Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarälvsbanan


bjorn12

Recommended Posts

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag vill absolut följa med på någon tur, åtminstone på 9-mila banan men jag utesluer heller inte 17 mila turen. Tv frågor

a) Vika rullskidor använder ni ?. Jag tänker att om en så medioker åkare som jag använder tävlingshjulen så kanske jag kan följa medom ni åker på låt säga 2:or.

b) finns det våldsamma utförsbackar ? Jag är lite rädd att åka utför på rullskidor, men INTE på skidor.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips, apelsin: Planera in en semesterresa till Värmland. Först till skidtunneln och sen fortsätta och ta Klarälvsbanan. :) Jag har vissa planer åt det hållet, om inte i år iaf ett annat år.

Jag gjorde nåt liknande för ett par år sen - en liten weekendtur. Startade kl 4 på morgonen med bil och var i Uddeholm vid 8-tiden. Körde sen Klarälvsbanan till Karlstad och tog bussen tillbaka. Jag hade förstås ett par sandaler med mig som ombyte till bussen. Sov ca 10 timmar på vandrarhemmet, drog sen till Torsby och körde ett par timmar i tunneln innan jag körde hem igen. Ångrar att jag inte tog mig tid att ta en extra åkdag i tunneln.

Hänger gärna på en tur på banan igen om tiderna passar. :)

Link to comment
Share on other sites

Hur fort kör ni? Hinner en 6:30 timmars åkare med i erat tempo?

Annars kan jag haka på en bit i munkfors och så långe jag orkar... :)

Det ska inte vara några som helst problem, vi brukar ha sådana åkare med och sedan åker MMG och tittar på pulsklockan så det brukar inte bli så hög fart mer än när hon drar.

 

Jag vill absolut följa med på någon tur, åtminstone på 9-mila banan men jag utesluer heller inte 17 mila turen. Tv frågor

a) Vilka rullskidor använder ni ?. Jag tänker att om en så medioker åkare som jag använder tävlingshjulen så kanske jag kan följa medom ni åker på låt säga 2:or.

b) finns det våldsamma utförsbackar ? Jag är lite rädd att åka utför på rullskidor, men INTE på skidor.

a) Det är blandat. Jag har kört på 3or de två senaste gångerna och Andreas (även globen bitvis) på 4or bak och 2or fram och Brazan var ju värst men även kraftigt plågad i mål. :)

 

b) Det är inte några problem, till och med jag vågar köra med tävlingshjul på banan.

Farligt är några broskarvar i Forshaga men det är lika illa oavsett hjul och där kan man stanna och ta några kliv över om man vill, ingen backe.

Sedan får man ta det lite lugnt när man åker under E18 i Karlstad ifall man möter någon på fel sida.

På 17-milaturen var det några som hade tävlingshjul och det fungerade bra.

 

Värsta incidenten hittills var en person som hamnade ute i en slänt på magen.

Samt på samma tur gjorde denna person en helomvändning i en uppförsbacke.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Det är inte bara sopningen man får vänta på. Jag har cyklat Forshaga - Karlstad några gånger under veckan och kan meddela att det fortfarande är is på vissa ställen.

Åkte Ulvsby - Forshaga fram och tillbaka idag på rullskidor. Inget grus men is ett par korta bitar. Inga problem. Och den isen blir inte kvar många dagar till heller.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan hänga med på 85 km. Vad sägs om helgen 21-22 april?

Ja jag kan då iaf ! Hänger gärna på.

Åkte ovanför deje idag' date=' inget grus alls. Tar några dagar till sen är isen borta vid Forshaga[/quote']

Ja det blir nog bra.

Men det var länge till.

 

Vi skulle ju kunna åka på någon långtur även utanför Klarälvsbanan genom att utgå från parkeringen i Karlstad.

Lite mindre planerande då.

Det finns några rundor där att välja på.

Och så blir det alltid lite mer spännande med snabba utförslöpor.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Körde premiärtur med rullskidor på banan idag! Gick på vid Ulvsby och åkte en bit norr om Forshaga och tillbaka. Var en del grus efter man åkt igenom Forshaga tyvärr men det var sopat på banan söderut från Ulvsby, vet dock inte hur långt sopbilen hade gått där. Kanske hela vägen till Kroppkärr?

När jag klev ur bilen hemma på Herrhagen så såg jag även en sopbil åka runt, snart kanske man kan knäppa på sig skidorna utanför dörren ;)

Edited by JinJin
Link to comment
Share on other sites

Hade gärna hakat på vilket jag har tänkt många gånger, men det vankas snart barn så det känns lite risky att rulla runt på en banvall i Värmland om det smäller till i Göteborg... :/

Till sommaren kanske så...

Får testa Alelyckan-Gråbo och vidare mot Sjövik för att se om det duger för en Gothenburg Invitational framöver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...