Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Är mina stavar (Fischer RC5) för klena? Vad skall jag uppgradera till?


ronneback

Recommended Posts

Nu har jag tränat längdskidåkning inför Vasaloppet i två säsonger, ca 40 mil total sträcka uppskattningsvis. Jag upplever att mina stavar böjer ut ganska rejält när jag belastar dom i uppförsbackar. Det kan hända att min teknik inte är den bästa, men jag känner ändå att det kan vara en idé att byta till ett par styvare stavar för att ta nästa steg i min skidåkning.

 

Idag har jag ett par Fischer RC5 från år 2013. 155 cm totallängd. 152 cm från infästningen av kontrollremmen till spetsen av trugan.

 

Enligt Fishers hemsida skall detta vara en ”styv stav”, men jag antar att det är lite säljsnack?

 

Min budget ligger på 800-1200 kr ungefär. Om det verkligen behövs kan jag slänga på några hundralappar till. Vad rekommenderar ni till mig?

 

Jag är 185,5 cm lång, väger 85 kg, och har stora händer.

 

Jag har bland annat kollat på Skigo Racing 1.0 som verkar vara en prisvärd stav. Är denna stav betydlig styvare än min gamla Fischer eller kommer den upplevas lika vek?

Finns det någon anledning att byta stavlängd?

Link to comment
Share on other sites

Du kan väl gå upp ett par cm i stavlängd.

Yoko stavar är jag nöjda med, har hittills åkt med Yoko 7100. En slitstark stav som inte går av eller skadas lätt, 100% kolfiber (på riktigt) lite tjokare laminat som håller en hel del stryk. Den får du för 69-79€

Har just beställt en 8100 som är lättare men inte lika stryktålig, den gick loss på 99€.

Toppstaven 9100 är på erbjudande nu vid haijaa och ligger på 120€.

Men 7100 är en riktigt bra stav för pengarna, slår nog alla stavar i sin prisklass. Sen gillar jag remmen med quickrelese clipset så man får handen fri påsen sekund vid drickakontroller m.m.

Link to comment
Share on other sites

Tror du kommer tjäna på att köpa dig lite styvare stavar. 

Skigo Race 1.0 är en prisvärd stav, men du får som "Skurko" säger räkna med att de är betydligt sprödare, dvs större chans att de går av om du ramlar eller får slag.

Främsta anledningen till att byta stavlängd, är oftast att du tjänar på det när du stakar i uppförsbackar. Men du kan inte gå upp speciellt mycket i stavlängd mot det du redan har.

 

Tips på stavar:

https://www.skistart.com/swe/vinter/langdskidor/stavar/oneway-premio-9max-pro-skidstavar.html

https://www.skistart.com/swe/vinter/langdskidor/stavar/swix-team-ct2-premium-carbon-tbs-kit-stavar.html

https://www.skistart.com/swe/vinter/langdskidor/stavar/exel-world-cup-xr-100-stavar.html

https://www.skistart.com/swe/vinter/langdskidor/stavar/skigo-stav-racing-1-0-kampanj.html

Link to comment
Share on other sites

Har både Skigo race 1.0 och Yoko 7100, och det är väldigt stor skillnad till Skigos fördel. Yoko 7100 tycker jag känns riktigt klumpig i jämförelse. Yokos remmar har snabbfäste mot staven vilket gör att man tappar möjligheten att justera där.

Dock känns Skigos korkhandtag tjocka i mina små händer. Annars fina stavar. Mina har de vanliga remmarna, skulle vilja prova de med boa som man vrider åt med ratt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för bra svar! 

Jag tycker det är märkligt att inte stavars styvhet märks ut på ett enhetligt sätt, (eller finns detta någon stans?) Är tex. Skigo Race 1.0 styvare än Yoko 7100 eller är dom lika styva? Är Yoko 7100 betydligt styvare än mina Fischer RC5? Hur kan man ta reda på styvhet hos stavar utan att behöva beställa hem och göra egna tester? 

 

Är Skigostaven ovanligt ömtålig eller är alla stavar i den prisklassen lika ömtåliga? Exempelvis de stavar som är rekommenderade ovan. 

 

Många frågor, det är verkligen en djungel!

 

Yoko 7100 verkar kosta 499kr just nu vilket låter väldigt prisvärt om det är en bra stav!
https://www.skatepro.se/334-16083.htm

Link to comment
Share on other sites

Jo det är rörigt med stavar.

Nu har jag inte provat rc5 så jag vet inte hur den känns, skigo 1.0 har jag klämt på och den är definitivt styvare än 7100. Men de är ju också stavar med helt olika riktpris.

Fick hem min 8100 igår, lätt som en fjäder och styv motsvarade typ skigo 1.0. Har svårt att föreställa mig att jag skulle behöva en bättre stav än den. 7100 är lite mjukare och tyngre och har större truga,men slitstyrkan och att den faktiskt är i 100% carbon är nog dess styrka.

Är själv fundersam om vilken jag skall ta på de kommande långloppen, 8100 grym stav men skör vid närkontakt som alla dyra stavar eller 7100 som säkert klarar av att bli påtrampad av medtävlande.

 

Om du inte är en supermotionär så skulle jag nog satsa på 7100, de finns säkert stavar som motvarar den men de vet jag inget om.

 

Nu låter det nästan som säljsnack men jag har nog inget att göra med Yoko, gillar bara dess produkter och så gör de sjukt snygga skidor! ;)

Link to comment
Share on other sites

Av de stavar som kebabsbarvare länkar till lär de från skigo och exel vara betydligt styvare och lättare än de två andra. Om det var jag skulle jag betala extrakostnaden för Exel-staven, eftersom Den kontrollremmen är den som jag har trivts bäst mef av de jag provat. Men vilken rem man trivs med verkar ju vara väldigt individuellt.
Link to comment
Share on other sites

Skigo Elit är jäkligt bra också. Den är ju styv som det en del andra tillverkare skickar upp i yppersta kategorin och inte direkt tung heller. 800 på stadium med Boa-remmen. Vet dock inte om den är segare än Race.

Eh? Inte de Skigo elit somj ag har. Jag skulle säga att vikt och styvhet är jämförbar med andra märken i kategorin budget med 100 % kolfiber, oneway 9, swix ct2 osv. Men jag tycker att den något diffusa parametern pendel är sämre än de Exel C2, som jag hade innan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...