Ozzian Posted February 2, 2019 Report Share Posted February 2, 2019 Funkar en sån här billig släde?https://www.blocket.se/gavleborg/Sparslade_for_skidspar_75x75cm_82910293.htm?ca=21&w=3&last=1 Jag tycker mer än hälften av min åktid så får man spåra själv, så det blir mer kondition/styrka än teknikträning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grizzlybrottarn Posted February 3, 2019 Report Share Posted February 3, 2019 Det skulle behövas en bild på undersidan också för att svara på den frågan. Men sedan beror det på förväntningarna också. Om avsikten är att göra två rännor i snön som man kan ställa ner skidorna i så funkar det mesta. Det finns många som byggt spårkälkar av en bit plywoodskiva och två träklossar. Får jag gissa, utan att ha sett undersidan, så matchar en sådan där kälke ungefär en hembyggd spårkälke av trä. Ska det bli bra spår så krävs något annat, och det finns inget redskap som fungerar till allt. I lös snö är det viktigt att spårkälken pressar snön åt sidorna när den gör profilerna. Annars håller inte spårkanterna. Är det relativt hårt, men inte stenhårt så behövs det någon form av knivar framför spårklossarna som öppnar upp spåren. Är det stenhårt (och man inte kan fräsa) så behövs det en spårkälke som skär ut spåret direkt ur isen. Är det stöpsnö på exempelvis en sjö så bör så mycket av spårmaskinen som möjligt vara av plast. Spårar man med en enkelbandare eller fyrhjuling behövs det dessutom något mellan skotern och kälken som packar och jämnar till snön så man slipper sätta stavarna i en snövall. När jag spårar själv så har jag tillgång till fem olika spårkälkar med olika egenskaper och ungefär lika många andra redskap för att bearbeta snön innan spårning. Några är mer universal och några har rätt så specifika användningsområden. Min nyaste skapelse är en spårkälke i plast från Snowmover med förskärande knivar. Den är ihopbyggd med ett självreglerande utjämningsblad som tar bort vallar och annat efter skotern och drar in en smula fin snö från sidorna för att smörja spårprofilen. Denna maskinen är nog den mest universella jag byggt hittills då den klarar allt från lössnö till halvhård snö och dessutom stöpsnö. Därtill är den ganska lätthanterlig och det går att vända den så den bara packar och inte spårar. Bästa köpta maskinen är en gammal en från finska Paana som gör fantastiska spår i de flesta förhållanden, men den fungerar inte i stöp och blöta då den är av stål och den är fruktansvärt tung att hantera. Jag tror den väger runt 150kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ozzian Posted February 3, 2019 Author Report Share Posted February 3, 2019 Målet är att inte behöva spåra själv varje pass, jag behöver träna massa teknik. Jag har dock ingen skoter utan måste dra den efter4hjulingem, så blir det 50cm snö så klarar väl inte den detta. så det behövs bara 2 spår i snön, lika som det blir när jag spårar själv. PS spårade 50 min igår och inatt kom det en dm snö igen, hoppas det går aningen lättare idag då det ev finns lite av de gamla spåret kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjyvsläpp i slakmota Posted February 3, 2019 Report Share Posted February 3, 2019 Spår släden fungerar OK för dina behov. Skaffa en enkel sladd tillverkad av 12 mm armeringsmatta, för att få ur luften ur nysnön innan du kör med spår släden. Skaffa rekomenderad barlast och se till att den är fast förankrad. Till sist, ju saktare du kör desto bättre spår. Helst skall spåret köras på kvällen och sedan får det frysa ihop under natten. Skickat från min S41 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted February 3, 2019 Report Share Posted February 3, 2019 Enklast är ju om man åker på maskinkörda spår. Vart bor du? Finns konstsnö och nu även natursnöspår i stora delar av landet. Varför spåra själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LFN Posted February 3, 2019 Report Share Posted February 3, 2019 Nu jävlar kom det kompetent respons! Imponerande expertis Grizzlybrottarn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ozzian Posted February 3, 2019 Author Report Share Posted February 3, 2019 Enklast är ju om man åker på maskinkörda spår. Vart bor du? Finns konstsnö och nu även natursnöspår i stora delar av landet. Varför spåra själv?jag vill ta skidorna o åka inte packa o planera.men efter gårdagen så vet i sjutton om jag ska spåra mer,, träningsvärk så jag har tagit paus i träningen idag.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted February 3, 2019 Report Share Posted February 3, 2019 Grizzlybrottarn är en legendar. Väldigt kunnig om spårskötsel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted February 3, 2019 Report Share Posted February 3, 2019 jag vill ta skidorna o åka inte packa o planera.men efter gårdagen så vet i sjutton om jag ska spåra mer,, träningsvärk så jag har tagit paus i träningen idag....Det är väldigt få som bedriver sin skidträning på det viset. Men jag ska inte lägga mig i :) Ospårat kan jag tycka fungerar som stakträning på fotbollsplaner och golfbanor när man är desperat och det kommit 7cm nysnö i december Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LillaGubben Posted February 3, 2019 Report Share Posted February 3, 2019 jag vill ta skidorna o åka inte packa o planera.men efter gårdagen så vet i sjutton om jag ska spåra mer,, träningsvärk så jag har tagit paus i träningen idag....Det går att se det så här: Det är relevant teknikträning att träna i dåliga spår för dåliga spår i Vasaloppet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 3, 2019 Report Share Posted February 3, 2019 Det är väldigt få som bedriver sin skidträning på det viset. Men jag ska inte lägga mig i :) Ospårat kan jag tycka fungerar som stakträning på fotbollsplaner och golfbanor när man är desperat och det kommit 7cm nysnö i decemberPrecis, jag brukar inleda skidsäsongen med att spåra upp en liten runda på ca 700 m på gräsplanen på en skolgård. Har man tur så fryser spåren till över natten och då funkar det ganska bra nästa dag. Men efter några gånger tröttnar man och söker sig till maskinspår i stället.Vi har en fantastisk spårmakare, som lägger ner mycket tid att få till åkbara spår. Han har en bakvänd plog framför, som plogar in snön innan den packas åt och lägger spår. Pratade lite med honom i tisdags och då berättade han att det varit lite besvärligt dagen innan, då nysnön "bekat fast" på bladen och han varit tvungen att stanna och rengöra ibland. Det frös sen på natten och spåren var ändå fantastiskt fina, men han gjorde ändå en extra runda för finputsning. Det har ju sen kommit mer snö och tinat och vissa åkpartier har blivit lite sladdriga och isiga. Jag har dock inte sett spåren efter nattens 13 cm nysnö, men eftersom det är åtskilliga minusgrader nu antar jag att det kommer vara räls i morgon.(idag)Enda nackdelen är att det är små chanser till skejtträning, visserligen var det bara ett spår uppkört på elljusbanan igår och halva "skejtbädden" var åttrampad av promenörerna, men efter nattens påfyllning av snö blir det nog svårt att skejta i morgon, så det får nog bli pulkabacken ytterligare en gång i "mitt skejtspår" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted February 4, 2019 Report Share Posted February 4, 2019 Absolut en av de tråkigaste sakerna med skidträning är ju att spåren inte börjar vid huset. Löpning och cykel börjar ju där, rullskidor nästan och till simhallen har jag hyfsat nära. Snöskidor ca tre mil till spåret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lappen Posted February 4, 2019 Report Share Posted February 4, 2019 Skaffa utrustning och kör spåret från gården! (Om du nu bor så det är möjligt. Annars flytta!)Det får ju vi göra som bor i "yttersta obygden".Tur att man har en pensionerad skidentusiast som granne. Han har oftast redan kört spår då jag kommer från jobbet. All heder åt sådana! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LFN Posted February 4, 2019 Report Share Posted February 4, 2019 Skaffa utrustning och kör spåret från gården! (Om du nu bor så det är möjligt. Annars flytta!)Det får ju vi göra som bor i "yttersta obygden".Tur att man har en pensionerad skidentusiast som granne. Han har oftast redan kört spår då jag kommer från jobbet. All heder åt sådana! Jag är lika lyckligt lottad. En granne med skoter som drar upp en slinga på 5 km, direkt utanför husknuten. Ska ta och ställa över en back öl som tack efter säsongen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ozzian Posted February 4, 2019 Author Report Share Posted February 4, 2019 jag tog traktorn och ställde skopan så jag packade snön 900m, var ute o åkte på test och det var härligt, ingen styrning men nu gled skidorna framåt.... Jag ska ut senare och köra några intervaller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted February 4, 2019 Report Share Posted February 4, 2019 jag tog traktorn och ställde skopan så jag packade snön 900m, var ute o åkte på test och det var härligt, ingen styrning men nu gled skidorna framåt....Jag ska ut senare och köra några intervaller.Spänn fast skopan på pallgafflarna så får du spår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ozzian Posted February 4, 2019 Author Report Share Posted February 4, 2019 Spänn fast skopan på pallgafflarna så får du spår.Dom är ca 12cm breda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 4, 2019 Report Share Posted February 4, 2019 Jag läste om en som packade en skejtbädd med en ringvält (som användes förr att packa åt jorden efter att man sått säd) ochfick ett mycket bra resultat. Det blev lite våffelmönstrat tack vare att ringarna har upphöjningar och bredden var ok för skejtning.Har ni andra tips på egenkonstruerade "spårmaskiner" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ozzian Posted February 4, 2019 Author Report Share Posted February 4, 2019 Jag läste om en som packade en skejtbädd med en ringvält (som användes förr att packa åt jorden efter att man sått säd) ochfick ett mycket bra resultat. Det blev lite våffelmönstrat tack vare att ringarna har upphöjningar och bredden var ok för skejtning.Har ni andra tips på egenkonstruerade "spårmaskiner" ?jag har en oljetunna med betong som jag rullar efter o packar ridhuset, borde funka men man får väl köra 2-3 bredder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ozzian Posted February 5, 2019 Author Report Share Posted February 5, 2019 jag tog traktorn och ställde skopan så jag packade snön 900m, var ute o åkte på test och det var härligt, ingen styrning men nu gled skidorna framåt.... Jag ska ut senare och köra några intervaller.Körde 8 intervaller, nu fick jsg lite fart .Kände faktiskt av vristerna så jag fick jobba på ett nytt sätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grizzlybrottarn Posted February 5, 2019 Report Share Posted February 5, 2019 Lite enkla bygga-själv-spårredskap som fungerar: Däckpackare. Montera gamla bildäck till önskad bredd på ett rör. Däcken får gärna vara dåligt pumpade. Gör en ram med drag så du kan dra välten bakom valfritt fordon. För att slippa ränderna mellan däcken, montera en liten lätt raka bakom som drar av topparna. Vill man lyxa till det så gör man rakan av en bit uppslitsad vägtrumma, kabelrör eller liknande som ger fina räfflor.Däckpackarens fördel är att den är ganska lättdragen, inte river upp smuts vid små snömängder och packar måttliga mängder snö bra. Nackdelen är att den inte jämnar ut ett dugg utan istället kopierar alla knölar och rent av förvärrar dom.En däckpackare för ett klassiskt spår bör vara ungefär en meter bred. Den kan förses med drag bakpå om man vill kunna koppla en spårkälke direkt bakom. En däckpackare för skejtbädd bör vara 1,5-2m bred, om man har ett nog kraftigt dragfordon. Sladd. Svetsa en ram, ca en meter bred och ca två meter lång av vinkeljärn ca 50x50. Svetsa tre-fyra sneda järn inom ramen, liksom bladen på en vägsladd.Sladden används för att arbeta ihop lössnö och jämna till spåret i längsled. För att sladden ska fungera bra måste den dras i hög fart (ca 30km/h). Skoter är att föredra. Fyrhjulingar är för långsamma. En enklare modell på sladd är som redan nämnts en bit armeringsmatta. Snösamlare. Två plogblad som samlar ihop snö i en sträng. Kan i sin enklaste form spikas ihop av plankor. Snösamlare är ett tacksamt sätt att komma igång tidigt på hösten, men man ska komma ihåg att man också brukar samla in ganska mycket skräp i snövallen och att vallen brukar bli kvar som en isig limpa i spåret hela vintern. Det är alltså lämpligt att köra med samlare någon annan stans än där man tänkt sig att göra spår resten av vintern. Snösamlaren förses lämpligen med ett drag längst bak så man kan koppla en spårkälke bakom och samla och spåra i ett moment. Spårkälke. Den svåraste delen att få bra. En ganska universell spårkälke bör ha spårklossar som är ganska långa, omkring 0,5m. Sista 25cm bör ha det färdiga spårets profil. I främre ändan bör klossarna smalna av från sidorna, snarare än underifrån. De ska alltså se ut som en pil underifrån. På så vis pressas snön främst åt sidorna vilket ger hållbara spårkanter och spårkälken vill inte klättra upp ur spåret. Genom att montera ett plattjärn under spårklossarna så skärs botten ut ur spårprofilen och urklättring motverkas. Järnet bör sticka fram några cm framför spårklossarnas framkant och slipas skarpt i fram, som ett stämjärn. En sådan spårmaskin fungerar i lös till halvhård snö. Bra material för klossarna är plast, om man kan få tag i det i klossform. Metall funkar så länge det inte är för blött. Hårt trä går också bra, men slits ganska fort och brukar lätt frysa på. Det är alltid en fördel att sladda innan spårning. Både för att arbeta ihop lössnö och för att dra igen gamla spår och få bättre profil i spåret i längsled. Däckpackare bör varvas med sladdning för att få bra profil. Annars får man snart puckelpist i spåret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 6, 2019 Report Share Posted February 6, 2019 Vår snömakare har svetsat på en snösamlare framför spårkälken och kan därigenom få mer snö att spåra klassiska spår med. Det finns väl bara en nackdel och det är att ibland blir det klassiska spåret lite högre än omgivande marken och stavarna tenderar att bli lite korta i vissa lägen. Men vi är mycket glada sålänge vår eminente spårmakare vill hålla på att servera oss skidåkare fina spår (föreningen har någon form av avtal med kommunen). Alla visar dock inte respekt för det arbete han lägger ner, i veckan hade någon "enbenskejtat" uppför backarna pga dåligt fäste och många saxar i små "fisbackar". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
senmathal Posted February 7, 2019 Report Share Posted February 7, 2019 När man växte upp så var det snöskoter och enkla hemgjorda spårslädar som gällde. Den första var riktigt dålig och en person fick stå på den och hålla i sig i ryggstödet på skotern. Min pappa körde till en början upp spåret, halvmilspåret som vi kallade det och ibland fick jag stå på spårsläden. Det kom till första gången i samband med en skidtävling och sedan kördes det upp varje vinter till dess elljuspåret gjordes. Detta var väl i början på 70-talet skulle jag tro. På den tiden var ju spåren långt ifrån så jämna som idag och inte så tilltryckta. Men ingen Klagade för man visste ju inget annat. Vi hade en knapp km till elljusspåret och då åkte man upp ett eget spår över åkrarna. Idag ser man nästan aldrig ett skidspår ute i terrängen men när man gör det blir man lite glad tycker jag. /Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.