Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullmotstånd rullskidor tidsskillnad


Mulle123

Recommended Posts

9 hours ago, Mulle123 said:

Hej, har en fråga gällande tidsskillnad mellan 2or och 3or. Har ett par Fixy rullskidor med 3or och funderar på att köpa till ett par 2or. Hur mycket tid skulle ni tro att det skiljer per km mellan de olika hjulen?

Ska du bara träna på rullskidorna så är 3orna det bästa näst efter 4or

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Petter said:

Det är väl lite väl förenklat... 😉 

Det är faktiskt så enkelt.

Variera sedan träningen sedan genom att åka långt och långsamt och kort och snabbt, lite styrketräning på det så är det klart.😉

Jag vet att det får inte va enkelt på detta forumet. Helst ska man göra lite excellfiler och diagram på olika hjul och ha olika fram och bak flytta bindningen lite och sedan brygga sin egen sportdryck och efter det så kanske man får tid att träna också, men så gör dom fel i seedning även på nästa lopp, att dom aldrig lär sig att göra seedningen rätt.☺️

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Mulle123 said:

Hej, har en fråga gällande tidsskillnad mellan 2or och 3or. Har ett par Fixy rullskidor med 3or och funderar på att köpa till ett par 2or. Hur mycket tid skulle ni tro att det skiljer per km mellan de olika hjulen?

Kolla på Skimateria facebook-sida om de jämfört hjulen. Finns data i något av de senaste inläggen. Står visserligen inte tider utan skillnad uttryckt kraft eller faktor.

Men generellt kanske det bör skilja ca 20s/km mellan klasserna. 2, 3 och 4. Men det spretar ordentligt mellan olika fabrikat.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, DaJo said:

Det är faktiskt så enkelt.

Variera sedan träningen sedan genom att åka långt och långsamt och kort och snabbt, lite styrketräning på det så är det klart.😉

Jag vet att det får inte va enkelt på detta forumet. Helst ska man göra lite excellfiler och diagram på olika hjul och ha olika fram och bak flytta bindningen lite och sedan brygga sin egen sportdryck och efter det så kanske man får tid att träna också, men så gör dom fel i seedning även på nästa lopp, att dom aldrig lär sig att göra seedningen rätt.☺️

Det jag menar är det Trampe är inne på. Åker du bara med 4:or och är lite medelmåttig så vill då jag hävda att man troligen kommer att åka för långsamt och kanske mer åker på styrka än kondition. Sen på snö så kanske du blir bra på att åka uppför men på de lättare partierna klarar du inte av att hålla en högre hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Det beror alldeles på individen också. Jag kan gå till mig själv. Det jag primärt är dålig på är att få ner effekt i hög fart. Jag har alltid varit långsam, vare sig det varit 60m löpning i skolan, inlines mot studiepolarna 2003 eller spurter i skidspåret. Så jag tränar mycket med tvåor för att bli bättre i farter säg sub 2:45 eller så. Långloppsfart på platten helt enkelt vid snabba lopp. Och där jag bor är det rejält kuperat i alla riktningar, så det blir tungt ändå bitvis på alla rundor. Stigningar är dels flera km långa och en av standardbackarna är så brant att jag knappt kan staka upp ens med tvåorna. 

Jag har tröga hjul i "parken", men använder dem främst för att jämna ut förutsättningarna när jag åker med folk som är långsammare än mig. Och för den delen om jag nån gång åker kort och flackt, typ "lunchvarvet på jobbet". 

Link to comment
Share on other sites

Jag och kompisar som jag coachar har åkt några år och ganska många mil på Fixy hjul och testat alla deras rullmotstånd från 1:or till 4:or.
Vill nog påstå att det är ganska liten skillnad mellan deras 2:or och 3:or. Rent generellt max 15 sek/km. 4:orna får du lägga på ytterligare ca 15 sek. Deras 1:or går inte speciellt mycket snabbare än 2:orna, kanske 10 sek. 

Link to comment
Share on other sites

Sen beror det på åldern - är man 70+ som jag är 3:or för tungt - tycker att 2:orna börjar bli jobbiga att åka på. (rosa fram -svart bak) Rullskidorna vilar över sommaren tar fram dem i oktober, blir inlines med stavar en gång i veckan fast nu börjar även de hjulen bli för tröga och måste bytas ut.

Det måste gå lätt när man är gammal, annars blir det bara trist och rullskidorna blir kvar i förrådet

 

Link to comment
Share on other sites

3:or är ju bra på det sättet att man inte får för snabbt rull utför, det kan göra skillnad för de som inte har den uppbyggda tryggheten i att köra utförs med kanske någon kurva vid slutet utav backen. Ska man upp på fyror får man nog utvärdera sina pass nogsamt. Visst kan det ge en bra grundstyrka, men åh andra sidan så tappar du möjligheten att komma fram/upp med kroppen samtidigt som stavarna sätts fram. Pratar om frekvensen här... 

 

Det är oftast eliteledet-isch som kör på fyror och ett gäng strax efter. Men det var ju vad man sa om stakning för cirka 8 år sedan. Att det endast är eliten som ska köra på blanka skidor, något som har ändrat sig under resans gång. Milt sagt 🙂

Link to comment
Share on other sites

Fast jag håller med om trögstakning som vanlig bieffekt treor så vill jag nog också hålla med om att det är bäst och räcker som träningshjul med rätt strategi.

 Räknar 5-10% skillnad mellan tvåor och treor men det beror delvis på hur inkörda lagren är (jag har bytt lagren från treorna till mina tvåor för att förbättra tvåor och få mer träning på treor).

Tyvärr är det lätt att fastna i lite slö distansåkning och då blir det mer trögstak och stark uppför men dålig på högfart. Men treor motsvarar hyfsat bra glid faktiskt om jag jämför mina tider på snö med rullskidor… så upplevelse kanske är trögstak men faktum är inte samma för mig. Och fartvariation på passen är viktigt om man vill bli bättre på högfart plus såklart att köra tvåor inför eventuella rullskidstävlingar…

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...