Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarälvsbanan


bjorn12

Recommended Posts

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

globen, jag tänkte nog att farthållaren skulle köra med 2or. :)

 

Då var det igång igen...... ;) Ni tänker skrämma bort oss vanliga dödliga genom att slå fartekord ;) Vi vet ju redan att ni är starkast och snabbast :D

Nja, det får bli senare i sommar när MMG har tränat upp sig nog. ;)

Så ni behöver inte vara oroliga denna gång. :)

Link to comment
Share on other sites

Har skrivit en inbjudan i facebook och bjudit in till rullskidsturen den 5 juni! Vi har ju en facebook-sida som heter Vasaloppsgruppen också och där har jag också bjudit in alla! Nu vet jag inte om jag själv kommer att orka vara med p g a en tuff tävling tätt inpå dagarna innan' date=' men jag hoppas kunna vara med någon mil..=) !Tror att en del kan ha fullt upp med familj och "skolavslutning" e t c...Ni som "ska åka" kan väl skriva "hur" ni tar er upp och vart ni samlas någonstans, som t ex tid e t c..Vasa brukar vara duktig på det! =) Hoppas ni blir fler än 5 i alla fall![/quote']

Jag ska titta på det. :)

 

Provade Klarälvsbanan en tur och var bland annat nära att preja ut en cyklist som kom bakifrån när jag själv skulle väja för ett dåligt asfalterat område, ber om ursäkt om du läser här.

Mötte dessutom vår cyklande följeslagare i Ulvsby. :)

 

Blåsigt idag så det var svårt att få upp farten när man fick korrigera stavisättningen.

Funderar annars på att det borde gå att köra Uddeholm-Karlstad under 4 timmar på 2or om det är rätt vind och man eventuellt tar med sig en "farthållare".

Jag tror vi motionärer klarar den på en bit under 4 timmar dvs exakt 21 km/h i snitt inkl minimala (inga) stopp ensamma om det körs som ett maxlopp på tvåor en vindstilla dag. En ensam elitåkare skulle nog köra på nedåt 3:10 eller bättre. Åtminstone nedströms. Fast vinden är som sagt viktigare, den påverkar enormt mkt speciellt givetvis på ett lopp i en riktning så "officiella" rekord är svåra att mäta. Vill man slå rekord är det nog viktigare att studera sjörapporten än att träna:) Tycker iof att den väldigt flacka banan passar bättre för tävlingshjul än tvåor. Funderar på om det går att klara t.o.r på under 7 timmar totaltid på tävlingshjul ensam, men det blir nog tufft.

Link to comment
Share on other sites

Som det ser ut nu på långtidsprognosen får vi 7 sekundmeter "sned" medvind och 21 grader varmt.

Kanske till och med jola klarar av att åka på i bra tempo då? ;)

Var ute på ett tvåtimmars pass igår med mina gamla Elpex vasa. Snittade 17 km/h så det får nog bli skejtrullisarna om jag ska hänga med er. Rullar lite lättare och där snittar jag ett par km/h till. Väderprognosen ser onekligen lovande ut ;)

Link to comment
Share on other sites

Hur tar ni er till starten på söndag? Blir det buss? Eventuellt kan jag få skjuts till starten (från Kristinehamn) men det är lite osäkert.

Värmer upp med lite skidåkning i tunneln på onsdag och torsdag.

Jag tänkte ta bussen, den gick 10.45 från busstation.

Parkerar vid Kroppkärrssjöns badplatsparkering, start-/målportalen i Karlstad, och traska till busstation. Gjorde så även ifjol en tur och det fungerade bra.

Klockan 10.00 avgång senast från parkeringen tror jag blir lagom för den som vill hänga på därifrån!

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Passar perfekt i tiden för mig, men kanske lite långt ifrån Stockholm...,kanske lite lat och orkar inte riktigt läsa igenom allt, men jag förstår inte riktigt, åker folk olika delar osv...., sedan förstår jag inte riktigt med bussen som går 1045 men man ska starta från en parkering 45 minuter innan bussen har gått, frågorna hopar sig :), vad åker folk för hjul, eller snarare hur fort går det mm.
Link to comment
Share on other sites

Hur tar ni er till starten på söndag? Blir det buss? Eventuellt kan jag få skjuts till starten (från Kristinehamn) men det är lite osäkert.

Värmer upp med lite skidåkning i tunneln på onsdag och torsdag.

Jag tänkte ta bussen' date=' den gick 10.45 från busstation.

Parkerar vid Kroppkärrssjöns badplatsparkering, start-/målportalen i Karlstad, och traska till busstation. Gjorde så även ifjol en tur och det fungerade bra.

[b']Klockan 10.00 avgång senast från parkeringen[/b] tror jag blir lagom för den som vill hänga på därifrån!

Betalar man med kort på bussen? Behöver man förboka? Fast det kanske inte är så populärt att åka till metropolen Uddeholm ;)

Link to comment
Share on other sites

Informationsinlägg - Sammanfattning

Svar till Rotebrostakaren och jola61 längre ner i inlägget

 

----------------------------------------

 

Klarälvsbanetur - 5 juni

Start: Uddeholm - klockan 12.30

(buss 600 går från Karlstad busstation klockan 10.45 - http://www.varmlandstrafik.se )

Mål: Karlstad - Kroppkärrssjöns badplatsparkering

Sträcka: 84-85 km

Färdmedel: De flesta brukar rullskidor med 2or men det är ju upp till var och en vad ni vill köra med.

 

----------------------------------------

 

Hur tar ni er till starten på söndag? Blir det buss? Eventuellt kan jag få skjuts till starten (från Kristinehamn) men det är lite osäkert.

Värmer upp med lite skidåkning i tunneln på onsdag och torsdag.

Jag tänkte ta bussen, den gick 10.45 från busstation.

Parkerar vid Kroppkärrssjöns badplatsparkering, start-/målportalen i Karlstad, och traska till busstation. Gjorde så även ifjol en tur och det fungerade bra.

Klockan 10.00 avgång senast från parkeringen tror jag blir lagom för den som vill hänga på därifrån!

 

-----------------------------------------

 

Passar perfekt i tiden för mig, men kanske lite långt ifrån Stockholm...,kanske lite lat och orkar inte riktigt läsa igenom allt, men jag förstår inte riktigt, åker folk olika delar osv...., sedan förstår jag inte riktigt med bussen som går 1045 men man ska starta från en parkering 45 minuter innan bussen har gått, frågorna hopar sig :), vad åker folk för hjul, eller snarare hur fort går det mm.

Klarälvsbanan börjar/slutar vid Kroppkärrssjön i Karlstad och går till/från Uddeholm beroende på hur man ser det. :)

Vid Kroppkärrssjön i Karlstad finns en parkering där man kan ställa bilen men det är då en bit att gå till busstationen där buss går upp till Uddeholm där vi börjar att åka söderöver tillbaka till Karlstad.

 

Blev invecklad text det här men enkelt uttryckt så parkerar vi bilarna vid målet, går till busstation, åker buss till starten och rullskidar ner till målet.

 

Kroppkärrssjön, Karlstad - här parkerar vi bilen och kommer i mål:

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/Explosion.png%22%20y%3D%226587834%22%20x%3D%221370954%22%3E%3Ct%3E%28ny%20punkt%29St%E4ng%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

 

Busstation - hit går vi från parkeringen och åker till starten i Uddeholm:

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/map/points/SkidHazardsTypeSmall.png%22%20y%3D%226586553%22%20x%3D%221368578%22%3E%3Ct%3EBusstation%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

 

Uddeholm - här startar vi rullskidåkningen:

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/map/points/AccidentTypeSmall.png%22%20y%3D%226658374%22%20x%3D%221377925%22%3E%3Ct%3EUddeholm%20-%20bensinstation%20-%20start%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

 

Kan trösta dig med att även Everest hade lite problem med att förstå sig på det hela... ;)

 

Angående rullskidor har vi kört med 2or hittills men det är ju frivilligt.

Jag har inget mer lättrullande än 2or själv och du kör säkerligen fortare än i varje fall mig, Andreas är inte lätt att rå på nu när han fick en genomkörare i Vålarullen.

 

Vi har kört på 5 till 5,30 timme - 84 till 85 km lång sträcka.

Det har ju varit med kapacitetsmässigt olika åkare men vi har brukat spurta in till kontrollerna samt dragit hårt uppför slakmotorna efter Forshaga samt sista milen.

 

------------------------------------

 

Hur tar ni er till starten på söndag? Blir det buss? Eventuellt kan jag få skjuts till starten (från Kristinehamn) men det är lite osäkert.

Värmer upp med lite skidåkning i tunneln på onsdag och torsdag.

Jag tänkte ta bussen' date=' den gick 10.45 från busstation.

Parkerar vid Kroppkärrssjöns badplatsparkering, start-/målportalen i Karlstad, och traska till busstation. Gjorde så även ifjol en tur och det fungerade bra.

[b']Klockan 10.00 avgång senast från parkeringen[/b] tror jag blir lagom för den som vill hänga på därifrån!

Betalar man med kort på bussen? Behöver man förboka? Fast det kanske inte är så populärt att åka till metropolen Uddeholm ;)

Metropol var det. ;)

http://www.nwt.se/varmland/article913449.ece

 

Inga kontanter på bussen.

På bussen

Från den 1 januari 2010 kan du inte betala kontant på bussen. Du kan betala med bankkort eller sms-biljett. Men det blir billigast för dig att betala med Respass värdekort. Det ger 33 procent rabatt på biljettpriset.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Kan trösta dig med att även Everest hade lite problem med att förstå sig på det hela... ;)

Nä inte lätt' date=' fast det blir ju lite lättare om skippar bussen och kör hela sträckan t.o.r:) Varför åker ni inte rullskidor till busstationen?[/quote']

Det är väl risken för överträning ;) eller vad säger du Vasa som har testat.

Link to comment
Share on other sites

Kan trösta dig med att även Everest hade lite problem med att förstå sig på det hela... ;)

Nä inte lätt' date=' fast det blir ju lite lättare om skippar bussen och kör hela sträckan t.o.r:) Varför åker ni inte rullskidor till busstationen?[/quote']

Det är väl risken för överträning ;) eller vad säger du Vasa som har testat.

Nja, det är väl inte fel att rulla till station så vi får några extra kilometrar i årssammanräkningen, kan behövas om man ska jämföra sig med Everest. ;)

Men vi får väl se hur vi gör...

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Nyss hemkommen från tunneln i Torsby. Blev 16 varv klassiskt igår och 26 skejt idag. Ser fram emot söndagen även om det var ett och ett halvt år sedan jag körde ett så långt pass (vasan -10).

Blir förmodligen buss för mig. Det är väl du och jag Vasa?

Link to comment
Share on other sites

Nyss hemkommen från tunneln i Torsby. Blev 16 varv klassiskt igår och 26 skejt idag. Ser fram emot söndagen även om det var ett och ett halvt år sedan jag körde ett så långt pass (vasan -10).

Blir förmodligen buss för mig. Det är väl du och jag Vasa?

Japp, och jag hoppas tomatch, kentona, Tobbe L, Rune R, Rotebrostakaren, Jan H, MMG, TT, henka67, MrT & Co dyker upp och ansluter till "järngänget"! :D

Ju fler desto bättre!

 

bjorn12 har tyvärr blivit förkyld. :(

 

Hur är det med "Dalarna"?

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...