Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarälvsbanan


bjorn12

Recommended Posts

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
  • 1 month later...
har ni, vasa, globe86,andreas87 mfl några planer på nästa klarälvsrace.Det vore väldigt kul och att hänga med på en tur ,om man får?

Det är klart du får. :)

Är väl snarast så att det inte kan bli för många.

 

Probie: Jo det är bra träning och ifjol körde vi tre gånger ihop. Jag hoppas det blir fler detta år.

 

Men det är väl både grus och snö där för tillfället så vi får väl avvakta ett tag till. ;)

Ni som är ifrån Karlstad får hålla koll på "föret".

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

har ni' date=' vasa, globe86,andreas87 mfl några planer på nästa klarälvsrace.Det vore väldigt kul och att hänga med på en tur ,om man får?[/quote']

Det är klart du får. :)

Är väl snarast så att det inte kan bli för många.

 

Probie: Jo det är bra träning och ifjol körde vi tre gånger ihop. Jag hoppas det blir fler detta år.

 

Men det är väl både grus och snö där för tillfället så vi får väl avvakta ett tag till. ;)

Ni som är ifrån Karlstad får hålla koll på "föret".

Kanske jag får åka dom 55 milen ner och vara med jag oxå? :)

Vi(familjen) brukar vara nere i kristinehamn då frugan har sin syster där så man kanske ska passa på då.

Har dock bara trögrullade oneway 5 rullisar så det är frågan om man hänger med stakkungar som er :)

men gör jag det,ja då blir jag farlig till vintern vasa! ;)

Link to comment
Share on other sites

Verkar intressant, har barn varannan vecka men är jag barnledig så hänger nog jag på också, även om jag inte hänger med er i eran fart :) Jag får staka med Golvet med mina OneWay 11.

 

JakobMinell: Jag får hålla lite utkik här så kan vi samåka om det blir av, vi bor ju i samma stad så en bil borde vara lämpligt... och har läst din blogg och du verkar vara billös lite då och då så vi kan gärna ta min :)

Link to comment
Share on other sites

Verkar intressant, har barn varannan vecka men är jag barnledig så hänger nog jag på också, även om jag inte hänger med er i eran fart :) Jag får staka med Golvet med mina OneWay 11.

 

JakobMinell: Jag får hålla lite utkik här så kan vi samåka om det blir av, vi bor ju i samma stad så en bil borde vara lämpligt... och har läst din blogg och du verkar vara billös lite då och då så vi kan gärna ta min :)

Det hade ju varit jättesmidigt! Det är ju en liten bit att åka så det är ju bra att dela på bensinpengarna! Ska man till Karlstad kanske man kan plocka upp Globen längs vägen i Ludvika också.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var och kikade på klarälvsbanan idag,

Från Ulvsby - Forshaga är det fullt med snö då dom har plattat till och gjort skidspår där i vinter. Från Forshaga och uppåt vet jag inte hur det ser ut, men antagligen är snön borta till stor del där.

 

Från Karlstad - Ulvsby är det åkbart med rullskidor, iofs en del smågrus men jag har kört där förra året vid denna tidpunkten och det går hur fint som helst!

 

Lite bilder:

 

Ulvsby , mot Forshaga: http://img189.imageshack.us/i/dsc00246g.jpg/

 

Ulvsby , mot Karlstad hållet. http://img851.imageshack.us/i/dsc00245s.jpg/

Och nej det snöar inte, bara en skitig bilruta ;)

 

Så 1 Mil Rullskidåkning är helt klart åkbart just nu ;)

Edited by Andreas87
Link to comment
Share on other sites

Var och kikade på klarälvsbanan idag,

Från Ulvsby - Forshaga är det fullt med snö då dom har plattat till och gjort skidspår där i vinter. Från Forshaga och uppåt vet jag inte hur det ser ut, men antagligen är snön borta till stor del där.

 

Från Karlstad - Ulvsby är det åkbart med rullskidor, iofs en del smågrus men jag har kört där förra året vid denna tidpunkten och det går hur fint som helst!

 

Lite bilder:

 

Ulvsby , mot Forshaga: http://img189.imageshack.us/i/dsc00246g.jpg/

 

Ulvsby , mot Karlstad hållet. http://img851.imageshack.us/i/dsc00245s.jpg/

Och nej det snöar inte, bara en skitig bilruta ;)

 

Så 1 Mil Rullskidåkning är helt klart åkbart just nu ;)

Tack för rapporten!

Det blir att stoppa "grusrullisarna" i bilen då om man är åt det hållet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Var och kikade på klarälvsbanan idag' date='

Från Ulvsby - Forshaga är det fullt med snö då dom har plattat till och gjort skidspår där i vinter. Från Forshaga och uppåt vet jag inte hur det ser ut, men antagligen är snön borta till stor del där.

 

Från Karlstad - Ulvsby är det åkbart med rullskidor, iofs en del smågrus men jag har kört där förra året vid denna tidpunkten och det går hur fint som helst!

 

Lite bilder:

 

Ulvsby , mot Forshaga: http://img189.imageshack.us/i/dsc00246g.jpg/

 

Ulvsby , mot Karlstad hållet. http://img851.imageshack.us/i/dsc00245s.jpg/

Och nej det snöar inte, bara en skitig bilruta ;)

 

Så 1 Mil Rullskidåkning är helt klart åkbart just nu ;)[/quote']

Tack för rapporten!

Det blir att stoppa "grusrullisarna" i bilen då om man är åt det hållet. ;)

Har ni några planer hela banan t.o.r framåt mitten av april eller senare när snön och gruset borde vara borta?

Link to comment
Share on other sites

Har ni några planer hela banan t.o.r framåt mitten av april eller senare när snön och gruset borde vara borta?

Ja det vore ett fint pass. Så det tycker jag.

Och möjligheten finns för de som "bara" vill åka åt ena hållet att ansluta i Uddeholm/Hagfors då.

 

Kanske du sätter ner foten med ett datum som passar så får vi se vad de andra tycker?

Link to comment
Share on other sites

Har ni några planer hela banan t.o.r framåt mitten av april eller senare när snön och gruset borde vara borta?

Ja det vore ett fint pass. Så det tycker jag.

Och möjligheten finns för de som "bara" vill åka åt ena hållet att ansluta i Uddeholm/Hagfors då.

 

Kanske du sätter ner foten med ett datum som passar så får vi se vad de andra tycker?

OK, jag återkommer. En utmaning är väl att vi måste starta rätt tidigt på morgonen, så jag kanske måste hitta logi dagen innan. Eller hur tidigt bedömer du att vi måste starta? Det är väl 18 mil och med ca 16 km/h?? inkl stopp med tvåor så tar det ca 11 timmar.

Link to comment
Share on other sites

Har ni några planer hela banan t.o.r framåt mitten av april eller senare när snön och gruset borde vara borta?

Ja det vore ett fint pass. Så det tycker jag.

Och möjligheten finns för de som "bara" vill åka åt ena hållet att ansluta i Uddeholm/Hagfors då.

 

Kanske du sätter ner foten med ett datum som passar så får vi se vad de andra tycker?

OK' date=' jag återkommer. En utmaning är väl att vi måste starta rätt tidigt på morgonen, så jag kanske måste hitta logi dagen innan. Eller hur tidigt bedömer du att vi måste starta? Det är väl 18 mil och med ca 16 km/h?? inkl stopp med tvåor så tar det ca 11 timmar.[/quote']

Jo, 11 timmar räknade vi på tror jag tidigare i tråden.

Återkommer också för nu börjar det gå i kors.

Det kan vara fler långväga från t.ex Ludvika, Kungälv, Västerås osv. så det vi får se på är när det börjar mörkna i mitten av april och räkna baklänges plus lite marginal.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Ja det vore ett fint pass. Så det tycker jag.

Och möjligheten finns för de som "bara" vill åka åt ena hållet att ansluta i Uddeholm/Hagfors då.

 

Kanske du sätter ner foten med ett datum som passar så får vi se vad de andra tycker?

OK' date=' jag återkommer. En utmaning är väl att vi måste starta rätt tidigt på morgonen, så jag kanske måste hitta logi dagen innan. Eller hur tidigt bedömer du att vi måste starta? Det är väl 18 mil och med ca 16 km/h?? inkl stopp med tvåor så tar det ca 11 timmar.[/quote']

Jo, 11 timmar räknade vi på tror jag tidigare i tråden.

Återkommer också för nu börjar det gå i kors.

Det kan vara fler långväga från t.ex Ludvika, Kungälv, Västerås osv. så det vi får se på är när det börjar mörkna i mitten av april och räkna baklänges plus lite marginal.

15 april Karlstad: Soluppgång 05.55, solnedgång 20.16. Månen går upp redan 16.51 och är uppe till 04.37 och är nästan full så det finns möjlighet att fortsätta hela natten i månljus vid klart väder och när månen väl försvinner så är det nästan gryning nästa dag ;) .

Kan nämna i detta sammanhang att jag stakade hela milen på Hovfjället igår. Den har en höjdskillnad på drygt 100m och en stigning på ca 20m/km så även en sådan bana är möjlig att staka för en medelgod motionär på 55 år. Träning på Klarälvsbanan gör det möjligt!

Link to comment
Share on other sites

Jag var i Karlstad idag så var tvungen att prova Klarälvsbanan.

Blev rullskidpremiär - 6 km, vände innan Edsgatan för där började det tjockna på med grus.

 

Gick fint tills E18-undergången där det var issnö i botten på tunneln.

Sedan ett längre område med issnö där man kör genom skogen efter räcket.

 

Går annars att köra i gruset men är lite väl med 17 mil innan de sopat bort gruset. :)

Har någon i minnet eller en uppfattning om när de gjorde det ifjol?

Link to comment
Share on other sites

Oj vilken härligt inspirerande film från Klarälvsbanan. Fantastisk film o stor eloge till Andreas som filmade!

Inte utan att man blir lite sugen på o hänga på...iaf en bit.....typ till första pizzerian, sitta o kallhänga o vänta på att ni kör o vänder i nån by -hänga på igen o oberörd slå på en spurtrökare!!!

Har precis skaffat Swenor Fiberglass, vilka godingar!

Har kört 4 pass med 4 idiotvurpor. En gubbe som stannade sin bil sa att jag såg ut som Bambi på hal is. Oförskämd människa!

Är helkul men totalt livsfarligt på Värmdö-Ingarös backar (sthlm)o snöfläckiga vägar. Väntar på att min grusväg på Runmarö ska torka - då ska det bli slit-åka o mjuka landningar i tussilagodiken!

 

Sitter nu o skäms med ett svullet knä som vreds lite tokigt efter luftfärd. Blir jag bättre så kommer jag o ansluter i Värmland. Måste väl vara Nån mer gubbe som hänger på o inte bara vinthundar som Vasa, Björn, Andreas, Globe o Everest mm

 

Vill passa på o hälsa till Globe. Vi träffades o babblade vid köttgrytorna i Bruksvallarna dec 2010. Du var där med din bror o jag med min. Verkar ju som ditt stakpass utan fästvalla på 6 km uppför fjället gav resultat. (dåre) skratt!

Stort grattis till din prestation i Vasaloppet. Vilken förbättring!

Link to comment
Share on other sites

Sitter nu o skäms med ett svullet knä som vreds lite tokigt efter luftfärd. Blir jag bättre så kommer jag o ansluter i Värmland. Måste väl vara Nån mer gubbe som hänger på o inte bara vinthundar som Vasa, Björn, Andreas, Globe o Everest mm

 

!

Jag är själv en gubbe - bara att hänga på. 7.00 låter lite tidigt om vi kör på dryga 11, 00 så borde det räcka med ca kl 8 då finns det god (någorlunda) marginal innan det blir mörkt och det går ju att vända mkt eller lite tidigare för den som vill och sen ansluta igen. Kanske blir ett alternativ för mig med tanke på de starka ungdomarna:) Men som sagt 17 mil på tvåor är ingen barnlek. Har aldrig varit i närheten att köra så långt med tvåor någonsin, max ca 9 - 10 mil tror jag. Har iof kört bla 2 st 12h tävlingar på ettor och ett längre pass. Men det gäller ändå att förbereda träning, psyke och utrustning för att klara av 17 mil.

 

Föreslår någon dag i påskhelgen eller helgen efter då får jag iof offra en "sprint"-rullskidtävling men det gör absolut ingenting. Vad säger du Vasa du får nog ändå hålla i detta, det går väl att ringa/maila och fråga när gruset är borta, för det är ju ett krav annars klarar jag/vi det nog inte mentalt sett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...