Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Produktnyheter 24/25


Volevodin

Recommended Posts

OK, du frågade Volevodin.

Jag börjar med att understryka att jag är partisk i detta då det är min bror som uppfunnit och utvecklat det och jag har varit testpilot i ganska lång tid.

”Skigo Foam Pro” är en ny kontrollrem som man värmer upp likt när du ska byta stavspetsar och sen formar efter sina egna händer med handskar på, hållandes i staven. Då får man en handgjuten styv kontrollrem som både ger bättre kraftöverföring men framför allt mindre eller inga blåsor alls. Bättre slitstyrka är ytterligare en fördel.

Jag tycker personligen att det lite påminner om Swix gamla T-handtag som bl.a. skidskytten Sven Fischer alltid körde med (utan handskar hur kallt det än var) men med skillnaden att det här sitter närmare handen och att det är lättare att flytta remmar mellan stavar än handtag.

Stora delar av Lager157 och en del andra elitåkare kör med dem. Har inte sett om Skigo fått ut det i butik än men de går att beställa från 157XCC vad jag hört.

Oskar Kardin sopade hem Nordenskiöldsloppet med de här remmarna.

https://www.facebook.com/share/p/rxysDpXog4zV4ySR/?mibextid=WC7FNe

Link to comment
Share on other sites

Som insider (Raceansvarig på Alpina, Peltonen och Rex) kan jag gå igenom så mycket jag kan/får dela med mig av som är nytt och på gång.

Alpina

  • Nya uppdaterade varianter av Race (skate, classic och Combi). Den gamla sulan (som i vissa batcher hade problem med att de sprack) är borta och de får samma yttersula som Race och Pro hade föregående säsong. Den mjuka plast-hälkappan och manschetten är utbytt mot en glasfiberförstärkt blandning som ökar styvheten markant. 
  • Vi kommer att följa upp den specialbyggda prototyppjäxa med högre klack och annan vinkel för dubbelstakning som Klas Nilsson åkte med förra säsongen med en mer avancerad prototyp som fyra av våra Ski Classics åkare initialt kommer att få tillgång till för att testa och utvärdera. Mottagandet har hittills varit väldigt positivt. 
  • Mottagandet av SkateX-systemet och våra pjäxor till detta har varit väldigt positivt. Men precis som någon hade spekulerat i tråden för nyheter 23/24 kommer det initialt vara mycket begränsad tillgång. 

Peltonen

  • Helt ny skejskida med ny tillverkningsmetod (som patentansökan skickats in för). Skidan sätts ihop på ett helt annat sätt än tidigare, kanterna är borta, vridstyvheten högre och designen ny. 
  • Ny race-skida för dubbelstakning, DOPO X. Kortare (192 cm) och mer vridstyv än de stakmodeller Peltonen tillverkat tidigare som varit byggd på en klassisk modell med ett spann anpassat för stakning. Jag har själv inte hunnit åka på denna ännu, men var och plockade skidor på fabriken förra veckan. Och baserat på hur de känns i spannklockan och övriga mätinstrument så känns det lovande. Några av paren ska levereras för att testas på Ski Classics så det borde snabbt kunna ge indikationer på hur bra skidorna går. 

Rex

  • Nya topping-klossar NFX kommer som fluorfria arvtagare till de gamla fluorklossarna som TK 72 (73) TK 244 (245) o.s.v. Lanseras i i fyra olika varianter: Gold- för varm/blötföre, New - för nysnö, Blue - för normalt kallföre och Old - för gammal/fullt omvandlad snö.
  • Nya fluorfria långloppspulver, NFX 00 SISU white och NFX 00 SISU black (lanserades egentligen redan i våras) 
  • Två nya stenhårda paraffiner, NF SISU Racing Base Glider, vit och svart för grundpreparering till racevallningar  eller ett något enklare alternativ till racevalla för långlopp på egen hand. 

Fler nya saker är på gång som jag ännu inte kan/får dela. Men jag svarar gärna på frågor om ovanstående i den mån jag kan och får, eller om annat gällande dessa märken.    

Link to comment
Share on other sites

On 10/11/2024 at 10:11 AM, larsbern said:

OK, du frågade Volevodin.

Jag börjar med att understryka att jag är partisk i detta då det är min bror som uppfunnit och utvecklat det och jag har varit testpilot i ganska lång tid.

”Skigo Foam Pro” är en ny kontrollrem som man värmer upp likt när du ska byta stavspetsar och sen formar efter sina egna händer med handskar på, hållandes i staven. Då får man en handgjuten styv kontrollrem som både ger bättre kraftöverföring men framför allt mindre eller inga blåsor alls. Bättre slitstyrka är ytterligare en fördel.

Jag tycker personligen att det lite påminner om Swix gamla T-handtag som bl.a. skidskytten Sven Fischer alltid körde med (utan handskar hur kallt det än var) men med skillnaden att det här sitter närmare handen och att det är lättare att flytta remmar mellan stavar än handtag.

Stora delar av Lager157 och en del andra elitåkare kör med dem. Har inte sett om Skigo fått ut det i butik än men de går att beställa från 157XCC vad jag hört.

Oskar Kardin sopade hem Nordenskiöldsloppet med de här remmarna.

https://www.facebook.com/share/p/rxysDpXog4zV4ySR/?mibextid=WC7FNe

Fast 1500 kr paret är...

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Volevodin said:

Någon som provat denna rullskidhandske som säljs av XXL, kollade på den och den har en liten lapp med stor friktion benämnd "intercepton grip".https://www.xxl.se/white-white-rollerski-yellow-long-finger-24-25-rullskidhandske-gul/p/1107955_1_Style

Jag gillar den skarpt, har använt den på alla mina skiergpass, rullskidpass samt på vinterns tävlingar då det varit varmare. För mig håller dom ca 350 timmar och nu är jag inne på mitt 4:e par nu. passformen är kanon för mig. jämför jag med skigos rullskidhandske så håller do inte mer än 50 timmar för mig..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...