Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarälvsbanan


bjorn12

Recommended Posts

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har nu kollat på filmen! Jättebra! När ni åker ser det så lätt ut!

När jag försöker åka rullskidor får jag liksom inget glid. Det känns som om skidorna bara "dör". Är redo att ge upp detta med rullskidor, jag får det inte att fungera. Men när jag ser filmen blir jag sugen..kanske ska prova ett annat märke.

Bra jobbat ni som körde!

Link to comment
Share on other sites

Har nu kollat på filmen! Jättebra! När ni åker ser det så lätt ut!

När jag försöker åka rullskidor får jag liksom inget glid. Det känns som om skidorna bara "dör". Är redo att ge upp detta med rullskidor, jag får det inte att fungera. Men när jag ser filmen blir jag sugen..kanske ska prova ett annat märke.

Bra jobbat ni som körde!

vad har du för märke nu?

Testade mina nya Eagle skidor idag, vilken skillnad! ojojoj.. gick mycket stadigare än mina gamla Elpex! :) .

Link to comment
Share on other sites

Har nu kollat på filmen! Jättebra! När ni åker ser det så lätt ut!

När jag försöker åka rullskidor får jag liksom inget glid. Det känns som om skidorna bara "dör". Är redo att ge upp detta med rullskidor' date=' jag får det inte att fungera. Men när jag ser filmen blir jag sugen..kanske ska prova ett annat märke.

Bra jobbat ni som körde![/quote']

vad har du för märke nu?

Testade mina nya Eagle skidor idag, vilken skillnad! ojojoj.. gick mycket stadigare än mina gamla Elpex! :) .

Apelsin, du får följa med på en Klarälvstur så får vi "tukta" dig. :)

 

Andreas, var det tävlingshjul på Eaglarna?

Då är det väl risk att du inte får stopp förrän någonstans ute på Örsholmen (rent av ute i Vänern) när du kommer susande på Klarälvsbanan efter en tur. ;)

Link to comment
Share on other sites

Har nu kollat på filmen! Jättebra! När ni åker ser det så lätt ut!

När jag försöker åka rullskidor får jag liksom inget glid. Det känns som om skidorna bara "dör". Är redo att ge upp detta med rullskidor' date=' jag får det inte att fungera. Men när jag ser filmen blir jag sugen..kanske ska prova ett annat märke.

Bra jobbat ni som körde![/quote']

vad har du för märke nu?

Testade mina nya Eagle skidor idag, vilken skillnad! ojojoj.. gick mycket stadigare än mina gamla Elpex! :) .

Apelsin, du får följa med på en Klarälvstur så får vi "tukta" dig. :)

 

Andreas, var det tävlingshjul på Eaglarna?

Då är det väl risk att du inte får stopp förrän någonstans ute på Örsholmen (rent av ute i Vänern) när du kommer susande på Klarälvsbanan efter en tur. ;)

nej jag har inte det än, sitter 2or på nu, men det blir tävlingshjul framöver :) . haha ja jag har hört att dom är hemska att gå :D .

Link to comment
Share on other sites

vad har du för märke nu?

Testade mina nya Eagle skidor idag' date=' vilken skillnad! ojojoj.. gick mycket stadigare än mina gamla Elpex! :) .[/quote']

Apelsin, du får följa med på en Klarälvstur så får vi "tukta" dig. :)

 

Andreas, var det tävlingshjul på Eaglarna?

Då är det väl risk att du inte får stopp förrän någonstans ute på Örsholmen (rent av ute i Vänern) när du kommer susande på Klarälvsbanan efter en tur. ;)

nej jag har inte det än, sitter 2or på nu, men det blir tävlingshjul framöver :) . haha ja jag har hört att dom är hemska att gå :D .

av ren nyfikenhet, hur resonerade du när du köpte PU hjul? :) ska du tävla? :D har du några andra hjul än 2or och PU ? Jag ska försöka byta bindning på mina Pro ski 3or och elpex 2or nu till rottefella för att få mig en alpina sommarsko. är lite sugen på Fibreglass och då antingen gå ner på ännu tyngre hjul än pro ski 3orna som jag förövrigt inte testat än eller satsa på ett par PU och bara blåsa runt :)

 

Tyckte dock att 2orna på elpexskidorna gick rätt lätt. kanske blir skillnaden till 3orna som sitter på pro ski för liten. synd dom inte har 4or att välja! vill ju få den där irriterande tröghetskänslan man upplever på vintern!

Link to comment
Share on other sites

Apelsin' date=' du får följa med på en Klarälvstur så får vi "tukta" dig. :)

 

Andreas, var det tävlingshjul på Eaglarna?

Då är det väl risk att du inte får stopp förrän någonstans ute på Örsholmen (rent av ute i Vänern) när du kommer susande på Klarälvsbanan efter en tur. ;)[/quote']

nej jag har inte det än, sitter 2or på nu, men det blir tävlingshjul framöver :) . haha ja jag har hört att dom är hemska att gå :D .

av ren nyfikenhet, hur resonerade du när du köpte PU hjul? :) ska du tävla? :D har du några andra hjul än 2or och PU ? Jag ska försöka byta bindning på mina Pro ski 3or och elpex 2or nu till rottefella för att få mig en alpina sommarsko. är lite sugen på Fibreglass och då antingen gå ner på ännu tyngre hjul än pro ski 3orna som jag förövrigt inte testat än eller satsa på ett par PU och bara blåsa runt :)

 

Tyckte dock att 2orna på elpexskidorna gick rätt lätt. kanske blir skillnaden till 3orna som sitter på pro ski för liten. synd dom inte har 4or att välja! vill ju få den där irriterande tröghetskänslan man upplever på vintern!

Ja det är meningen att jag ska börja tävla iår på rullskidor :) . Nej just nu har jag bara 2or. Men när jag vill ha tyngre så kör jag med ett däck efter mig så blir det extra trögt när man känner för det!.

Jag kan inte uttala mig om hur olika skidor går eller hjul , som sagt jag har bara testat 2or på Elpex & eagle men jag upplevde väl ungefär samma tröghetskänsla mellan dom 2, bara att eage rullskidorna gick skönare pga att det inte ens finns nått gummi kvar på Elpex skidorna :D . Men dom är nog rätt så likvärdiga tror jag.

Funderar själv att köpa 3or eller 4or och sätta bak !

Link to comment
Share on other sites

Har nu kollat på filmen! Jättebra! När ni åker ser det så lätt ut!

När jag försöker åka rullskidor får jag liksom inget glid. Det känns som om skidorna bara "dör". Är redo att ge upp detta med rullskidor' date=' jag får det inte att fungera. Men när jag ser filmen blir jag sugen..kanske ska prova ett annat märke.

Bra jobbat ni som körde![/quote']

vad har du för märke nu?

Testade mina nya Eagle skidor idag, vilken skillnad! ojojoj.. gick mycket stadigare än mina gamla Elpex! :) .

Apelsin, du får följa med på en Klarälvstur så får vi "tukta" dig. :)

 

Andreas, var det tävlingshjul på Eaglarna?

Då är det väl risk att du inte får stopp förrän någonstans ute på Örsholmen (rent av ute i Vänern) när du kommer susande på Klarälvsbanan efter en tur. ;)

Ja, jag har ju Pro-Ski c2, det kanske inte gör det hela lättare..har lite ångest för det här med rullskidorna. På skidor känns allt lätt, jag är lycklig varje gång.

Vasa; jag följer gärna med en bit på Klarälvsbanan! Men då måste jag få detta med rullskidor att fungera! Kan man få hjälp av nån vänlig själ här på skidforum?

För övrigt var jag i fjällen i påsk och åkte utför, härligt och nu ser man ut som en bränd pepparkaka! :)

Link to comment
Share on other sites

Vasa; jag följer gärna med en bit på Klarälvsbanan! Men då måste jag få detta med rullskidor att fungera! Kan man få hjälp av nån vänlig själ här på skidforum?

Jamen apelsin vart bor du då så kan säkert nån av oss skidforumister hjälpa dig! bor du i närheten av härnösand så kan vi ta nåt pass tillsammans inte för att jag är nån hejare på rullskidor men ändå! är det tekniken eller nåt annat du tycker känns fel? ge inte upp utan knyt nävarna och kämpa på!

Edited by golvet
Link to comment
Share on other sites

Vasa; jag följer gärna med en bit på Klarälvsbanan! Men då måste jag få detta med rullskidor att fungera! Kan man få hjälp av nån vänlig själ här på skidforum?

Jamen apelsin vart bor du då så kan säkert nån av oss skidforumister hjälpa dig! bor du i närheten av härnösand så kan vi ta nåt pass tillsammans inte för att jag är nån hejare på rullskidor men ändå! är det tekniken eller nåt annat du tycker känns fel? ge inte upp utan knyt nävarna och kämpa på!

Självklart ge inte upp, säg till ungefär var du bor bara. Med risk för förklaras som en rullskidsidiot (det är jag ju ändå) så kan jag ändå tycka att kan man åka skidor så bör man kunna åka rullskidor och tvärtom, givetvis efter lite träning. Men framförallt så blir det ju svårt att träna skidor seriöst året runt utan att åka rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Jag bor i Småland! Men jag drar mig inte för att åka en bit (är ju norrlänning från början!:)

Jag tycker går bra att åka skidor. Men jag vet inte vad som är felet på rullskidorna!

Dålig teknik, utrustningen, att jag mest har kört på dålig asfalt? Men det känns som om något är väldigt fel! När jag åker är det samma känsla som att ha noll glid. Men det kanske ska vara så?

Men det såg ju inte ut så på eran fina film!:)

Everest; precis som du skriver känns det nödvändigt med rullskidor. Jag är stark i löpningen men det räcker inte.

Link to comment
Share on other sites

Jag bor i Småland! Men jag drar mig inte för att åka en bit (är ju norrlänning från början!:)

Jag tycker går bra att åka skidor. Men jag vet inte vad som är felet på rullskidorna!

Dålig teknik, utrustningen, att jag mest har kört på dålig asfalt? Men det känns som om något är väldigt fel! När jag åker är det samma känsla som att ha noll glid. Men det kanske ska vara så?

Men det såg ju inte ut så på eran fina film!:)

Everest; precis som du skriver känns det nödvändigt med rullskidor. Jag är stark i löpningen men det räcker inte.

Härligt med fler smålänningar, vi får samåka om det blir en tur upp till Karlstad tycker jag.'

Var är du ifrån?

Link to comment
Share on other sites

Jag bor i Småland! Men jag drar mig inte för att åka en bit (är ju norrlänning från början!:)

Jag tycker går bra att åka skidor. Men jag vet inte vad som är felet på rullskidorna!

Dålig teknik, utrustningen, att jag mest har kört på dålig asfalt? Men det känns som om något är väldigt fel! När jag åker är det samma känsla som att ha noll glid. Men det kanske ska vara så?

Men det såg ju inte ut så på eran fina film!:)

Everest; precis som du skriver känns det nödvändigt med rullskidor. Jag är stark i löpningen men det räcker inte.

Noll glid verkar konstigt, du har säkert skrivit det förut, men var du för rullskidor?

Link to comment
Share on other sites

Jag bor i Småland! Men jag drar mig inte för att åka en bit (är ju norrlänning från början!:)

Jag tycker går bra att åka skidor. Men jag vet inte vad som är felet på rullskidorna!

Dålig teknik, utrustningen, att jag mest har kört på dålig asfalt? Men det känns som om något är väldigt fel! När jag åker är det samma känsla som att ha noll glid. Men det kanske ska vara så?

Men det såg ju inte ut så på eran fina film!:)

Everest; precis som du skriver känns det nödvändigt med rullskidor. Jag är stark i löpningen men det räcker inte.

Pro-Ski c2 har hon.

 

hmm, låter skumt med noll glid.. Är du säker på att det inte har hänt nått med nå lager som kärvar nått enormt?

Link to comment
Share on other sites

Pro-Ski c2 har hon.

 

hmm, låter skumt med noll glid.. Är du säker på att det inte har hänt nått med nå lager som kärvar nått enormt?

Ja man funderar nästan på det.

Hur är det om du rullar runt hjulen i luften med händerna, går de runt hyfsat lätt eller skrapar det i?

Link to comment
Share on other sites

Pro-Ski c2 har hon.

 

hmm' date=' låter skumt med noll glid.. Är du säker på att det inte har hänt nått med nå lager som kärvar nått enormt?[/quote']

Ja man funderar nästan på det.

Hur är det om du rullar runt hjulen i luften med händerna, går de runt hyfsat lätt eller skrapar det i?

Man kan inte säga att det går hyfsat lätt! Men jag har inte kört så mycket, kan lagren redan vara trasiga?

Link to comment
Share on other sites

Pro-Ski c2 har hon.

 

hmm' date=' låter skumt med noll glid.. Är du säker på att det inte har hänt nått med nå lager som kärvar nått enormt?[/quote']

Ja man funderar nästan på det.

Hur är det om du rullar runt hjulen i luften med händerna, går de runt hyfsat lätt eller skrapar det i?

Man kan inte säga att det går hyfsat lätt! Men jag har inte kört så mycket, kan lagren redan vara trasiga?

Pro-Skis skidor kan i en del fall vara väldigt känsliga för fukt.

Sök på forumet efter trådar som beskriver hur man byter lager och förvara skidorna inomhus i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Ja man funderar nästan på det.

Hur är det om du rullar runt hjulen i luften med händerna' date=' går de runt hyfsat lätt eller skrapar det i?[/quote']

Man kan inte säga att det går hyfsat lätt! Men jag har inte kört så mycket, kan lagren redan vara trasiga?

Pro-Skis skidor kan i en del fall vara väldigt känsliga för fukt.

Sök på forumet efter trådar som beskriver hur man byter lager och förvara skidorna inomhus i framtiden.

Jag har haft skidorna inne hela tiden. Ska kolla hur man byter lager. Tack för alla tips och råd, och ursäkta trådkap!

Vill så gärna hänga med på Klarälvsbanan någon gång framöver!:)

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft skidorna inne hela tiden. Ska kolla hur man byter lager. Tack för alla tips och råd, och ursäkta trådkap!

Vill så gärna hänga med på Klarälvsbanan någon gång framöver!:)

Rasslar de när du rullar runt hjulen då?

Provade nu på mina Swenor och lätt rullar det ju inte runt, stoppar direkt när man inte drar med handen, och i ena bakhjulet "skär" det lite.

Hur är asfalten där du kör? Har du provat på lättrullad cykelbaneasfalt och sett om det blir bättre? För det kan vara större skillnad mellan ytterligheterna på beläggning än mellan 2or och 3or vill jag mena.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...