Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Blå hjul förbjuds


Mackan85

Recommended Posts

Förra årets Allianslopp var ett stort skämt för oss som inte åkte med blåa hjul kan jag säga. Det blir ingen bra situation för någon när en tillverkare trollar fram ett hjul som inte är en 2:a men som ändå godkänts. Vad gäller nästa år? Kan  Elpex ta fran ett lila hjul som rullar ännu bättre än skimaterias? Till slut är vi nere på tävlingshjul. 
Att det dessutom är rena rånet att köpa dessa blåa trollhjul gör saken inte bättre.

Att få det rättvist för tyngre åkare köper jag inte alls. Är man liten och lätt  har man mindre att trycka med men fördel att hjulen inte svampar. Är man stor och tung har man större utväxling och kraft. Åker man på snö har en lätt åkare fördelen att inte sjunka ner lika mycket i snön. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

26 minutes ago, Nicco said:

Att få det rättvist för tyngre åkare köper jag inte alls. Är man liten och lätt  har man mindre att trycka med men fördel att hjulen inte svampar. Är man stor och tung har man större utväxling och kraft. Åker man på snö har en lätt åkare fördelen att inte sjunka ner lika mycket i snön. 

 

 

Men problemet med gummihjul som blir svampiga är ju att det inte alls går att åka i höga farter eller på en vägbana som lutar ner mot diket. Och om man svänger tvärt så är det bara framhjulet som svänger. Bakhjulet fortsätter rakt fram. För mig handlar det bara om att kunna åka säkert.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Nicco said:

Förra årets Allianslopp var ett stort skämt för oss som inte åkte med blåa hjul kan jag säga. Det blir ingen bra situation för någon när en tillverkare trollar fram ett hjul som inte är en 2:a men som ändå godkänts. Vad gäller nästa år? Kan  Elpex ta fran ett lila hjul som rullar ännu bättre än skimaterias? Till slut är vi nere på tävlingshjul. 
Att det dessutom är rena rånet att köpa dessa blåa trollhjul gör saken inte bättre.

Att få det rättvist för tyngre åkare köper jag inte alls. Är man liten och lätt  har man mindre att trycka med men fördel att hjulen inte svampar. Är man stor och tung har man större utväxling och kraft. Åker man på snö har en lätt åkare fördelen att inte sjunka ner lika mycket i snön. 

 

 

Det regnade väl 2023 i Alliansloppet?

I såna förhållanden så är de blå klart bättre än rosa och gummi. Men att de blå har godkänts är inte konstigt eftersom de rullar helt lika med rosa i torrt sommarväder. Då kan man inte skylla på de blå hjulen.

Om det är något hjul som borde plockas bort så är det snarare det rosa eftersom rullet påverkas så mycket av temperaturen, vilket inte det blå gör lika mycket.

Det är också betydligt större skillnader mellan olika fabrikat av gummi-tvåor än det är mellan rosa och blå i rimliga temperaturer, vilket de som menar att man borde åka på originalskidor från butik borde ha svar på hur det skall hanteras. Nej, det är inte helt enkelt att få det helt rättvist och det måste det väl kanske inte vara heller? Det är ju knappast helt rättvist på vintern heller med olika fabrikat av skidor som ger olika egenskaper.

Att släppa rullet fritt på tävlingar vore ju på ett sätt enklast, men då är väl haken att det kan gå farligt fort på vissa banor. Så nån form av tröghet behövs antagligen.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Trampe said:

Det regnade väl 2023 i Alliansloppet?

I såna förhållanden så är de blå klart bättre än rosa och gummi. Men att de blå har godkänts är inte konstigt eftersom de rullar helt lika med rosa i torrt sommarväder. Då kan man inte skylla på de blå hjulen.

Om det är något hjul som borde plockas bort så är det snarare det rosa eftersom rullet påverkas så mycket av temperaturen, vilket inte det blå gör lika mycket.

Det är också betydligt större skillnader mellan olika fabrikat av gummi-tvåor än det är mellan rosa och blå i rimliga temperaturer, vilket de som menar att man borde åka på originalskidor från butik borde ha svar på hur det skall hanteras. Nej, det är inte helt enkelt att få det helt rättvist och det måste det väl kanske inte vara heller? Det är ju knappast helt rättvist på vintern heller med olika fabrikat av skidor som ger olika egenskaper.

Att släppa rullet fritt på tävlingar vore ju på ett sätt enklast, men då är väl haken att det kan gå farligt fort på vissa banor. Så nån form av tröghet behövs antagligen.

Jag köper dina tankar. Kanske vore det mest rättvist att enbart tillåta hjul av typen PU. Och ja det stämmer. Det var blöt vägbana på AL ifjol. 

poängen och slutsummeringen är att det vore bäst om graderingen av sk 2or görs mer standardiserat. 
 

Men visst, absolut. Tävling på rullskidor på 2or är enormt liten smal avart som bara berör 0.00000000000000000001% av Sveriges befolkning så problemet är väl inte enormt. Men trist när det blir som på AL ifjol när ett hjul rullar märkbart överlägset alla andra. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, artur said:

Enklast är ju faktiskt om det vore fria hjul. Då slipper man leta det snabbaste av det näst snabbaste...

Eller så begränsar man stenhårt till en enda godkänd hjulmodell.

På A svarar jag: Säkerheten med höga farter blir lidande. Inte roligt att vara arrangör då.

På B svarar jag: Inte längre en fri marknad och trist för alla tillverkare som inte får vara med.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Trampe said:

På A svarar jag: Säkerheten med höga farter blir lidande. Inte roligt att vara arrangör då.

På B svarar jag: Inte längre en fri marknad och trist för alla tillverkare som inte får vara med.

Jag inser det också men hur man än gör så blir det problem av nåt slag...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har läst igenom hela denna tråd. Och jag undrar om det inte är så att det äntligen har har kommit ett hjul som passar alla som vill tävla på rullskidor ? Det verkar som väder och vikt inte påverkar dessa ju.

Är det inte detta vi har längtat efter !? Eller vad missar jag ? 

Link to comment
Share on other sites

On 7/26/2024 at 4:47 PM, SlaB said:

Har läst igenom hela denna tråd. Och jag undrar om det inte är så att det äntligen har har kommit ett hjul som passar alla som vill tävla på rullskidor ? Det verkar som väder och vikt inte påverkar dessa ju.

Är det inte detta vi har längtat efter !? Eller vad missar jag ? 

Det finns så många vinklingar i denna fråga att det behövs en egen tråd för att försöka samla upp dem. De blå hjulen är bara en pusselbit.

Men det skulle ju bli rent Sovjetiskt om Svenska skidförbundet slog fast att nu skall alla köra på blå hjul och inget annat eftersom de är det mest rättvisa. Å andra sidan är dagens situation inte bra heller då det är för stora variationer på rull mellan olika tillverkare och även mellan olika tillverkningsbatcher från en och samma tillverkare. Man behöver nog styra upp processen för godkännande av nya hjul och även sätta krav på tillverkare att testa hjul från olika tillverkningsbatcher - om de vill vara med på listan över godkända hjul för rullskidtävlingar.

Åtgärderna måste leda till att spannet minskar inom de hjul som klassas som "2:or" eller "3:or". Det behövs då ett kompletterande reglemente och en bra testapparat som kan mäta rull på ett bra och repeterbart sätt. Sedan om det kvarstår vissa skillnader mellan olika tillverkare är väl inte värre än skillnader på vintern där ingen tycks bli lika upprörd? Lite valfrihet måste bli kvar för åkaren att välja vilka rullskidor man föredrar.

De som känner sig förfördelande i avseende på rull, eller har andra intressen i frågan, brukar ibland slänga sig med uttryck som "trimma" eller "manipulera" när det uppstår skillnader på rull. Jag menar att det mest bottnar i ren okunskap av de som fäller kommentarerna och lösningen är mycket enkel: Det finns ett reglemente för rullskidor och så länge ingen bryter mot det så är det inget problem om någon vill serva sina skidor med extra mycket kärlek.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag kördes Tanumsloppet på rullskidor. Väldigt gott om blå hjul men segraren Thomas Gifstad körde på rosa. Även i Nybrorullen segrade de rosa hjulen. Är inte detta karma när det är som bäst!? 😁

Kanske är VL och SSF färgblinda/dyslektiska och menade egentligen att det var de rosa hjulen som skulle förbjudas......😉

Link to comment
Share on other sites

On 7/26/2024 at 4:47 PM, SlaB said:

Har läst igenom hela denna tråd. Och jag undrar om det inte är så att det äntligen har har kommit ett hjul som passar alla som vill tävla på rullskidor ? Det verkar som väder och vikt inte påverkar dessa ju.

Är det inte detta vi har längtat efter !? Eller vad missar jag ? 

Moment of clarity som man brukar säga. Du har helt rätt.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, KjellJ said:

Vid lördagens SM-lopp, Vaajmarathon 42 km körde segraren i H50 på blåa hjul och var nästan 5 min snabbare än dom främsta i elitklassen som körde på swix gummihjul! 

Låter fullt rimligt, PU-hjul(blå eller rosa kvittar), rullar bättre än gummi-tvåor. Undrar hur SSF skall lösa nöten till nästa år?
Om PU förbjuds så kvarstår ju fortfarande väldigt stora skillnader på rullmotstånd inom de olika fabrikaten av gummi-tvåor. Swix hör väl inte heller till de mest lättrullande.

2021 så jämförde jag Elpex 2, Skigo 2 och Swenor 2. Körde en testslinga på knappt 6 km på varje sort. Höll pulsen väldigt lika på rundorna(126 - 130 i snittpuls). Körde utan backspärrar, körde på samma par rullskidor och flyttade över lager vid hjulbytena. Torrt väder och +10gr. Blev rätt stora skillnader.

Skigo 2 - 3:53/km, Swenor 2 - 3:45/km och Elpex 2 - 3:30/km.

Finns naturligtvis möjlighet till felkällor men litar själv på resultatet. Här kom jag fram till en skillnad på 23 sek/km mellan Skigo och Elpex. För en motionär över 42 km rullskidlopp så gör det 16 minuter och 6 sekunder i skillnad på totaltiden. Eller ca 2 led skillnad i seedningstabellen från VL.....

Det är inte så enkelt som att bara förbjuda PU.

Link to comment
Share on other sites

On 8/12/2024 at 6:47 PM, Trampe said:

Låter fullt rimligt, PU-hjul(blå eller rosa kvittar), rullar bättre än gummi-tvåor. Undrar hur SSF skall lösa nöten till nästa år?
Om PU förbjuds så kvarstår ju fortfarande väldigt stora skillnader på rullmotstånd inom de olika fabrikaten av gummi-tvåor. Swix hör väl inte heller till de mest lättrullande.

2021 så jämförde jag Elpex 2, Skigo 2 och Swenor 2. Körde en testslinga på knappt 6 km på varje sort. Höll pulsen väldigt lika på rundorna(126 - 130 i snittpuls). Körde utan backspärrar, körde på samma par rullskidor och flyttade över lager vid hjulbytena. Torrt väder och +10gr. Blev rätt stora skillnader.

Skigo 2 - 3:53/km, Swenor 2 - 3:45/km och Elpex 2 - 3:30/km.

Finns naturligtvis möjlighet till felkällor men litar själv på resultatet. Här kom jag fram till en skillnad på 23 sek/km mellan Skigo och Elpex. För en motionär över 42 km rullskidlopp så gör det 16 minuter och 6 sekunder i skillnad på totaltiden. Eller ca 2 led skillnad i seedningstabellen från VL.....

Det är inte så enkelt som att bara förbjuda PU.

Skigo gummitvåor årsmodell 2012 är ju legendariska för sin snabbhet. Dom åks det på för fullt i tävlingarna. Guldpar kallas det. Det är annars lätt att slipa bort hälften eller mer av gummit som trögar ned hjulen så går det undan, oavsett.

Jag tror man får acceptera att prylarna utvecklas. Inte bara i snöåkning utan även i rullskidåkning. Jag tycker också om den blå förgen som matchar min hjälm.

 

Link to comment
Share on other sites

On 8/12/2024 at 6:47 PM, Trampe said:

Låter fullt rimligt, PU-hjul(blå eller rosa kvittar), rullar bättre än gummi-tvåor. Undrar hur SSF skall lösa nöten till nästa år?
Om PU förbjuds så kvarstår ju fortfarande väldigt stora skillnader på rullmotstånd inom de olika fabrikaten av gummi-tvåor. Swix hör väl inte heller till de mest lättrullande.

2021 så jämförde jag Elpex 2, Skigo 2 och Swenor 2. Körde en testslinga på knappt 6 km på varje sort. Höll pulsen väldigt lika på rundorna(126 - 130 i snittpuls). Körde utan backspärrar, körde på samma par rullskidor och flyttade över lager vid hjulbytena. Torrt väder och +10gr. Blev rätt stora skillnader.

Skigo 2 - 3:53/km, Swenor 2 - 3:45/km och Elpex 2 - 3:30/km.

Finns naturligtvis möjlighet till felkällor men litar själv på resultatet. Här kom jag fram till en skillnad på 23 sek/km mellan Skigo och Elpex. För en motionär över 42 km rullskidlopp så gör det 16 minuter och 6 sekunder i skillnad på totaltiden. Eller ca 2 led skillnad i seedningstabellen från VL.....

Det är inte så enkelt som att bara förbjuda PU.

Fick lite ryktes information idag och skidförbundet kommer att testa olika hjul i höst i olika väder mm och godkänna eller underkänna hjul. Om det stämmer så har det valts ut ett hjul som referens och de som rullar lättare kommer inte godkännas, medan de som rullar tyngre godkänns. I princip så blir resultatet att alla kommer vilja ha referens hjulen och då är det samma sak som med blåa PU fast med annan nivå på trögheten i hjulen.... bra för den som säljer eller tillverkar referens hjulen , sämre för andra tillverkare. 

Link to comment
Share on other sites

Märkligt alltihopa. Även om det är blå hjul och SSF´s kommande översyn av hjul som tråden handlar om så är det svårt att inte se ett samband med Vasaloppet´s utspel om max led3 på rullskidor. Något som de senare delvis backade på och tillät seedning till max led1 i tävlingsklass på låneskidor. Det sista indikerar att "nåja, låt gå och vi litar mer på låneskidor där man inte kunnat manipulera skidorna".

Innan man ger sig på att försöka lösa ett problem så måste det finnas en bra problembeskrivning. Kan tyckas självklart men min erfarenhet är att det inte alltid är på det viset. Vilka är problemen man vill lösa från SSF respektive Vasaloppet? Eftersom jag inte vet så kan jag bara gissa.

Om man börjar med Vasaloppet´s första utspel med max led3 från rullskidlopp så kan det ju bara betyda att de pekar ut rullskidor som en otillförlitlig seedningsmetod generellt och det förklarar ju varför de inte heller ville se seedning från stakmaskin.

Kort och gott, Vasaloppet anser att det samlas för många åkare i de främre leden som inte har där att göra och nu vill de göra något åt det.

I denna tråd finns ett suveränt verktyg för VL-statistik. Webapp för Analys av Vasaloppsresultat - Skidlopp / Vasaloppet - Skidforum.se Där kan man se att 2023 så startade totalt 2383 åkare i leden Elit till led 3 och 2024 så startade totalt 2716 åkare i samma led. En rejäl ökning alltså, men kan knappast skyllas på rullskidloppen som seedning.

För det första så brukar ju både Elitklass och Motionsklass på rullskidor vinnas av högt meriterade snöåkare och de som inte åker på låneskidor har ju bra koll på vad som rullar bra också. Så den som vinner i motion/icke låneskidor är någon som åker på det bästa rullet och är också en mycket stark åkare, oavsett rullskidor eller snö. En bra referens för seedning och ingen större risk att några stakmonster på blixtskidor dyker upp bakifrån och seglar upp i resultatlistan. Inte i nåt större antal åtminstone.

För det andra, tyvärr är det dystert få deltagare på rullskidloppen. Undantaget Alliansloppet och Klarälvsloppet(?) så är det oftast inte mer än 50-100 deltagare. Dessutom är det så att på flera av loppen så dyker samma namn upp i startlistorna. Tillströmningen från rullskidloppen till ett "alltför bra" startled i Vasaloppet kan inte vara stor. Jag säger max 50-100 personer. Inte heller Stakmaskinloppet fyllde de främre leden till brädden 2024. Jag bedömer att max 50-80 personer kom till led 2 och 3 därifrån och som kanske egentligen borde ha startat nåt led längre bak.

Så om Vasaloppet vill se färre startande i de främre leden så är det ju de generella tidsgränserna de få skruva på och inte skjuta in sig på rullskidor. Jag misstänker att det egentligen finns en bakomliggande avsikt från Vasaloppet att hålla emot utvecklingen med fler stakare i loppet. Kanske är detta fenomen den största stenen i skon...... och kanske lever de i tron att rullskidseedningen är ett viktigt verktyg i kampen mot stakare?

När det kommer till SSF och den utlovade översynen av tillåtna hjul, så antar jag att det kommit många synpunkter till dem efter förra årets Allianslopp Motion där det på våta vägbanor gav de som körde på blått stor fördel.

Problembeskrivningen från SSF bör ju då vara att det är för stor orättvisa i rullskidloppen med olika rullmotstånd och nu skall man försöka göra något åt det.

Dvs, inte så att den starkaste åkaren inte vinner(för han har koll på vad som går bäst för dagen) utan att det är för många längre ner i resultatlistan som drabbas av "dåligt glid". Alltså, omsorg om dessa stackare då? Ett större jobb väntar då för SSF för att även lösa "orättvisan" på vintern med glid och fäste och de stackare som drabbas där....

Okej, SSF testar och bestämmer att rosa och blått inte längre uppfyller klass 2 och i övrigt inga ändringar i tabellen. Jaha, vad blir rättvisare av det? Som PetterM skrev så flyttar man ju bara problemet till en annan nivå. Det blir ju inte löst. 

Om SSF skall börja rulltesta olika fabrikat av rullskidor på väg och i olika temperaturer för att kartlägga rullmotstånd, så tror jag de tar sig vatten över huvudet. Då har de nog underskattat komplexiteten och kommer inte att gå i land med detta. Det bästa är en apparat som kan mäta på hjulnivå. Men rimligare är nog att mäta som Skimateria gjort på rullskidband. Hoppas bara de förstår att de inte skall ha hjul med backspärrar utan bara ha "framhjul" på skidorna. Det kommer att finnas gott om störfaktorer så det räcker ändå. Tycker även att det räcker att mäta i +20gr då det kommer att bli en svår uppgift ändå att få ihop. De skillnader mellan fabrikat som sen beror på temp tycker jag sedan bara är en krydda där den som åker ett rullskidlopp helt enkelt får välja "rätt valla" för dagens förhållanden.

Sammantaget så känns det som att både Vasaloppet och SSF har hamnat i diket. De försöker lösa något med åtgärder som inte är relevant för problemen. Det kanske är så att det inte existerar ett problem överhuvudtaget?

Om man kan få fram ett regelverk som säger hur stort rullmotståndet skall vara för ett klass 2-hjul på rullskidtävligar, så är det väl iofs inte ovälkommet. Men det duger inte att testa på väg. Hur skall tillverkare förhålla sig till detta om de vill ta sig in på listan? Det behövs en metod som är väldigt repeterbar och därmed ett förutsägbart resultat för en given, tidigare testad, produkt.

Link to comment
Share on other sites

Helgens Allianslopp var ett blått inferno. 
Det är väl bara att gratulera Skimateria som är ett innovativt företag som lever på att ligga i framkant. Med SSF hjälp har dom slagit alla tiders försäljningsrekord av nylanserade hjul. Frågan är om det är den utvecklingen som är önskvärd. Vill vi ha snabbare hjul? Vill vi att tillverkare ska kunna plocka fram snabbare och snabbare hjul som är sk 2or? 
 

lek med tanken att elpex kommer fram med ett gult pu hjul till våren? Snabbare än skimaterias. Hur ska skimateria svara? När ska SSF sätta ner foten? Eller ska dom släppa hjulen helt fria? 
själv anser jag att de blåa hjulen aldrig skulle ha godkänts. Varför? Ja dom rullar helt enkelt för snabbt för att vara ”tvåor” 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Nicco said:

Helgens Allianslopp var ett blått inferno. 
Det är väl bara att gratulera Skimateria som är ett innovativt företag som lever på att ligga i framkant. Med SSF hjälp har dom slagit alla tiders försäljningsrekord av nylanserade hjul. Frågan är om det är den utvecklingen som är önskvärd. Vill vi ha snabbare hjul? Vill vi att tillverkare ska kunna plocka fram snabbare och snabbare hjul som är sk 2or? 
 

lek med tanken att elpex kommer fram med ett gult pu hjul till våren? Snabbare än skimaterias. Hur ska skimateria svara? När ska SSF sätta ner foten? Eller ska dom släppa hjulen helt fria? 
själv anser jag att de blåa hjulen aldrig skulle ha godkänts. Varför? Ja dom rullar helt enkelt för snabbt för att vara ”tvåor” 

Det svåra i detta är inte bara att de blå godkändes. Även rosa är tveksamt om de skulle va godkända. För de rullar minst lika bra som blå vid vissa temperaturer. Men nu är båda godkända iår. 

 

Men var ska man dra gränsen? Är det ex Swix 2or som blir riktmärke ja då kommer alla andra 2or blå, rosa och gummi inte va "2or" längre det ända som händer då är som jag skrev tidigare att gränsen hamnar på en annan nivå. 

 

Så varför inte sätta de blå som riktmärke när de har godkänts en gång redan? Så kan andra tillverkare göra likvärdiga hjul.(inte snabbare) Om man väljer att förbjuda endast blåhjul så känns det som det är annat som ligget bakom beslutet. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Nicco said:

Helgens Allianslopp var ett blått inferno. 
Det är väl bara att gratulera Skimateria som är ett innovativt företag som lever på att ligga i framkant. Med SSF hjälp har dom slagit alla tiders försäljningsrekord av nylanserade hjul. Frågan är om det är den utvecklingen som är önskvärd. Vill vi ha snabbare hjul? Vill vi att tillverkare ska kunna plocka fram snabbare och snabbare hjul som är sk 2or? 
 

lek med tanken att elpex kommer fram med ett gult pu hjul till våren? Snabbare än skimaterias. Hur ska skimateria svara? När ska SSF sätta ner foten? Eller ska dom släppa hjulen helt fria? 
själv anser jag att de blåa hjulen aldrig skulle ha godkänts. Varför? Ja dom rullar helt enkelt för snabbt för att vara ”tvåor” 

Oj, körde du verkligen samma lopp som jag?

Jag håller inte alls med dig. Många blå hjul men även många rosa. Dessutom väldigt många på svarta gummihjul och som hade riktigt bra rull de också.

Jag låg i olika grupper ungefär mitt i fältet och hade flera tillfällen att studera rull. Jag körde på blått men tyckte de rosa runt mig gick lika bra. Det som förvånade mig var hur bra flera på svarta hjul hängde med utför. Kunde nog se ett något sämre rull för dem men det var ingen jätteskillnad.

Verkligen förvånad över hur bra de svarta rullade men kanske blir det inte så stor skillnad heller om man väger max 80kg? Jag som är betydligt tyngre har inte lyckats hitta gummitvåor som ens är i närheten av PU(blått eller rosa).

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, PetterM said:

Även rosa är tveksamt om de skulle va godkända. För de rullar minst lika bra som blå vid vissa temperaturerOm man väljer att förbjuda endast blåhjul så känns det som det är annat som ligget bakom beslutet. 

Håller med dom det du skriver och särskilt sista stycket. För det skulle ju vara otroligt konstigt om rosa skulle vara godkända men inte blått.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan med säkerhet säga att i led 1-2 var det över 90% blåa hjul. Jag hade elpex gummi med avsevärt sämst rull av alla runt mig. På alla varv. Jag står bra på skidorna, kryper ihop bra och har keramiska lager. Varför skulle så många köra med blåa om dom inte var snabbast. Rosa hjul syntes knappt. Men jag är säker på att blåa hjul är vanligare längre fram i leden. Bakåt bryr sig folk inte lika mycket. 
jag är glad att ssf nu ska utreda hjul under hösten. Givetvis måste blåa förbjudas eller så får de andra tillverkarna göra lika snabba hjul

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Nicco said:

Jag kan med säkerhet säga att i led 1-2 var det över 90% blåa hjul. Jag hade elpex gummi med avsevärt sämst rull av alla runt mig. På alla varv. Jag står bra på skidorna, kryper ihop bra och har keramiska lager. Varför skulle så många köra med blåa om dom inte var snabbast. Rosa hjul syntes knappt. Men jag är säker på att blåa hjul är vanligare längre fram i leden. Bakåt bryr sig folk inte lika mycket. 
jag är glad att ssf nu ska utreda hjul under hösten. Givetvis måste blåa förbjudas eller så får de andra tillverkarna göra lika snabba hjul

Jag startade i led 1 och visst var det mycket blått, men reagerade nog mest på att det var såpass många som körde på andra färger.

Du tycker alltså att det känns orättvist när dina Elpex gummi rullar långsammare? Men nu har ju rosa funnits sedan 2015 och blått i några år, ändå envisas du åka på något som går långsammare. Varför klaga då?

Hur känns det på vintern om du blir frånåkt utför och vart riktar du frustrationen då? SSF, Swix, Fischer eller vad?

Link to comment
Share on other sites

Här en bild från första varvningen efter 16km. Mina blå hjul först i grupp på 4, sedan följer blå, svart och svart.

Kan ju indikera flera saker. T.ex. att åkare på blå hjul är dummare och väljer att ligga främst och dra i motvinden. Det kan däremot knappast vara några större skillnader på rull.

IMG_0732.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Såg ingen större på rosa, svarta eller blå hjul. De som rullar bäst laddar ju på med några extra stavtag innan dem går ner i fartställning. Däremot upplever jag mer slitage på blå hjul mot övriga fabrikanter. 

Kul tävling, bra disciplin överlag och trevligt med en klungspurt för oss som gick in runt 2 tim och 20 min

Link to comment
Share on other sites

On 8/25/2024 at 7:59 PM, Nicco said:

Helgens Allianslopp var ett blått inferno. 
Det är väl bara att gratulera Skimateria som är ett innovativt företag som lever på att ligga i framkant. Med SSF hjälp har dom slagit alla tiders försäljningsrekord av nylanserade hjul. Frågan är om det är den utvecklingen som är önskvärd. Vill vi ha snabbare hjul? Vill vi att tillverkare ska kunna plocka fram snabbare och snabbare hjul som är sk 2or? 
 

lek med tanken att elpex kommer fram med ett gult pu hjul till våren? Snabbare än skimaterias. Hur ska skimateria svara? När ska SSF sätta ner foten? Eller ska dom släppa hjulen helt fria? 
själv anser jag att de blåa hjulen aldrig skulle ha godkänts. Varför? Ja dom rullar helt enkelt för snabbt för att vara ”tvåor” 

Skimateria har lyckats göra ett hjul som är lika snabbt som elpex rosa, skillnaden är ju att dom rosa inte funkar när det är kallt. Finns ju ingen bättre lösning än ett hjul som går bra i alla väder. Önskar att det kunde funka på skidor med. Själv hade jag gärna sett att tävlingar gick på 4:or så det blir lite mer skid likt men även då hade jag föredragit ett hjul som har samma rull oberoende av temp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...