Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trampe

Members
  • Posts

    251
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

635 profile views

Trampe's Achievements

Collaborator

Collaborator (7/14)

  • Collaborator
  • First Post
  • Dedicated Rare
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

  1. Rosa var bästa vallan idag!👍 Rullade ifrån allt på dem idag. Synd att jag är så klen uppför så det räckte bara till en placering mitt i gruppen av herrmotionärer.
  2. Vadå har fel?? Jag har inte påstått något om antal på de olika färgerna, skrev att "visst var det mycket blått, men reagerade nog mest på att det var såpass många som körde på andra färger". Ledsen att behöva säga det, men du har verkligen inte förstått något själv. Du tycks vara helt låst i någon sorts fanatisk övertygelse där inte sakliga argument biter. Tycker du att det var rättvist innan de blå hjulen kom då? Du blev ju frånrullad av de rosa så hur kan den blå färgen på hjulen orsaka en så särskild ilska och frustration hos dig? Det finns ju inte två olika fabrikat av gummitvåor som rullar lika heller och mellan bästa och sämsta 2:an skiljer det oerhört mycket. Blir du inte arg om du blir frånrullad av svarta hjul? Vad blir löst om man tar bort blå och rosa? Imorgon skall jag köra Värnamorullen. Det kommer att bli på rosa hjul eftersom jag vet att de kommer att rulla minst lika bra som blå - men troligen aningens bättre än dem - med det väder som prognosen säger. Gäller att valla för dagsaktuella förhållanden.
  3. Har ingen erfarenhet av dem. Bara testat klassiska PU-hjul från Elpex och Skimateria.
  4. Jag har märkt att PU-hjul(blå, rosa) är väldigt känsliga för plogning. På en långplogning så går det att förstöra hjulen så de blir sneda och svåråkta efter det. Gissar att PU är känsligt för övertemperatur. Men annars så tycker jag att varken rosa eller blå slits nåt nämnvärt. Så min grundregel är att aldrig ploga på PU om det inte är nödläge.
  5. Här en bild från första varvningen efter 16km. Mina blå hjul först i grupp på 4, sedan följer blå, svart och svart. Kan ju indikera flera saker. T.ex. att åkare på blå hjul är dummare och väljer att ligga främst och dra i motvinden. Det kan däremot knappast vara några större skillnader på rull.
  6. Jag startade i led 1 och visst var det mycket blått, men reagerade nog mest på att det var såpass många som körde på andra färger. Du tycker alltså att det känns orättvist när dina Elpex gummi rullar långsammare? Men nu har ju rosa funnits sedan 2015 och blått i några år, ändå envisas du åka på något som går långsammare. Varför klaga då? Hur känns det på vintern om du blir frånåkt utför och vart riktar du frustrationen då? SSF, Swix, Fischer eller vad?
  7. Håller med dom det du skriver och särskilt sista stycket. För det skulle ju vara otroligt konstigt om rosa skulle vara godkända men inte blått.
  8. Oj, körde du verkligen samma lopp som jag? Jag håller inte alls med dig. Många blå hjul men även många rosa. Dessutom väldigt många på svarta gummihjul och som hade riktigt bra rull de också. Jag låg i olika grupper ungefär mitt i fältet och hade flera tillfällen att studera rull. Jag körde på blått men tyckte de rosa runt mig gick lika bra. Det som förvånade mig var hur bra flera på svarta hjul hängde med utför. Kunde nog se ett något sämre rull för dem men det var ingen jätteskillnad. Verkligen förvånad över hur bra de svarta rullade men kanske blir det inte så stor skillnad heller om man väger max 80kg? Jag som är betydligt tyngre har inte lyckats hitta gummitvåor som ens är i närheten av PU(blått eller rosa).
  9. Märkligt alltihopa. Även om det är blå hjul och SSF´s kommande översyn av hjul som tråden handlar om så är det svårt att inte se ett samband med Vasaloppet´s utspel om max led3 på rullskidor. Något som de senare delvis backade på och tillät seedning till max led1 i tävlingsklass på låneskidor. Det sista indikerar att "nåja, låt gå och vi litar mer på låneskidor där man inte kunnat manipulera skidorna". Innan man ger sig på att försöka lösa ett problem så måste det finnas en bra problembeskrivning. Kan tyckas självklart men min erfarenhet är att det inte alltid är på det viset. Vilka är problemen man vill lösa från SSF respektive Vasaloppet? Eftersom jag inte vet så kan jag bara gissa. Om man börjar med Vasaloppet´s första utspel med max led3 från rullskidlopp så kan det ju bara betyda att de pekar ut rullskidor som en otillförlitlig seedningsmetod generellt och det förklarar ju varför de inte heller ville se seedning från stakmaskin. Kort och gott, Vasaloppet anser att det samlas för många åkare i de främre leden som inte har där att göra och nu vill de göra något åt det. I denna tråd finns ett suveränt verktyg för VL-statistik. Webapp för Analys av Vasaloppsresultat - Skidlopp / Vasaloppet - Skidforum.se Där kan man se att 2023 så startade totalt 2383 åkare i leden Elit till led 3 och 2024 så startade totalt 2716 åkare i samma led. En rejäl ökning alltså, men kan knappast skyllas på rullskidloppen som seedning. För det första så brukar ju både Elitklass och Motionsklass på rullskidor vinnas av högt meriterade snöåkare och de som inte åker på låneskidor har ju bra koll på vad som rullar bra också. Så den som vinner i motion/icke låneskidor är någon som åker på det bästa rullet och är också en mycket stark åkare, oavsett rullskidor eller snö. En bra referens för seedning och ingen större risk att några stakmonster på blixtskidor dyker upp bakifrån och seglar upp i resultatlistan. Inte i nåt större antal åtminstone. För det andra, tyvärr är det dystert få deltagare på rullskidloppen. Undantaget Alliansloppet och Klarälvsloppet(?) så är det oftast inte mer än 50-100 deltagare. Dessutom är det så att på flera av loppen så dyker samma namn upp i startlistorna. Tillströmningen från rullskidloppen till ett "alltför bra" startled i Vasaloppet kan inte vara stor. Jag säger max 50-100 personer. Inte heller Stakmaskinloppet fyllde de främre leden till brädden 2024. Jag bedömer att max 50-80 personer kom till led 2 och 3 därifrån och som kanske egentligen borde ha startat nåt led längre bak. Så om Vasaloppet vill se färre startande i de främre leden så är det ju de generella tidsgränserna de få skruva på och inte skjuta in sig på rullskidor. Jag misstänker att det egentligen finns en bakomliggande avsikt från Vasaloppet att hålla emot utvecklingen med fler stakare i loppet. Kanske är detta fenomen den största stenen i skon...... och kanske lever de i tron att rullskidseedningen är ett viktigt verktyg i kampen mot stakare? När det kommer till SSF och den utlovade översynen av tillåtna hjul, så antar jag att det kommit många synpunkter till dem efter förra årets Allianslopp Motion där det på våta vägbanor gav de som körde på blått stor fördel. Problembeskrivningen från SSF bör ju då vara att det är för stor orättvisa i rullskidloppen med olika rullmotstånd och nu skall man försöka göra något åt det. Dvs, inte så att den starkaste åkaren inte vinner(för han har koll på vad som går bäst för dagen) utan att det är för många längre ner i resultatlistan som drabbas av "dåligt glid". Alltså, omsorg om dessa stackare då? Ett större jobb väntar då för SSF för att även lösa "orättvisan" på vintern med glid och fäste och de stackare som drabbas där.... Okej, SSF testar och bestämmer att rosa och blått inte längre uppfyller klass 2 och i övrigt inga ändringar i tabellen. Jaha, vad blir rättvisare av det? Som PetterM skrev så flyttar man ju bara problemet till en annan nivå. Det blir ju inte löst. Om SSF skall börja rulltesta olika fabrikat av rullskidor på väg och i olika temperaturer för att kartlägga rullmotstånd, så tror jag de tar sig vatten över huvudet. Då har de nog underskattat komplexiteten och kommer inte att gå i land med detta. Det bästa är en apparat som kan mäta på hjulnivå. Men rimligare är nog att mäta som Skimateria gjort på rullskidband. Hoppas bara de förstår att de inte skall ha hjul med backspärrar utan bara ha "framhjul" på skidorna. Det kommer att finnas gott om störfaktorer så det räcker ändå. Tycker även att det räcker att mäta i +20gr då det kommer att bli en svår uppgift ändå att få ihop. De skillnader mellan fabrikat som sen beror på temp tycker jag sedan bara är en krydda där den som åker ett rullskidlopp helt enkelt får välja "rätt valla" för dagens förhållanden. Sammantaget så känns det som att både Vasaloppet och SSF har hamnat i diket. De försöker lösa något med åtgärder som inte är relevant för problemen. Det kanske är så att det inte existerar ett problem överhuvudtaget? Om man kan få fram ett regelverk som säger hur stort rullmotståndet skall vara för ett klass 2-hjul på rullskidtävligar, så är det väl iofs inte ovälkommet. Men det duger inte att testa på väg. Hur skall tillverkare förhålla sig till detta om de vill ta sig in på listan? Det behövs en metod som är väldigt repeterbar och därmed ett förutsägbart resultat för en given, tidigare testad, produkt.
  10. Låter fullt rimligt, PU-hjul(blå eller rosa kvittar), rullar bättre än gummi-tvåor. Undrar hur SSF skall lösa nöten till nästa år? Om PU förbjuds så kvarstår ju fortfarande väldigt stora skillnader på rullmotstånd inom de olika fabrikaten av gummi-tvåor. Swix hör väl inte heller till de mest lättrullande. 2021 så jämförde jag Elpex 2, Skigo 2 och Swenor 2. Körde en testslinga på knappt 6 km på varje sort. Höll pulsen väldigt lika på rundorna(126 - 130 i snittpuls). Körde utan backspärrar, körde på samma par rullskidor och flyttade över lager vid hjulbytena. Torrt väder och +10gr. Blev rätt stora skillnader. Skigo 2 - 3:53/km, Swenor 2 - 3:45/km och Elpex 2 - 3:30/km. Finns naturligtvis möjlighet till felkällor men litar själv på resultatet. Här kom jag fram till en skillnad på 23 sek/km mellan Skigo och Elpex. För en motionär över 42 km rullskidlopp så gör det 16 minuter och 6 sekunder i skillnad på totaltiden. Eller ca 2 led skillnad i seedningstabellen från VL..... Det är inte så enkelt som att bara förbjuda PU.
  11. Idag kördes Tanumsloppet på rullskidor. Väldigt gott om blå hjul men segraren Thomas Gifstad körde på rosa. Även i Nybrorullen segrade de rosa hjulen. Är inte detta karma när det är som bäst!? 😁 Kanske är VL och SSF färgblinda/dyslektiska och menade egentligen att det var de rosa hjulen som skulle förbjudas......😉
  12. @Skitester Tack för ett mer nyanserat svar och jag ser att du anger säkerheten som orsak till att bindningen bör sitta så långt bak så möjligt. Jag håller med om att i ett teoretiskt resonemang så bör det vara rätt att stå längst bak om man kör på något så att det hugger till eller bromsar in kraftigt, men anser att det i praktiken i är värt något att tala om. För det första så står man ju sällan stel som en pelare på rullskidorna utan man har ju naturliga tyngdförflyttningar hela tiden för att upprätthålla balans. De tyngdförflyttningarna påverkar situationen 100ggr mer än 9cm framflyttad bindning. För det andra, säg att man ändå står stel som en pelare på rullskidorna och kör på en tillräckligt stor sten så att farten bromsas hårt och plötsligt, hur mycket roll spelar 9cm mer eller mindre framför tårna? Ja, har du en fart på säg 15 km/h och har en vikt på 90kg så kommer 90kg att vilja fortsätta framåt oavsett om du har 44cm framför centrum fot eller som i mitt fall 35cm framför centrum fot(räknat på Alutech normalposition jämfört med min senaste framflyttade 9cm). Du har inte en chans att hålla emot rörelseenergin i det läget då hävarmslängden ändå är på tok för liten oavsett för att hindra att en "stel pelare" tippar framåt. Skillnaden, som låter sig beräknas, blir försumbar i jämförelse med andra effekter. Du fäster för mycket fokus på denna teoretiska fördel och missar andra säkerhetsaspekter. Med bättre balans och stabilitet på skidorna så kommer allt du gör på rullskidor att ske på ett säkrare sätt. I mitt fall har jag t.ex. upptäckt att snabba oplanerade riktningsförflyttningar kan ske på ett tryggare sätt nu. Jag vågar mycket mer också. Jag har testat på Swenor Fibreglass och på Swenor Alutech med gott resultat. Har kört ca 30 mil med senaste position på bindningen och kommer aldrig att ändra till position längre bak igen. Sedan kan jag tänka mig att det finns andra stommar på rullskidor där man kanske skall fundera en extra gång först. Jag hade tidigare ett par Skigo med kompositstomme(träkärna). Troligen var designavsikten god där man försökt skapa en rullskida med långa och sviktande stommar som skulle var skön att diagonalåka på. Tyvärr var det väldigt många brister med den rullskidan och den kunde vara rent livsfarlig att åka på när det var bulor i vägen då stommen skevade och vred sig och gav spännande upplevelser(trots bindning längst bak!). Jag rekommenderar inte någon att åka på de här skidorna eftersom det finns så mycket bättre grejer på marknaden till samma pris. Jag skulle aldrig vilja stå mitt på dem med framflyttad bindning heller. I övrigt kommer jag inte på någon olämplig rullskidmodell att prova framflyttad bindning på. Kan nämna att jag började åka för bara 4-5 år sedan och har totalt kört ca 700mil på rullskidor. Har bara vurpat en gång och då satt bindningen i normalposition längst bak.......körde på en lagom stor sten som låste ena skidan, tappade balans, återfann den, tappade balansen igen och for sedan i backen. Ganska låg fart och inga skador mer än lite trasiga träningskläder. Men tror det är en typisk situation som visar att det handlar mer om dynamik när man far omkull än om statisk hävarm för en "stel kropp". Intressant det du skriver att du jobbat med utveckling av rullskidor. Då kanske du kan ge en förklaring till varför alla tillverkare valt att sätta spärrhjulet bak? Jag har aldrig gillat det eftersom jag tycker det kräver en onaturlig och ansträngd fotvinkel för att få tryck på skidan. Med spärrhjul fram är allt så mycket lättare. Varför spärrhjul bak? //Trampe, också ingenjör...
  13. Oj, nu tycker jag du sveper och svamlar med många osakligheter. Att det skulle ge en avgörande ökad säkerhet när man kör över gruskanter om man står baktill på skidorna är ju rent struntprat. På rullskidor är det alltid en risk att rulla över grus och säkrast gör man det genom att sänka farten innan och skjuta ene benet framför sig samt luta sig lite bakåt. Då är man mer beredd om det hugger till. Och nej, rullmotståndet vinns inte genom var hjulet med backspärren sitter(fram eller bak) eftersom det inte spelar någon som helst roll för rullmotståndet. Jag kör med backspärr fram eftersom det ger mig en bättre och naturligare känsla vid diagonalåkningen. Så därmed har jag inget vunnit på att flytta vikt från bakhjul till framhjul som kan kopplas till backspärr. Min tes går ut på att det är gynnsamt för rullmotståndet om hjulen deformeras lika mycket så inte det ena(bakhjulet) får ta den största deformeringen ensamt. Din slutkläm med att mina monteringar av bindningen skulle handla om dödslängtan är ju så dum så att det inte går att bemöta med sakliga argument. Jag har ju skrivit om att jag upplever en mycket BÄTTRE stabilitet med framflyttad bindning! Kan bara tolka din reaktion som ett uttryck för en mänsklig fallenhet att vilja tillhöra gruppen och kasta skit på den som sticker ut från mängden. Jag tål det, men hade hellre sett kommentarer som handlar om saklighet i frågan. Jag läser gärna dina inlägg där du har kloka synpunkter om skidpreparering och glid på snö. Men här har du uppenbarligen alldeles för lite kunskap och insikt och borde prova själv med framflyttad bindning på rullskidor innan du sågar konceptet.
  14. Utvecklingen står ej stilla.....🙂.....flyttade ytterligare 2cm framåt på mina olika rullskidpar och det känns fortfarande väldigt bra. Viktfördelning mellan fram och bak bör nu vara väldigt jämn och det tror jag ger fördelar för att undvika sneddragning. Bra balans och stabil känsla vid stakning och manövrering. Diagonal funkar fint också. Testat med Fibreglass med Swenor 3/3 och backspärr fram och med Alutech och blå PU. Tror också att det gynnar rullmotstånd att få en jämnare viktfördelning om man är lite tyngre, men det har jag inte något test på. Pinnen i bindningen ligger nu 48,5cm från centrum bakre axel. 23,5cm från centrum främre axel. Alutech (bilden) och Fibreglass har C-C 72cm mellan hjulaxlarna.
  15. Det finns så många vinklingar i denna fråga att det behövs en egen tråd för att försöka samla upp dem. De blå hjulen är bara en pusselbit. Men det skulle ju bli rent Sovjetiskt om Svenska skidförbundet slog fast att nu skall alla köra på blå hjul och inget annat eftersom de är det mest rättvisa. Å andra sidan är dagens situation inte bra heller då det är för stora variationer på rull mellan olika tillverkare och även mellan olika tillverkningsbatcher från en och samma tillverkare. Man behöver nog styra upp processen för godkännande av nya hjul och även sätta krav på tillverkare att testa hjul från olika tillverkningsbatcher - om de vill vara med på listan över godkända hjul för rullskidtävlingar. Åtgärderna måste leda till att spannet minskar inom de hjul som klassas som "2:or" eller "3:or". Det behövs då ett kompletterande reglemente och en bra testapparat som kan mäta rull på ett bra och repeterbart sätt. Sedan om det kvarstår vissa skillnader mellan olika tillverkare är väl inte värre än skillnader på vintern där ingen tycks bli lika upprörd? Lite valfrihet måste bli kvar för åkaren att välja vilka rullskidor man föredrar. De som känner sig förfördelande i avseende på rull, eller har andra intressen i frågan, brukar ibland slänga sig med uttryck som "trimma" eller "manipulera" när det uppstår skillnader på rull. Jag menar att det mest bottnar i ren okunskap av de som fäller kommentarerna och lösningen är mycket enkel: Det finns ett reglemente för rullskidor och så länge ingen bryter mot det så är det inget problem om någon vill serva sina skidor med extra mycket kärlek.
×
×
  • Create New...