strom Posted August 6, 2015 Report Share Posted August 6, 2015 För att det skall bli bäst för alla skidåkare så kan man väl slopa det här med seedning till Vasaloppet på diverse rullskidslopp. Sen att man försöker få in mer motionärer till rullskidslopp generellt är ju bra men blanda inte ihop det med seedningar till skidor på snö. Det väl inte meningen att man skall behöva ha div hjuluppsättningar a F1 stall för att hävda sig på sommarens lopp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Folkesson Posted August 6, 2015 Report Share Posted August 6, 2015 För att det skall bli bäst för alla skidåkare så kan man väl slopa det här med seedning till Vasaloppet på diverse rullskidslopp. Sen att man försöker få in mer motionärer till rullskidslopp generellt är ju bra men blanda inte ihop det med seedningar till skidor på snö. Det väl inte meningen att man skall behöva ha div hjuluppsättningar a F1 stall för att hävda sig på sommarens lopp.Fast tack vara seedningen på asfalt har ju sporten växt enormt. Om bara en standard kommer nu så är allt bra... typ ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skidtokig Posted August 6, 2015 Report Share Posted August 6, 2015 Någon som vet om dom går att sätta på ett par swenor fibreglas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bergslagsbjörn Posted August 6, 2015 Report Share Posted August 6, 2015 Någon som vet om dom går att sätta på ett par swenor fibreglas?Funderar i samma banor. Fibreglass har ju 45 breda hjul så ngn form av distanser eller brickor på 2,5 mm på varje sida hjulet borde väl fungera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blek-Inge Posted August 6, 2015 Report Share Posted August 6, 2015 Fick mina hjul idag och kunde montera dem på mina Alutech (som ju har samma bredd som Fiberglass) med hjälp av vanliga brickor från järnhandeln (kostade 4 kr). Det behövdes två brickor på varje sida på varje hjul, totalt 16 st. Framaxeln bytte jag mot en Swenor för att få rätt längd. På bakaxeln funkade inte det eftersom bromstrumman är bredare på den, men det gick bra att dra åt muttrarna även med Elpex-axeln. Sköna hjul att åka på, stabila och riktningssäkra, inget svajande vid höga farter. På minussidan finns att det skakar på dålig asfalt, samt att det är svårare att korrigera när man kör på lutande väggren. Dessutom gick de kanske aningen för snabbt! Om de blir godkända är det många som kommer att ha rosa hjul under fötterna på Alliansloppet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted August 6, 2015 Report Share Posted August 6, 2015 Kanske ska investera i ett par bakhjul då? Där ligger ju ändå 75% av påverkan. Nej, men 3or eller 4or kan vara intressant när jag nött ut mina Skigo 3or-bakhjul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MD Posted August 6, 2015 Report Share Posted August 6, 2015 Jag skulle inte blanda ! körde en skida med ett Bakhjul i gummi och det är så sjukt bättre fäste i pu hjulen ! så när ett av hjulen glider lite så var det inte så trevligt när det gick utför iaf... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted August 7, 2015 Report Share Posted August 7, 2015 Jag tycker mina rullar precis som mina andra nya 2or har gjort i början. Men man förlorar ju betydligt mindre fart på spårig asfalt, när man använder benen och utför tack vare stabiliteten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skidtokig Posted August 7, 2015 Report Share Posted August 7, 2015 Fick mina hjul idag och kunde montera dem på mina Alutech (som ju har samma bredd som Fiberglass) med hjälp av vanliga brickor från järnhandeln (kostade 4 kr). Det behövdes två brickor på varje sida på varje hjul, totalt 16 st. Framaxeln bytte jag mot en Swenor för att få rätt längd. På bakaxeln funkade inte det eftersom bromstrumman är bredare på den, men det gick bra att dra åt muttrarna även med Elpex-axeln. Sköna hjul att åka på, stabila och riktningssäkra, inget svajande vid höga farter. På minussidan finns att det skakar på dålig asfalt, samt att det är svårare att korrigera när man kör på lutande väggren. Dessutom gick de kanske aningen för snabbt! Om de blir godkända är det många som kommer att ha rosa hjul under fötterna på Alliansloppet!Perfekt! Då ska jag skaffa mig ett par nya hjul! verkar som fördelarna är störst för oss tyngre åkare.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Sand Posted August 7, 2015 Report Share Posted August 7, 2015 . På minussidan finns att det skakar på dålig asfalt, samt att det är svårare att korrigera när man kör på lutande väggren. Dessutom gick de kanske aningen för snabbt! Om de blir godkända är det många som kommer att ha rosa hjul under fötterna på Alliansloppet! Jag har Elpex Evolution så där märkte jag faktiskt ingen skillnad i vibrationer mot mina Swenor Fibreglass. Nu är väl dock inte asfalten speceillt dålig där jag kör så kanske det märks mer på oljegrus. Ska försöka åka rundan över Sturehof i helgen, dels för att testa i de vådliga utförsbackarna men där är också asfalten, eller snarare oljegruset, sämmre. Dock kan jag inte hålla med om korrigering på lutande väg utan upplever precis tvärtom. Eller rättare sagt, jag behöver inte korrigera utan skidorna är så riktingsstabila så de går rakt fram även om vägbanan lutar åt höger. Med mina Swenor är det ett ständigt justerande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted August 7, 2015 Report Share Posted August 7, 2015 Jag upplever också att PU är lättare när det sluttar. Gummihjulen kan liksom kana utåt mot diket när man stakar på. Jag har kört med PU på Teamstommen på oljegrus och det är inte mycket värre än med gummi på samma stomme. PU på Evostommen borde vara det perfekta för träning. Ska skifta och testa i helgen. Jag har Elpex Evolution så där märkte jag faktiskt ingen skillnad i vibrationer mot mina Swenor Fibreglass. Nu är väl dock inte asfalten speceillt dålig där jag kör så kanske det märks mer på oljegrus. Ska försöka åka rundan över Sturehof i helgen, dels för att testa i de vådliga utförsbackarna men där är också asfalten, eller snarare oljegruset, sämmre. Dock kan jag inte hålla med om korrigering på lutande väg utan upplever precis tvärtom. Eller rättare sagt, jag behöver inte korrigera utan skidorna är så riktingsstabila så de går rakt fram även om vägbanan lutar åt höger. Med mina Swenor är det ett ständigt justerande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SlaB Posted August 7, 2015 Report Share Posted August 7, 2015 Va f-n måste man köpa nya hjul nu igen ! Väger 73 så funkar mina gummitvåor på Allians utan att tappa allt för mkt ? Utför tappar man ju alltid som lättare åkare, så de köper jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted August 7, 2015 Report Share Posted August 7, 2015 Tror inte att du tjänar nåt på att byta till PU med så lätt kropp. Va f-n måste man köpa nya hjul nu igen ! Väger 73 så funkar mina gummitvåor på Allians utan att tappa allt för mkt ? Utför tappar man ju alltid som lättare åkare, så de köper jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SlaB Posted August 8, 2015 Report Share Posted August 8, 2015 Va bra ! Tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joakim.j Posted August 9, 2015 Report Share Posted August 9, 2015 Mina godkända tvåor krossade dom rosa fick jag höra igår. Så spring inte benen av er inför Alliansloppet, dom går rakare och stadigare men är dom snabbare? Den saken är det enda som betyder något på tävling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blek-Inge Posted August 9, 2015 Report Share Posted August 9, 2015 Mina godkända tvåor krossade dom rosa fick jag höra igår. Så spring inte benen av er inför Alliansloppet, dom går rakare och stadigare men är dom snabbare? Den saken är det enda som betyder något på tävlingOm upplevelsen är olika för olika åkare borde ju chansen vara stor att de rosa hjulen blir godkända! :) Hoppas rehabiliteringen går som den ska, Joakim! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted August 9, 2015 Report Share Posted August 9, 2015 Du har så rätt Blek-Inge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joakim.j Posted August 9, 2015 Report Share Posted August 9, 2015 Om upplevelsen är olika för olika åkare borde ju chansen vara stor att de rosa hjulen blir godkända! :) Hoppas rehabiliteringen går som den ska, Joakim!Tack! Rehaben går enligt doktorns planering men hoppas ju på snabbare återkomst än 6 månader iaf. Tror helt säkert att dom rosa blir godkända, det vore märkligt om dom inte godkänner så bra hjul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blek-Inge Posted August 10, 2015 Report Share Posted August 10, 2015 Nu är det klart att de är godkända som 2:or att tävla på - ett klokt beslut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted August 10, 2015 Report Share Posted August 10, 2015 Nu är det klart att de är godkända som 2:or att tävla på - ett klokt beslut!Gôtt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dubbeltumme Posted August 10, 2015 Report Share Posted August 10, 2015 Jag har Elpex Evolution så där märkte jag faktiskt ingen skillnad i vibrationer mot mina Swenor Fibreglass. Nu är väl dock inte asfalten speceillt dålig där jag kör så kanske det märks mer på oljegrus. Ska försöka åka rundan över Sturehof i helgen, dels för att testa i de vådliga utförsbackarna men där är också asfalten, eller snarare oljegruset, sämmre. Nyfiken på om du fick till någon tur runt Bornsjön med PU-tvåorna? Åker du medurs eller moturs? Vad blir omdömet? Själv tycker jag att backarna är lite för kluriga, åtminstone på mina gummitvåor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyno Posted August 11, 2015 Report Share Posted August 11, 2015 Dessa hjul måste testas. Ringde just och beställde en uppsättning. Första passet med dem blir nog på torsdag, spännande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Sand Posted August 12, 2015 Report Share Posted August 12, 2015 Nyfiken på om du fick till någon tur runt Bornsjön med PU-tvåorna? Åker du medurs eller moturs? Vad blir omdömet? Själv tycker jag att backarna är lite för kluriga, åtminstone på mina gummitvåor.Nej, blev ingen tur där i helgen, körde cykel istället :) När jag åker så blir det åt båda hållen. Kör från Södertälje via Viksberg och sedan in vänster på vägen mot Vällinge och förbi Sturehof. Vänder sedan i Norsborg och kör samma väg hem igen. Backarna är klart värst till Norsborg. Gäller att ploga rejält i början av backarna för att sedan släppa på. Men det är med ständig fasa att få möte med bil i de skymda kurvorna. Men så fort jag hunnit med ett pass återkommer jag med en rapport Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted August 12, 2015 Report Share Posted August 12, 2015 Intressanta tester med Rosa, på langd.se, där rullar de bättre än Elpex, Wickström testat på blogg, sämre. Intressant att nya gummiElpex rullar bättre än gamla (langd.se testet), samt att det är Skigo 2012 som gäller för eliten:). Jag skulle gissa att rosa går bättre ju tyngre du är och ju slätare asfalt, jämfört med gummi. Vore trevligt om det blev rosa standard, som det är nu är det ju lite av ett skämt. Själv har jag hittat ett par gamla Swedski som rullar som tusan, har tidigare år fått skriftligt ok från Alliansloppet på att det är ok med dessa.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted August 12, 2015 Report Share Posted August 12, 2015 Ibland dyker det upp produkter som sätter en ny standard. Som när plastskidan kom, eller kontrollrem till stavarna eller Kuzmin sockeln :). Efter kort tid är det ingen som skulle fundera på att gå tillbaka till det som gällde innan. Jag vill påstå att dessa rosa härligheter är just en sådan produkt! Jag gjorde min premiär idag på nya Elpex Evolution och de rosa PU 2orna. Allt föredömligt, som vanligt, levererat av Husselius. Jag åkte min standardrunda som är 34km och går genom Viksberg och Högantorp här i Södertälje. Jag bor vid foten av slalombacken så jag har alltid en fin start direkt från garaginfarten, 650m uppför och ca 50 höjdmeter. Redan här märker jag en stor skillnad mot mina Swenor Fibreglass då jag diagonalar uppför. De nya skidorna går så stabilt och framförallt utan de irriterande små "snedsvängarna" gummirtvåorna gör. När jag lägger kroppsvikten på en skida i glidfasen går de rosa så fint och känslan att åka på snö är mycket närvarande. Därefter är rundan relativt flack men en del stakbackar finns där, både slakmotor och kortare brantare partier. Även i stakningen är skillnaden stor, jag får ett helt annat stäm och den inledande stakfasen. Skidorna svarar och säckar inte ihop. På flacken känns det inte lika mycket och farten upplevs som samma som gummitvåor. Ner till Högantorp golfklubb går det undan, runt 50 km/h men det är spikrakt så det har aldrig varit några problem på Swenorskidorna heller men dessa ny går så mycket tryggare. Samma sak när man trampar runt vid vändpunkterna. Nu väger jag 86 kg (enbart stenhårda muskler.....) så jag misstänker att jag har en större fördel med dessa hjul jämfört med en som väger kanske 70kg. Men skillnaden är så stor så att det är som en helt ny upplevelse. Känslan är att rullmotståndet är det samma som gummitvåor men uppför betalar sig stakningen och farten känns högre. Det visar också klockan, rundan tog idag 1:50 vilket är 10min snabbare än i fredags på Swenorskidorn. Samma snittpuls, 141 men nu en lägre "toppuls", 162 mot 166. Nu ska jag inte dra för stora växlar efter ett pass men jag har aldrig tidigare varit under 2h med samma intensitet. Och då jag åkt denna runda många gånger. Så hatten av för Johan och Elpex, detta är solklart det bästa jag kört någonsin på rullskidor :)Jag blev så inspirerad av detta och annat som skrivits på denna tråd och på min facebook att även jag skaffat Elpex och dessa rosa superhjul. Jag har just genomfört min premiärtur på "rosa pantrarna" som blev ärets längsta för min del, 35 km. Jag håller med om allt Stefan skriver och är även jag imponerad av denna utveckling och av Johan och Elpex. Jag tror att ett problem en tid framöver kan vara att få tag på underverken, de blir säkert snabbt slutsålda. Så bra är de nämligen. Så, om du inte redan gjort det, kontakta Huselius sport eller någon annan som säljer dessa hjul innan de tar slut (om de inte redan gjort det), Min pers(s)onliga övertygelse är att du inte ångrar dig. :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.