Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Lars-Erik, givetvis är du och alla som uppskattar våra produkter välkomna att använda/köpa och vara våra kunder.

 

Ingen ska bemötas otrevligt av vår personal. Så välkommen tillbaka.

 

Håkan Svensson

Försäljningsansvarig SKIGO Sverige

Tusen tack Håkan, och om ALLA på Skigo fortsättningsvis bemöter mig som DU nu har gjort både här och på telefon så vågar jag nog igen närma mig Skigos bord och artigt be om deras vallatips. Jag hoppas det gäller även om jag mot förmodan ser SAMMA försäljare igen.

JAG uppfattar att det du skriver nu gäller inte bara MIG utan att FORTSÄTTNINGSVIS så är ALLA är välkomna att ta del av Skigos vallatips, oberoende om de för närvarande föredrar att glidvalla eller stålsickla glidytorna.

JAG kan tom. tänka mig att besöka Skigo någon gång om DU och Christer vill.

JAG tror att ditt fina framträdande här Håkan gynnar Skigo, men det tror jag inte att theh:s framträdanden gör. Han vill er uppenbarligen väl men detta sätt att verka får motsatt effekt.

 

Till theh: JAG hoppas att du theh ändrar dig och accepterar min inbjudan på en kopp kaffe för att prata ut om valla, Skigo, hårtorkar, korkar och knivar och stålsickling . Vill och vågar du det ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har ytterligare två sakeratt rapportera i Skigoaffären:

* Jag har varit i ytterligare emailkontakt med Håkan och Christer och mitt intryck kvarstår: de ber ärligt om ursäkt för denna minst sagt obehagliga händelse och att det är emot Skigos policy att någon som representerar Skigo beter sig så mot en trogen kund. Det tolkar jag som att de inte längre kommer att använda sig av just denna försäljare, eftersom han inte kontaktat mig med en pers(s)onlig ursäkt eller förklaring till sitt remarkabla handlande. Vi får väl se, jag kommer givetvis att följa upp detta.

* Beträffande theh så har han åter försvunnit från arenan när det hettar till och han har som vanligrt inte vågat anta mitt erbjudande att komma hem till mig inbjuden på en kopp kaffe och i lugn och ro diskutera t.ex. att stålsickling är likvärdigt med att ge sig på glidytorna med en vanlig kniv. Jag anser att hans agerande skadar Skigo, och det tycker jag är tråkigt eftersom jag i grunden beundrar att vi har ett Norrbottniskt företag som lyckats så bra (och dessutom skulle lyckas ännu bättre om de tog till sig av mina välmenta råd).

Link to comment
Share on other sites

Jag tror alla på firman inklusive återförsäljarna har numera fått bra instruktioner för hur man ska hantera kunder som faktiskt stålsickler sina skidor.

 

Som sagt det säljs ju fortfarande fästvalla och om man i sinom tid lyckas få till en dunder-mix på någon fluid eller liknande att toppa stålsicklingen som förbättrar glidet så kan SKIGO kanske lura en stålsicklare som jag själv att köpa en flaska.

 

Jag tror också i grund och botten att de är bra folk på företaget och de kommer att förstå att de måste hantera den ökande skaran av stålsicklare, dummare än så är de ju inte. De vill ju sälja nya produkter och de är ju bara att anamma utvecklingen och testa tex nyutvecklade fluider för stålsicklade skidor som ett exempel. Detta tarvar dock att de sätter kniven i skidan och det kan ju bära emot dock.

 

Lite lustig tanke att en dag i framtiden kanske få se en flaska med en superglid-fluid i hyllan i skidaffären från kanske SKIGO som är optimerad för en stålsicklad skida enligt bruksanvisningen. Det hade varit något det.

 

Tja, vi får väl se när du Lars-Erik åker Vasaloppet när du är 100 år gammal och fullkomligt visslar förbi andra åkare på dina stålsicklade skidor med en super-duper-fluid från SKIGO som toppning. Vem vet, Båda sakerna kan ju faktiskt infalla faktiskt

(och då blir det den där statyn i alla fall, hehe) :D

 

Nåväl, Jag kommer köpa deras produkter i alla fall även om jag stålsicklar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror alla på firman inklusive återförsäljarna har numera fått bra instruktioner för hur man ska hantera kunder som faktiskt stålsickler sina skidor.

 

Som sagt det säljs ju fortfarande fästvalla och om man i sinom tid lyckas få till en dunder-mix på någon fluid eller liknande att toppa stålsicklingen som förbättrar glidet så kan SKIGO kanske lura en stålsicklare som jag själv att köpa en flaska.

 

Jag tror också i grund och botten att de är bra folk på företaget och de kommer att förstå att de måste hantera den ökande skaran av stålsicklare, dummare än så är de ju inte. De vill ju sälja nya produkter och de är ju bara att anamma utvecklingen och testa tex nyutvecklade fluider för stålsicklade skidor som ett exempel. Detta tarvar dock att de sätter kniven i skidan och det kan ju bära emot dock.

 

Lite lustig tanke att en dag i framtiden kanske få se en flaska med en superglid-fluid i hyllan i skidaffären från kanske SKIGO som är optimerad för en stålsicklad skida enligt bruksanvisningen. Det hade varit något det.

 

Tja, vi får väl se när du Lars-Erik åker Vasaloppet när du är 100 år gammal och fullkomligt visslar förbi andra åkare på dina stålsicklade skidor med en super-duper-fluid från SKIGO som toppning. Vem vet, Båda sakerna kan ju faktiskt infalla faktiskt

(och då blir det den där statyn i alla fall, hehe) :D

 

Tusen tack Xintrot. Du verkar ju ha verkligen høga tankar om dig, och det kanske ær det jag får sikta in mig på: Att bli førsta hundraåring som åker Vasaloppet. Det vore ju betydligt større æn det rekord jag kanske har idag: Att ha genomført 18 Vasalopp/øppna spår stålsicklat. men att "vissla" førbi någon i detta læge verkar mindre realistiskt æven om Skigo och andra ændrat sig och fixat en super-duper fluid før stålsicklare. GIVETVIS kommer detta från någon, jag gissar redan næsta år.

 

Naturligtvis har du æven rætt i att en dag så måste æven vallafabrikanterna se sanningen i vitøgat och acceptera att æven den økande skaran av stålsicklare ær en viktig kundkrets och optimera situationen kontra detta. Den som FØRST gør detta kan givetvis vinna stora marknadsandelar. Jag føreslog det redan før sex år sedan før Christer M.

 

Nåväl, Jag kommer köpa deras produkter i alla fall även om jag stålsicklar.

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik, du hade en idé om att lägga igen styrskåran under trampet (eller del av) för att få större yta på fästvallan som ska tryckas ned i snön vid kicken. (eller del av trampet)

 

Hur hade du tänkt lösningen?

 

Hade du tänkt att rugga lite i styrskåran med ett sandpapper och sedan smälta i ett stenhårt grönt glidparrafin såsom tex SWIX CH4 eller liknande? Ska ytan sedan sicklas jämn så att hela skidans bredd under trampet blir jämn och för att sedan täckas med fästvalla?

 

Var det så du hade tänkt det hela, tro?

 

Jag skulle vilja veta om du provat dina idéer (som du nämnt någonstans vill jag minnas) och i så fall hur du gjorde för att få hela ytans bredd under trampet täckt med fästvalla?

 

Jag är intresserad av att prova detta på ett par skidor.

 

Tacksam om du har några tips på hur man gör.

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik, du hade en idé om att lägga igen styrskåran under trampet (eller del av) för att få större yta på fästvallan som ska tryckas ned i snön vid kicken. (eller del av trampet)

 

Hur hade du tänkt lösningen?

 

Hade du tänkt att rugga lite i styrskåran med ett sandpapper och sedan smälta i ett stenhårt grönt glidparrafin såsom tex SWIX CH4 eller liknande? Ska ytan sedan sicklas jämn så att hela skidans bredd under trampet blir jämn och för att sedan täckas med fästvalla?

 

Var det så du hade tänkt det hela, tro?

 

Jag skulle vilja veta om du provat dina idéer (som du nämnt någonstans vill jag minnas) och i så fall hur du gjorde för att få hela ytans bredd under trampet täckt med fästvalla?

 

Jag är intresserad av att prova detta på ett par skidor.

 

Tacksam om du har några tips på hur man gör.

Kul Xintrot att du är intresserad av detta. JAG menar att det finns flera olika detaljer i utformningen av skidor som kan optimera glidet ytterligare varav detta är en detalj som det vore superkul om någon provade, jag har själv inte gjort det. Rent teoretiskt borde det fungera.

MIN övertygelse är att styrrännan INTE behövs över huvud taget. Det är en kvarleva från den tiden vi hade lösa spår och skidor behövde "styras".

OM vi t.ex. tog bort styrännan i mitten så skulle vi ju kunna ha motsvarande några centimeter kortare fästzon vilket borde gynna totala glidet.

 

Det verkligt stora klippet beträffande glid i superhårda spår skulle dock enligt min mening vara att den VERKLIGA glidytan skulle kunna vara mindre t.ex. genom att lägga på en lagomt bred (anpassad för dagens före) remsa med samma eller hårdare material än nuvarande belag som täcker mitten av skidan, bl.a. styrrännan. Min enkla idé är alltså att skidan i hårda spår skulle lagomt mycket närma sig effekten av en skridsko på is. Det gäller givetvis bara att detta görs så att man håller sig inom tillåten utformning av skidan. På detta sätt behålls ju i alla fall skidans bredd.

Jag tror att den av låt säga de första femti på Vasaloppet (tips till bl.a. Ronnie Löf) som först gör detta skulle ha viss chans att tom. vinna

Link to comment
Share on other sites

OM vi t.ex. tog bort styrännan i mitten så skulle vi ju kunna ha motsvarande några centimeter kortare fästzon vilket borde gynna totala glidet.

Man kortar ju nästan alltid fästet någon/några cm just för att få bättre glid. Att fästet skulle bli bättre av att även ha det i en igensatt styrskåra anser jag vara mycket marginell. Det gäller väl snarare att ta rätt fästvalla.

Nya Atomic (Skintec eller vad den heter) med stighud i fästzonen, har tagit bort styrskåran där. Men än så länge är ju detta bara en tung "träningsskida".

Link to comment
Share on other sites

OM vi t.ex. tog bort styrännan i mitten så skulle vi ju kunna ha motsvarande några centimeter kortare fästzon vilket borde gynna totala glidet.

Man kortar ju nästan alltid fästet någon/några cm just för att få bättre glid. Att fästet skulle bli bättre av att även ha det i en igensatt styrskåra anser jag vara mycket marginell. Det gäller väl snarare att ta rätt fästvalla.

Nya Atomic (Skintec eller vad den heter) med stighud i fästzonen' date=' har tagit bort styrskåran där. Men än så länge är ju detta bara en tung "träningsskida".[/quote']

Det må kansk varae marginellt det vet jag inte förrän jag testat skidorna som jag idag har gjort detta på.

 

Nu är det klart.

 

Jag har sonika lagt igen styrskåran med hårt grönt parrafin från mitten under pjäxan före hälen och ca 40 cm framåt dvs inte hela spannets längd utan lite kortare alltså. Jag använde min nyinköpta varmluftspistol med temperturreglering för smältningen. Styrskåran i trampet ruggade jag innan med 100-sandpapper för att sedan smälta i parafinet och sicklade sedan med stödvärme från varmluftspistolen så att det blev "varmsickling" så att parafinet inte skulle smätta iväg som det gör när det stelnat och sicklas kallt.

 

40 cm under trampet är nu helt plant och det ska bli skoj att få prova om fästvallagreppet ökar markant eller om det blir en marginell skillnad. Vi får se.

Nu är dom klara för test och det får bli nästa säsong så får jag återkomma och berätta hur det blev. Bra fäste med en kort fästvallazon kanske ger bättre glid ? Hoppas på detta.

Det går ju lätt att ta bort det med styrskåra-rengöringsverktyget om man så vill eftersom det bara är stenhårt grönt glidparafin som ligger i styrskåran under trampet.

 

Spännande, -Kan det öka greppet på mina skidor med denna mycket enkla åtgärd ?

Bra grepp är jag ju inte ledsen över så att man kan ta i lite i avstampet utan tjyvsläpp.

 

Om det visar sig fungera så får jag väl tacka Lars-Erik för hans tankegångar.

 

Over and out!

Link to comment
Share on other sites

OM vi t.ex. tog bort styrännan i mitten så skulle vi ju kunna ha motsvarande några centimeter kortare fästzon vilket borde gynna totala glidet.

Man kortar ju nästan alltid fästet någon/några cm just för att få bättre glid. Att fästet skulle bli bättre av att även ha det i en igensatt styrskåra anser jag vara mycket marginell. Det gäller väl snarare att ta rätt fästvalla.

Nya Atomic (Skintec eller vad den heter) med stighud i fästzonen' date=' har tagit bort styrskåran där. Men än så länge är ju detta bara en tung "träningsskida".[/quote']

Det må kansk varae marginellt det vet jag inte förrän jag testat skidorna som jag idag har gjort detta på.

 

Nu är det klart.

 

Jag har sonika lagt igen styrskåran med hårt grönt parrafin från mitten under pjäxan före hälen och ca 40 cm framåt dvs inte hela spannets längd utan lite kortare alltså. Jag använde min nyinköpta varmluftspistol med temperturreglering för smältningen. Styrskåran i trampet ruggade jag innan med 100-sandpapper för att sedan smälta i parafinet och sicklade sedan med stödvärme från varmluftspistolen så att det blev "varmsickling" så att parafinet inte skulle smätta iväg som det gör när det stelnat och sicklas kallt.

 

40 cm under trampet är nu helt plant och det ska bli skoj att få prova om fästvallagreppet ökar markant eller om det blir en marginell skillnad. Vi får se.

Nu är dom klara för test och det får bli nästa säsong så får jag återkomma och berätta hur det blev. Bra fäste med en kort fästvallazon kanske ger bättre glid ? Hoppas på detta.

Det går ju lätt att ta bort det med styrskåra-rengöringsverktyget om man så vill eftersom det bara är stenhårt grönt glidparafin som ligger i styrskåran under trampet.

 

Spännande, -Kan det öka greppet på mina skidor med denna mycket enkla åtgärd ?

Bra grepp är jag ju inte ledsen över så att man kan ta i lite i avstampet utan tjyvsläpp.

 

Om det visar sig fungera så får jag väl tacka Lars-Erik för hans tankegångar.

 

Over and out!

Fantastiskt intressant att du prövar detta. Det borde fungera rent teoretiskt. Styrskåran är ju c:a 0.5 mm och skidans totala bredd 4.5 mm. Om fästet är någorlunda proportionellt mot ytan som skall skall ge motstånd så borde ju detta göra att man skulle kunne lägga c.a 11 % kortare fästzon och få samma fäste. Och med låt säja 60 cm fästzon så skulle man kunna korta den med upp emot 6-7 cm. Det borda ju märkas.

 

Jag kan dock hålla med Dunderklumpen att detta inte är det stora "klippet". Det menar jag dock att mitt andra förslag är, dvs att åka på skidor med klart smalare effektiv glidyta i superhårda spår är ett "superklipp". OM någon kunde hjälpa mig att fixa skidorna så testar jag gärna tillnästa år och jag tror på allvar att även jag kan då förbättra min tid så mycket att Vasa, everest, globen och MMG får se upp och om Ronnie Löf provar så får Brink se upp.

Link to comment
Share on other sites

Man kortar ju nästan alltid fästet någon/några cm just för att få bättre glid. Att fästet skulle bli bättre av att även ha det i en igensatt styrskåra anser jag vara mycket marginell. Det gäller väl snarare att ta rätt fästvalla.

Nya Atomic (Skintec eller vad den heter) med stighud i fästzonen' date=' har tagit bort styrskåran där. Men än så länge är ju detta bara en tung "träningsskida".[/quote']

Det må kansk varae marginellt det vet jag inte förrän jag testat skidorna som jag idag har gjort detta på.

 

Nu är det klart.

 

Jag har sonika lagt igen styrskåran med hårt grönt parrafin från mitten under pjäxan före hälen och ca 40 cm framåt dvs inte hela spannets längd utan lite kortare alltså. Jag använde min nyinköpta varmluftspistol med temperturreglering för smältningen. Styrskåran i trampet ruggade jag innan med 100-sandpapper för att sedan smälta i parafinet och sicklade sedan med stödvärme från varmluftspistolen så att det blev "varmsickling" så att parafinet inte skulle smätta iväg som det gör när det stelnat och sicklas kallt.

 

40 cm under trampet är nu helt plant och det ska bli skoj att få prova om fästvallagreppet ökar markant eller om det blir en marginell skillnad. Vi får se.

Nu är dom klara för test och det får bli nästa säsong så får jag återkomma och berätta hur det blev. Bra fäste med en kort fästvallazon kanske ger bättre glid ? Hoppas på detta.

Det går ju lätt att ta bort det med styrskåra-rengöringsverktyget om man så vill eftersom det bara är stenhårt grönt glidparafin som ligger i styrskåran under trampet.

 

Spännande, -Kan det öka greppet på mina skidor med denna mycket enkla åtgärd ?

Bra grepp är jag ju inte ledsen över så att man kan ta i lite i avstampet utan tjyvsläpp.

 

Om det visar sig fungera så får jag väl tacka Lars-Erik för hans tankegångar.

 

Over and out!

Fantastiskt intressant att du prövar detta. Det borde fungera rent teoretiskt. Styrskåran är ju c:a 0.5 mm och skidans totala bredd 4.5 mm. Om fästet är någorlunda proportionellt mot ytan som skall skall ge motstånd så borde ju detta göra att man skulle kunne lägga c.a 11 % kortare fästzon och få samma fäste. Och med låt säja 60 cm fästzon så skulle man kunna korta den med upp emot 6-7 cm. Det borda ju märkas.

 

Jag kan dock hålla med Dunderklumpen att detta inte är det stora "klippet". Det menar jag dock att mitt andra förslag är, dvs att åka på skidor med klart smalare effektiv glidyta i superhårda spår är ett "superklipp". OM någon kunde hjälpa mig att fixa skidorna så testar jag gärna tillnästa år och jag tror på allvar att även jag kan då förbättra min tid så mycket att Vasa, everest, globen och MMG får se upp och om Ronnie Löf provar så får Brink se upp.

Är tveksam till det här.

 

Desto längre in mot balanspunkten du kommer desto mer stretar spannet/slutspannet emot. Trycket mot snön är inte alls lika högt som ute vid 0,1-0,4 markeringarna.

 

Att då fylla igen styrspåret kan knappast kompensera det man tappar i fäste med att korta spannet med motsvarande area.

Link to comment
Share on other sites

Man kortar ju nästan alltid fästet någon/några cm just för att få bättre glid. Att fästet skulle bli bättre av att även ha det i en igensatt styrskåra anser jag vara mycket marginell. Det gäller väl snarare att ta rätt fästvalla.

Nya Atomic (Skintec eller vad den heter) med stighud i fästzonen' date=' har tagit bort styrskåran där. Men än så länge är ju detta bara en tung "träningsskida".[/quote']

Det må kansk varae marginellt det vet jag inte förrän jag testat skidorna som jag idag har gjort detta på.

 

Nu är det klart.

 

Jag har sonika lagt igen styrskåran med hårt grönt parrafin från mitten under pjäxan före hälen och ca 40 cm framåt dvs inte hela spannets längd utan lite kortare alltså. Jag använde min nyinköpta varmluftspistol med temperturreglering för smältningen. Styrskåran i trampet ruggade jag innan med 100-sandpapper för att sedan smälta i parafinet och sicklade sedan med stödvärme från varmluftspistolen så att det blev "varmsickling" så att parafinet inte skulle smätta iväg som det gör när det stelnat och sicklas kallt.

 

40 cm under trampet är nu helt plant och det ska bli skoj att få prova om fästvallagreppet ökar markant eller om det blir en marginell skillnad. Vi får se.

Nu är dom klara för test och det får bli nästa säsong så får jag återkomma och berätta hur det blev. Bra fäste med en kort fästvallazon kanske ger bättre glid ? Hoppas på detta.

Det går ju lätt att ta bort det med styrskåra-rengöringsverktyget om man så vill eftersom det bara är stenhårt grönt glidparafin som ligger i styrskåran under trampet.

 

Spännande, -Kan det öka greppet på mina skidor med denna mycket enkla åtgärd ?

Bra grepp är jag ju inte ledsen över så att man kan ta i lite i avstampet utan tjyvsläpp.

 

Om det visar sig fungera så får jag väl tacka Lars-Erik för hans tankegångar.

 

Over and out!

Fantastiskt intressant att du prövar detta. Det borde fungera rent teoretiskt. Styrskåran är ju c:a 0.5 mm och skidans totala bredd 4.5 mm. Om fästet är någorlunda proportionellt mot ytan som skall skall ge motstånd så borde ju detta göra att man skulle kunne lägga c.a 11 % kortare fästzon och få samma fäste. Och med låt säja 60 cm fästzon så skulle man kunna korta den med upp emot 6-7 cm. Det borda ju märkas.

 

Jag kan dock hålla med Dunderklumpen att detta inte är det stora "klippet". Det menar jag dock att mitt andra förslag är, dvs att åka på skidor med klart smalare effektiv glidyta i superhårda spår är ett "superklipp". OM någon kunde hjälpa mig att fixa skidorna så testar jag gärna tillnästa år och jag tror på allvar att även jag kan då förbättra min tid så mycket att Vasa, everest, globen och MMG får se upp och om Ronnie Löf provar så får Brink se upp.

Nu är de lite för mycket teori här:) styrspåret har ju även en glid hjälpande funktion. utan den skulle inte skidan vara lika snabb. sen är min erfarenhet av skidor utan styrspår under fästet att anläggningsytan blir för stor och att det lättare fryser i vid felvalla/för aggresiv ruggning.

 

Med rätt valla och rätt skidor ligger inte fästet i.

Link to comment
Share on other sites

Nu är de lite för mycket teori här:) styrspåret har ju även en glid hjälpande funktion. utan den skulle inte skidan vara lika snabb. sen är min erfarenhet av skidor utan styrspår under fästet att anläggningsytan blir för stor och att det lättare fryser i vid felvalla/för aggresiv ruggning.

 

Med rätt valla och rätt skidor ligger inte fästet i.

Håller med dig förutom att fästet givetvis alltid ligger mot snön. Möjligen med undantag för ett mycket hårt spår i en rak lagom brant nedförsbacke där alla står i fartställning, just där man brukar jämföra glidet. Annars trycker du ner snön före och efter fästet så att fästet ändå tar i. Åkarna framför som använder stavar puttar in små högar av snö i spåret, likaså de som använder skidorna för att driva, bromsa eller svänga dvs diagonalar, stakar med frånskjut, saxar eller plogar. Vid stakning gör man en tyngdöverföring som gör att fästet går emot snön. Spåret är ofta inte helt plant osv. Det är tyvärr en utbredd myt att det skulle gå att undvika att få fästet att ta i.

 

Sen är jag skeptiskt till att fylla igen styrspåret under fästet. Stället där igenfyllningen börjar kommer att stoppa upp skidan som en broms. I så fall måste avfasningen vara lång.

Link to comment
Share on other sites

Jag menar att det inte behövs någon styrränna alls (dvs även i glidzonen) i de fasta och fina spår vi nu har. Och om så, vad är det tyder på att 0.5 mm bredd är optimal. Har någon hört talas om några tester som styrker detta ? På utförsåkningsskidor där ju glidet är ändå mer avgörande finns väl inga styrrännor ?
Link to comment
Share on other sites

På utförsåkningsskidor där ju glidet är ändå mer avgörande finns väl inga styrrännor ?

Stämmer.

Hur fungerar rännan som styrmedel?

Klassiska spår...ingen betydelse. Åkning på isig hård skatebädd ingen betydelse heller. Lösare underlag så hjälper styrspåret.

 

Utförsåkning...stålkanter för kursändring och bredbent och fast montering av pjäxa för rak kurs.

 

ungefär så...tror jag :)

Link to comment
Share on other sites

För att få optimalt glid handlar det väl om så få kontaktytor som möjligt, i den meniningen är det väl bra med styrspåret. Även om det inte var meningen från början. Eller är jag ute och cyklar.

Kom att tänka på min far höll på med backhoppning på 30-40 talet, då var det träskidor med tre styrspår. Vet inte hur sådana skidor ser ut i dag?

Edited by stebe
Link to comment
Share on other sites

På utförsåkningsskidor där ju glidet är ändå mer avgörande finns väl inga styrrännor ?

Stämmer.

Hur fungerar rännan som styrmedel?

Klassiska spår...ingen betydelse. Åkning på isig hård skatebädd ingen betydelse heller. Lösare underlag så hjälper styrspåret.

 

Utförsåkning...stålkanter för kursändring och bredbent och fast montering av pjäxa för rak kurs.

 

ungefär så...tror jag :)

Styrspåret har ju en funktion som en struktur, att gå in lyft i skidan och minska sug också är väldigt säker på att skidorna skulle inte gå lika snabbt utan den + att de hjälper till att styra skidan lite.

Link to comment
Share on other sites

För att få optimalt glid handlar det väl om så få kontaktytor som möjligt, i den meniningen är det väl bra med styrspåret. Även om det inte var meningen från början. Eller är jag ute och cyklar.

Kom att tänka på min far höll på med backhoppning på 30-40 talet, då var det träskidor med tre styrspår. Vet inte hur sådana skidor ser ut i dag?

På en backhoppningsskida har man idag 5-6 styrspår har jag för mig och de åker alltid i en fryst ränna ut för backen så det säger väl det mesta om att styrspåret har en hastighetsfrämjande egenskap. På alpint skulle skidan bli för svårsvängd med styrspår i.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte att styrspåret bidrar till någon lyftkraft av den luft man får in utan snarare så minskar den kontaktytan likt en rill och fördelar trycket över en bredare yta.

 

Om backhoppsskidor har 5-6 spår och dom inte har någon aerodynamisk inverkan (dom flyger ju) så är rossignol på god väg med sina 2 styrspår :)

 

Har alltid tyckt rossarna glider bra...bättre belag eller?

Link to comment
Share on other sites

Tror en minst lika intressant faktor är "spretet". Dvs början av kontaktytan mot snön, och hur övergången från ingen kraft mot snön till "full tyngd" ser ut. Åtminstone i lösare snö bör det vara en hel del skillnad om den ät tvär eller gradvis.
Link to comment
Share on other sites

Tror en minst lika intressant faktor är "spretet". Dvs början av kontaktytan mot snön, och hur övergången från ingen kraft mot snön till "full tyngd" ser ut. Åtminstone i lösare snö bör det vara en hel del skillnad om den ät tvär eller gradvis.

Givetvis, det är så skidor plockas för hårt resp, löst före och även längd på tryckpunkter.

Link to comment
Share on other sites

Stämmer.

Hur fungerar rännan som styrmedel?

Klassiska spår...ingen betydelse. Åkning på isig hård skatebädd ingen betydelse heller. Lösare underlag så hjälper styrspåret.

 

Utförsåkning...stålkanter för kursändring och bredbent och fast montering av pjäxa för rak kurs.

 

ungefär så...tror jag :)

Styrspåret har ju en funktion som en struktur' date=' att gå in lyft i skidan och minska sug också är väldigt säker på att skidorna skulle inte gå lika snabbt utan den + att de hjälper till att styra skidan lite.[/quote']

Tyvärr är det ju svårt att testa det du säger eftersom det inte finns några längdåkningsskidor

utan styrskåra. Helt klart är ju att styrskåran tar bort kontaktyta vilket är positivt för glidet men som ni alla vet går det ju att åstadkomma med Riller också. Och varför det skulle vara optimalt att ha en jätterilla i mitten som vi INTE kan styra och komplettera med smårillor vid sidan av är ologiskt. Det kan inte vara så i ALLA FÖREN. Jag är övertygad om att ett belag utan styrskåra och med ett nytt strukturverktyg för att ta bort lämpligt mycket kontaktyta och med rätt struktur för dagens före skulle vara klart bättre (typ mitt föreslagna Riller/sickel/"stenslipnings" fasta handverktyg där även grövre Riller finns med). Och givetvis så smala skidor som reglerna tillåter. Och då får man ju samtidigt den fördel jag nämnt att rent teoretiskt behövs det kortare fästzon för samma fäste.

Och OM det vore optimalt med en jätterilla i mitten, varför skall den i ALLA FÖREN VARA PRECIS 0.5 mm ? Det tror jag bara inte på.

 

Men superkul finn2 att du åter är med i debatten, eftersom du ju uppenbarligen kan mest av oss.

Jag har sett att du finn2 tycker att jag teoretiserar för mycket men det är nog en yrkessjukdom. Förlåt, jag har mycket stor respekt för dig och dina kunskaper och vill gärna komma i privat kontakt med dig.

Link to comment
Share on other sites

Ännu mer off-topic, men denna tråd är väl bortom all räddning när det gäller det ;)

En spån-fundering angående skidans fysik: Har ofta funderat över (är nog inte ensam!) vad som händer under skidan, dvs med snön när man "forsar" fram. En faktor (bland många som plogning, mm) är att jag tror att det bildas en våg i snön under med olika amplitud och längd. Vågtoppen är då det som bromsar om den hamnar mot fästzonen. Ju lösare snö desto högre amplitud = med mer bromsverkan. Så långt ínget konstigt väl?. Vad jag däremot tycker är konstigt är att man inte hör talas om undersökningar eller forskning på detta. Eller har jag missat något? Är det detta som har med tryckpunkter att göra?

Skulle det inte gå att räkna på detta för att få fram en optimal skida (för olika fören då), eller görs det redan? Då tänker jag på att minimera vågen och se till att fästzonen går fri.

Tänk på hur man på så smarta sätt minskar bogvågens inverkan på fartyg med bogspröt osv.

Link to comment
Share on other sites

Tror en minst lika intressant faktor är "spretet". Dvs början av kontaktytan mot snön' date=' och hur övergången från ingen kraft mot snön till "full tyngd" ser ut. Åtminstone i lösare snö bör det vara en hel del skillnad om den ät tvär eller gradvis.[/quote']

Givetvis, det är så skidor plockas för hårt resp, löst före och även längd på tryckpunkter.

Man pratar ju mycket om att minimera kontaktytan. Bredden är ju ganska given, men längden kan ju varieras ordentligt o det borde ju t ex påverka vätskefilmsbildandet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...