Volevodin Posted October 29, 2020 Report Share Posted October 29, 2020 Fick precis ett mail... öppnar på fredag!Om jag hade bott nära så hade jag åkt dit direkt som en motivationshöjare. Det var ett tag sedan jag såg snö... första söndagen i Mars räknas kanske men i första hand menar jag på träning...Motiverar du ditt besök med mottot; "Det kostar att ligga på topp !" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted October 29, 2020 Author Report Share Posted October 29, 2020 Det kostar pannben att nöta samma runda på rullskidor 3 ggr i veckan, liten chans till variation.Jag lägger såpass mycket pengar på skidsporten att ett åkpass en dag som i Vallåsen är piss i Nilen men att få åka på snöskidor för första gången på träning på två år... det är värt en del. Men det kostar att ligga på topp... tyvärr är ett åkpass en liten del i det hela.Värre är ju att Vallåsen ligger en bit bort, så det lär dröja ett tag till med snöbrist innan jag åker dit, planerar snarare en Idre resa i vinter och det blir dyrare :) men förhoppningsvis en högre topp och ändå mer snö. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pask Posted October 29, 2020 Report Share Posted October 29, 2020 Det kostar pannben att nöta samma runda på rullskidor 3 ggr i veckan, liten chans till variation. Ja, det låter enformigt. Själv försöker jag att variera mina rundor, långpass ibland, intervaller ibland. Denna vecka var jag iväg i jobbet och åkte på helt andra ställen än hemmavid. Det händer också att jag tar bilen en bit bort för att åka på andra vägar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted October 30, 2020 Author Report Share Posted October 30, 2020 Jo jag tar ju 3 olika pass... men samma runda på 8 km som varieras med Intervaller (olika), snabbdistans och långpass. Men fortfarande så blir det lite enahanda med samma backar, hål i asfalten osv. Jag vill ju gärna ha minimalt med trafik, hundar eller hästar där jag kör och då blir det lite begränsat. Ibland, men väldigt sällan, blir det bilresa oc variation på runda och då tillsammans med andra. Här hemma blir det ensamåkning och mer av pannben. Vallåsen, Tranemo osv är klara motivationshöjare :) Eller Idre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSO Posted October 31, 2020 Report Share Posted October 31, 2020 Det varvet visste var det tog ändå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted November 1, 2020 Report Share Posted November 1, 2020 Det finns nu en film påhttps://www.facebook.com/groups/555044651621999/, som visar hela banan filmad ovanifrån. Jag blev faktiskt positivt överraskad av banan, inte bara rakt fram och vända. En liten backe och flera sladdkurvor gör att det blir lite omväxling, dock inte helt överraskande att skejtarna inte har tillgång till banan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gu Posted November 1, 2020 Report Share Posted November 1, 2020 Det finns nu en film påhttps://www.facebook.com/groups/555044651621999/, som visar hela banan filmad ovanifrån. Jag blev faktiskt positivt överraskad av banan, inte bara rakt fram och vända. En liten backe och flera sladdkurvor gör att det blir lite omväxling, dock inte helt överraskande att skejtarna inte har tillgång till banan. De skriver på sin FB sida att de planerar för skate nästa vecka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSO Posted November 1, 2020 Report Share Posted November 1, 2020 Det var riktigt riktigt bra idag. Kan inte säga annat. Vi (få) som vågade oss upp i slänten kom överens om att köra båda hållen, vilket (med rejält kreativ bokföring) gav exakt 2.5km slinga. Summan av Stora standard, stora bak o fram, lilla standard och lilla variant. Riktigt kul. 15C och bitvis soligt hjälpte ytterligare. T-shirtåkning av klass.Hela backen, både upp och ned, var spårlös. Alltså skatebädd. Så perfekt med skatekit med stakstavar. Stak där nere och sen skate i branten. Väl värt ett besök. Bilder: https://photos.app.goo.gl/RRqfxWYDKAnGUzG3A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted November 2, 2020 Report Share Posted November 2, 2020 Två sidor. 1. Fantastiskt att det går att åka så långt ner så tidigt på året 2. Är rädd att vår sport i framtiden ser ut sån här ända upp i Dalarna hela vintern. Fy fan vad trist det är att harva på 1km spår med sörja till konstsnö. Bilderna är deprimerande. Åkte hela förra vintern på sånna här korta slingor. Längdskidåkning ska vara snö,granar, slingrande spår genom terrängen. Upp och ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted November 2, 2020 Report Share Posted November 2, 2020 En fördel med ett spår utomhus jfr med inomhus är att det ger realistiska förutsättningar för hur många skidtävlingar genomförs pga det väder som råder. Jämn -temp och hårda spår är ju sällsynta företeelse nuförtiden och jag tycker man får gilla läget, då det inte finns andra alternativ.Det som jag ser som en fara är att längdskidsporten blivit en allt dyrare sport, som utestänger svaga ekonomiska grupper, som halkat efter jfr med den allmänna löneutvecklingen. Hörde att industrin tecknat löneavtal över tid och från fackligt håll uttalade man sig att det var positivt att en pott avsatts för långlönegrupper. Låg lön räknas för inkomst under 26900 kr/mån. Sett ur det perspektivet är kanske inte 300 kr/dag i åkavgift så dyrt jfr för en person med en pension på runt 10000 kr/månad. Säsongskortet kostade vad jag såg 1800 kr och det har man tjänat in efter 6 ggr och bor man inte alltför långt bort kan det vara en idé. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JPA Posted November 2, 2020 Report Share Posted November 2, 2020 En fördel med ett spår utomhus jfr med inomhus är att det ger realistiska förutsättningar för hur många skidtävlingar genomförs pga det väder som råder. Jämn -temp och hårda spår är ju sällsynta företeelse nuförtiden och jag tycker man får gilla läget, då det inte finns andra alternativ.Det som jag ser som en fara är att längdskidsporten blivit en allt dyrare sport, som utestänger svaga ekonomiska grupper, som halkat efter jfr med den allmänna löneutvecklingen. Hörde att industrin tecknat löneavtal över tid och från fackligt håll uttalade man sig att det var positivt att en pott avsatts för långlönegrupper. Låg lön räknas för inkomst under 26900 kr/mån. Sett ur det perspektivet är kanske inte 300 kr/dag i åkavgift så dyrt jfr för en person med en pension på runt 10000 kr/månad. Säsongskortet kostade vad jag såg 1800 kr och det har man tjänat in efter 6 ggr och bor man inte alltför långt bort kan det vara en idé. Spåren, och omgivningen, ser riktigt fina ut. Och du har helt rätt i att det blir mer realistiska förhållanden. 300:- tycker jag kan vara ok för att få in ett tidigt pass eller två på snö. Sen kostar ett säsongskort 3800:- (inte 1800:-), vilket inte känns som en lika relevant prissättning. Men tiden får utvisa om de tänker rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted November 2, 2020 Report Share Posted November 2, 2020 Det luktar Skidome prissättning lång väg. Överpriser i början som sen har justeras ner till mer rimliga nivåer. Tror även Vallåsen, precis som Skidome, överskattar intresset av att harva runt på 1000m spår. Skidome står princip helt tomt april-september En liten sorglig grej med Skidome är att tar dom bort snön är det ett garage helt klart att köra ner bilar i. Det är garanterat plan b om skidome inte bär sig ekonomiskt. Banne mig om det inte t.o.m nu redan är kritade parkeringsplatser under snön :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSO Posted November 2, 2020 Report Share Posted November 2, 2020 Det luktar Skidome prissättning lång väg. Överpriser i början som sen har justeras ner till mer rimliga nivåer. Tror även Vallåsen, precis som Skidome, överskattar intresset av att harva runt på 1000m spår. Skidome står princip helt tomt april-september En liten sorglig grej med Skidome är att tar dom bort snön är det ett garage helt klart att köra ner bilar i. Det är garanterat plan b om skidome inte bär sig ekonomiskt. Banne mig om det inte t.o.m nu redan är kritade parkeringsplatser under snön :) Om jag får gissa är dock deras problem snarare att det _inte_ går att harva runt på 1km spår för de allra flesta besökare. Det handlar snarare om 400m för normalskåningen/dansken/hallänningen. Igår var det kanske 50 personer på plats och ett knappt 10-tal vågade av dem sig upp i de övre delarna av banan. Sen handlar det ett spår utomhus. På gränsen till Skåne. I oktober. i 15 plusgrader. Klart som fan det kostar pengar. Det är inget jag åker till tre gånger i veckan, men för en försäsongshelg såhär var det perfekt. Ett alternativ till Torsby, Skidome eller Val Senales. 2h från Gbg, där jag råkar husera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted November 2, 2020 Report Share Posted November 2, 2020 OK, 3800 för säsongskort, vilket innebär att 13:e gången har man tjänat in dagavgiften. Skulle det mot förmodan bli en skidföre på natursnö eller en längre köldperiod för snötillverkning, så att man kan åka hemmavid eller på ett närbeläget konstsnöspår, blir ju ett säsongskort en förlustaffär. Lägg därtill 2x15 mils resa per gång, som ger en bensinkostnad på ca 300 kr dvs 600 kr/gång,vilket innebär ett utlägg på 7500 kr innan åkavgiften försvinner. (med samåkning kan givetvis resekostnaden minska) Undrar var en nyfrälst skidåkare hamnar i investering med allt inräknat inkl åkkostnader ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted November 2, 2020 Report Share Posted November 2, 2020 OK, 3800 för säsongskort, vilket innebär att 13:e gången har man tjänat in dagavgiften. Skulle det mot förmodan bli en skidföre på natursnö eller en längre köldperiod för snötillverkning, så att man kan åka hemmavid eller på ett närbeläget konstsnöspår, blir ju ett säsongskort en förlustaffär. Lägg därtill 2x15 mils resa per gång, som ger en bensinkostnad på ca 300 kr dvs 600 kr/gång,vilket innebär ett utlägg på 7500 kr innan åkavgiften försvinner. (med samåkning kan givetvis resekostnaden minska) Undrar var en nyfrälst skidåkare hamnar i investering med allt inräknat inkl åkkostnader ?Säga vad man vill om rullskidor, men de känns som det miljömässigt riktiga alternativet ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted November 2, 2020 Report Share Posted November 2, 2020 Säga vad man vill om rullskidor, men de känns som det miljömässigt riktiga alternativet ...Det är alltid lika spännande när man får inläggen från XC Stockholm i flödet på Instagram. De verkar veckopendla till Orsa och taggar sina inlägg med #protectourwinters :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LFN Posted November 3, 2020 Report Share Posted November 3, 2020 Det är alltid lika spännande när man får inläggen från XC Stockholm i flödet på Instagram. De verkar veckopendla till Orsa och taggar sina inlägg med #protectourwinters :rolleyes:Ha ha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filippo Posted November 3, 2020 Report Share Posted November 3, 2020 De kanske åker Tesla dit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted November 4, 2020 Report Share Posted November 4, 2020 De kanske åker Tesla dit?Ja det är möjligt. :) Vet inte hur parkeringen i Grönklitt ser ut. I Norge som ligger lite före är det mycket Tesla och E-tron på parkeringarna. Hur ser spåren ut i Vallåsen nu efter sista dagarnas väder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JPA Posted November 4, 2020 Report Share Posted November 4, 2020 Ja det är möjligt. :) Vet inte hur parkeringen i Grönklitt ser ut. I Norge som ligger lite före är det mycket Tesla och E-tron på parkeringarna. Hur ser spåren ut i Vallåsen nu efter sista dagarnas väder?De skrev nyss att de tvingas stänga pga. vädret idag, men hoppas kunna fylla på med snöoch öppna på fredag igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pask Posted November 4, 2020 Report Share Posted November 4, 2020 Värmerekord i Skåne, knappast den bästa hösten för tidig snöpremiär! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted November 4, 2020 Report Share Posted November 4, 2020 Jag tror det kommer bli absolut nödvändigt för alla skidarenor i södra Sverige att producera snö i plusgrader. Fler vintrar som förra tar ju död på vilken entusiast somhelst. Undertecknad är stor nörd men gränsen för en godtarbar upplevelse går definitivt över ett 500m vändspår Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted November 4, 2020 Report Share Posted November 4, 2020 De kanske åker Tesla dit?Har man råd att köpa Tesla har man råd att betala vilken åkavgift som helst, B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSO Posted November 4, 2020 Report Share Posted November 4, 2020 Ja.Och har man en skapligt ny Volvo, BMW, Audi eller Merca så är det givetvis ett ännu mindre problem. Eftersom de flesta nya bilar i övre mellansegmentet och uppåt kostar klart mer att äga än en Tesla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted November 19, 2020 Report Share Posted November 19, 2020 Det som Vallåsen har lyckats med kan få stor betydelse för skidsportens överlevnad i framtiden. Jag minns vid 2015 års vasalopp bodde jag i Siknäs mellan Mora och Malung och där fanns ett jättehögt smalt hus, som fungerade som förvaringsrum för brandslangar. Jag fick då idén att en liknande byggnad i större format skulle kunna byggas för snöframställning med minusgrader i byggnaden, så att vattendropparna hann frysa till snö, innan de nådde botten. Tanken att tillverka snön inomhus i minusgrader var inte helt fel, men Vallåsen har valt en annan metod genom att vattenångan fastnar på en jättestor glasruta och när den frusit till is skrapas den bort och ramlar ner i en ränna, där stora skruvar för ut den och den ramlar ner i en hög. Lite missvisande är att man tillverkar snön i plusgrader, men inte i själva anläggningen. Mest likt är det, då man tog tillvara isskrap från bandy och ishockeybanor och lade ut till ett skidspår, men det blev bara små korta banor på ett par hundra meter.Jag skulle tro att metoden som Vallåsen använder kommer att utvecklas ytterligare, så att större snömängder kan tillverkas på kortare tid och därmed ge möjlighet till längre o bredare spår(läs skejtbredd). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.