Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Val av madshusskida, vilken skida?


IsacS

Recommended Posts

Hej!

 

Snart är det dags för Vasaloppet och jag tror mig våga justera utrustningen då jag inte är nöjd med de Salomonskidor jag har idag (ett par billiga, "turskidor"). Kan nämna att jag föregående år åkte Vasaloppet.

 

De skidor jag idag tittar på är Madshus "hypersonic" och "nanosonic". Jag är 174 cm lång och väger 55 kg (alltså en lätt åkare).

 

Är det så att det är värt stt lägga till de extra pengarna för att köpa nanosonic då de har en karbonkärna? Blir de mer lättåkta eller inte?

 

De skidor jag har idag har jag haft problem med i nedtryckning av skidan vid diagonoalåkning så jag skulle vilja ha ett par som svarar snabbare vid diagonalåkning!

 

Tack på förhand. Vore oerhört tacksamt för svar!!

 

/Isac

Link to comment
Share on other sites

Om du vill lägga 3995 så har skistart redline cold från 13/14.

En helt fantastisk skida. Den väger ca 900g, jag gissar att hypersonic väger minst 1150g.

Jag jämförde mina redline med Fischer carbonlite som väger 990g ( tror jag)

Det är en jävulskt skillnad när man diagonalar. Dom 50g per skida kännes rejält.

Redline är oerhört lätt att diagonala med, men ändå tokstyv när man stakar. En löjligt bra o lättåkt skida.

Hittar du nanosonic under 3000kr så är det ett bra köp. Men ligger den på 3500, så skall du köpa redline istället.

Link to comment
Share on other sites

Fast nu frågar han ju om han ska uppgradera från några billiga turskidor och att då börja prata om redline och andra toppskidor tycker jag är lite magstarkt.

Mitt tips är att ringa eller sicka ett mail till skistart.com och fråga vad dom har för skidor i den prisklass som du anser att du har råd med.

Det viktigaste är att skidan är anpassad till dig. Du kan inte kompensera detta med en skida för flera tusen mer.

Jag har åkt med mina hypersonic och placerat mig topp 30 på öppetspår måndag 2009, om nu det skulle bevisa något om hur skidan är.

De flesta madshus är ju ganska lätta att få fäste på och är sköna att diagonala med.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Tack för bra svar allihopa!

 

Redline för 4 000 är absolut ett alternativ! Men frågan är, märker jag skillnad på Redline och nanosonic i diagonalåkningen? Vad tror ni?

 

Det som tar emot är att handla skidorna över nätet... Har en lokal handlare som är riktigt duktig. Dock lär jag väl få betala en 5000 för ett par nanosonic....

Link to comment
Share on other sites

Skistart har funnit i säkert 10 år. Jag gissar att Minst 95% av alla skidköpen går via nätet.

Det är bara att berätta vad man vill ha för skida samt vilken kapacitet man har.

Och är man mot förmodan inte nöjd så tror jag att du får ett annat par.

Någon jätteskillnad mellan nano o redline i diagonalen lär du inte märka tror jag.

Är det något så är det vikten. Gissar att nanosonic väger ca 1000g.

Det viktigaste är att du får en skida som passar dig.

Störst möjlighet till rätt skida är det hos tex skistart o pölder som har många skidor att välja mellan, samt deras kunskap.

Link to comment
Share on other sites

Rätt utprovad skida är klart viktigare än om det är Hypersonic eller Nanosonic (och bra glidzoner, det kan du läsa om i andra trådar. själv tycker jag att viktskillnaden inte betyder så mycket i klassisk åkning. Om skidorna väger 990 g eller 1100 g skulle jag strunta i. Redline har ju bra rykte, men när det är utförsäljning är risken att de bästa paren redan är sålda. Om du har en lokal sportaffär som du har förtroende för är det väl bra att gynna dem. Och kanske inte snöa in på just madshus. Jag har ägt ett par Hypersonic, de gled jättebra, men var inte lättare att få fäste på än några andra par jag haft.
Link to comment
Share on other sites

Blev riktigt sugen på utförsäljningen av Redline-skidorna på skistart.com ( http://www.skistart.com/swe/vinter/langdskidor/langdskidor/madshus-redline-carbon-classic-langdskidor.html#product-tabs)

 

Men menar ni att man vågar köpa skidor via nätet?? Tänker i affär är det ju noggrant utmärkt med hur mycket man orkar trycka osv? Kan det vara som tidigare nämnts att man riskerar att de bästa skidorna redan sålts?

Link to comment
Share on other sites

de bästa skidorna (vilka nu det är...) - i så fall, går redan direkt från fabrik, så de kan vi vanliga dödliga bara glömma ändå.

 

Det som kan vara är att urvalet viktklasser kan bli begränsat i butik. Men att det ur butik skulle plockas, "de bästa" skidorna först, kan ngn gärna få förklara för mig hur; typ vallar de upp alla skidorna i butiken o åker sedan ut o testar - omfattande...? - i flera olika fören... - eller hur många i universum kan i butik se ut en bra skida. - Finns kanske de som kan, men att de skulle vara så många och varit i just din butik, så det skulle innebära att i var o varannan butik de bästa paren försvinner först... , njaej...

 

Inga problem alls ta ut skidor utan att kunden är närvarande. Man anger, utöver sin vikt såklart, typ av skida,  "hur hård" skida man vill ha, genom tex kapacitet, lätt få fäste på, eller typ att man vill ha ganska hård skida så inte fästvallan tar i osv...

 

mina senaste typ 5 par köpte jag 4 på plats i butik, men såg ingen anledning ställa  mig på skidorna o vingla med ngn liggandes med bladmått under, däremot gillade jag stå å titta på spannkurvan i eikermätarna.

Link to comment
Share on other sites

Jätte bra kommentar, hjälper verkligen en förvirrad själ..

Tror nog att jag ska våga ringa skistart under morgondagen och slå till på ett par Redline om de

hinner komma innan seedningsloppet i helgen..

 

Men hur hård skida jag vill ha har jag svårt att veta. Stakning är min starka sida. Det är då jag känner att jag får vila..

 

Diagonalåkningen har jag ingen superbra teknik i och är inte så stark i benen och har därför svårt att få ner skidan. Ska jag då våga ta en mjuk skida eller tar det för mycket på glidet? Vad ska jag säga till skistart?

 

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Berätta bara ärligt om din åkkapacitet så ordnar det sig nog. Dock är Skistart sällan snabba på leverans, men säg att du måste ha dom till helgen så kanske det ordnar sig. Annars ett tips om Rossön Sport, han levererar direkt och brukar vara billigast också.
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Då sparkar jag igång denna tråd igen med förhoppning på lite nya tips. Kan meddela att det blev ett par Madshus redline som var ett rejält lyft från mina gamla skidor, vilken känsla! Jag hann dock inte åka så många mil på de men ett Vasalopp hann jag ju med innan snön försvann här nere i Östergötland.

 

Teknik och siffernörd som jag är så blev jag lite fundersam om vilka (om det går att säga) bästa värdena på en skida är för halvvikt, flex osv. Givetvis beror det på vem som ska ha skidor med träningsbakgrund etc.

 

JAG har åkta Vasan 2 gånger på 9 timmar. Lätt åkare, 56 kg 175 cm. Stakning är favoriten!

 

Tänkte att det kunde vara kul att ge er värdena för mina skidor för att se om ni tycker Skistart gjorde ett bra val. Något som förundrar mig som jag skulle vilja få svar på är att skidans flex enligt Madshus-appen är 36 medan skistart anger ett annat värde.

 

Följande värden fick jag från skistart:

 

HBW- 1,36

FBW- 0,29

Flex- 60^2,0?!?!?! Vad är detta värde??

 

Hoppas på många bra svar!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...