Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Motionslopp i fristil 2017


AntonLundgren1

Recommended Posts

Jag åkte Dundret Skate i våras och det var ett trevligt lopp i lätt fjällterräng. Det fanns en tävlingsklass med tidtagning och en motionsklass utan tidtagning. Jag föreslog tävlingsledningen att man skulle göra en tvådagarstävling av NSD Classic och Dundret Skate och i så fall borde samma klasser som i NSD Classic också komma med i skejtloppet.

 

Jag har även kört Storlirennet över fjället till Norge, mycket tufft jämfört med Gällivare.

 

Om man väljer kontinenten, vilket lopp är att rekommendera ? Har funderat lite på König Ludwig lauf.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte Dundret Skate i våras och det var ett trevligt lopp i lätt fjällterräng. Det fanns en tävlingsklass med tidtagning och en motionsklass utan tidtagning. Jag föreslog tävlingsledningen att man skulle göra en tvådagarstävling av NSD Classic och Dundret Skate och i så fall borde samma klasser som i NSD Classic också komma med i skejtloppet.

 

Jag har även kört Storlirennet över fjället till Norge, mycket tufft jämfört med Gällivare.

 

Om man väljer kontinenten, vilket lopp är att rekommendera ? Har funderat lite på König Ludwig lauf.

Engadin står på att göra-listan nån gång i framtiden. Ska vara riktigt flackt.

Link to comment
Share on other sites

Storlirennet är ett höjdarlopp, ska ju bli världscup 2020 nu också. Skön mix av åkare i startfältet, vuxna, barn, gamlingar, olympiska mästare, turåkare. Dock väldigt få svenskar men de är väl nån annanstans och stakar en flack bana om de inte redan lagt undan skidorna efter Vasaloppet ;)
Link to comment
Share on other sites

Storlirennet är ett höjdarlopp, ska ju bli världscup 2020 nu också. Skön mix av åkare i startfältet, vuxna, barn, gamlingar, olympiska mästare, turåkare. Dock väldigt få svenskar men de är väl nån annanstans och stakar en flack bana om de inte redan lagt undan skidorna efter Vasaloppet ;)

Håller med, fast skall det bli världscup får de nog förbättra servicen på sista kontrollen, iskallt dricka till trötta o frusna skidåkare duger inte. Men annars var det en oförglömlig upplevelse av det tuffare slaget. Så här i efterhand förstår jag regeln med ryggsäck i Birken, då vädret kan slå om väldigt snabbt i fjällvärlden, hade inte varit fel med torrt ombyte i Storlirennet.

Link to comment
Share on other sites

Kika i förbundets tävlingskalender!http://ta.skidor.com

Det finns ganska många fristilslopp med motionsklass! Men det kanske inte duger att åka kortare lopp eller lopp som anordnas i samband med barn och ungdomstävlingar?

Snarare så att det inte är så roligt att åka lopp med två startande. Det är katastrof med deltagare på dessa lopp från tävlingskalendern. Iallafall så är det så söder om dalävlen. Allt handlar om seedningslopp till den förbannade vasan.

Link to comment
Share on other sites

Kika i förbundets tävlingskalender!

http://ta.skidor.com

Det finns ganska många fristilslopp med motionsklass! Men det kanske inte duger att åka kortare lopp eller lopp som anordnas i samband med barn och ungdomstävlingar?

Vad gäller Småland finns det få fristilslopp med motionsklass vad jag vet, men de lopp som går via kalendern har ofta fullständig

klassindelning. Hur det är i andra distrikt vet jag inte. Fast jag tycker att det inte gör så mycket att det är få startande i varje klass,

man slipper att trängas och kan göra sitt eget lopp.

Det är synd att det inte finns ett enda långlopp i fristil i södra Sverige dagtid tillgängligt för alla.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sagt det tidigare och jag upprepar - ett lopp i fristil i Lugnet-terrängen skulle vara kanon - har fina minnen därifrån vid MWC 2011. Terräng och spårområden gör att det blir riktig skejtåkning och det är en upplevelse att

susa fram i terrängen där många storstjärnor åkt förut.

Link to comment
Share on other sites

Jag har under alla mina år på detta forum missionerat om mer fristil i långloppen för oss alla motionärer. Jag tyckte det var oerhört synd när dom lade ner både skejtvasan och sen lite senare västgötaloppet skejt. Trots det bara var 15 st i senior var det en höjdpunkt för oss som åker fritt. Men värsta boven i detta är vasaloppet som jag tycker borde ta sitt ansvar för skidsverige. Hur många var det som körde skejtvasan? 800-1000?ändå lade dom ner det. Vilket skidlopp i världen hade inte varit nöjd med så många deltagare?

Nattvasan ska vi inte ens tala om. Ett jippo för den lattedrickande innerstadshipstern, iklädd Arc'teryxjacka googlandets "århundrades äventyr "

Mvh skogsvakt

Link to comment
Share on other sites

Jag har under alla mina år på detta forum missionerat om mer fristil i långloppen för oss alla motionärer. Jag tyckte det var oerhört synd när dom lade ner både skejtvasan och sen lite senare västgötaloppet skejt. Trots det bara var 15 st i senior var det en höjdpunkt för oss som åker fritt. Men värsta boven i detta är vasaloppet som jag tycker borde ta sitt ansvar för skidsverige. Hur många var det som körde skejtvasan? 800-1000?ändå lade dom ner det. Vilket skidlopp i världen hade inte varit nöjd med så många deltagare?

Nattvasan ska vi inte ens tala om. Ett jippo för den lattedrickande innerstadshipstern, iklädd Arc'teryxjacka googlandets "århundrades äventyr "

Mvh skogsvakt

 

Du får själv se till att arrangera ett lopp! De flesta tävlingar drivs trots allt fortfarande i ideell regi. Jag tror inte det hjälper att sitta här och gnälla och häckla oss som ska åka nattvasan ... Har du ätit upp ditt chola klister förresten?

Link to comment
Share on other sites

Du får själv se till att arrangera ett lopp! De flesta tävlingar drivs trots allt fortfarande i ideell regi. Jag tror inte det hjälper att sitta här och gnälla och häckla oss som ska åka nattvasan ... Har du ätit upp ditt chola klister förresten?

Ajdå det var känsligt ämne. Jag ber om ursäkt att du kände dig träffad och tog det så personligt. Helt mitt fel, hoppas jag kan gottgöra dig med lite kolatuggande

Link to comment
Share on other sites

Du får själv se till att arrangera ett lopp! De flesta tävlingar drivs trots allt fortfarande i ideell regi. Jag tror inte det hjälper att sitta här och gnälla och häckla oss som ska åka nattvasan ... Har du ätit upp ditt chola klister förresten?

Du har rätt HW, det bästa sättet att få fler fristilslopp är att påverka den egna föreningen att starta ett. Det är ju lite lättare, om man sitter i styrelsen, men ofta vill styrelsen ha förslag från medlemmarna. Jag har haft i tankarna ett fristilslopp på en golfbana, men de dåliga vintrarna har gjort att jag tvekat. I Småland finns ett lopp som heter Storebroloppet, som går på en golfbana i klassisk stil och

jag föreslog i år att de skulle ändra till fristil till kommande år. En golfbana har den fördelen att det är lätt att breda ut sig och få breda spår till skillnad mot smala konstsnöspår, som gör det svårt att svälja lite större startfält tex var jag i Skåne ett år och åkte deras öppna DM över 3 mil på en golfbana, jättebra förhållande och inga problem vid omkörning.

Sen skall vi nog inte kritisera VL för att de startat Nattvasan, det kan på sikt öppna möjligheten att Skejtvasan kommer tillbaka tack vare att det kommer fram fler skejtåkare i och med det loppet.

 

ps. visst HW har jag lite dåligt samvete att jag inte jobbat mer för att få till stånd ett lopp, det är ju lätt att ha åsikter här på skidforum, men det måste till "verkstad" för att det skall bli resultat.

Link to comment
Share on other sites

Hur tycker du vi ska få fler fristilslopp HW?

 

Ni som är intresserade av fristilslopp ser till att åka de som faktiskt arrangeras idag. Är de loppen inte tillräckligt intressanta så ser ni till att engagera er och bidra till att det finns lopp som upplevs intressanta. 

 

Ajdå det var känsligt ämne. Jag ber om ursäkt att du kände dig träffad och tog det så personligt. Helt mitt fel, hoppas jag kan gottgöra dig med lite kolatuggande

 

Jo, jag kände mig träffad både som arrangör, fristilsåkare och deltagare i nattvasan.  Ditt cholatuggande gör väldigt lite men om du engagerar dig och fixar till ett fristilslopp som håller din måttstock så blir jag väldigt glad :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...