Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Erfarenheter pulsklockor


skogsvakt

Recommended Posts

Vad har ni för erfarenheter med pulsklockor?

Det jag letar efter är

1. Pålitlig pulsmätning vid handleden

2. Bra batteritid. Ska tex hålla ett helt vasalopp 5-8h

3. Naturligtvis inbyggd gps. Behöver dock ej kunna se nåra kartor i displayen

4. Vara anpassad för multisport dvs skidåkning, löpning, cykling

 

Det som bekymrar mig mest är punkt 1. Efter lite googlande visar det sig att pulsbaserad mätning vid handleden kan på vissa modeller strula.

 

 

Tips?

Link to comment
Share on other sites

Jag personligen har bra erfarenhet av Garmin Vivoactive HR, den har fungerat bra på mig. Men jag har ju förstått att det finns dom  som haft problem med dom, min sambo tillexempel. Hon har dock inte så bred handled och om det är en av anledningarna kan jag inte svara på. 

 

Den är ju dock lite mer utav ett aktivitetsarmband/pulsklocka/smartklocka. Smartklockefunktionerna skulle jag kunna vara utan, förutom den smidiga överföringen rakt in i telefonen. Sen kanske man vill ha mer avancerade pulsklockefunktioner såsom VO2-max etc, för det saknas i den. Men fungerar bra för att hålla kolla på sin träningsmängd, tider, sömnmönster osv. 

 

Kort och gott, jag gillar den. Inte så avancerad men fullt funktionell. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte nån vidare erfarenhet av olika märken och fabrikat.

Var själv sugen på en som mäter Hr vid handleden, men ångrade mig.

Är hyfsat nyfiken som person och åker gärna när det är kallt.

Att sätta klockan utanpå skidkläderna blev ett viktigare krav än att

mätningen skulle ske under klockan.

Har nu en Suunto ambit 3 peak som funkar perfekt, dock med ett pulsband.

(Men nu är det även så, att jag likt en hund av Pavlov, blir lite taggad när jag

spänner pulsbandet mot bröstet). :)

Det är lite "nummerlappskänsla" och det är inte att förringa.

Lite OT, men några tankar ändå...

Link to comment
Share on other sites

Tack men jag är ute efter just funktionen med mätning vid handled. Ofta är dom ju optiska. Då bör inte storleken på handleden spela nån roll tänker jag? Jag har aldrig en klocka utan på kläderna så där är det inga problem.

 

Garmin 325 verkar snutt, men google säger att den inte mäter pulsen så bra. Gissar detta kan vara ett gissel på flera märken? :(

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Garmin Forerunner 225. Den funkar bra och läser min puls korrekt. Lät en kompis ha den samtidigt som sin andra klocka med pulsband och de gav i princip samma värden. 

 

Det enda jag inte är helt nöjd med är GPS-en. Jag körde 5 varv i  ett spår som jag vet är kontrollmätt för tävling och anges vara 2,5 km. Min klocka har hävdat allt i spannet från 1,8 km till 2,7 km för samma varv. 

 

1. Pålitlig pulsmätning vid handleden - Check!
2. Bra batteritid. Ska tex hålla ett helt vasalopp 5-8h - Check! Har haft den igång i 7 timmar som längst och gott om batteri kvar. 
3. Naturligtvis inbyggd gps. Behöver dock ej kunna se nåra kartor i displayen - Tveksam GPS
4. Vara anpassad för multisport dvs skidåkning, löpning, cykling - Inte testat cykling men löpning och skidor är den bra till. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Garmin Forerunner 225. Den funkar bra och läser min puls korrekt. Lät en kompis ha den samtidigt som sin andra klocka med pulsband och de gav i princip samma värden. 

 

Det enda jag inte är helt nöjd med är GPS-en. Jag körde 5 varv i  ett spår som jag vet är kontrollmätt för tävling och anges vara 2,5 km. Min klocka har hävdat allt i spannet från 1,8 km till 2,7 km för samma varv. 

 

1. Pålitlig pulsmätning vid handleden - Check![/size]2. Bra batteritid. Ska tex hålla ett helt vasalopp 5-8h - Check! Har haft den igång i 7 timmar som längst och gott om batteri kvar. [/size]3. Naturligtvis inbyggd gps. Behöver dock ej kunna se nåra kartor i displayen - Tveksam GPS[/size]4. Vara anpassad för multisport dvs skidåkning, löpning, cykling - Inte testat cykling men löpning och skidor är den bra till. [/size]

Ok tack. 225 är väl den gamla varianten som knappt finns o köpa mer? Den nya 325 har inte fått så bra kritik ang pulsmätningen

Link to comment
Share on other sites

Sen kanske man vill ha mer avancerade pulsklockefunktioner såsom VO2-max etc, för det saknas i den. Men fungerar bra för att hålla kolla på sin träningsmängd, tider, sömnmönster osv. 

 

Just devdär extrafunktipnernacpå träningsklockorna är väl de som jag själv tyckervär minst imtressanta, som träningsprogram och träningspåminnelser, som man inte behöver en sportklocka för. Eller parametrar som klockan egentligen inte mäter speciellt bra, t ex VO2 max eler andra submaximala konditionstest.. Nu har jag en i sammanhanget uråldrig Polar, så hur det fungerar på nyare klockor vet jag inte, men Polars konditionstest beskrivs som att detvtar hänsyn till bl a vilopuls och pulsvariationen i vila. Det de inte är öika frispråkiga om är att testet bygger resultatet från en försöksgrupp där man också har lagt in parametrar som vikt, bmi, kön ålder och hur mycket man tränar. Sedan har de, som jag förstår det, gjort någpn form av multivariat regression mellan de parametrarna och VO2max. Jag skulle gärna vilja se hur stor förklaringsgrad pulsklockans mätning bidrar med i den analysen, men den lär nog vara rätt obetydlig.

 

Min poäng bakom alla de orden, och som kanske inte alls är relevant för trådskaparen, är att det viktiga är det som klockan mäter ellercsom man behöver i träningssituationen, inte de extrafunktioner som lika gärna kan göras utan klockan, eller som ändå inte ger ett pålitligt resultat

Link to comment
Share on other sites

Just devdär extrafunktipnernacpå träningsklockorna är väl de som jag själv tyckervär minst imtressanta, som träningsprogram och träningspåminnelser, som man inte behöver en sportklocka för. Eller parametrar som klockan egentligen inte mäter speciellt bra, t ex VO2 max eler andra submaximala konditionstest.. Nu har jag en i sammanhanget uråldrig Polar, så hur det fungerar på nyare klockor vet jag inte, men Polars konditionstest beskrivs som att detvtar hänsyn till bl a vilopuls och pulsvariationen i vila. Det de inte är öika frispråkiga om är att testet bygger resultatet från en försöksgrupp där man också har lagt in parametrar som vikt, bmi, kön ålder och hur mycket man tränar. Sedan har de, som jag förstår det, gjort någpn form av multivariat regression mellan de parametrarna och VO2max. Jag skulle gärna vilja se hur stor förklaringsgrad pulsklockans mätning bidrar med i den analysen, men den lär nog vara rätt obetydlig.

Min poäng bakom alla de orden, och som kanske inte alls är relevant för trådskaparen, är att det viktiga är det som klockan mäter ellercsom man behöver i träningssituationen, inte de extrafunktioner som lika gärna kan göras utan klockan, eller som ändå inte ger ett pålitligt resultat

Är mkt riktigt totalt ointresserad av träningsprogram och coacher osv osv. Självklart jagar jag funktioner som bra gps, pulsmätare och batteritid. Tyvärr verkar väl optisk pulsmätare vid handleden ofta betyda strul.
Link to comment
Share on other sites

Jag kör Garmin Fenix 3Hr (fenix 5 kommer snart / har kommit).

 

Den funkar som en vardagsklocka med smart funktioner som notiser mm. Mäter din puls konstant på handleden. Är en "triathlon" klocka med stöd för många olika sporter.

 

Ang 1) Visst är handledsmätning roligt, men på sidan av träning. Finns för många faktorer som kan störa den mätningen. Jag kompletterar alltid med ett pulsband för att få ett så korrekt resultat som möjligt.

 

Ang 2) jag har kört den i mätningsläge heldag i skidbacken (det finns ett smart utförs-läge). Samt upp till 3h vanlig skidåkning i -10 utan att det ens vart nära att bli lite batteri. Laddar kanske varannan vecka, tränar ca 3-5 ggr / vecka med mätning.

 

Nackdelar? Den är lite större / tyngre. Inget jag märker när jag är ute men håller jag i den bredvid min fr 630 märks det ju en ordentlig skillnad. Men nog snygg och robust att använda i vardagen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har Garmin Forerunner 235. En jätterolig klocka. Jag är nöjd. Jag har dock provat den lite i stakmaskin och i längdspåret och anar att pulsmätningen störs av stakningen. I stakmaskin visar den puls på 95-105 vilket är (dubbla?) frekvensen ungefär. Min gissning är att klockan hoppar med varje stavtag. Det här är inte baserat på omfattande undersökningar, så jag kan ha fel (eller ett måndagsexemplar).

 

För löpning fungerar det bra. Jag litar såklart inte på pulsmätaren, men det är kul att ha. Och den skulle klara ett vasalopp i batteritid.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 735XT som jag är mycket nöjd med och när det gäller puls via optisk avläsare så är den så pålitlig som den kan bli idag, fast pulsband är lite bättre än idag.
Har en batteritid på ca 14 timmar, lätt, klarar av många olika aktiviteter, kan ladda ner appar, nya urtavlor och är enkel att förstå sig på.

Link to comment
Share on other sites

Suunto ambit3 peak med barometisk höjdmätare och extra lång batteritid lutar det åt nu. Optisk pulsmätate verkar av allt att döma för osäker med dagens teknik.

Är nöjd med min. Funderade på Ambit 3 Run eller Sport först (i princip identiska funktioner som Peak) men batteritiden är dubbelt så bra på Peak, tyckte det var en viktig aspekt och det avgjorde mitt val.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...