Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Salomonbindning funkar inte på Redline!?


jonmatti

Recommended Posts

Efter att ha kört med fästvalla på mina redline sen förra hösten la jag häromveckan glid på hela skidan. Då upptäckte jag att de medföljande skruvarna till Salomonbindningen verkar vara för långa, de har tryckt ut bucklor i belaget. Detta märktes inte vid fästvallning utan först när jag sicklade parafinet från fästzonen.

 

Är det någon som råkat ut för samma sak?

Eller om du har redline med salomonbindning så kolla om du har bucklor under fästzonen.

Ska in och visa dem i butiken, får väl se vad de säger, men detta borde ju konsumenten ersättas för.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har de lagt på bindningarna i butiken är det nog helt deras fel. Förstår inte riktigt hur det är möjligt dock, skruvarna som kommer med är inte så långa. Har bara haft problem med riktigt små och tunna barnskidor då jag fäst bindningarna men det är även då bara den sista skruven vid hälen som oftast är problemet och i paketet finns de två stycken kortare skruvar som jag brukar sätta där istället.
Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Problemet är att Madshusskidorna är för VEKA, deras porösa material som finns i kärnan tål inte mycket, bränner du för länge med vallajärn-kärnkross, skruvas bindningen-Kärnkross, jag vet till och med skidor som aldrig vallats och har fått kärnkross.

Enl Madshus berodde det på för varmt vallajärn :lol:tilläggas bör att de hade NIS-platta och inte var skruvade!

 

Madshus gör jättesköna skidor men de är bara byggda för att användas ett tag.(ett kort tag)

 

Jag har två par som inte drabbats av kärnkross med de har tappat minst 10kg i spannet, ett av de paren är väldigt sparsamt använt.

 

Som motionär kommer jag aldrig att köpa ett par Madshus igen, blir jag poffs så kan jag överväga ett köra på de...

 

//F

Link to comment
Share on other sites

 

Jag har två par som inte drabbats av kärnkross med de har tappat minst 10kg i spannet, ett av de paren är väldigt sparsamt använt.

 

//F

Upplevde samma sak med nanosonic jag nämnde, de köptes begagnade av en bekant med samma vikt dom mig. Han hade inte använt dem på längre tid, de var uppmätta hos en handlare med gott rykte. För mig höll inte fästvalla 1 mil innan den var borta fram och bak, kollade då upp dem i skiselector hos samma handlare och de hade tappat 15-20 kg i spannet!

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för snabba svar!

Det verkar ju oroväckande att madshus skidor har sådana problem med kärnan..

Jag får väl kolla upp om det var butiken eller jag själv som monterade och ta det därifrån, någon som försökt reklamera p.g.a. liknande problem?

Om ingen garanti gäller får jag prova borra lite djupare och se om det går tillbaks något, sedan sickla av topparna kanske.

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för snabba svar!

Det verkar ju oroväckande att madshus skidor har sådana problem med kärnan..

Jag får väl kolla upp om det var butiken eller jag själv som monterade och ta det därifrån, någon som försökt reklamera p.g.a. liknande problem?

Om ingen garanti gäller får jag prova borra lite djupare och se om det går tillbaks något, sedan sickla av topparna kanske.

Kommer du inte ihåg om det var du själv eller butiken som monterade ? Är det du själv blir det nog svårt att reklamera skidorna. Jag har monterat många skidor, men aldrig råkat ut för något liknande och jag använder 3,5 mm borr med stopp.

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för snabba svar!

Det verkar ju oroväckande att madshus skidor har sådana problem med kärnan..

Jag får väl kolla upp om det var butiken eller jag själv som monterade och ta det därifrån, någon som försökt reklamera p.g.a. liknande problem?

Om ingen garanti gäller får jag prova borra lite djupare och se om det går tillbaks något, sedan sickla av topparna kanske.

Inte jag men en bekant, de var till honom de sa att han bränt belaget för hårt, när han aldrig hade vallat skidorna(köptes fabriksnya) vet faktiskt inte om reklamationen godkändes.

 

Mina skidor som fått kärnkross eller bara tappat spänst har varit för gamla för att jag har velat börja reklamera.

 

//F

Link to comment
Share on other sites

Menar du att de hävdade att han bränt belaget fastän han aldrig vallade skidorna? Låter ju helt galet! Ja det ska bli intressant att höra vad de säger om garanti. Var precis ut och körde ett stakpass på skidorna, direkt jag går upp på tå känner jag hur det bromsar, det t.o.m. hörs hur det skrapar i under belaget. Otroligt känsligt det där med tanke på att man nätt och jämnt kan se och känna bulorna. Om jag provtrycker dem i en skiselector så lär den väl visa tre korta fästzoner efter varandra☺
Link to comment
Share on other sites

Nu är det stora överdrifter i denna tråd, kör både Madshus Redline och Fischer. Har åkt över 200 mil + två Vasalopp med mina Redline utan att spannet har tappat något. Tvärtom bär de båda burk och klistervallningar väl samt har riktigt bra glid om jag jämför med åkare runt omkring mig. (Åker ett antal tävlingar). Enligt landslagsvallare ska du få tag i väldigt prioriterade skidor från exempelvis Fischer för att kunna matcha butiksskidor av Redline.

Link to comment
Share on other sites

Menar du att de hävdade att han bränt belaget fastän han aldrig vallade skidorna? Låter ju helt galet! Ja det ska bli intressant att höra vad de säger om garanti. Var precis ut och körde ett stakpass på skidorna, direkt jag går upp på tå känner jag hur det bromsar, det t.o.m. hörs hur det skrapar i under belaget. Otroligt känsligt det där med tanke på att man nätt och jämnt kan se och känna bulorna. Om jag provtrycker dem i en skiselector så lär den väl visa tre korta fästzoner efter varandra☺

om de små "bulorna" bromsar så att det tom hörs så är dina skidor helt för mjuka. Hur har du kunnat köra med valla om en liten bula både känns och hörs?

 

Om du lagt på grundklister/valla med för mycket värme så kan skruvarna blivit så varma att det orsakat bulorna.

 

Du borde ju ha märkt bulorna när du ruggat fästzonen första gången ?

Link to comment
Share on other sites

Nu är det stora överdrifter i denna tråd, kör både Madshus Redline och Fischer. Har åkt över 200 mil + två Vasalopp med mina Redline utan att spannet har tappat något. Tvärtom bär de båda burk och klistervallningar väl samt har riktigt bra glid om jag jämför med åkare runt omkring mig. (Åker ett antal tävlingar). Enligt landslagsvallare ska du få tag i väldigt prioriterade skidor från exempelvis Fischer för att kunna matcha butiksskidor av Redline.

 

Jag har själv haft ett par Hypersonic som kollapsade fullständigt i spannet. Från 95kg till 62kg. Inget yttre våld eller "bränt belag".  Skulle det gälla alla eller ens en stor andel av Madshus skidor så skulle de naturigtvis inte få sälja ett endaste par. Mitt intryck är ändå att det finns en liten risk med spanntapp och att man får vara mer försiktig med vallajärnet på Madshus.

Link to comment
Share on other sites

knappast tappar alla madshus spannet, det är säkerligen äldre skidor som blir mjuka men å andra sidan har väl redlige inte funnits så länge. Gissar på missar i produktion, fuktskador i skidan, spricka som släppt in vatten och fryssprängt nån limfog...
Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par 4-5 år gamla Hypersonic (eller var det Nano) som i år tappat spannet totalt. Tidigare har de funkat bra för mig (77 kg) men enligt årets SkiSelector-analys borde jag gå ner till 65 kg för att kunna skida med dem.

 

Jag tyckte det hela verkade lite konstigt men har inte tänkt mer på saken innan jag hittade denna tråd. Jag har också ett par Fischer CC Classic Pro (mina första skidor) som även de tappat spannet i år. De har dock 6-7 år på nacken. Hur vanligt är detta fenomen egentligen?

Link to comment
Share on other sites

om de små "bulorna" bromsar så att det tom hörs så är dina skidor helt för mjuka. Hur har du kunnat köra med valla om en liten bula både känns och hörs?

 

Om du lagt på grundklister/valla med för mycket värme så kan skruvarna blivit så varma att det orsakat bulorna.

 

Du borde ju ha märkt bulorna när du ruggat fästzonen första gången ?

Antagligen jämnas väl fästvallan ut när man klossar så att den sprider sig runt om bulorna. Har inte märkt dessa när jag ruggat tidigare, lite konstigt kan jag hålla med om.

Tror nog att belaget förstörs innan skruvarna blir så varma att det blir någon värmeutvidgning, men jag kan ha fel.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...