Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Motionslopp i fristil 2017


AntonLundgren1

Recommended Posts

Ett nytt lopp i fristil inför 2017, Nattamarathon i Orsa Grönklitt.

Tydligen är mörker grejen med fristil..

 

http://www.orsagronklitt.se/sv/langdtavlingar/nattmarathon__176

1600 kr och knappt nån service efter banan...

Vad är det för fel på vätskekontroller, dagtid, individuell tävlan och startavgifter som är rimliga när det gäller skate...?

Link to comment
Share on other sites

Positivt = ett lopp till i fristil.

Negativt= varför ska vi som gillar att åka fristil gömmas undan på natten?

 

Återinför skejtvasan.

Måste faktiskt hålla med dig, det är ju en plagiering av nattvasan - ett alternativ till skejtvasan på dagen är det som mest efterfrågas.

(om man vill höra vargar och björnar i mörker är det bara att besöka djurparken kvällstid - de hörs väl utan skidor på fötterna)

Link to comment
Share on other sites

Måste faktiskt hålla med dig, det är ju en plagiering av nattvasan - ett alternativ till skejtvasan på dagen är det som mest efterfrågas.

(om man vill höra vargar och björnar i mörker är det bara att besöka djurparken kvällstid - de hörs väl utan skidor på fötterna)

Det verkar faktiskt som Nattvasan är mer efterfrågad än vad skejtvasan nånsin var. Sålde slut sina platser för 1500 åkare på kort tid, var skejvasan nån gång i närheten av dessa siffror. Ändå är detta Vasaloppsveckans klart minsta lopp så innan det blir något daglopp med skejt lär Nattvasan få etablera sig och växa först, om det nu inte är engångsgrej. På sikt bör det dock absolut finnad en marknad för skejtlopp men för tillfället vill folket ha stakning.
Link to comment
Share on other sites

Sen får man inte glömma bort att även lopp med mindre antal startande kan vara roliga och givande - "rolighetsfaktorn" ökar inte med antalet startande.

Sen kan man inte jämföra andra lopp med vasaloppet, då de har ett konstant tryck på sina arrangemang bla pga den höga statusfaktorn. Eftersom de är så stora kan de kosta på sig att ha som krav att ett arrangemang skall ha högt startantal, de vill

inte lägga ner en massa jobb för några hundra startande, om de kan arrangera ett lopp som blir fulltecknat på stubinen.

 

Jag tycker därför att man skall betrakta alla arrangemang utanför vasaloppssfären för sig och välkomna alla som vill åta sig ett

arrangemang i skejt utan att snegla på Storebror och som sagt vi skejtare vill "se dagens ljus" B)

Link to comment
Share on other sites

Måste faktiskt hålla med dig, det är ju en plagiering av nattvasan - ett alternativ till skejtvasan på dagen är det som mest efterfrågas.

(om man vill höra vargar och björnar i mörker är det bara att besöka djurparken kvällstid - de hörs väl utan skidor på fötterna)

Lite off-topic, men det är väl ofta ganska ont om vakna björnar den tiden på året ...

Link to comment
Share on other sites

Sant, man bör av flera skäl undvika natt-tävlingar på havsis:-)

Isbjörnarna i Orsa tycker jag är häftiga nog, tycker det gör deras spår lite roligare när man ser isbjörnarna bredvid tävlingsbanan. Förr gick ju spåret förbi Lo-djuren, men dom ser man ju inte längre från spåren. Däremot kan man ju då och då höra vargarna. En av dom första gångerna jag var i Grönklitt och åkte för typ 15 år sen visste jag inte dom hade park med vargar. Var då ute långt ut på en myr i ett gammalt fint skoterspår. Det var lite skymning, ,jag var helt själv och plötsligt hör man ylande vargar. Då fick man lite extra puls.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag är mer orolig för vädret med det svåra förhållandena i Storlirennet 2015 i minnet. Förresten går det bussar tillbaka till starten efter loppet ?

 

På "riktiga" Birken går det bussar tillbaka, borde vara samma sak på Fredagsbirken (?). Det tar f ö nästan lika lång tid att åka buss som att åka loppet, man får ta en rejäl omväg runt fjällen.

 

Edit: Kollade Birkens hemsida: Det går buss kl 17 och kl 19 tillbaka till Rena.

Link to comment
Share on other sites

Häng på BernTrip till vacker norsk fjällnatur och kör Birken i fristil!

 

http://www.langrenn.com/birken-aapner-for-skoeyting.5922477-1743.html

Det där var intressant! Jag som är dåligt insatt i Birken - fredagsbirken, är det att likna vid öppet spår?

 

Jag skall köra Nattvasan i vinter, har dock inte hunnit köpa min Arc'teryx jacka ännu. Har fokuserat mer på hur vi skall kunna göra latte på bra sätt under färden. Då vi har stuga i Hemavan lockar även Kungsledenrännet som ett mål i slutet av säsongen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...