Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarälvsbanan


bjorn12

Recommended Posts

Jag tyckte det var liten risk när jag skulle cykla Kjells tur (mountainbike lopp) för några år sedan, men hade jag inte haft hjälm på mig så hade jag kanske inte suttit här idag och skrivit detta mejl. Gjorde en kullerbytta över styret när jag tryckte på "fel" bromshandtag.

Tycker nog att du ska sätta på dig hjälmen innan det händer något ( för det gör det förr eller senare).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tjena Brazan! :D

 

Hur gick testracet?

 

 

Ni får skriva in här när ni vet mer detaljer. :)

Ja du vasa det gick sådär gick bra till forshaga där kändes det som kroppen dog fick gå på vilja in te karlstad känns tufft efter ett tag att ligga o mala helt själv men det blev 3.52 till slut med 2or .

oj de var starkt åkt av dig ! och dessutom själv! Bra kämpat :)

är ju över 23 KM/H I SNITT på 2:or?? Är det mycket utför?

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte det var liten risk när jag skulle cykla Kjells tur (mountainbike lopp) för några år sedan, men hade jag inte haft hjälm på mig så hade jag kanske inte suttit här idag och skrivit detta mejl. Gjorde en kullerbytta över styret när jag tryckte på "fel" bromshandtag.

Tycker nog att du ska sätta på dig hjälmen innan det händer något ( för det gör det förr eller senare).

jo egentligen skulle man ha det, men det är väl så att man är väl van att få smällar från crossåkningen och då är ju inte rullskidor nånting i jämförelse. men såklart att det e lurigt ändå!

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta Andreas, men det är korkat att tro att man inte behöver hjälm på rullskidor. Ramlar du rakt i asfalten utan hjälm så behöver du dock inte fundera mera på saken. För då behöver du antagligen hjälp med att äta och klä på dig för resten av livet, om du nu lever.

Hjälmen har räddat livet på flera namnkunniga elitskidåkare genom åren.

 

Den senaste jag känner till är en av världens bästa rullskidåkare Ragnar Bragvin Andressen som har hjälmen att tacka för sitt liv.

http://rollersports.no/index.php?option=com_content&view=article&id=237%3Aflaks-i-uflaksen-for-ragnar-bragvin-andresen&catid=35%3Arulleski&Itemid=100

Link to comment
Share on other sites

Jag brukade köra utan hjälm eftersom jag bara åkte på Klarälvsbanan i början. Första gången jag skulle köra hemifrån på landsvägen tog jag hjälm och det var tur det. Jag stannade för att rätta till handsken och såg inte att det var lite lera just där, plötsligt for bara skidorna iväg framåt och jag landade med hela min tyngd på bakhuvudet. Hjälmen sprack hela ända bakifrån och en decimeter upp mot huvudet. Det tog en vecka innan dubbelseendet var borta. Hade jag inte haft hjälm då så tror jag inte att jag klarat mig. Efter det kör jag alltid med hjälm.
Link to comment
Share on other sites

Ja du vasa det gick sådär gick bra till forshaga där kändes det som kroppen dog fick gå på vilja in te karlstad känns tufft efter ett tag att ligga o mala helt själv men det blev 3.52 till slut med 2or .

oj de var starkt åkt av dig ! och dessutom själv! Bra kämpat :)

Bra åkt! :D

Men det slår vi vid nästa rekordförsök Andreas!?

 

Everest har ju spekulerat i vad absoluta eliten skulle gå med 2or, jag tror skillnaden för de är mindre mellan kuperad och slät bana jämfört med de flesta amatörer eftersom att de vågar stå på mer och utnyttjar utförsbackarna bättre.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta Andreas, men det är korkat att tro att man inte behöver hjälm på rullskidor. Ramlar du rakt i asfalten utan hjälm så behöver du dock inte fundera mera på saken. För då behöver du antagligen hjälp med att äta och klä på dig för resten av livet, om du nu lever.

Hjälmen har räddat livet på flera namnkunniga elitskidåkare genom åren.

 

Den senaste jag känner till är en av världens bästa rullskidåkare Ragnar Bragvin Andressen som har hjälmen att tacka för sitt liv.

http://rollersports.no/index.php?option=com_content&view=article&id=237%3Aflaks-i-uflaksen-for-ragnar-bragvin-andresen&catid=35%3Arulleski&Itemid=100

Hehe ingen fara, jag vet att det är rätt korkat att köra utan hjälm. Det är väl det att jag jämför Motocrossen och Rullskidorna och då tänker man att det är mindre risk att det ska hända nån olycka bara för att det går långsammare. Men Såklart att det är ju helt fel att tänka så också.. Jo man har ju sett ändå på nära håll hur fel det kan gå, även om man har skydd! om jag säger så. och då borde man ju vara ännu mer uppmärksam på hur det kan sluta, men icke.. Men ska köpa mig en riktig bekväm hjälm som jag ska använda ;). Man har trots allt bara 1 huvud! även om det kanske inte är så mycket att skydda Haha. Skämt och sido :-D.

Link to comment
Share on other sites

Ja du vasa det gick sådär gick bra till forshaga där kändes det som kroppen dog fick gå på vilja in te karlstad känns tufft efter ett tag att ligga o mala helt själv men det blev 3.52 till slut med 2or .

oj de var starkt åkt av dig ! och dessutom själv! Bra kämpat :)

Bra åkt! :D

Men det slår vi vid nästa rekordförsök Andreas!?

 

Everest har ju spekulerat i vad absoluta eliten skulle gå med 2or' date=' jag tror skillnaden för de är mindre mellan kuperad och slät bana jämfört med de flesta amatörer eftersom att de vågar stå på mer och utnyttjar utförsbackarna bättre.[/quote']

Självklart!:-D:) men då får jag fan ta med mig gel och sportdryck i stora lass! :). blir nog tufft! Brazan verkar stark att stå på sådär helt själv dessutom! Är imponerad!

Link to comment
Share on other sites

Ja du vasa det gick sådär gick bra till forshaga där kändes det som kroppen dog fick gå på vilja in te karlstad känns tufft efter ett tag att ligga o mala helt själv men det blev 3.52 till slut med 2or .

oj de var starkt åkt av dig ! och dessutom själv! Bra kämpat :)

är ju över 23 KM/H I SNITT på 2:or?? Är det mycket utför?

Det är bara knappa 100 m nedåt från Uddeholm till Karlstad och i övrigt i princip bara så lite upp och ner så att man knappt tjänar på det. 100 m nedåt på 84 km har ytterst marginell betydelse så oavsett om det var ens lite medvind så är det grymt starkt kört ensam på tvåor. Brazan visar både med sin träningsmängd och tid på KB att han tillhör elitskiktet i Sverige. Åtminstone hoppas jag det. Tror knappt ens jag orkat hänga på bakom med tvåor.

Link to comment
Share on other sites

oj de var starkt åkt av dig ! och dessutom själv! Bra kämpat :)

är ju över 23 KM/H I SNITT på 2:or?? Är det mycket utför?

Det är bara knappa 100 m nedåt från Uddeholm till Karlstad och i övrigt i princip bara så lite upp och ner så att man knappt tjänar på det. 100 m nedåt på 84 km har ytterst marginell betydelse så oavsett om det var ens lite medvind så är det grymt starkt kört ensam på tvåor. Brazan visar både med sin träningsmängd och tid på KB att han tillhör elitskiktet i Sverige. Åtminstone hoppas jag det. Tror knappt ens jag orkat hänga på bakom med tvåor.

23km/tim i snitt på 2:0r över 84km är elitklass!!!

Link to comment
Share on other sites

är ju över 23 KM/H I SNITT på 2:or?? Är det mycket utför?

Det är bara knappa 100 m nedåt från Uddeholm till Karlstad och i övrigt i princip bara så lite upp och ner så att man knappt tjänar på det. 100 m nedåt på 84 km har ytterst marginell betydelse så oavsett om det var ens lite medvind så är det grymt starkt kört ensam på tvåor. Brazan visar både med sin träningsmängd och tid på KB att han tillhör elitskiktet i Sverige. Åtminstone hoppas jag det. Tror knappt ens jag orkat hänga på bakom med tvåor.

23km/tim i snitt på 2:0r över 84km är elitklass!!!

Oj oj det va mycke snälla medelanden här känner mig o är absolut ingen elit det va många år sen ja tävlade på den nivån o då va det under juniortiden nu är man glad motionär på 40 he he tror nog att det är många här som klarar att åka banan på den tiden .

Link to comment
Share on other sites

Tisdag morgon 8.00 vid Kroppkärrssjön har brorsan o jag sagt preliminärt. Ser ut som att vi får skjuts upp till U-holm därifrån. Har max en plats i bilen eftersom vi är tre plus chaufför just nu. Maila på [mitt.namn] @gmail.com om nån vill med.

Hur gick det idag? :)

Borde egentligen följt med och fått mig ett långpass...

Link to comment
Share on other sites

Hur gick det idag? :)

Borde egentligen följt med och fått mig ett långpass...

Vi tog oss ner hela vägen Uddeholm-Kroppkärrssjön i strålande sommarväder med moln som skymde skönt emellanåt och en aning svalkande motvind. Tog gott om tid på oss med ett matsäcksstopp i Olsäter och en glasspaus i Deje. Blev närmare 7 timmar med stopp, knappt 5.50 i effektiv körtid så det var rätt makligt. Det var premiär för brorsan, jag har bara åkt sträckan på inlines en gång tidigare.

 

Jag ska köpa ett par riktiga rullskidor. Även om jag pumpat mina Skike så rullar brorsans nerkörda Finstep mycket bättre. Vi bytte strax efter Olsäter fram till Ulvsby och skillnaden är markant. Brorsan är starkare i överkroppen så bytet var ganska jämnt.

 

Fick redan halvvägs ont i triceps fästen ned mot armbågarna och undrar vad det beror på och vad man kan göra åt det? Kör kanske med för långa (158 cm mot 179 kroppslängd) och/eller för styva stavar (Exel Black Feather)? Ska testa köpa fjädrande holkar när jag ändå köper rullskidor. När jag körde med armbågarna mer ut från kroppen kändes det inte lika mycket.

 

Det kommer definitivt att bli fler turer. Ett par fräscha rullisar med 2or borde kapa tiderna rejält känns det som, men kanske inte ner under 4h...

Link to comment
Share on other sites

Träffade tävlingschefen för Tidaholmsloppet på parkeringen vid Kroppkärrssjön efter förrättat värv idag och han bjöd alla rullskidåkare som vill seeda sig till Vasaloppet eller för den delen pröva sin kapacitet att anmäla sig till loppet den 3:e september. Verkar som att det är träningshjul som gäller i år för att Vasaloppet sneat till lite på för snabba tider med PU-hjul.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det är inte mycket trafik på Klarälvsbanan men idag när jag tog premiärturen på mina nyinköpta skaterullisar samt pjäxor så mötte jag en pannbandsprydd kändis från forumet. För det var väl Andreas jag mötte vid Ulvsby? Inte kan det finnas fler som kör utan hjälm ;)
Link to comment
Share on other sites

Det är inte mycket trafik på Klarälvsbanan men idag när jag tog premiärturen på mina nyinköpta skaterullisar samt pjäxor så mötte jag en pannbandsprydd kändis från forumet. För det var väl Andreas jag mötte vid Ulvsby? Inte kan det finnas fler som kör utan hjälm ;)

jahaja! där ser man :D . ja hjälmen glömde jag faktiskt hemma idag ;) . vad köpte du för skaterullisar? Jag var för trött för att hinna se märket på dom när vi svischade förbi varandra :D. Kör du ofta på klarälvsbanan?

Link to comment
Share on other sites

Är ett par Swenor av äldre modell som jag prutat ner ordentligt efter snubben hämtade dom inne på lagret. Dom är så fula att dom inte fick va framme, haha.

Kör inte sådär jätteofta på banan då jag varvar mycket MTB med min träning och när det är rullskidor brukar jag åka ut till Skattkärr till mina föräldrar och tillbaka efter att ha hävt en massa vatten. Skönt att slippa vätskebälte eller ryggsäck när man härjar runt.

Nu närmar sig dock hösten så det kommer bli mer och mer skidor och då blir det nog mer på banan också antar jag :)

Edited by JinJin
Link to comment
Share on other sites

Är ett par Swenor alutech av äldre modell som jag prutat ner ordentligt efter snubben hämtade dom inne på lagret. Dom är så fula att dom inte fick va framme, haha.

Kör inte sådär jätteofta på banan då jag varvar mycket MTB med min träning och när det är rullskidor brukar jag åka ut till Skattkärr till mina föräldrar och tillbaka efter att ha hävt en massa vatten. Skönt att slippa vätskebälte eller ryggsäck när man härjar runt.

Nu närmar sig dock hösten så det kommer bli mer och mer skidor och då blir det nog mer på banan också antar jag :)

haha ja men det spelar ju ingen roll, bara dom rullar så :) . du får följa med på nästa klarälvsbanetur med några härifrån!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...