Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Placering av bindning


boffi

Recommended Posts

Undrar om någon har placerat bindningen långt fram för stakning?

Rullskidcenter säljer AE Pro DP där dom säger "Bindningen monteras lite längre fram för att få känslan av en staklängdskida"

Jag har ett par Elpex Evolution X där bindningen började att lossna så jag borrade nya hål lite längre fram och nu upplever jag dom mycket mer riktningsstabila och skönare att åka på.
Jag flyttade fram bindningen ett par centimeter. Kanske blir ännu bättre om man flyttar ännu mer, någon som har provat ännu mer?

Link to comment
Share on other sites

Kör sedan förra året med framflyttad 3cm från standardposition. Tycker allt blir bättre.
Det traditionella rådet att bindning skall sitta så långt bak så möjligt ifrågasätter jag starkt. Upplever en bättre balans nu.

Länkar till en annan tråd där jag beskrev vad jag gjorde.
(Magnus1969)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Teståkning idag med ytterligare 4cm framflyttad bindning. Totalt 7cm framflyttad från referensposition/normalposition. Testad på Swenor Fibreglass och blå PU-hjul. Hjulen fick en liten puts med borrmaskin mot slippapper innan återmontering för att återfå den mjukrundade originalprofilen.

Känns otroligt bra med balans, kontrollerbarhet och okänslighet mot lutande vägbana! Bindning sitter nu såpass långt fram att viktfördelningen vid stakning bör närma sig 50/50(mer vikt på främre del av fot vid stakning). I utförsrull och mer vikt på hälarna så blir det fortfarande mer på bakhjulen. Mycket lyckat och skall nu testa med Alu-stommar och även med gummihjul.

Har inte testat med diagonalåkning ännu eftersom jag temporärt tog ur backspärrarna i samband med service, men tror det kommer att funka bra. Jag tillhör dem som anser att backspärr skall sitta på framhjul eftersom tekniken tillåts bli usel med backspärr bak("älgspark" funkar....). Med spärr fram så tränas man att vara varsammare och med bättre kontroll. Med förra positionen(3cm framflyttad) och backspärr fram så gick det alldeles utmärkt att diagonalåka.

Link to comment
Share on other sites

Kan du  testa att sätta spärrhjulen bak även på den nya positionen? Det låter nästan för bra för att vara sant att allt funkar bättre med framflyttning av bindningen. Kul att du testar lite nya idéer! 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, LFN said:

Kan du  testa att sätta spärrhjulen bak även på den nya positionen? Det låter nästan för bra för att vara sant att allt funkar bättre med framflyttning av bindningen. Kul att du testar lite nya idéer! 

Skall testa detta!

Link to comment
Share on other sites

Har nu även flyttat fram bindning 7cm på Swenor Alutech och testat stakning med blå PU. Känns väldigt bra!

Provade även diagonal och stakning med frånskjut på Swenor Fibreglass med 7cm framflyttad bindning. Swenor-hjul 3/4. Backe och svaga motlut. Test med backspärr på framhjul och skifte så backspärren hamnade på bakhjul.

Hur man upplever själva diagonalåkningen tror jag har väldigt lite att göra med position på bindning, men generellt tycker jag totala åkkänslan blir mycket bättre med framflyttad bindning.

Tyckte det funkade okej både med backspärr bak som fram, men personligen föredrar jag att ha den fram. Tycker det blir mer ”skidlikt” så och faktiskt mer lättåkt  tekniskt.

Edit: Kan tilläggas att det i tävlingsreglerna för rullskidor inte står något om backspärren skall sitta fram eller bak. Bara att varje skida skall var försedd med en backspärr. Av nån anledning så har tillverkarna valt att leverera rullskidorna med backspärr monterad bak. Några av dem har t.o.m. en unik gaffel framtill som inte medger montering av spärrhjulet fram. Obegripligt eftersom man kunde ha samma typ av gaffel oavsett. Som Swenor t.ex.

Så det finns inget tävlingsreglemente som sätter stopp för spärrhjul fram. Bara att skifta, ut och njut!

Link to comment
Share on other sites

Min senaste montering på Alutech/Fibreglass(som beskrivits i föregående inlägg). Pinnen i bindningen ligger 46,5cm från centrum bakre axel. 25,5cm från centrum främre axel. Båda modellerna har C-C 72cm mellan hjulaxlarna. Som jag skrivit tidigare så har jag bara positiva intryck av att ha bindningen långt fram. Tycker allt blir bättre. Tror inte att man vinner mer på att flytta fram ytterligare eftersom viktfördelningen vid stakning nu bör vara ganska jämn mellan fram/bak(beror iofs på hur man står när man stakar), men lite längre fram kan nog testas.

Nu har jag storlek 46 på pjäxorna och med mindre fötter som storlek 40 t.ex. så kan man flytta bak 1,5cm till 2,0cm utifrån min montering  om man vill ha samma viktfördelning som jag haft.

Bild på mina Alutech:
 

Skärmklipp.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Utvecklingen står ej stilla.....🙂.....flyttade ytterligare 2cm framåt på mina olika rullskidpar och det känns fortfarande väldigt bra. Viktfördelning mellan fram och bak bör nu vara väldigt jämn och det tror jag ger fördelar för att undvika sneddragning. Bra balans och stabil känsla vid stakning och manövrering. Diagonal funkar fint också. Testat med Fibreglass med Swenor 3/3 och backspärr fram och med Alutech och blå PU. Tror också att det gynnar rullmotstånd att få en jämnare viktfördelning om man är lite tyngre, men det har jag inte något test på.

Pinnen i bindningen ligger nu 48,5cm från centrum bakre axel. 23,5cm från centrum främre axel. Alutech (bilden) och Fibreglass har C-C 72cm mellan hjulaxlarna.

Bindning_final.jpg

Link to comment
Share on other sites

Man kanske ska prova att sätta dit en monteringsplatta så man enkelt kan prova olika lägen på bindningen. Men det kanske redan finns på några märken men inte på Elpex som jag själv använder.

Link to comment
Share on other sites

Å sette bindingen fremover endrer selvsagt tyngdefordelingen og vil gi mindre rullemotstand dersom man har hjulet som ruller dårligst bak (baksperre). Husk imidlertid at en viktig grunn til standard innstilling av binding er sikkerhet. Flyttes bindingen fremover stopper skiene mye lettere når man må passere grus, fortauskanter etc. Noen av bildene over er virkelig oppskriften på brukket kragebein, hjernerystelse og dyre turer til tannlegen. Rulleski er et treningsredskap, ikke en egnet metode for selvmord. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Skitester said:

Å sette bindingen fremover endrer selvsagt tyngdefordelingen og vil gi mindre rullemotstand dersom man har hjulet som ruller dårligst bak (baksperre). Husk imidlertid at en viktig grunn til standard innstilling av binding er sikkerhet. Flyttes bindingen fremover stopper skiene mye lettere når man må passere grus, fortauskanter etc. Noen av bildene over er virkelig oppskriften på brukket kragebein, hjernerystelse og dyre turer til tannlegen. Rulleski er et treningsredskap, ikke en egnet metode for selvmord. 

Oj, nu tycker jag du sveper och svamlar med många osakligheter. Att det skulle ge en avgörande ökad säkerhet när man kör över gruskanter om man står baktill på skidorna är ju rent struntprat. På rullskidor är det alltid en risk att rulla över grus och säkrast gör man det genom att sänka farten innan och skjuta ene benet framför sig samt luta sig lite bakåt. Då är man mer beredd om det hugger till. Och nej, rullmotståndet vinns inte genom var hjulet med backspärren sitter(fram eller bak) eftersom det inte spelar någon som helst roll för rullmotståndet. Jag kör med backspärr fram eftersom det ger mig en bättre och naturligare känsla vid diagonalåkningen. Så därmed har jag inget vunnit på att flytta vikt från bakhjul till framhjul som kan kopplas till backspärr. Min tes går ut på att det är gynnsamt för rullmotståndet om hjulen deformeras lika mycket så inte det ena(bakhjulet) får ta den största deformeringen ensamt.

Din slutkläm med att mina monteringar av bindningen skulle handla om dödslängtan är ju så dum så att det inte går att bemöta med sakliga argument. Jag har ju skrivit om att jag upplever en mycket BÄTTRE stabilitet med framflyttad bindning! Kan bara tolka din reaktion som ett uttryck för en mänsklig fallenhet att vilja tillhöra gruppen och kasta skit på den som sticker ut från mängden. Jag tål det, men hade hellre sett kommentarer som handlar om saklighet i frågan.

Jag läser gärna dina inlägg där du har kloka synpunkter om skidpreparering och glid på snö. Men här har du uppenbarligen alldeles för lite kunskap och insikt och borde prova själv med framflyttad bindning på rullskidor innan du sågar konceptet.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Trampe said:

Oj, nu tycker jag du sveper och svamlar med många osakligheter. Att det skulle ge en avgörande ökad säkerhet när man kör över gruskanter om man står baktill på skidorna är ju rent struntprat. På rullskidor är det alltid en risk att rulla över grus och säkrast gör man det genom att sänka farten innan och skjuta ene benet framför sig samt luta sig lite bakåt. Då är man mer beredd om det hugger till. Och nej, rullmotståndet vinns inte genom var hjulet med backspärren sitter(fram eller bak) eftersom det inte spelar någon som helst roll för rullmotståndet. Jag kör med backspärr fram eftersom det ger mig en bättre och naturligare känsla vid diagonalåkningen. Så därmed har jag inget vunnit på att flytta vikt från bakhjul till framhjul som kan kopplas till backspärr. Min tes går ut på att det är gynnsamt för rullmotståndet om hjulen deformeras lika mycket så inte det ena(bakhjulet) får ta den största deformeringen ensamt.

Din slutkläm med att mina monteringar av bindningen skulle handla om dödslängtan är ju så dum så att det inte går att bemöta med sakliga argument. Jag har ju skrivit om att jag upplever en mycket BÄTTRE stabilitet med framflyttad bindning! Kan bara tolka din reaktion som ett uttryck för en mänsklig fallenhet att vilja tillhöra gruppen och kasta skit på den som sticker ut från mängden. Jag tål det, men hade hellre sett kommentarer som handlar om saklighet i frågan.

Jag läser gärna dina inlägg där du har kloka synpunkter om skidpreparering och glid på snö. Men här har du uppenbarligen alldeles för lite kunskap och insikt och borde prova själv med framflyttad bindning på rullskidor innan du sågar konceptet.

Ikke veldig enig i det du skriver her. Det var forøvrig ikke meningen å være nedlatende. Beklager hvis det ble oppfattet slik. 

Med standard innstilling på rulleski blir ca 2/3 av vekten på bakhjulet og 1/3 på fremhjulet. Dersom man har tregeste hjul bak så ruller man litt dårligere. Det er velknet og bekreftet av både teori og praktisk måling. 

Mht sikkerthet så har jeg jobbet med design av rulleski (er ingeniør) og vi gjorde mye testing av plassering av binding. Det er ikke tull at sikkerheten påvirkes av hvor bindingen står. Når man passerer hindringer er det (og ikke kun på rulleski, samme på sykkel etc.) tryggest å ha tyngdepunktet så langt bak som mulig. Du skriver jo selv at man skal skyve et ben fram og lene seg bakover når man ruller over grus. Effekten av dette er større når man står lenger bak på skiene. Og hvis bindingen står lenger frem så vil man være avhengig av å korrigere tyngdepunktet mye oftere. Kommer det plutselig noe i veien som gjør at skiene nyper, så er det definitivt en fordel at man allerede har tyngdepunktet langt bak. Dette er hovedårsaken til at man alltid har satt bindingen langt bak. Man har valgt dette istedenfor å sette de i balansepunktet som vil gi en bedre skifølelse. Jeg er helt enig i at skien er i bedre balanse med bindingen lenger frem, men den vil stoppe lettere ved uforutsette hendelser pga at tyngdepunktet ditt er så langt frem.

Så det var mest forsøk på en morsom advarsel. Om man hører på den er opptil hver enkelt. 

Link to comment
Share on other sites

@Skitester Tack för ett mer nyanserat svar och jag ser att du anger säkerheten som orsak till att bindningen bör sitta så långt bak så möjligt.

Jag håller med om att i ett teoretiskt resonemang så bör det vara rätt att stå längst bak om man kör på något så att det hugger till eller bromsar in kraftigt, men anser att det i praktiken i är värt något att tala om. För det första så står man ju sällan stel som en pelare på rullskidorna utan man har ju naturliga tyngdförflyttningar hela tiden för att upprätthålla balans. De tyngdförflyttningarna påverkar situationen 100ggr mer än 9cm framflyttad bindning.

För det andra, säg att man ändå står stel som en pelare på rullskidorna och kör på en tillräckligt stor sten så att farten bromsas hårt och plötsligt, hur mycket roll spelar 9cm mer eller mindre framför tårna? Ja, har du en fart på säg 15 km/h och har en vikt på 90kg så kommer 90kg att vilja fortsätta framåt oavsett om du har 44cm framför centrum fot eller som i mitt fall 35cm framför centrum fot(räknat på Alutech normalposition jämfört med min senaste framflyttade 9cm). Du har inte en chans att hålla emot rörelseenergin i det läget då hävarmslängden ändå är på tok för liten oavsett för att hindra att en "stel pelare" tippar framåt. Skillnaden, som låter sig beräknas, blir försumbar i jämförelse med andra effekter.


Du fäster för mycket fokus på denna teoretiska fördel och missar andra säkerhetsaspekter. Med bättre balans och stabilitet på skidorna så kommer allt du gör på rullskidor att ske på ett säkrare sätt. I mitt fall har jag t.ex. upptäckt att snabba oplanerade riktningsförflyttningar kan ske på ett tryggare sätt nu. Jag vågar mycket mer också. Jag har testat på Swenor Fibreglass och på Swenor Alutech med gott resultat. Har kört ca 30 mil med senaste position på bindningen och kommer aldrig att ändra till position längre bak igen.

Sedan kan jag tänka mig att det finns andra stommar på rullskidor där man kanske skall fundera en extra gång först. Jag hade tidigare ett par Skigo med kompositstomme(träkärna). Troligen var designavsikten god där man försökt skapa en rullskida med långa och sviktande stommar som skulle var skön att diagonalåka på. Tyvärr var det väldigt många brister med den rullskidan och den kunde vara rent livsfarlig att åka på när det var bulor i vägen då stommen skevade och vred sig och gav spännande upplevelser(trots bindning längst bak!). Jag rekommenderar inte någon att åka på de här skidorna eftersom det finns så mycket bättre grejer på marknaden till samma pris. Jag skulle aldrig vilja stå mitt på dem med framflyttad bindning heller.

I övrigt kommer jag inte på någon olämplig rullskidmodell att prova framflyttad bindning på. Kan nämna att jag började åka för bara 4-5 år sedan och har totalt kört ca 700mil på rullskidor. Har bara vurpat en gång och då satt bindningen i normalposition längst bak.......körde på en lagom stor sten som låste ena skidan, tappade balans, återfann den, tappade balansen igen och for sedan i backen. Ganska låg fart och inga skador mer än lite trasiga träningskläder. Men tror det är en typisk situation som visar att det handlar mer om dynamik när man far omkull än om statisk hävarm för en "stel kropp".

Intressant det du skriver att du jobbat med utveckling av rullskidor. Då kanske du kan ge en förklaring till varför alla tillverkare valt att sätta spärrhjulet bak?
Jag har aldrig gillat det eftersom jag tycker det kräver en onaturlig och ansträngd fotvinkel för att få tryck på skidan. Med spärrhjul fram är allt så mycket lättare.
Varför spärrhjul bak?

//Trampe,
också ingenjör...

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med Trampe om att stabiliteten känns mkt bättre med framflyttad bindning. Jag har flyttat fram min ca 5 cm på elpex team 610. Även jag har spärren fram, dels för att jag tycker det främjar diagonaltekniken lite mer och dels för att jag är snål då bakhjulen slits lite mer 😉 

Det jag främst har märkt skillnad på med framflyttad bindning är att kruvtagning, riktningsförändringar, hopp över farthinder/mindre vägskador m.m. känns tryggare och mer säkra å kontrollerade.

Link to comment
Share on other sites

Dom gånger jag ramlat har det bara haft med instabilitet att göra, dvs bindningar monterade för långt bak. Inte att jag fastnat i någon sten. Det var det dummaste jag hört Skitester. På grund av i stabiliteten så brukat jag åka med ett ben längre fram än det andra. Det löser även problem med grus. 

att det var sådana idiotier som bakom detta kunde jag aldrig ana. My god! Var tog du din ingenjörsexamen?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör sedan två år tillbaka bl a på AE Pro Classic som är 5 cm längre än andra rullskidor och 5 cm framflyttad bindning. Detta kändes så bra att jag flyttade fram bindningen även på mina andra rullskidor, bl a Elpex, Swenor m m. Upplever att alla känns stabilare.

Link to comment
Share on other sites

On 8/11/2024 at 11:20 PM, Olga said:

Dom gånger jag ramlat har det bara haft med instabilitet att göra, dvs bindningar monterade för långt bak. Inte att jag fastnat i någon sten. Det var det dummaste jag hört Skitester. På grund av i stabiliteten så brukat jag åka med ett ben längre fram än det andra. Det löser även problem med grus. 

att det var sådana idiotier som bakom detta kunde jag aldrig ana. My god! Var tog du din ingenjörsexamen?

Idiot!

Link to comment
Share on other sites

On 8/11/2024 at 11:20 PM, Olga said:

Dom gånger jag ramlat har det bara haft med instabilitet att göra, dvs bindningar monterade för långt bak. Inte att jag fastnat i någon sten. Det var det dummaste jag hört Skitester. På grund av i stabiliteten så brukat jag åka med ett ben längre fram än det andra. Det löser även problem med grus. 

att det var sådana idiotier som bakom detta kunde jag aldrig ana. My god! Var tog du din ingenjörsexamen?

Kanske inte det mest konstruktiva svaret/inlägget. Tänk gärna på tonläget och ordval då vi vill att detta forum ska vara trevligt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...