Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Harsa ski marathon


Mr.T

Recommended Posts

Det är ca 60 höjdmeter från gården upp till myrarna, aldrig saxbrant. Många går utan fäste.

I fjol var startslingan på sjön väldigt kort så det blev snabbt två spår, viktigt att komma iväg bra.

 

Banan de beskriver (lätta milen + myrslingan)x 3 är densamma som kördes på Hälsingeleden 14/2 2016. Borde snarare bli 44-48 km beroende på hur lång startrundan på sjön blir i år.

Hälsingeleden 2016 blev 345 höjdmeter enl min Garmin 220. Polar V800 brukar mäta 1,5 x det vilket ger drygt 500 höjdmeter totalt.

 

Avstår att gissa fäste redan idag.

 

http://harsautv.webbplats.se/wp-content/uploads/2015/12/Sparkarta.pdf

Link to comment
Share on other sites

Kan starkt rek det loppet. har kört det en gång varit där en annan gång när det gick.

Trevlig stämning, ingen trängsel. Harsa är också ett mysigt ställa med trevlig o soft-relaxed personal.

Ofta mjuka nysnöförhållanden i harsa, men ser ut att kunna vara fina hårda spår på lördag o lättvallat, typ blå extra före.

 

Minns runt 2013 när jag körde harsa ski maraton. van från VL rusade jag ner till startområdet 1,5 timme före start, tomt! - de hade ej ens börjat göra klart med band olikn, en kille på skoter tittade lite skeptiskt på mig och sa att det är ju över en timme t start...  Sedan inför starten pratade vi deltagare med varandra och grupperade om ordningen lite beroende på var o ens kapacitet.

 

cirka en km efter starten på sjön skall man in på spåret, då går det ner till 2 spår. Jag "tappade" kanske  tre sekunder i den avsmalningen. Ser ingen större anledning  stressa fram till avsmalningen. ganska omgående därefter kan man börja köra om om man så har kapaciteten.

 

Tre ggr skall man upp ca 60 höjdmeter. Sedan är det ngra mkt korta små knickar där jag skulle diagonala, men inget jag skulle lägga fäste för. För egen del skall det dock mkt till för jag skulle gå på blanka skidor detta lopp. Men det är jag det. En sak är iofs att påfallande ofta är det betydligt fuktigare snö i den backen då den ligger lägre än myrarna o spåret "uppe på", kan säkert i vissa fall vara i princip klister som gäller i backen och burk uppe på höjd... - fast till på lördag blir det nog lättvallat. Idag är dock ngn plusgrad vid gården, men rek är burk på klistergrund. Men det är väl bra om det är lite varmare snö nu så fryser det ihop till hårt t på lördag.

 

Väderprognosen nu ser svårt bra ut!

 

Jag har sorgligt nog haft redigt kass motivation hela säsongen, men skall se om jag orkar dra dit. Borde göra det tror jag...

Link to comment
Share on other sites

Från Skidspår:

 

"Idag går det fort!! Ta det lugnt utför och ta det extra lugnt utför Pissingen som ingår i Lätta Femton och vill man så kan man gå en bit på väg hem efter Gluggvallen där det står en varningstriangel. Det är en hård snörygg där som ska bort under dagen. Vi preppar spår inför tävlingen i morgon idag överallt så ta det lugnt! Solen skiner och ca 1 minus i luften för tillfället. Vallar gör vi med blå klistergrund, rött varmt klister och universal."

 

https://www.skidspar.se/gavleborg/ljusdal/harsa

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...