Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dags och byta skidor?


småland78

Recommended Posts

Hej

 

Börjar noja lite över om jag ska byta mina Hypersonic från 2012 nu?

Jag har känt i två års tid att dom micronyper lite om man hänger fram lite för länge i stakmomentet och även uppför är det värrre. Är spannet för grunnt montro?

Inge kul om motionärer ligger bakom en och ser oberörda ut och själv får man jobba som ett svin.

 

Tänkte köra mitt första vasalopp och staka hela vägen är tanken :)

Har kört 80 mil rullskidor och noterar kilometertider mellan 17-18 km/h ibland på tvåor

och nästan 15 km/h på treans motstånd. På mina skidor vart det 11.9 km/h på 19 km.

Visst jag kanske får upp farten 1.5Km/h med 2mm rill och ev 0.5 med Swix maraton

och lila lf i botten. Men micronypet kommer kanske trötta ut mig på ett så långt lopp?

 

Värde på halvvikt är 0.95 och 65 kilo, provtryckt i en Eiker förra året.

Jag väger 75. Är det någon som har koll på vad jag ska titta efter för skidor när det gäller stakning. Har hört att 1.05 halvvikt funkar och staka på om det är Fischer med hårdare spann, tror Eric Wickström la ut något om 1.45 på madshaus redline. Men båda dom skidorna har ju som sagt ett hårdare spann . .  Kanske ska titta på mjuka skidor som är lite högre bara?

Eller inte bry mig alls utan bara kontakta någon som är riktigt duktig på stakskidor. vet ni om vilka återförsäljare som är bäst när det gäller plocka ut stakskidor. .

Känns som det är lite småkrångligt, en annan är bara ute efter max fart.   :)

 

Med vänlig hälsning och tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Jag har heller inget bra svar på din fråga men om du ska enbart staka så undrar jag lite över spannfrågan?

Stakskidor plockas väl på andra parametrar än spannet, snarare glidzonerna.

 

Men om du vill ha en skida med fäste som är bra för en stakare... då är väl frågan vem som plockar ut en traditionell skida bra.

 

Då är vi tillbaka till skidaffärsfrågan :), de flesta, inklusive mig, brukar rekommendera att vända sig till de större välrenommerade affärerna... Pölder, Huselius, Skistart etc.

 

Min tanke är väl om du ska använda skidan till mer än att staka Vasaloppet... isåfall vore väl en allround skida bättre och en "nybörjarskida" kanske kan vara grusskida och ett nyare par vara med högre, hårdare spann om du har utvecklat tekniken.

det ger både bättre glid och fäste... toppskida med högre spann helt enkelt.

ge dina förutsättningar till affären så hjälper de dig till ett bra val, det tror jag helt klart.

 

Själv är jag allround, skulle nog ångra köp av en stakskida eftersom den blir väldigt specifik. Att enbart staka vid träning och tävling fungerar inte för mig. Och jag ahndlar inte specialskidor för olika tillfällen... men om man gör det så är det väl bara att ringa till affären och beställa :).

Link to comment
Share on other sites

Håller i det stora med tidigare inlägg.

 

1.  är du verkligen säker på det där med att staka  Vasaloppet? Hur långt har du provat att bara stakat hittills? Det kanske är läge att testa på ett seedningslopp innan du bestämmer dig slutligt (och komma ihåg att Vasaloppet är två seedningslopp efter varandra..)

 

2. Även om svaret på den frågan är ja är speciella stakskidor kanske inte det som borde komma högst på inköpslistan, om du inte har några andra skidor med bra spann. Om inte annat kan man föreställa sig ett antal fören där det är mindre lockande att staka,  tex om det är kallt och kärvt. Om du då bara har ett par skidor som du inte kan köra fästvallat med lär du stå med skägget i brevlådan.  Sedan finns ju ett skidåkarliv utanför Vasaloppet också och det lär bli roligare om du kan åka fästvallat med skidorna.

 

För övrigt: jag vet att det finns en tråd här på forumet där några inlägg vittnar om att de faktiskt märker en positiv effekt av den nya sortens dp-skidor jämfört med vanliga skidor när de stakar ovallat, men jag skulle misstänka att skillnaden inte är speciellt stor. 

Link to comment
Share on other sites

Det var rätt bra svar, får överväga om det blir ett par klassiska eller renodlade stakskidor. Körde 14 km backintervaller för någon vecka sedan varav 7 km a 400meters uppför i maxfart. Blev inte stum och man har ett helt annat driv i rullskidorna. Så det är uppför man vill ha mer fart i skidorna. Ang staka hela så tänker jag, vad är det värsta som kan hända? Stavbrott eller att någon drar upp repet har stakat 50 km ett par gånger sista gången i -8 samt 40 km i tävlingstempo, fick klistervandring bakåt. Det var däremot en vidrig känsla sista halvtimmen. Sedan ett par liknande resor på rullskidorna. Men det lär kanske kännas sista biten. Det hoppas man på, nä det är inte många man känner som enbart stakar. En fördel med lite mjukare skidor verkar vara att man får inte grå zoner i glidytan så lätt. Tror jag körde 14 mil utan grå ytor tror förra året, eller är Marathon glidern så bra helt enkelt?
Link to comment
Share on other sites

Jag är en rätt medioker motionär i 60-års åldern som sedan några år aldrig fästvallar. Började på grund av en muskelbristning i vaden men upptäckte då hur bekvämt det är att slippa vallaeländet. Av bara farten köpte jag en sickel och glidvallar ytterst sällan och då bara med "korkvalla".

Har åkt Öppet Spår en gång med fästvalla på drygt 7 timmar innan "uppenbarelsen" men i fjol bestämde jag mig för prova på att staka Vasaloppet efter att först ha stakat Bessemerloppet. Om man tillägnar sig en hyfsad teknik, styrketränar bålen, och bara tränar stakning tycker inte jag att det är värre att staka än att åka med fästvalla. Faktum är att inte många verkade ha något fäste ändå efter Evertsberg och första backen är inte så märkvärdig om man åker i kön från led 6. Nu är jag visserligen långt ifrån snabb men tog mig under 7 timmar i alla fall i ett rätt bedrövligt före. Då var Birken en betydligt värre utmaning men det gick det också...

Till i år har jag köpt ett par stakskidor (Karhu DP) som jag gillar men jag tror som fler i tråden att den praktiska skillnaden är rätt liten. Fördelen är väl att man inte behöver fundera på fästvallning, det är bara att gilla läget. Men annars är det nog viktigare att ha ett spann och struktur som passar det aktuell föret. Det är inte kul att bli frångliden av folk med klister under skidorna när man åker utan fästvalla som jag blev på Birken...

Lycka Till, det är kul att staka!  

Link to comment
Share on other sites

Härligt och höra Questrider, jag resonerar precis som dig.

Kul att du hade namnet på skidorna som svenskar är inblandade i, jag hörde

om dessa på radion med visste ej namnet på dom.  Lite märklgt att Peltonen

inte hade information om Infra X pumpa på sin hemsida. Eller är jag blind?

 

Dom verkar ligga bäst till prismässigt bland dp-segmentet.

Det lutar nog att jag kommer lägga budgeten runt 4000:- Jag är

inte så duktig så jag kan motivera det dyraste. . Det blir nog vanliga klassiska. .

 

 Så det enda jag

behöver är någon som är riktigt duktig på spannkurvor, tolka

Eikern eller skiselector  för bra glid.

Kommer aldrig fästvalla dom, då åker min gamla fram isåfall och klabbar

på fäste på klisterzonen. Men det lär inte hända ;)

 

Får kolla med ovannämnda om ni ingen har mer tips, God fortsättning och tack för tips

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...