Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarälvsbanan


bjorn12

Recommended Posts

Joo de 2 första depåstoppen va hemska ;)

 

Men perfekt är att nu när snabbåkarna börjat med tyngre hjul är att tempot dras ner ordentligt ! Och ligger mellan 17 - 19 km/h vilket gör att alla som vill kan åka med ! Björn får inte längre tjuvstarta! ;)

 

PS: 17 - 19 km/h kanske låter högt men i klungkörning på klarälvsbanan är det inga problem ! Är nog dax för MMG att sätta på 3.or för tusan vilket tempo hon skulle hålla!

Edited by globe86
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En tur till var det tal om...

 

Det skulle väl i sådana fall ha passat med typ 1 oktober?

 

24 september = K24H (Superklassikern i Karlstad)

9 oktober = Höstrullen (42 km rullskidtävling Ulricehamn-Borås)

Ja för mig passar det utmärkt den 1a eller 2a okt!:) . Vore kul om vi blev ett rejält gäng innan snön kommer :) . Annars så får vi som brukar åka köra igen :). Alltid lika trevligt det också! Vasa, ska du köra höstrullen? Den ska tydligen vara mycket åkning på en banvall har jag hört? Ni som har kört denna tävling tidigare kanske kan ge bättre beskrivning på banan . som sagt, den helgen passar mig bra iaf!:)

Link to comment
Share on other sites

En tur till var det tal om...

 

Det skulle väl i sådana fall ha passat med typ 1 oktober?

 

24 september = K24H (Superklassikern i Karlstad)

9 oktober = Höstrullen (42 km rullskidtävling Ulricehamn-Borås)

Ja för mig passar det utmärkt den 1a eller 2a okt!:) . Vore kul om vi blev ett rejält gäng innan snön kommer :) . Annars så får vi som brukar åka köra igen :). Alltid lika trevligt det också! Vasa' date=' ska du köra höstrullen? Den ska tydligen vara mycket åkning på en banvall har jag hört? Ni som har kört denna tävling tidigare kanske kan ge bättre beskrivning på banan . som sagt, den helgen passar mig bra iaf!:)[/quote']

Banan går till ca 90% på en banvall, 6% på cykelbana, 2% på bilväg och 2% på rullskidsbana i princip i den ordningen.

Banprofilen finns på hemsidan men den ger väl kanske inte hela sanningen. Loppet är rätt platt stiger i snitt 5m /km, Klarälvsbanan t.o.r 5,5m/km, Svartedalsloppet (årets avkortade version) 6m/km, Tidaholms stadslopp i år 4,5 m/km, VL när 20 m/km. Den finns tre backar av betydelse en 2 km flack backe mellan 3 och 5 km där det bara stiger ca 30m men där ändå eliten brukar köra ifrån oss motionärer. Sen är det ytterst platt i drygt två mil innan det går väldigt svagt uppåt under en hel mil, ca 70 m stigning. Här kan den som är piggast i sitt gäng kanske försöka köra hårt och möjligen splittra en stor klunga åtminstone om det är medvind. Sen går det hyfsat "brant" utför mer eller mindre i 6 km, 90 meter nedåt, innan den "brantaste" uppförsbacken (10 meters stigning) kommer med knappa två km kvar på vägen upp till Kransmossen. Sen avslutas det på den småkuperade delen av rullskidsbanan. Banvallen känns smalare än Klarälvsbanan, får i princip bara plats två åkare i bredd så det gäller att inte bli instängd. Mkt bra asfalt hela vägen, men i början på juli fanns en del tjälskador som jag inte vet om de är lagade. OK det var en mindre roman om Höstrullen, återkom om ni har några frågor:)

Link to comment
Share on other sites

Tackar för romanen :) det är bra å veta allt detta innan man ska dit !

Hur fungerar det på slutet med rullskidbanan? Är det svängigt och dant?

Vet inte om jag ställt mig på PU-hjul på rullskidbanan vi åkte i Norge... :)

Tjuvkollade i Everests GPS-logg från fjolårets lopp och det verkade inte ha gått fortare än 35 km/h, så på det viset verkar det lugnt?

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

En tur till var det tal om...

 

Det skulle väl i sådana fall ha passat med typ 1 oktober?

 

24 september = K24H (Superklassikern i Karlstad)

9 oktober = Höstrullen (42 km rullskidtävling Ulricehamn-Borås)

Ja för mig passar det utmärkt den 1a eller 2a okt!:) . Vore kul om vi blev ett rejält gäng innan snön kommer :) . Annars så får vi som brukar åka köra igen :). Alltid lika trevligt det också! Vasa' date=' ska du köra höstrullen? Den ska tydligen vara mycket åkning på en banvall har jag hört? Ni som har kört denna tävling tidigare kanske kan ge bättre beskrivning på banan . som sagt, den helgen passar mig bra iaf!:)[/quote']

Banan går till ca 90% på en banvall, 6% på cykelbana, 2% på bilväg och 2% på rullskidsbana i princip i den ordningen.

Banprofilen finns på hemsidan men den ger väl kanske inte hela sanningen. Loppet är rätt platt stiger i snitt 5m /km, Klarälvsbanan t.o.r 5,5m/km, Svartedalsloppet (årets avkortade version) 6m/km, Tidaholms stadslopp i år 4,5 m/km, VL när 20 m/km. Den finns tre backar av betydelse en 2 km flack backe mellan 3 och 5 km där det bara stiger ca 30m men där ändå eliten brukar köra ifrån oss motionärer. Sen är det ytterst platt i drygt två mil innan det går väldigt svagt uppåt under en hel mil, ca 70 m stigning. Här kan den som är piggast i sitt gäng kanske försöka köra hårt och möjligen splittra en stor klunga åtminstone om det är medvind. Sen går det hyfsat "brant" utför mer eller mindre i 6 km, 90 meter nedåt, innan den "brantaste" uppförsbacken (10 meters stigning) kommer med knappa två km kvar på vägen upp till Kransmossen. Sen avslutas det på den småkuperade delen av rullskidsbanan. Banvallen känns smalare än Klarälvsbanan, får i princip bara plats två åkare i bredd så det gäller att inte bli instängd. Mkt bra asfalt hela vägen, men i början på juli fanns en del tjälskador som jag inte vet om de är lagade. OK det var en mindre roman om Höstrullen, återkom om ni har några frågor:)

En bra sammanfattning av Everest. En tävling att rekomendera.

En film ifrån 2009 års lopp filmat av min far:

Link to comment
Share on other sites

får se hur länge den A1 pulsen hålls då Niklas :D.

Inte länge när du är med och drar. ;)

Tror det får bli 3or på mig även denna gång så jag har något att skylla på när jag förlorar spurten! :)

 

Tack för idag/igår!

MMG, TT, Andreas87 och jag har nämligen varit ute ikväll/natt och tuggat rullskidor på Klarälvsbanan.

MMG håller väl på än med att slutföra Superklassikern - 3 km simning / 30 mil cykel / 9 mil rullskidor / 3 mil löpning - tror hon är i mål typ halv fem om inte kollapsen kommer...

...mycket imponerande!!! :)

För mig blev det bara 3 mil på rullskidor, blev "sjösjuk" av pannlampan, hör till gruppen som inte tål virvelvind på tivoli. Skulle så här i efterhand monterat den direkt på ena rullskidan eftersom man ändå bara stakar.

Andreas87 stod och matade stakning på 2or i 75 km i högt tempo (MMG och de två andra i tätgruppen tilläts "fuska" med orange hjul), hård idag, hårdare än någonsin!!! :)

 

 

Jag funderar på om detta var något slags test inför Lars-Eriks "professorns" idé om att köra först söndagens Öppet Spår, sedan tillbaka på natten och efter det måndagens Öppet Spår?

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Haha , men det var ju så att jag ville hjälpa MMG så mycket som möjligt och dra fram henne till tätklungan :).

jag är jäkligt imponerad av alla som genomförde denna superklassiker! Speciellt av MMG. Förstår inte hur ni orkar!! Hoppas det gick bra för dig inatt och att du tog dig i mål! Tack för lånet av lampan TT:). Min tog ju slut efter bara 1,5 tim...

Link to comment
Share on other sites

Ja fy sjutton vad är det egentligen man har gjort?..Känner mig lite smått groggy p g a tröttheten i kroppen just nu..Känns som allt går i slowmotion.

Men nu var det gjort! Nu kan man bocka av detta i sin lilla Utmaning-lista! =)

 

Måste säga att det var riktigt skönt att se er vid växlingsdepån, då jag höll på att avsluta de 30 milen på cykel och insåg att nu börjar snart det roliga!!!!!..rullskidor! =b..

 

Andreas var stark, grymt stark! men kanske måste hålla med om att tempot var en aningens tufft för min del, också..;-) ..När sen jag körde det sista varvet själv, då var jag mycket NÄRA väggen..Tog helt slut, jag också=) I o f kan det bero på att man då hade tillryggalagt 3km simning,30km cykel och nästan 9 mil rullskidor..meeen..å andra sidan, jag hängde på för att det var så skönt att ha någon som låg före..=)..Helt klart hade jag inte fixat det lika bra på 2ans hjul och inte ensam! Hade kanske varit uten på Klarälvsbanan fortfarande..:-?..

Tusen tack för att ni dök upp! Känndes riktigt bra att ha en/flera vapendragare=).Det hade varit ruskitg kämpigt att köra de 9 milen helt själv..

Link to comment
Share on other sites

Ja fy sjutton vad är det egentligen man har gjort?..Känner mig lite smått groggy p g a tröttheten i kroppen just nu..Känns som allt går i slowmotion.

Men nu var det gjort! Nu kan man bocka av detta i sin lilla Utmaning-lista! =)

 

Måste säga att det var riktigt skönt att se er vid växlingsdepån, då jag höll på att avsluta de 30 milen på cykel och insåg att nu börjar snart det roliga!!!!!..rullskidor! =b..

 

Andreas var stark, grymt stark! men kanske måste hålla med om att tempot var en aningens tufft för min del, också..;-) ..När sen jag körde det sista varvet själv, då var jag mycket NÄRA väggen..Tog helt slut, jag också=) I o f kan det bero på att man då hade tillryggalagt 3km simning,30km cykel och nästan 9 mil rullskidor..meeen..å andra sidan, jag hängde på för att det var så skönt att ha någon som låg före..=)..Helt klart hade jag inte fixat det lika bra på 2ans hjul och inte ensam! Hade kanske varit uten på Klarälvsbanan fortfarande..:-?..

Tusen tack för att ni dök upp! Känndes riktigt bra att ha en/flera vapendragare=).Det hade varit ruskitg kämpigt att köra de 9 milen helt själv..

Det är bara att gratulera till prestation och födelsedag (läste på Nwt webben)! Ska du göra något liknande varje födelsedag i fortsättningen nu! /Jan

Link to comment
Share on other sites

Då verkar det vara bestämt med turen nu på söndag...

 

Andreas, ska globulansen med även denna gång? :D

 

 

Klarälvsbanetur (enkel ;) ) - söndag 2 oktober

-------------------------------------------------

Start: Uddeholm - klockan 12.20

 

Mål: Karlstad - Kroppkärrssjöns badplatsparkering

 

Sträcka: 85 km

 

Färdmedel: De flesta brukar rullskidor med 2or men det är ju upp till var och en vad ni vill köra med som t.ex inlines eller trögare/lättare hjul på rullskidorna, eller varför inte cykel...

 

Tempo:Vi försöker hålla ihop och drickastopp brukar vi ha i Munkfors, Olsäter, Deje, Forshaga och Ulvsby.

 

Ta sig till starten:

Vi som vill samlas vid Kroppkärrssjöns badplatsparkering senast klockan 10.00 för gemensam transport (rullskidor via Gubbholmen och Drottninggatan) till busstationen i Karlstad.

Det går även bra att ta sig direkt till Uddeholm, eller busstationen, för den som vill det. Buss 600 avgår från Karlstad busstation klockan 10.45 (framme 12.18) - biljett 125 kr, endast kort på bussen, kontant på station - http://www.varmlandstrafik.se

(vi fick lite billigare bussbiljett förra gången när vi gick ihop och köpte ett respass...)

 

Ha med sig på färden: Något att äta före start, näring under färden, sportdryck/vätska, reservspetsar för stavarna.

Glasögon, hjälm osv.

 

Länkar till kartor:

 

Kroppkärrssjön, Karlstad - här parkerar vi bilen och kommer i mål:

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/Explosion.png%22%20y%3D%226587834%22%20x%3D%221370954%22%3E%3Ct%3E%28ny%20punkt%29St%E4ng%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

 

Busstation - hit går vi från parkeringen och åker till starten i Uddeholm:

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/map/points/SkidHazardsTypeSmall.png%22%20y%3D%226586553%22%20x%3D%221368578%22%3E%3Ct%3EBusstation%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

 

Uddeholm - här startar vi rullskidåkningen:

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/map/points/AccidentTypeSmall.png%22%20y%3D%226658374%22%20x%3D%221377925%22%3E%3Ct%3EUddeholm%20-%20bensinstation%20-%20start%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Vill först tacka för en fantastisk tråd (Klarälvsbanan) att följa här på skidforum. Tog min första tur i lördags från Uddeholm och ner till Karlstad då jag stakade på 2:or (inga frånspark då tekniken är för dålig) de 85 km med svärfar som serviceman. Banan var torr och väldigt lite löv låg kvar då man hade passerat Munkfors. Ska träna lite mer i vinter så kanske jag kan följa med er nästa år.

 

Totaltid 4:55

Åktid 4:46

 

Mål: Träna och ha roligt och komma i mål i Vasaloppet 2012 under 7 timmar.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer några bilder från ("en svensk klassiker"och de 9 milen på natten på Klarälvsbanan...Ett annat sätt att köra Klarälvsbanan på för oss alla fyra minst sagt..MMG är lite lätt sliten =) efter 3 km simning och 30 mil på cykeln.. Vad bättre kan man då få än härligt stöd och draghjälp av detre starka Klarälvsfantasterna Andreas87, Vasa och TT..Andreas87 drog fram MMG i täten stark som han var...=)

 

Vasa och Andreas87 är laddade...

http://img684.imageshack.us/img684/1990/vasaochandreaskopia.jpg

 

Andreas87, Vasa och MMG inför start

http://img684.imageshack.us/img684/7944/ensvenskklassiker14lite.jpg

 

Vasa, TT och MMG

http://img683.imageshack.us/img683/9454/ensvenskklassiker15lite.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...