Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarälvsbanan


bjorn12

Recommended Posts

Jag såg sopmaskiner i Karlstad centrum på tisdagmorgonen så det dröjer nog inte länge innan banan börjar röjas från grus. Viadukten och under E18 brukar ju vara problematisk året om eftersom det trillar ner grus från ovan så att säga. Om vi har tur så kommer skateboardåkarna ta hand om det som dom brukar men var försiktiga :)
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Haha tjena Stene ! Hur går de med träningen för dig och brorsan då?! Ni va ena riktigt trevliga prickar :D Körde ni något av loppen på Vasan i år och i så fall hur gick det ?!

 

Tack så mycket jag är mycket nöjd ! Måste ha vart stakpasset uppför fjället som gjorde det! ;) De kändes vill jag lova!

 

Klart du/ni ska hänga med på klarälvsturen! Helt underbart och köra ett helt gäng ! Riktig rolig rullskidssommar ska detta bli!

 

Tänkte försöka ta mig ut på rullskidorna i helgen! Så man får upp balansen ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag är själv en gubbe - bara att hänga på. 7.00 låter lite tidigt om vi kör på dryga 11, 00 så borde det räcka med ca kl 8 då finns det god (någorlunda) marginal innan det blir mörkt och det går ju att vända mkt eller lite tidigare för den som vill och sen ansluta igen. Kanske blir ett alternativ för mig med tanke på de starka ungdomarna:) Men som sagt 17 mil på tvåor är ingen barnlek. Har aldrig varit i närheten att köra så långt med tvåor någonsin, max ca 9 - 10 mil tror jag. Har iof kört bla 2 st 12h tävlingar på ettor och ett längre pass. Men det gäller ändå att förbereda träning, psyke och utrustning för att klara av 17 mil.

 

Föreslår någon dag i påskhelgen eller helgen efter då får jag iof offra en "sprint"-rullskidtävling men det gör absolut ingenting. Vad säger du Vasa du får nog ändå hålla i detta, det går väl att ringa/maila och fråga när gruset är borta, för det är ju ett krav annars klarar jag/vi det nog inte mentalt sett.

Gubbe och gubbe, du kör ju på i tämligen så bra fart och förmodligen i all evighet om så skulle krävas. ;)

När vi kommer upp till Uddeholm och vänder är det ju enligt en del dessutom bara nedförsbacke tillbaka samt förhoppningsvis en del draglok på plats. :)

 

Har kollat nu med Munkfors Turistbyrå som har det övergripande ansvaret och de visste inte riktigt när banan ska sopas, är inte planerat än.

Men vi får hålla koll och så lovade de att lägga upp lite info på hemsidan men det får vi se hur det blir med det.

http://www.klaralvsbanan.se

 

Är det sagt något datum för en sån här tur? Vore ju fint att få ljumma lite i bar över i sommar sen. :)

Nej inte än, men det är på gång. :)

Det blir nog flera turer...

 

http://www.forumbilder.se/images/d732011110934618e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fick till en liten premiär på Klarälvsbanan. Ni värmlänningar har ju något fantastiskt här. Åkte och tänkte på att det borde gå ett lopp längs banan, men det kanske det gör?

Sträcka: Karlstad-Ulvsby t.o.r. , ca 21 km.

Fortfarande rejält med snö och is norr om Ulvsby där det gått skidspår.

 

http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=13468148

Link to comment
Share on other sites

Fick till en liten premiär på Klarälvsbanan. Ni värmlänningar har ju något fantastiskt här. Åkte och tänkte på att det borde gå ett lopp längs banan, men det kanske det gör?

Sträcka: Karlstad-Ulvsby t.o.r. , ca 21 km.

Fortfarande rejält med snö och is norr om Ulvsby där det gått skidspår.

 

http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=13468148

Var det inte massor av grus fortfarande?

Link to comment
Share on other sites

Jo på en del ställen. Men på 9/10 går det att hitta ett spår som är rätt fritt från grus. Så, klart åkbart upp till Ulvsby. Sen är det stopp pga snö och is.

Ok, tänkte ta mountainbiken och köra banan till Deje idag. Är det så mycket snö att det inte går att cykla tror du?

Link to comment
Share on other sites

Oj, vet faktiskt inte. Se länken till funbeat så finns det ett foto taget i Ulvsby där snön/isen börjar. Det såg ganska hårt och packat ut, så kanske det går?

Där cyklar jag inte. Blir att planera en annan vända. Vad bra att jag fick se ur det ser ut, tack!

Link to comment
Share on other sites

För att inte dra till skogs i Brannigans tävlingstråd svarar jag här:

 

Är det blodigt allvar hela vägen? ;) Känns lite segt om man ska åka i 11 timmar och bara fokusera på att vinna, det är ju träningen man vill åt :D

Ingen fara. :)

Vi har tagit det lugnt, till och med bjorn12 hänger med. ;)

Det är sista biten vi har dragit på.

Men efter 11 timmar är det väl kanske tveksamt hur mycket drag det blir sista biten...

 

Se puls- och tempokurva här:

http://img138.imageshack.us/img138/2012/skidforumklaralvsbanan2.gif

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

För att inte dra till skogs i Brannigans tävlingstråd svarar jag här:

 

Är det blodigt allvar hela vägen? ;) Känns lite segt om man ska åka i 11 timmar och bara fokusera på att vinna, det är ju träningen man vill åt :D

Ingen fara. :)

Vi har tagit det lugnt, till och med bjorn12 hänger med. ;)

Det är sista biten vi har dragit på.

Men efter 11 timmar är det väl kanske tveksamt hur mycket drag det blir sista biten...

 

Se puls- och tempokurva här:

http://img138.imageshack.us/img138/2012/skidforumklaralvsbanan2.gif

Nu vet jag inte vad din zon 1-5 motsvarar (hade varit intressant att se % av max) men pulsen ligger mesta delen av tiden runt 160 och då får man väl ändå räkna dig som en av de mest vältränade som åkte? Knappast ett A1 pass i alla fall?

Edited by TT
Link to comment
Share on other sites

För att inte dra till skogs i Brannigans tävlingstråd svarar jag här:

 

Är det blodigt allvar hela vägen? ;) Känns lite segt om man ska åka i 11 timmar och bara fokusera på att vinna' date=' det är ju träningen man vill åt :D[/quote']

Ingen fara. :)

Vi har tagit det lugnt, till och med bjorn12 hänger med. ;)

Det är sista biten vi har dragit på.

Men efter 11 timmar är det väl kanske tveksamt hur mycket drag det blir sista biten...

 

Se puls- och tempokurva här:

http://img138.imageshack.us/img138/2012/skidforumklaralvsbanan2.gif

Nu vet jag inte vad din zon 1-5 motsvarar (hade varit intressant att se % av max) men pulsen ligger mesta delen av tiden runt 160 och då får man väl ändå räkna dig som en av de mest vältränade som åkte? Knappast ett A1 pass i alla fall?

Tycker vi bestämmer ett tempo som skall hållas 99% av sträckan så att de flesta hänger med, givetvis så att vi ändå klarar en rimlig tid innan det blir mörkt mm, sen får det väl bli Northug-fart sista kilometern för de som vill.

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte vad din zon 1-5 motsvarar (hade varit intressant att se % av max) men pulsen ligger mesta delen av tiden runt 160 och då får man väl ändå räkna dig som en av de mest vältränade som åkte? Knappast ett A1 pass i alla fall?

Jag hör väl till den där gruppen som är så dålig tekniskt att det inte går att åka A1-pass. ;) Tror det har blivit lite bättre tills i år.

Max uppmätt på min pulsklocka är 196-197 men jag har säkert något/några slag till om jag skulle klara tyna mig.

 

 

Tycker vi bestämmer ett tempo som skall hållas 99% av sträckan så att de flesta hänger med, givetvis så att vi ändå klarar en rimlig tid innan det blir mörkt mm, sen får det väl bli Northug-fart sista kilometern för de som vill.

Jo vi får försöka hålla ett jämnt och lugnt tempo utan ryck.

Det gäller att så att säga "trolla bort" första halvan så gått det går.

Vilket tempo beror mycket på med- och motvind samt dagstemp och väder.

Sedan syns det på det diagram jag postade att vi har tagit långa pauser, rent idealiskt är det nog bättre att köra lite saktare istället.

Link to comment
Share on other sites

För att inte dra till skogs i Brannigans tävlingstråd svarar jag här:

 

Är det blodigt allvar hela vägen? ;) Känns lite segt om man ska åka i 11 timmar och bara fokusera på att vinna, det är ju träningen man vill åt :D

Ingen fara. :)

Vi har tagit det lugnt, till och med bjorn12 hänger med. ;)

Det är sista biten vi har dragit på.

Men efter 11 timmar är det väl kanske tveksamt hur mycket drag det blir sista biten...

 

Se puls- och tempokurva här:

http://img138.imageshack.us/img138/2012/skidforumklaralvsbanan2.gif

Tack för den Vasa ;) Kunde jag ligga på 197 i puls är jag säker på att ingen annan skulle hänga med. Kan tillägga att jag idag kom trea på Vitsands IFs klubbmästerskap, vilket borde injaga både respekt och skräck i eventuella Klarälvsbaneåkare!

Link to comment
Share on other sites

Årets premiär avklarad. Körde Kroppkärrssjön - Ulvsby tor. Lite väl mycket grus för min smak och även ett parti med svallis. Hoppas de sopar snart för jag väntar nog med nästa pass tills dess. Såg inga fler rullskidåkare och folk tittade lite snett. Man känner sig lite halvknäpp.

Björn: Är det bra förhållanden vid Hovfjället? Funderar på att åka där till helgen.

Link to comment
Share on other sites

Årets premiär avklarad. Körde Kroppkärrssjön - Ulvsby tor. Lite väl mycket grus för min smak och även ett parti med svallis. Hoppas de sopar snart för jag väntar nog med nästa pass tills dess. Såg inga fler rullskidåkare och folk tittade lite snett. Man känner sig lite halvknäpp.

Björn: Är det bra förhållanden vid Hovfjället? Funderar på att åka där till helgen.

Jag såg då inte varken någon Audi eller TT. ;)

 

Körde också tur och retur Ulvsby i eftermiddags.

Var som sagt grusigt, isigt på ett par ställen och till på köpet byiga vindar.

Link to comment
Share on other sites

Årets premiär avklarad. Körde Kroppkärrssjön - Ulvsby tor. Lite väl mycket grus för min smak och även ett parti med svallis. Hoppas de sopar snart för jag väntar nog med nästa pass tills dess. Såg inga fler rullskidåkare och folk tittade lite snett. Man känner sig lite halvknäpp.

Björn: Är det bra förhållanden vid Hovfjället? Funderar på att åka där till helgen.

Jag såg då inte varken någon Audi eller TT. ;)

 

Körde också tur och retur Ulvsby i eftermiddags.

Var som sagt grusigt' date=' isigt på ett par ställen och till på köpet byiga vindar.[/quote']

Där ser man, det finns fler tokar. Jag var klar vid tvåtiden, när körde du? Lyckades åka A1 idag trots brister i både flås och teknik. ;)

Link to comment
Share on other sites

Där ser man, det finns fler tokar. Jag var klar vid tvåtiden, när körde du? Lyckades åka A1 idag trots brister i både flås och teknik. ;)

Jo visst finns det fler tokar. :)

Vet inte om jag höll mig till A1 (körde utan pulsbälte) men tog det lugnt så att det inte skulle gå för fort i rullgruset.

 

Klockan 14:43 startade passet så jag var nog där vid halv tre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...