Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarälvsbanan


bjorn12

Recommended Posts

Nej nu jävlar är det stenhård tävling hela tiden alltså!! Nej då' date=' vi får försöka att hålla ihop så mycket som möjligt :D ![/quote']

Ja vi får väl försöka med en sådan tur. ;)

Men vi kan väl diskutera under turen nu hur det rent praktiskt skulle gå till i sådana fall?

MMG ville ju också vara med på en sådan senare i sommar när hon hunnit tjuvträna länge nog. ;)

ja verkligen! :D

Skulle fasen va kul å ordna nån enklare tävling, men såklart svårt med alla övergångar osv..

Frågade faktiskt rullskidförbundet om detta, vad som egentligen krävdes för att anordna en tävling som privatperson, om det ens gick?

 

Detta svar fick jag:

 

 

"Hej Andreas!

Vi diskuterade din fråga på styrelsemöte i VSF 2011-05-02

Styrelsen kan inte komma på något hinder förutom att arrangören bör kolla upp

hur det är med försäkringar och ansvarsfrågor.

Om en medlem i en skidförening (därigenom försäkrad via Folksam-avtalet),

under tävlingen snubblar på en sten eller blir nermejad i diket av en

cyklist, måste man vara säker på att det är den aktives försäkring som

gäller (någon kan säkert hävda att arrangören borde ha sopat banan eller

avlyst den från cyklister...).

Deltagare som inte är anslutna till en förening får väl lita på sina

personliga försäkringar.

När en RF-ansluten skididrottsförening arrangerar, finns det, vill jag

minnas, en obligatorisk ansvarsförsäkring som hjälper arrangören om något

skulle inträffa som skulle kunna härledas till arrangörens ansvar.

 

Ett sätt är förstås att arrangören kontaktar Folksam och helt enkelt frågar.

Blir svaret negativt är det väl bara att teckna någon form av tillfällig

försäkring som täcks av startavgifter, alternativt tala om noga i inbjudan

att allt deltagande sker på egen risk och att arrangören frånsäger sig allt

skadeansvar.

 

I övrigt skall vi väl bara applådera alla aktiviteter som stärker intresset

för att hasa på, eller utan nederbörd..."

 

Värmlands Skidförbund

Ulf Lidberg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Haha, du har redan förberett... :D

ja nu jäklar! :D . Ne men det drar ju med sig så mycket om man ska arrangera en tävling själv.. Vi får väl vara försökskaniner först då ;)

 

Ja de vore väl kanon att ha en tävling på testbanan eller cykelbanor runt om där larsbern ;)

Edited by Andreas87
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på inriktningen i de senaste inläggen så skruvar jag nog på ettorna på mina rullskidor.............. ;)

Samma här om jag hade några! Jag får väl lägga mig i diket i stället ;)

Nej nu ska vi inte skrämma bort någon här!

Tror det kommer fungera finfint med 2or! :)

Det har ju fungerat bra hittills och sedan har ju bjorn12 varit så snäll vid något tillfälle och tagit det lugnt och samlat upp eftersläntrare.

Link to comment
Share on other sites

De ska nog gå fint ;) du kan väl ge oss andra lite av din form innan vi drar iväg så ska de nog lösa sig !

 

är ledig då så jag kommer om jag är frisk =) lika bra att gardera sig så man slipper bli besviken hehe!

Edited by globe86
Link to comment
Share on other sites

De ska nog gå fint ;) du kan väl ge oss andra lite av din form innan vi drar iväg så ska de nog lösa sig !

 

är ledig då så jag kommer om jag är frisk =) lika bra att gardera sig så man slipper bli besviken hehe!

Det låter bra det! :)

Nu brukar du ju dessutom vara i bättre form än du uppger. ;)

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på inriktningen i de senaste inläggen så skruvar jag nog på ettorna på mina rullskidor.............. ;)

Samma här om jag hade några! Jag får väl lägga mig i diket i stället ;)

Nej nu ska vi inte skrämma bort någon här!

Tror det kommer fungera finfint med 2or! :)

Det har ju fungerat bra hittills och sedan har ju bjorn12 varit så snäll vid något tillfälle och tagit det lugnt och samlat upp eftersläntrare.

Jag har inte tagit det lugnt! Planerar att införskaffa några 0,5or i stället för ettor så får vi se om du hänger med Vasa ;)

Link to comment
Share on other sites

Min plan just nu är att åka till skidtunneln på lördagen. Åka ett pass där, övernatta, åka ytterligare ett pass på söndag fm och sedan ansluta i Uddeholm. Så jag kanske behöver ettor ändå ;) Får se om frugan godkänner planen, men det gör hon nog om hon får släppa av mig i Uddeholm och sedan åka ner till Karlstad för lite shopping .Det är uthållighetsidrott det även om just min fruga inte är speciellt extrem.
Link to comment
Share on other sites

Tänkte uppa tråden och kolla om det är några fler än jola, globen, Andreas och Vasa som har tänkt att åka den 5 juni?

 

Klarälvsbanetur - 5 juni

Start: Uddeholm - klockan 12.30

(buss 600 går från Karlstad busstation klockan 10.45 - http://www.varmlandstrafik.se )

Mål: Karlstad - Kroppkärrssjöns badplatsparkering

Sträcka: 84-85 km

Färdmedel: De flesta brukar rullskidor med 2or men det är ju upp till var och en vad ni vill köra med.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Vasa kommer du hoppa på bussen !? Är de långt till busstationen om man parkerar vid målet!?

 

Eller föresten ännu bättre är ju om de går buss från karlstad tillbaka till Uddeholm efter vi gått i mål!? Kan inte nån med koll kika på de =)

Edited by globe86
Link to comment
Share on other sites

Vasa kommer du hoppa på bussen !? Är de långt till busstationen om man parkerar vid målet!?

 

Eller föresten ännu bättre är ju om de går buss från karlstad tillbaka till Uddeholm efter vi gått i mål!? Kan inte nån med koll kika på de =)

Det går en 19.05 från Karlstad till Uddeholm.

Du kan söka på Värmlandstrafiks hemsida http://www.varmlandstrafik.se

 

Det tar väl en 15-20 min att gå men man får ju se till att vara vid bussen i tid så den inte går ifrån en. :)

Jag ska försöka mäta upp och göra en länk på det.

 

Jo funderar eventuellt på bussen, fungerade fint på första turen ifjol.

I varje fall så tar vi oss till Uddeholm på något vis. :D

 

PS

Du vet väl det att de som bor i Karlstad kör Klarälvsbanan ofta genom att ta bussen upp och staka ner. Men det får vi utsocknes aldrig höra något om. ;)

DS

 

PS2

Det finns de latmaskar som fuskar också:

http://www.nwt.se/karlstad/article903776.ece

DS2

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Jag fusktränar inte!...;-p..

Jag får ligga lite lågt vad gäller en definitivt ja på denna tur, den 5 juni..

Lite trist, men det går ju vad jag förstår "fler tåg" under sommaren..;-p

 

Planerar att vara med på Karlstad Multisportklubbens "Le Grand Tour", den 2-4 juni. En non-stop-multisport-tävling där segrartiden beräknas till ca 24 timmar t o m upp till 40 t.. Jag har lovat ställa upp att köra med en yngling från skidskyttegymnasiet i Torsby..Det blir tufft men kul och vi lär nog njuta maximalt av Torsbyskogarna, med omnejd :o).. I och för sig är vi säkert ganska nära Klarälvsbanan någon gång under banan, men den 5e borde vi ha gått i mål..förhoppningsvis..=)

 

Kanske kommer och möter er, eller något sånt..Beror på hur jag mår, står och går=p

Link to comment
Share on other sites

Hmm Kl 19.00 alltså typ! Då lär man få vänta länge innan man kommer hemöver! Hinner fan inte ner till karlstad och hoppa på bussen heller för jag slutar jobba 09.00 på morgonen!

 

Men jag borde väl hinna till parkeringen i kroppkärrsjön och plocka upp någon som lämnar sin bil där? och sen tillbaka till starten! Men de kanske blir lite jobbigt efter för då lär man ju ha skjuss tillbaka! och de ju ändå typ 8 mil... Ja jag vet inte! får fundera vidare lite!

Link to comment
Share on other sites

Har skrivit en inbjudan i facebook och bjudit in till rullskidsturen den 5 juni! Vi har ju en facebook-sida som heter Vasaloppsgruppen också och där har jag också bjudit in alla! Nu vet jag inte om jag själv kommer att orka vara med p g a en tuff tävling tätt inpå dagarna innan, men jag hoppas kunna vara med någon mil..=) !Tror att en del kan ha fullt upp med familj och "skolavslutning" e t c...Ni som "ska åka" kan väl skriva "hur" ni tar er upp och vart ni samlas någonstans, som t ex tid e t c..Vasa brukar vara duktig på det! =) Hoppas ni blir fler än 5 i alla fall!
Link to comment
Share on other sites

Har skrivit en inbjudan i facebook och bjudit in till rullskidsturen den 5 juni! Vi har ju en facebook-sida som heter Vasaloppsgruppen också och där har jag också bjudit in alla! Nu vet jag inte om jag själv kommer att orka vara med p g a en tuff tävling tätt inpå dagarna innan, men jag hoppas kunna vara med någon mil..=) !Tror att en del kan ha fullt upp med familj och "skolavslutning" e t c...Ni som "ska åka" kan väl skriva "hur" ni tar er upp och vart ni samlas någonstans, som t ex tid e t c..Vasa brukar vara duktig på det! =) Hoppas ni blir fler än 5 i alla fall!

Jag ska titta på det. :)

 

Provade Klarälvsbanan en tur och var bland annat nära att preja ut en cyklist som kom bakifrån när jag själv skulle väja för ett dåligt asfalterat område, ber om ursäkt om du läser här.

Mötte dessutom vår cyklande följeslagare i Ulvsby. :)

 

Blåsigt idag så det var svårt att få upp farten när man fick korrigera stavisättningen.

Funderar annars på att det borde gå att köra Uddeholm-Karlstad under 4 timmar på 2or om det är rätt vind och man eventuellt tar med sig en "farthållare".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...