Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

långa stavar = trötta armar ?


senmathal

Recommended Posts

Har en fundering vilka olika effekter som uppstår beroende på stavlängd. Jag är 1,70 och har 1,44 stavar. Ibland upplever jag dom lite långa. Vid ren stakåkning är det inga problem men däremot vi diagonalåkning. Dels har jag svårt att få upp spetsarna riktigt från marken när det är hårda spå. Spetsarna liksom stöter i lite innan stavisättningen. Sedan tycker jag att jag blir väldigt snabbt trött i armarna när det går bara en aning uppför. Blir mindre trött när jag stakåker samma backe. Det första går säker att träna bort genom att lyfta stavarna lite högre men skulle jag bli mindre trött med lite kortare stavar?

 

Vilka andra effekter kan uppstå om ändrar stavlängden? Anar att det kan vara lite av en kompromiss. Åker man VL kanske man vill ha optimalt för stakning även om man diagonalar i backarna.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Njae det kan ju var möjligt men tror egentligen inte det. Men det kanske man inte vet förrän någon kunnig tittar på hur man gör. I och för sig lärde jag mig åka skidor som barn i mitten på 60-talet med en helt annan teknik men tycker mig ha tagit till mig den nya tekniken rätt bra. Brukar överdriva åt olika håll ibland och köra lite som förr och det är ju definitivt inte som jag kör nu.

 

En fundering är hur väl det går att utgå rakt av från kroppslängden. Vi är ju lite olika skapta vad gäller kroppsproportionerna beträffande armlängd, benlängd och även halslängd. Tror jag har både rätt lång hals och långa armar i förhållande till längd. Hur som helst ska jag testa med mina gamla stavar som jag kapat lite för att se hur det känns.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Testade i kväll med 5 cm kortare stavar och det var alldeles för kort både i stakning och i diagonalåkning så jag behåller nog den längd jag har. Tror problemet mest beror på att det är stenhårt på sidan om spåret så staven gärna vill studsa till ibland. När jag bytte tillbaka kändes dock mina vanliga stavar väldigt tunga. Har ett par XXL Northug som är tillverkade av Swix. Faktiskt lite tyngre än mina 15 år gamla Yoko. Jag kanske får hålla ögonen öppna efter något nytt.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Teorin vid diagonalåkning med långa stavar är flexar handleden så att staven vid isättning har en mindre vinkel än vid kortare stav. I praktiken isättning längre bak, men det går ju faktiskt att sätta i staven längre bak utan att ändra vinkel. Flexen med handleden tar säkert tid att lära in.

Link to comment
Share on other sites

Det där med trugan är värt att tänka på faktiskt. Jag har lite väl stora som jag satte dit när jag mest åkte i rätt lösa spår och har inte kommit mig för att byta. Som det är nu skulle man klara sig med rullholkar när på. Trugans utformning kan säker ha en del med studsandet att göra också.

 

När det gäller tekniken finns det säkert detaljer att slipa på men svårt att få det att sitta med automatik.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...