Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarälvsbanan


bjorn12

Recommended Posts

Ser ut som MMG håller på att göra en globe på fotot när ni går i mål! Köra i diket alltså ;)

Haha..Ja jag funderade ett tag på hur det hela skulle sluta, då en viss trött herr Thomach prejade ut mig mer och mer och som jag märkte inte riktigt hade koll på var han var, just där...Förskte hjälpa honom lite att "bromsa", han var för trött för det, tror jag..=) ..

 

Kanonfin film Andreas.!.Riktigt proffsigt måste jag säga och vilket minne vi har! =)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Återigen' date=' mycket imponerande insats :)

Tyckte mig läsa att många av er hade 2:or som hjul. Stämmer det?

Jag har bara ett par blåa Everest rullskidor och de är lite trögrullade. Funderar på att köpa ett par Fiberglass som ska användas när jag ska åka lite längre sträckor. Är de mycket mer lätttrullade med 2:or än Everest skidan med standardhjul? Blir 1:or för lättrulladesom träninsskida?[/quote']

Alla hade tvåor vid start, någon bytte upp sig till ettor efter ett tag. Jo Fibreglass tvåor rullar klart bättre än Everest-skidorna och har dessutom komfort. Om ettor är FÖR lättrullade är väl nästan en filosofisk fråga. De är roligare, lite farligare nedför, är lättare att få upp pulsen på men rullar mkt lättare än i princip ngt före på snö. Du kan hänga med bättre åkare med trögare hjul men får knappt ngn träning om du åker med likvärdiga åkare som inte har snabba hjul. Du kan hänga med på tävlingar med tävlingshjul men inte med träningshjul. ( I Norge är däremot oftast enbart tillåtet med tvåor) Det beror alltså på dina personliga förutsättningar. En full hand med Klassiska 1,2 och 3-4 + skate tävling/träning är väl att föredra:)

:) Haha, tack för svar. Är iofs prylgalen men nån måtta får det finnas. Är nog inte alla i familjen som skulle uppskatta att jag köper hjul i parti och minut :) Får nog muta med många väskor och skor då ;)

Börjar med ett par Fibreglass med 2or. Då kan jag alternera när jag tränar. Förbereda mig väl inför att jag följer med på någon runda på Klarälvsbanan.

Börjar väl bli dags att bege sig och hacka asfalt nu.

Ha en bra kväll all.

Edited by Linkanman
Link to comment
Share on other sites

Återigen' date=' mycket imponerande insats :)

Tyckte mig läsa att många av er hade 2:or som hjul. Stämmer det?

Jag har bara ett par blåa Everest rullskidor och de är lite trögrullade. Funderar på att köpa ett par Fiberglass som ska användas när jag ska åka lite längre sträckor. Är de mycket mer lätttrullade med 2:or än Everest skidan med standardhjul? Blir 1:or för lättrulladesom träninsskida?[/quote']

Alla hade tvåor vid start, någon bytte upp sig till ettor efter ett tag. Jo Fibreglass tvåor rullar klart bättre än Everest-skidorna och har dessutom komfort. Om ettor är FÖR lättrullade är väl nästan en filosofisk fråga. De är roligare, lite farligare nedför, är lättare att få upp pulsen på men rullar mkt lättare än i princip ngt före på snö. Du kan hänga med bättre åkare med trögare hjul men får knappt ngn träning om du åker med likvärdiga åkare som inte har snabba hjul. Du kan hänga med på tävlingar med tävlingshjul men inte med träningshjul. ( I Norge är däremot oftast enbart tillåtet med tvåor) Det beror alltså på dina personliga förutsättningar. En full hand med Klassiska 1,2 och 3-4 + skate tävling/träning är väl att föredra:)

Förklara för mig hur ni för lättare upp pulsen med 1orna jämfört med 2orna!? :)

Link to comment
Share on other sites

Återigen' date=' mycket imponerande insats :)

Tyckte mig läsa att många av er hade 2:or som hjul. Stämmer det?

Jag har bara ett par blåa Everest rullskidor och de är lite trögrullade. Funderar på att köpa ett par Fiberglass som ska användas när jag ska åka lite längre sträckor. Är de mycket mer lätttrullade med 2:or än Everest skidan med standardhjul? Blir 1:or för lättrulladesom träninsskida?[/quote']

Alla hade tvåor vid start, någon bytte upp sig till ettor efter ett tag. Jo Fibreglass tvåor rullar klart bättre än Everest-skidorna och har dessutom komfort. Om ettor är FÖR lättrullade är väl nästan en filosofisk fråga. De är roligare, lite farligare nedför, är lättare att få upp pulsen på men rullar mkt lättare än i princip ngt före på snö. Du kan hänga med bättre åkare med trögare hjul men får knappt ngn träning om du åker med likvärdiga åkare som inte har snabba hjul. Du kan hänga med på tävlingar med tävlingshjul men inte med träningshjul. ( I Norge är däremot oftast enbart tillåtet med tvåor) Det beror alltså på dina personliga förutsättningar. En full hand med Klassiska 1,2 och 3-4 + skate tävling/träning är väl att föredra:)

Förklara för mig hur ni för lättare upp pulsen med 1orna jämfört med 2orna!? :)

Står förklarat här http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=6671 en bit ner av Rullskidmannen som garanterat kan rullskidor mycket bättre än ngn annan på detta forum. Stämmer också med mina egna erfarenheter även om jag är en simpel lekman i jämförelse.

Link to comment
Share on other sites

Förresten tyckte man såg på filmen att storstakarn VASA tog nåt skejtskär? ;)

Man får lov att ta ett skateskär vid spårbyte vet du väl. ;)

Så det gäller att byta placering ofta...

 

 

Jaha' date=' hur och när blir nästa tur?[/quote']

Jag ska ner till värmland vecka 29 och då tänkte jag prova klarälvsbanan.om det blir hela eller nåt annat får jag se då.det är ju ett tag kvar men vore roligt för en norrläning om ni ville visa er då ;) har ju bara 60mil enkel väg........

Link to comment
Share on other sites

va fasen. 17 mil på en dag? 8 timmar? Måste vara fin asfalt där och lättrullat men ändå? Vilken bedrift. Jag tycker det är jobbigt med 5 mil.

Hurra för er som klarade 17 mil:)

Ni måste vara galna:)

17 mil med effektiv åktid på 9 timmar och totalt dryga 11 timmar. Fin asfalt, lättrullat, bara svag vind, idealisk temperatur, nästan platt, draghjälp, lugnt tempo, trevligt sällskap, bra support = inte så jobbigt.

Link to comment
Share on other sites

golvet, det är nog inga problem med sällskap. :)

Men det är ju ett bra tag dit...

 

17 mil med effektiv åktid på 9 timmar och totalt dryga 11 timmar. Fin asfalt, lättrullat, bara svag vind, idealisk temperatur, nästan platt, draghjälp, lugnt tempo, trevligt sällskap, bra support = inte så jobbigt.

Fast man blir ju ganska "tom" och mör efter så lång åktid, även fast vi körde "väldigt sakta".

Tror du det hade gått att vända om på direkten och kört tur-retur en gång till i rimlig fart, eller hade orken tagit slut ganska tidigt?

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Det var ett väldans tjat om att ni tycker att vi körde sakta =) !!

Jag jag tyckte i alla fall att vi hade ett bra tempo, rätt länge!=b

 

Kan inte Vasa och Everest köra en gång till nu till helgen, ni som vill köra så fort, så får vi se hur länge ni håller i så högt tempo som ni vill.!.=b Det skulle faktiskt vara intressant att se! =)

Jag låg i A2-tempo i ca 7 timmar..(kände mig ju också pigg oförskämt länge, men visste ändå att jag ta slut efter minst 7-9 timmar, om jag låg i A2-tempo..) Enligt pulsen fick jag dock fint A1-tempo först på slutet..förmodligen då jag bytte till 1ans hjul, men då kändes det ändå i hela kroppen som om jag körde i A3-tempo..=) Samtidigt som fötterna började göra dj..gt ont..;-b

 

Vet att jag är sämre rullskidtränad än minst tre av er, så mitt mål var ju inte heller att köra gärnet i 17 nil, som sagt.....Helt övertygad om att detta pass i just detta tempo gav er mer än Ni själva förstår. Man måste inte alltid köra gärnet, för att det ska ge något! :0) Om ni starka stakare vill köra en gång tid, i hårt tempo, avstår dock jag från att hänga med..=)

I alla fall fram till någon gång i augusti, september ;-b

Link to comment
Share on other sites

Det var ett väldans tjat om att ni tycker att vi körde sakta =) !!

Jag jag tyckte i alla fall att vi hade ett bra tempo, rätt länge!=b

 

Kan inte Vasa och Everest köra en gång till nu till helgen, ni som vill köra så fort, så får vi se hur länge ni håller i så högt tempo som ni vill.!.=b Det skulle faktiskt vara intressant att se! =)

Du ser väl att jag skriver "väldigt sakta" inom "". :)

Tycker att vi höll ett ganska snabbt tempo.

 

18,6 km/h som snittet blev är hastigheter jag nästan aldrig kommer upp i på träning.

 

Då är det kanske bättre att den som vill gör någon rusning in till kontrollerna och vi försöker hålla ett lagom tempo så inte du blir bortskrämd, det får vi lova. ;)

Så gjorde vi på den sista turen ifjol.

 

Men jag måste säga att jag tycker det är svårt att inte dra iväg, känner mig lite som en bromskloss om det går för sakta...

Kanske skulle man ta pulsbältet nästa gång och köra efter det?

Link to comment
Share on other sites

Skulle även vara kul att se hur man kunde pressa tiden på dessa 8,5 milen på klarälvsbanan ;) . Men jag antar att vi inte blir så många då?

Jag är mest rädd för att MMG blir väldigt, väldigt arg på oss om vi hittar på sådana dumheter. ;)

Link to comment
Share on other sites

Skulle även vara kul att se hur man kunde pressa tiden på dessa 8' date='5 milen på klarälvsbanan ;) . Men jag antar att vi inte blir så många då?[/quote']

Jag är mest rädd för att MMG blir väldigt, väldigt arg på oss om vi hittar på sådana dumheter. ;)

Haha..Inte blir jag väl arg ;-)..Jag låter ju bara er köra så fort som ni vill! Men jag lär ju bli lite efter er..=)

Skojade bara med detta om erat tjat..förstås..Vi hade ju faktiskt en riktigt fin resa oavsett fart..Ni är ju starka stakare..ja,ni är grymma! =)

 

Har också haft funderingar på detta som Andreas nämnde..d v s med att köra "ett Vasalopp" som tävling (ok, dvs järnet ;-)..som en riktig rullskidsVasa på Klarälvsbanan..Det borde ju gå! Skulle vara häftigt att mäta upp exakt 90 km och sen verkligen köra ett Vasalopp ..=) Det borde ju gå att fixa så att alla "farthinder" är undanröjda under några timmar...Då hänger jag på!..=)

 

Inte hört mer från NWT..Men ska pröva att ringa dem i morgon..=)

Link to comment
Share on other sites

Det var ett väldans tjat om att ni tycker att vi körde sakta =) !!

Jag jag tyckte i alla fall att vi hade ett bra tempo, rätt länge!=b

 

Kan inte Vasa och Everest köra en gång till nu till helgen, ni som vill köra så fort, så får vi se hur länge ni håller i så högt tempo som ni vill.!.=b Det skulle faktiskt vara intressant att se! =)

Jag låg i A2-tempo i ca 7 timmar..(kände mig ju också pigg oförskämt länge, men visste ändå att jag ta slut efter minst 7-9 timmar, om jag låg i A2-tempo..) Enligt pulsen fick jag dock fint A1-tempo först på slutet..förmodligen då jag bytte till 1ans hjul, men då kändes det ändå i hela kroppen som om jag körde i A3-tempo..=) Samtidigt som fötterna började göra dj..gt ont..;-b

 

Vet att jag är sämre rullskidtränad än minst tre av er, så mitt mål var ju inte heller att köra gärnet i 17 nil, som sagt.....Helt övertygad om att detta pass i just detta tempo gav er mer än Ni själva förstår. Man måste inte alltid köra gärnet, för att det ska ge något! :0) Om ni starka stakare vill köra en gång tid, i hårt tempo, avstår dock jag från att hänga med..=)

I alla fall fram till någon gång i augusti, september ;-b

Håller helt med dig, förutom att jag tyvärr inte riktigt har tid att köra den igen den närmaste tiden:) De som sliter OCH givetvis gör nytta med såna här pass är framförallt att man håller på så länge, tror det ger mer än 3 st 3 -timmars pass. Fick också ont i fötterna redan efter 10-12 mil. För mig var dock pulsen inte så hög så att jag hann bli riktigt trött och sliten men det är nog bara bra, skall ju tävla på söndag. Hade 124 i snitt mot tex 141 på 12H utan vila.

 

Jag och min kompis snackade om ett rekordförsök på sub7 (kanske sub6,5 men då hänger nog inte jag med) totaltid inkl raster. Då får vi nog vara 5 - 10 jämngoda åkare med tävlingshjul som växeldrar korta perioder och helst en eller två följecyklister som grindvakter med reservstavar och vätska.

 

Men undrar om någon av oss klarat under 9 timmar i totaltid individuellt helt utan draghjälp med tvåor, Vasa kanske? Det hade varit riktigt tufft i alla fall. Världseliten hade säkerligen gått en bra bit under 8.

Link to comment
Share on other sites

Skulle även vara kul att se hur man kunde pressa tiden på dessa 8' date='5 milen på klarälvsbanan ;) . Men jag antar att vi inte blir så många då?[/quote']

Jag är mest rädd för att MMG blir väldigt, väldigt arg på oss om vi hittar på sådana dumheter. ;)

Haha..Inte blir jag väl arg ;-)..Jag låter ju bara er köra så fort som ni vill! Men jag lär ju bli lite efter er..=)

Skojade bara med detta om erat tjat..förstås..Vi hade ju faktiskt en riktigt fin resa oavsett fart..Ni är ju starka stakare..ja,ni är grymma! =)

 

Har också haft funderingar på detta som Andreas nämnde..d v s med att köra "ett Vasalopp" som tävling (ok, dvs järnet ;-)..som en riktig rullskidsVasa på Klarälvsbanan..Det borde ju gå! Skulle vara häftigt att mäta upp exakt 90 km och sen verkligen köra ett Vasalopp ..=) Det borde ju gå att fixa så att alla "farthinder" är undanröjda under några timmar...Då hänger jag på!..=)

 

Inte hört mer från NWT..Men ska pröva att ringa dem i morgon..=)

Självklart blir det tävling på ett VL så hänger jag på. Frågan är dock skall det vara ettor eller tvåor, masstart eller individuellt (blir väl svårt)?

Link to comment
Share on other sites

golvet, det är nog inga problem med sällskap. :)

Men det är ju ett bra tag dit...

 

17 mil med effektiv åktid på 9 timmar och totalt dryga 11 timmar. Fin asfalt, lättrullat, bara svag vind, idealisk temperatur, nästan platt, draghjälp, lugnt tempo, trevligt sällskap, bra support = inte så jobbigt.

Fast man blir ju ganska "tom" och mör efter så lång åktid, även fast vi körde "väldigt sakta".

Tror du det hade gått att vända om på direkten och kört tur-retur en gång till i rimlig fart, eller hade orken tagit slut ganska tidigt?

Tror absolut vi orkat mentalt och fysiskt men troligen fått vidrigt ont på många ställen. Sugen?

Link to comment
Share on other sites

Tror absolut vi orkat mentalt och fysiskt men troligen fått vidrigt ont på många ställen. Sugen?

Nej, det är nog svårt att vända upp och dra iväg en gång till.

Hade behövt vara 17 mil enkel väg i sådana fall.

 

bjorn12, funderade på en sak:

Dina rullskidor, hur lätt- eller tungrullade är de i förhållande till ett par nya Fibreglass med 2or?

Link to comment
Share on other sites

Tror absolut vi orkat mentalt och fysiskt men troligen fått vidrigt ont på många ställen. Sugen?

Nej' date=' det är nog svårt att vända upp och dra iväg en gång till.

Hade behövt vara 17 mil enkel väg i sådana fall.

 

bjorn12, funderade på en sak:

Dina rullskidor, hur lätt- eller tungrullade är de i förhållande till ett par nya Fibreglass med 2or?[/quote']

De går fruktanvärt mycket tyngre än dina, Vasa. Det har du väl märkt ;) . Skämt åsido så vet jag inte, jag har bara haft dessa. Bytte ett hjul på dem i fjol men märke ingen skillnad. Det märks ingen skillnad mot min grannes som har ett par SweNor, jag vet inte vilken modell.

Link to comment
Share on other sites

Förresten tyckte man såg på filmen att storstakarn VASA tog nåt skejtskär? ;)

Man får lov att ta ett skateskär vid spårbyte vet du väl. ;)

Så det gäller att byta placering ofta...

 

 

Jaha' date=' hur och när blir nästa tur?[/quote']

Det får väl bli ytterligare en ny tur nu i Maj? eller vad säger ni :D. Kanske 8,5 mil som gäller då?

Edited by Andreas87
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...