Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Flytt av rottefellabindning


Håll höger!

Recommended Posts

På ett par skidor är min "Zerozon" ca 2cm för långt fram för min vikt. Alltså ruggdelen ligger mot snön (spanntestplattan).

Då tänker jag hur mycket skulle det påverka att flytta bindningen på nis-plattan? 

Spontant känns det lite långsökt eftersom man bara kan flytta bindningen ca 5mm (utan att ha mätt).

 

Alltså kan jag förflytta min ruggzon ca 2cm genom att flytta bindningen?

Någon som har testat och mätt?

 

Jag har en bit till närmsta sportaffär varför jag inte bara åker dit och kollar.

Link to comment
Share on other sites

Kan tänka mig att de 0,3-skida kan bli både 0,15 och 0,45 vid balanspunkten om man flyttar bindningen... Men sen är det särskilt en bit framför balanspunkten och en bit framåt som det lyfter mycket om man flyttar bak, respektive trycker ner mkt om man flyttar fram.

 

Lägger med mitt inlägg som jag la igår i tråden om spannkurvor här:

"Borde starta en ny tråd om hur flyttande av bindningen på NIS-platta påverkar kurvan. Men klart är att det gör rätt mkt. Framförallt såklart framåt, så lyfter det ju rätt bra om man flyttar bak bindningen! En bit framför balanspunkten påverkar det väldigt mycket, det är helt klart! En burkskida blir typ klister, man får dock vara försiktigt så man inte lägger för mkt valla längre bak än typ åtta-tio cm bakom balans punkten. Och inte alltför långt fram heller såklart.

 

Men vad sägs om detta: man tar med en brylébrännare o värmer bindningen - om det krävs - o flyttar fram bindningen innan de stora uppförsbackarna.... Flytta bak efter första backen. Fram i Tennäng. Bak efter Risberg. Fram innan Lundbäcksbackarna. Bak efter. Fram innan Hökberg. Och bak resten:-). Eller kanske också bara fram innan Risberg och sen bak igen:-) Nya tankar om Vasaloppet nu att tänka! Och ny tråd - hur påverkar - 1,2,3 och samma fast åt plushållet, glid o fäste o kurvor!!! "

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...