ett tips för er som vill byta lager och tänkte köpa nya. Exakt samma lager finns på Biltema för 14.90 st. Skulle tro det är billigare än att köpa dom från någon rullskidleverantör. Det är ju trots allt exakt samma lager.Tack för tipset! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rookie Posted January 11, 2007 Report Share Posted January 11, 2007 claes olsson har lager med gummitätning:30-5909 (37 kr/st).tyvär har jag inte testat dem, då de var slut.. köpte 8st för 99kr (30-8843), som har vad jag kan bedöma enklare tätning av gummi.får se hur länge de håller... Link to comment Share on other sites More sharing options...
skalle Posted March 2, 2007 Report Share Posted March 2, 2007 Om man kjøper uorginale lager bør man vite hva man gjør! Den indre ringen i lagret må være tykk!! ellers kan lagret sette seg, hjulet kan låse seg! Swenors orginale lager er tette, og man får ikke inn mer fett. Bruk av 5-56 vil drive ut fettet i lagret, og man sitter igjen med et usmørt lager. Les mer på http://www.sportimport-as.no/swenor/maintenance.html og ja!! veldig stor forskjell på lager. Det er ikke slik at høy abec er høy kvalitet ! ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.