Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Salomonbindning funkar inte på Redline!?


jonmatti

Recommended Posts

Jag kommer kräva en provtryckning i butiken jag handlade skidorna för att se om de tappat något. De var mitt i prick när jag köpte dem och min vikt är oförändrad. Kul i alla fall att detta skapar debatt ang. kvalitén på skidor, Intressant att läsa era kommentarer!

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Råkade se denna tråd, kollade mina Hypersonic

För ett par dagar sedan i en Eiker för första gången.

3 år gamla uttagna för 75 kg, provtryck visade 66kg idag. 0.95 på halvvikt kommer inte ihåg resten. Min sambos Fischer RCR är hårdare i spannet och är helt oförändrade, också 3 år, min sambos far har 3 år gamla salomon som också verkar fungera perfekt. Ringde och pratade med försäljaren om detta men det verkade helt normalt att 3 år gamla skidor tappar 10 kg. Jag har kanske kört 80 mil på mina. Det sägs dock att Redline har ett stummare spann precis som Fischer och den skidan kan man nog inte gämföra ned hyper/nano. Men på fullaste allvar, kan värmen från vallning påverka spannet så pass. Borde inte det synas på belaget, och kärnkross borde också synas?

Link to comment
Share on other sites

Gomorgon

Nu spekulerar jag bara men... Är det här är kostnaden för lättare och lättare skidor som börjar visa sig nu? Spannet håller inte ihop över längre tid, materialet tröttas ut och ger vika. Nånstans går även gränsen för vad kolfiber och andra nya fina material tål.

 

Slår vad om att billigare skidor i motionärsklassen inte tappar spannet i samma utsträckning som dyra toppskidor.

Link to comment
Share on other sites

Men fortfarande har vi inte fått någon bra förklaring till varför bulorna uppkommit. Det jag skulle vilja veta;

1. Hur långa är skruvarna i mm ?

2. Hur tjock är skidan i mm där bindningarna skruvats fast ?

3. Är det verkligen möjligt att skruvarna kunnat "skjuta" material framför sig och bilda en bula ?

4. Ökar inte NIS-plattan tjockleken på skidan ?

5. Vad är det för material inuti skidan, som skruvarna går igenom, kanske de tillverkas bara för att använda NIS-bindning ?

6. När det gäller Salomonbindningen är det av intresse hur långa skruvarna är från det iskruvade läget dvs

    avstånd från när bindningen ligger mot skidan till spetsen av skruven. Vill minnas att man ändrat lite på

    bindningen så att det skall bli bättre kontakt med skidan på en modell, om det nu påverkar hur långt

    skruvarna går in i skidan. 

Link to comment
Share on other sites

Var just och kollade hur långt ner i skidan skruvarna går, det visade sig att det är ca 10-12 mm från skruvspetsen till belaget. Enda möjligheten är ju som du säger att skruven skjutit material framför sig, verkar ju som det i så fall är borrat för grunt. Svårt att se vad det är för material runt skruvhålen.

Link to comment
Share on other sites

Låter konstigt men det finns inte många andra alternativ...

På Fischer har hag ofta sett små gropar antagligen där skruvarna dragits lite för hårt. De märker manbdock bara vid siclingvoch det har ingen betydelse. Bulor har jag inte sett...

Link to comment
Share on other sites

Har också ett par Madshus Hypersonic från 2012 som tappade spannet efter ett år. Gick från 82 till ca 70 kg i spann. Hypersonic från den tiden verkar inte vara någon höjdare. Hoppas att de har bättre ordning på produktionen nu.

Verkar dock inte gälla alla par... Brink vann ju 3 Vasalopp på samma par Hypersonic, så de lär ju inte ha tappat särkilt mycket i spann!

Link to comment
Share on other sites

Verkar dock inte gälla alla par... Brink vann ju 3 Vasalopp på samma par Hypersonic, så de lär ju inte ha tappat särkilt mycket i spann!

 

Det är kanske just därför han inte vunnit en fjärde gång...;-)

Pratade de inte om detta par i årets Vasaloppssändning? Jag har för mig att Fredriksson sa att Brink nu tvingats pensionera sina vinnarskidor. Någon orsak till varför nämndes dock inte. Kan ju finnas många orsaker (t.ex. spanntapp, nerslipat belag, repor, brott, eller att utvecklingen av stakskidor sprungit ifrån).

Link to comment
Share on other sites

Verkar dock inte gälla alla par... Brink vann ju 3 Vasalopp på samma par Hypersonic, så de lär ju inte ha tappat särkilt mycket i spann!

Brinks skidor är i och för sög äldre. Han vann ju med de redan 2010. Kanske är de till och med pre-nanosonic. Någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

Sicklade nanosonicen igår, trodde inte det skulle gå när bulan var så stor. Min var vid en av skruvarna i mitten av bindningen, såg ut att vara typ balsa i skidan där. Min gissning är nog att man borrat för grunt och skruven tryckt ut belaget.

Ang. Spannet på skidan så hade den nog inte tappat spannet, den som mätte skidan i skiselector måste ha gjort nåt fel. Egen mätning med Pointmätare visade helt annat värde på skidan. Skiselector mätte till 46kg och Pointmätare till 64kg.

Link to comment
Share on other sites

Har själv aldrig kört med Madsus, men har ändå dåliga erfarenheter. Frun köpte ett par för ca 8 år sedan, vet inte vilken modell det var, men tror det var ett par hypersonic. De användes ganska så sparsamt och efter några är i förvaring så hade ena skidans spann ändrats. och det var inte lite. Vidare så köpte jag ett par Madsus ungdomskidor (2000kr) till min dotter förra året från pölder. Efter grundparafineringen så var skidorna i princip förstörda. Belaget hade rest sig i långa upphjöningar. Jag har vallat många skidor i mina dar (även barn och ungdomskidor) med hårda, mjuka paraffinet och pulver men aldrig bränt söner några. Skickade tillbaka skidorna till Pölder efter ett argt brev om att de inte borde sälja sån skit och fick utan protester direkt ett par nya Rossignol tillbaka. Rossen har funkat mycket bra för tjejen och jag har även vallat dem med pulver utan några som helst problem. Kommer nog aldrig att köpa ett par Madsus igen. Har hört många som haft samma problem med sönderbrända belag och ändrade spannkurvor på just Madsusskidor. Hjälpte en bekans kompis att valla hennes halvår gammla reedline inför Dundret runt förra året. Har nog aldrig sett ett så ojämt belag någonsin, de var ej slipade eller sicklade efter inköp. När jag under träningsläger i Voukatti i sommras med min skidklubb lämnar in mina skidor (Ross, fischer) på stenslipning hos den minst 20 år gamla sidservicebutiken för stenslipning så berättar stensliparen att i princip varenda par av märket Madsus är som han beskrev det likt en puckelpist under belaget och endel mycket svåra att få till. Ingen skillnad på de nya modellerna sa han. Mina egna erfarenheter, det jag hört av vänner och bekanta, läst här på forumet och inte minst stensliparen i Voukattis frustration bekräftar för mig att Madsus har stora problem med kvalitén på sina skidor.

Link to comment
Share on other sites

Brinks vinnarskidor är väl hypersonic.

fanns nano 2010?

Nano kom 2008 tror jag. Erik Wikström la ut en bild på Brinks skidor för något år sedan. Designen ser ut som typ 2007-2008 om jag kommer ihåg rätt. Det mest logiska är väl att det ärcett parvsom provadesvut medan hypersonic varctoppskidan. Jag har svårt att tro att toppåkarna letar skidor bland de lägre modellerna. Då borde Brinks skidor vara från typ 2007

Link to comment
Share on other sites

Har själv aldrig kört med Madsus, men har ändå dåliga erfarenheter. Frun köpte ett par för ca 8 år sedan, vet inte vilken modell det var, men tror det var ett par hypersonic. De användes ganska så sparsamt och efter några är i förvaring så hade ena skidans spann ändrats. och det var inte lite. Vidare så köpte jag ett par Madsus ungdomskidor (2000kr) till min dotter förra året från pölder. Efter grundparafineringen så var skidorna i princip förstörda. Belaget hade rest sig i långa upphjöningar. Jag har vallat många skidor i mina dar (även barn och ungdomskidor) med hårda, mjuka paraffinet och pulver men aldrig bränt söner några. Skickade tillbaka skidorna till Pölder efter ett argt brev om att de inte borde sälja sån skit och fick utan protester direkt ett par nya Rossignol tillbaka. Rossen har funkat mycket bra för tjejen och jag har även vallat dem med pulver utan några som helst problem. Kommer nog aldrig att köpa ett par Madsus igen. Har hört många som haft samma problem med sönderbrända belag och ändrade spannkurvor på just Madsusskidor. Hjälpte en bekans kompis att valla hennes halvår gammla reedline inför Dundret runt förra året. Har nog aldrig sett ett så ojämt belag någonsin, de var ej slipade eller sicklade efter inköp. När jag under träningsläger i Voukatti i sommras med min skidklubb lämnar in mina skidor (Ross, fischer) på stenslipning hos den minst 20 år gamla sidservicebutiken för stenslipning så berättar stensliparen att i princip varenda par av märket Madsus är som han beskrev det likt en puckelpist under belaget och endel mycket svåra att få till. Ingen skillnad på de nya modellerna sa han. Mina egna erfarenheter, det jag hört av vänner och bekanta, läst här på forumet och inte minst stensliparen i Voukattis frustration bekräftar för mig att Madsus har stora problem med kvalitén på sina skidor.

Då kanske Polars bula på hans Madshus inte beror på skruvarna utan på dålig kvalitet på skidan ?

Link to comment
Share on other sites

Nano kom 2008 tror jag. Erik Wikström la ut en bild på Brinks skidor för något år sedan. Designen ser ut som typ 2007-2008 om jag kommer ihåg rätt. Det mest logiska är väl att det ärcett parvsom provadesvut medan hypersonic varctoppskidan. Jag har svårt att tro att toppåkarna letar skidor bland de lägre modellerna. Då borde Brinks skidor vara från typ 2007

Hypersonic modell äldre är Brinks vinnarpar. Hamnar säkert på nåt museum.

Köpte själv ett par Hypersonic hösten 2011 och de har gått bäst i min "skidpark". Det har blivit lite rundade kanter strax bakom hälen men det tror jag det blir på de flesta välanvända skidor. Slipar vart/vartannat år, stålsicklar och gnuggar pulver så de får lite värme.

Link to comment
Share on other sites

Då kanske Polars bula på hans Madshus inte beror på skruvarna utan på dålig kvalitet på skidan ?

Mycket möjligt, måttade bara placeringen av bulan med ögonen. Kände faktiskt av andra små "vågor" när jag sickla, men konstigt nog bara på i vallaboet, inga ojämnheter på Glidzoner som ju är mer utsatt för värme.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Har avvaktat svar från butiken över sommaren och fick svar idag. Madshus står för nya skidor och det låter som jag får välja vad jag vill, även annat än madshus. Skönt att garantin funkar. Men nu blir ju dilemmat att välja skidor:) denna tråd blev ju välbesökt så jag tyckte det var bäst att tala om hur det slutade.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...