Carl A Posted October 15, 2012 Report Share Posted October 15, 2012 de va då själva faan. de nog bara å knarka som gäller?ja vad ska man göra, om man inte kan få svar (eller snarare bevis för vad man redan vet...), på denna nödvändiga existentiella fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niklas Posted October 17, 2012 Report Share Posted October 17, 2012 (edited) Angående dina lopp så var det inte så väldigt svårt eller jobbigt att kolla dina resultat från 2001-2012 i resultat lista och dra slutsatsen att du alla de åren tappar plaseringar i början och tagit plasseringar på slutet. Detta gällde altså också innan du körde med stålsicklade skidor. Det är väl inget direkt argument för ditt a men ett motargument mot alla dina kommentarer om att dina vasaloppsresultat visar att du har bra glid på slutet eftersom du tar en massa plasseringar på slutet.Jag ser att det diskuterats flitigt här medan jag varit djupt nedsjunken i diverse jobb och annat. Himla bra idé att kolla upp statistiken på Vasaloppets resultatsidor, så det kunde jag inte låta bli att kolla. :) Mellantider i Evertsberg finns sparade från 2001 och framåt, och jämför man t ex 2001-2005 (stenslipade glidytor) mot 2006-2010 (stålsicklade glidytor) så är det slående att Lars-Eriks genomsnittliga slutplaceringar är väldigt lika, vilket borde innebära ungefär lika bra motstånd, men genomsnittliga upphämtningen från Evertsberg till Mora ökar ändå från 133 till 357 placeringar efter övergång till stålsicklade belag. Slutsatser får väl var och en dra själv, men min egen högst personliga dito blir att Lars-Erik ser ut att ha ganska bra fog för sina slutsatser att han tycker att de stålsicklade skidparen glidit minst lika bra trots nästan helt obefintligt "underhåll" av glidytorna. Statistik år för år (placering i Evertsberg - slutplacering):2001: 2791-2588=2032002: 3120-3073=472003: 3137-2908=2292004: 3628-3468=1602005: 4104-4080=24 Genomsnittlig slutplacering: 3223,4Genomsnittligt avancemang från Evertsberg: 132,6 placeringar Motsvarande statistik för åren med stålsicklade skidor: 2006: 3151-2779=3722007: 3104-2871=2332008: 3263-3157=1062009: 4112-3599=5132010: 4607-4045=5622011: 5056-4518=5382012: 5652-5568=84 Genomsnittlig slutplacering 2006-2010: 3290,2Genomsnittligt avancemang från Evertsberg 2006-2010: 357,2 placeringar Genomsnittlig slutplacering 2006-2012: 3791Genomsnittligt avancemang från Evertsberg 2006-2012: 344 placeringar Edited October 17, 2012 by Niklas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enklaresport Posted October 18, 2012 Report Share Posted October 18, 2012 Angående dina lopp så var det inte så väldigt svårt eller jobbigt att kolla dina resultat från 2001-2012 i resultat lista och dra slutsatsen att du alla de åren tappar plaseringar i början och tagit plasseringar på slutet. Detta gällde altså också innan du körde med stålsicklade skidor. Det är väl inget direkt argument för ditt a men ett motargument mot alla dina kommentarer om att dina vasaloppsresultat visar att du har bra glid på slutet eftersom du tar en massa plasseringar på slutet.Jag ser att det diskuterats flitigt här medan jag varit djupt nedsjunken i diverse jobb och annat. Himla bra idé att kolla upp statistiken på Vasaloppets resultatsidor' date=' så det kunde jag inte låta bli att kolla. :) Mellantider i Evertsberg finns sparade från 2001 och framåt, och jämför man t ex 2001-2005 (stenslipade glidytor) mot 2006-2010 (stålsicklade glidytor) så är det slående att Lars-Eriks genomsnittliga slutplaceringar är väldigt lika, vilket borde innebära ungefär lika bra motstånd, men genomsnittliga upphämtningen från Evertsberg till Mora ökar ändå från 133 till 357 placeringar efter övergång till stålsicklade belag. Slutsatser får väl var och en dra själv, men min egen högst personliga dito blir att Lars-Erik ser ut att ha ganska bra fog för sina slutsatser att han tycker att de stålsicklade skidparen glidit minst lika bra trots nästan helt obefintligt "underhåll" av glidytorna. [b']Statistik år för år (placering i Evertsberg - slutplacering)[/b]:2001: 2791-2588=2032002: 3120-3073=472003: 3137-2908=2292004: 3628-3468=1602005: 4104-4080=24 Genomsnittlig slutplacering: 3223,4Genomsnittligt avancemang från Evertsberg: 132,6 placeringar Motsvarande statistik för åren med stålsicklade skidor: 2006: 3151-2779=3722007: 3104-2871=2332008: 3263-3157=1062009: 4112-3599=5132010: 4607-4045=5622011: 5056-4518=5382012: 5652-5568=84 Genomsnittlig slutplacering 2006-2010: 3290,2Genomsnittligt avancemang från Evertsberg 2006-2010: 357,2 placeringar Genomsnittlig slutplacering 2006-2012: 3791Genomsnittligt avancemang från Evertsberg 2006-2012: 344 placeringarOj! Det var verkligen talande statistik och som jag läst på forumet tidigare så är det alltså alltid elitvallat åren mellan åren 2001-2005 av Jan Erik Hasselström (?) och stenslipat av erkänt duktiga Team Sportia, Umeå (?). Jag tackar så mycket för statistiken, Niklas! :-)Det här talar ju verkligen sitt tydliga språk att stålsicklat utan ytterligare glidvalla är ett oerhört kraftigt men ändå enkelt alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thomasx Posted October 18, 2012 Report Share Posted October 18, 2012 Är det så att det är materialet som ger en viss placering? Stålsicklat eller superduper-glid i sin ära, men är det inte ändå den största parametern hur bra tränad man är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enklaresport Posted October 18, 2012 Report Share Posted October 18, 2012 Är det så att det är materialet som ger en viss placering? Stålsicklat eller superduper-glid i sin ära, men är det inte ändå den största parametern hur bra tränad man är?Nu får vi förstås hoppas att Lars-Erik svarar själv men han är ju närmare 70 år nu och åren tar förstås ut sin rätt och kan man se någon klar tendens av liknande statistik så är det ju förstås nu. Det är ju knappast så att han, som äldre professor, helt plötsligt får en massa tid över och kan lägga en massa krut på träning och har en kropp som svarar som en 25-årings. Självklart så är Lars-Erik bra tränad, något annat går ju inte säga med tanke på att han orkar och kan genomföra loppen och ibland (oftast?) med bägge de öppna Spåren en vecka innan. Jag tycker iaf att det är en talande statistik på att stålsickling är ett klart alternativ till elitvallning och troligtvis ett bättre alternativ t.o.m. Och det är klart att det till största delen hänger på utövaren själv, det är det ju ingen som sagt ngt annat men ändå. Nu ser man en klar och tydlig tendens och jag hoppas att Lars-Erik själv kan avslöja ngt om formen och om träningen under de olika åren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted October 18, 2012 Report Share Posted October 18, 2012 Tycker att det är en väldigt tydlig trend. Det blev ett hack nedåt i placeringarna när L-E började köra stålsicklat. Trenden mot sämre placeringar (vilket ju är naturligt i hans ålder) bröts 2006 och det tog 5 år innan han var nere på samma nivå igen. Annars skulle man kunna hävda att det är lättare att ta placeringar ju långsammare man åker, eftersom det är tätare mellan åkarna då. Men det resonemanget stämmer ju inte när L-E har rört sig i samma placeringsintervall med båda metoderna - utom att han varit ca 5 år äldre under stålsicklingsperioden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted October 19, 2012 Report Share Posted October 19, 2012 En annan aspekt, det som är bäst för elit är kanske inte bäst för de längre bak, eliten har rena spår, ju längre bak desto mer blåbär fästvalla osv. Så för eliten ska det kanske till något speciellt före för att ovallat ska vara det bästa i Vasaloppet, medan det för motionärer oftare är skitiga spår där ovallat är bäst efter några km. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Astro Zombie Posted October 19, 2012 Report Share Posted October 19, 2012 Har nu läst igenom denna mastodonttråd som jola kallade den och vill passa på och tacka alla som varit med och skrivit för en ibland mycket underhållande och intressant tråd. Speciellt Lars-Eriks somriga vasalopp var riktigt rolig, vilket otroligt psyke man måste ha för att åka 347 varv på en 260 meter rund asfaltsväg, SJUNGANDES! Om jag ser dig på ÖS 2013 så ska jag fråga om du kan sjunga lite jerka för mig. =) Det känns nästan som om att man känner flera av er mer frekventa inläggsförfattare, vilken märklig känsla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enklaresport Posted October 19, 2012 Report Share Posted October 19, 2012 Har nu läst igenom denna mastodonttråd som jola kallade den och vill passa på och tacka alla som varit med och skrivit för en ibland mycket underhållande och intressant tråd. Speciellt Lars-Eriks somriga vasalopp var riktigt rolig, vilket otroligt psyke man måste ha för att åka 347 varv på en 260 meter rund asfaltsväg, SJUNGANDES! Om jag ser dig på ÖS 2013 så ska jag fråga om du kan sjunga lite jerka för mig. =) Det känns nästan som om att man känner flera av er mer frekventa inläggsförfattare, vilken märklig känsla.OM du har läst igenom hela tråden så har du min fulla beundran och jag förstår även varför ditt nick är som det är! ;-) Nä, nä! Börja nu inte be Lars-Erik om en massa saker under loppet för snällare pers(s)on kan man nog inte finna och då går statistiken åt skogen! ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Astro Zombie Posted October 19, 2012 Report Share Posted October 19, 2012 Har nu läst igenom denna mastodonttråd som jola kallade den och vill passa på och tacka alla som varit med och skrivit för en ibland mycket underhållande och intressant tråd. Speciellt Lars-Eriks somriga vasalopp var riktigt rolig' date=' vilket otroligt psyke man måste ha för att åka 347 varv på en 260 meter rund asfaltsväg, SJUNGANDES! Om jag ser dig på ÖS 2013 så ska jag fråga om du kan sjunga lite jerka för mig. =) Det känns nästan som om att man känner flera av er mer frekventa inläggsförfattare, vilken märklig känsla.[/quote']OM du har läst igenom hela tråden så har du min fulla beundran och jag förstår även varför ditt nick är som det är! ;-) Nä, nä! Börja nu inte be Lars-Erik om en massa saker under loppet för snällare pers(s)on kan man nog inte finna och då går statistiken åt skogen! ;-)Jag har varit ledig i dagarna så jag drog faktiskt igenom den på tre dagar, plus en del trådar och rapporter som varit relaterade. Det tog sin lilla tid kan jag meddela. Lars-Erik kan nog både sjunga och prestera en bra tid tror jag =) Kanske kommer och besöker dig i Vagnhärad Niclas så får du sickla mina nya skidor ifall de glider dåligt med fabriksslipningen. Är ju inte alltför långt ifrån Stockholm ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enklaresport Posted October 19, 2012 Report Share Posted October 19, 2012 Har nu läst igenom denna mastodonttråd som jola kallade den och vill passa på och tacka alla som varit med och skrivit för en ibland mycket underhållande och intressant tråd. Speciellt Lars-Eriks somriga vasalopp var riktigt rolig' date=' vilket otroligt psyke man måste ha för att åka 347 varv på en 260 meter rund asfaltsväg, SJUNGANDES! Om jag ser dig på ÖS 2013 så ska jag fråga om du kan sjunga lite jerka för mig. =) Det känns nästan som om att man känner flera av er mer frekventa inläggsförfattare, vilken märklig känsla.[/quote']OM du har läst igenom hela tråden så har du min fulla beundran och jag förstår även varför ditt nick är som det är! ;-) Nä, nä! Börja nu inte be Lars-Erik om en massa saker under loppet för snällare pers(s)on kan man nog inte finna och då går statistiken åt skogen! ;-)Jag har varit ledig i dagarna så jag drog faktiskt igenom den på tre dagar, plus en del trådar och rapporter som varit relaterade. Det tog sin lilla tid kan jag meddela. Lars-Erik kan nog både sjunga och prestera en bra tid tror jag =) Kanske kommer och besöker dig i Vagnhärad Niclas så får du sickla mina nya skidor ifall de glider dåligt med fabriksslipningen. Är ju inte alltför långt ifrån Stockholm ändå.Ha ha, oki! Nja, när han närmar sig tävling så går han in i sin lilla bubbla och då tror jag att sången är bortprioriterad förutom att det låter som ljuv musik då han åker förbi! ;-)Du är välkommen att botanisera bland produkter och även få dina skidor sicklade. :-) Dock så är butiken flyttad 3-4 km ut till Åda, på vägen mot Trosa. Med förhoppningen att ha ett spår intill i vinter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Åkarparen Posted October 20, 2012 Report Share Posted October 20, 2012 Angående dina lopp så var det inte så väldigt svårt eller jobbigt att kolla dina resultat från 2001-2012 i resultat lista och dra slutsatsen att du alla de åren tappar plaseringar i början och tagit plasseringar på slutet. Detta gällde altså också innan du körde med stålsicklade skidor. Det är väl inget direkt argument för ditt a men ett motargument mot alla dina kommentarer om att dina vasaloppsresultat visar att du har bra glid på slutet eftersom du tar en massa plasseringar på slutet.Jag ser att det diskuterats flitigt här medan jag varit djupt nedsjunken i diverse jobb och annat. Himla bra idé att kolla upp statistiken på Vasaloppets resultatsidor' date=' så det kunde jag inte låta bli att kolla. :) Mellantider i Evertsberg finns sparade från 2001 och framåt, och jämför man t ex 2001-2005 (stenslipade glidytor) mot 2006-2010 (stålsicklade glidytor) så är det slående att Lars-Eriks genomsnittliga slutplaceringar är väldigt lika, vilket borde innebära ungefär lika bra motstånd, men genomsnittliga upphämtningen från Evertsberg till Mora ökar ändå från 133 till 357 placeringar efter övergång till stålsicklade belag. Slutsatser får väl var och en dra själv, men min egen högst personliga dito blir att Lars-Erik ser ut att ha ganska bra fog för sina slutsatser att han tycker att de stålsicklade skidparen glidit minst lika bra trots nästan helt obefintligt "underhåll" av glidytorna. [b']Statistik år för år (placering i Evertsberg - slutplacering)[/b]:2001: 2791-2588=2032002: 3120-3073=472003: 3137-2908=2292004: 3628-3468=1602005: 4104-4080=24 Genomsnittlig slutplacering: 3223,4Genomsnittligt avancemang från Evertsberg: 132,6 placeringar Motsvarande statistik för åren med stålsicklade skidor: 2006: 3151-2779=3722007: 3104-2871=2332008: 3263-3157=1062009: 4112-3599=5132010: 4607-4045=5622011: 5056-4518=5382012: 5652-5568=84 Genomsnittlig slutplacering 2006-2010: 3290,2Genomsnittligt avancemang från Evertsberg 2006-2010: 357,2 placeringar Genomsnittlig slutplacering 2006-2012: 3791Genomsnittligt avancemang från Evertsberg 2006-2012: 344 placeringarFinns ju mer statistik , han åker ju Öppet spår också..Men om han åker både Söndag och måndag så kanske man skall ta bort måndagen ?Undrar när han började åka så himla mycket ?Det inverkar ju också veckan efter på riktiga vasan.Träningseffekt ?Helt klart är jag imponerad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted October 21, 2012 Report Share Posted October 21, 2012 En annan aspekt, det som är bäst för elit är kanske inte bäst för de längre bak, eliten har rena spår, ju längre bak desto mer blåbär fästvalla osv. Så för eliten ska det kanske till något speciellt före för att ovallat ska vara det bästa i Vasaloppet, medan det för motionärer oftare är skitiga spår där ovallat är bäst efter några km.Sedan rör sig ju elitens skidor en aning hastigare över snön, vilket också borde ha betydelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted October 22, 2012 Report Share Posted October 22, 2012 En annan aspekt' date=' det som är bäst för elit är kanske inte bäst för de längre bak, eliten har rena spår, ju längre bak desto mer blåbär fästvalla osv. Så för eliten ska det kanske till något speciellt före för att ovallat ska vara det bästa i Vasaloppet, medan det för motionärer oftare är skitiga spår där ovallat är bäst efter några km.[/quote']Sedan rör sig ju elitens skidor en aning hastigare över snön, vilket också borde ha betydelse.Mmm ... undrar lite över hur stor skillnaden i deformation av snökorn + friktionsvärme det blir om man kör 25 km/h istf 10. Annan sak: blir det mer vibrationer när man kör dubbelt så fort, och hur påverkar det glid och strukturval? Men det är kanske precis samma parametrar som är aktuella där som när man glidtestar i en backe och inte mäter i "marschfart"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enklaresport Posted October 23, 2012 Report Share Posted October 23, 2012 En annan aspekt' date=' det som är bäst för elit är kanske inte bäst för de längre bak, eliten har rena spår, ju längre bak desto mer blåbär fästvalla osv. Så för eliten ska det kanske till något speciellt före för att ovallat ska vara det bästa i Vasaloppet, medan det för motionärer oftare är skitiga spår där ovallat är bäst efter några km.[/quote']Sedan rör sig ju elitens skidor en aning hastigare över snön, vilket också borde ha betydelse.Mmm ... undrar lite över hur stor skillnaden i deformation av snökorn + friktionsvärme det blir om man kör 25 km/h istf 10. Annan sak: blir det mer vibrationer när man kör dubbelt så fort, och hur påverkar det glid och strukturval? Men det är kanske precis samma parametrar som är aktuella där som när man glidtestar i en backe och inte mäter i "marschfart"?Det är mycket bra illustrerat här: http://miun.diva-portal.org/smash/get/diva2:319312/FULLTEXT01 När hastigheten ökar så blir ytorna åtskilda av smörjfilmen och friktionen minskar. Se bild 5a. Intressant läsning. Så att köra glidtester i låg hastighet är helt förkastligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enklaresport Posted October 23, 2012 Report Share Posted October 23, 2012 Sedan rör sig ju elitens skidor en aning hastigare över snön' date=' vilket också borde ha betydelse.[/quote']Mmm ... undrar lite över hur stor skillnaden i deformation av snökorn + friktionsvärme det blir om man kör 25 km/h istf 10. Annan sak: blir det mer vibrationer när man kör dubbelt så fort, och hur påverkar det glid och strukturval? Men det är kanske precis samma parametrar som är aktuella där som när man glidtestar i en backe och inte mäter i "marschfart"?Det är mycket bra illustrerat här: http://miun.diva-portal.org/smash/get/diva2:319312/FULLTEXT01 När hastigheten ökar så blir ytorna åtskilda av smörjfilmen och friktionen minskar. Se bild 5a. Intressant läsning. Så att köra glidtester i låg hastighet är helt förkastligt.Vilket även Kuzmins länkning här visar på ett ... bra sätt! :-) http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=279798932098109&id=177000155701067 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
b-ivar Posted October 23, 2012 Report Share Posted October 23, 2012 Mmm ... undrar lite över hur stor skillnaden i deformation av snökorn + friktionsvärme det blir om man kör 25 km/h istf 10. Annan sak: blir det mer vibrationer när man kör dubbelt så fort' date=' och hur påverkar det glid och strukturval? Men det är kanske precis samma parametrar som är aktuella där som när man glidtestar i en backe och inte mäter i "marschfart"?[/quote']Det är mycket bra illustrerat här: http://miun.diva-portal.org/smash/get/diva2:319312/FULLTEXT01 När hastigheten ökar så blir ytorna åtskilda av smörjfilmen och friktionen minskar. Se bild 5a. Intressant läsning. Så att köra glidtester i låg hastighet är helt förkastligt.Vilket även Kuzmins länkning här visar på ett ... bra sätt! :-) http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=279798932098109&id=177000155701067Då kan man ju undra hur en del kan kalla sina tester seriösa och objektiva då dom bara testar och ser hur långt skidorna glider. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted October 23, 2012 Report Share Posted October 23, 2012 Sedan rör sig ju elitens skidor en aning hastigare över snön' date=' vilket också borde ha betydelse.[/quote']Mmm ... undrar lite över hur stor skillnaden i deformation av snökorn + friktionsvärme det blir om man kör 25 km/h istf 10. Annan sak: blir det mer vibrationer när man kör dubbelt så fort, och hur påverkar det glid och strukturval? Men det är kanske precis samma parametrar som är aktuella där som när man glidtestar i en backe och inte mäter i "marschfart"?Det är mycket bra illustrerat här: http://miun.diva-portal.org/smash/get/diva2:319312/FULLTEXT01 När hastigheten ökar så blir ytorna åtskilda av smörjfilmen och friktionen minskar. Se bild 5a. Intressant läsning. Så att köra glidtester i låg hastighet är helt förkastligt.Tänkte på det häromsistens när jag såg en kille som testade i tunneln med en elektronisk manick. Han startade från stillastående och gled ungefär 15 sek i översta backen med många olika par skidor. Jag vet ju inte vad testet gick ut på men att starta från stillastående eller att glida tills skidorna stannar kan ju i alla fall inte testa skidorna i normal åkhastighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enklaresport Posted October 23, 2012 Report Share Posted October 23, 2012 Mmm ... undrar lite över hur stor skillnaden i deformation av snökorn + friktionsvärme det blir om man kör 25 km/h istf 10. Annan sak: blir det mer vibrationer när man kör dubbelt så fort' date=' och hur påverkar det glid och strukturval? Men det är kanske precis samma parametrar som är aktuella där som när man glidtestar i en backe och inte mäter i "marschfart"?[/quote']Det är mycket bra illustrerat här: http://miun.diva-portal.org/smash/get/diva2:319312/FULLTEXT01 När hastigheten ökar så blir ytorna åtskilda av smörjfilmen och friktionen minskar. Se bild 5a. Intressant läsning. Så att köra glidtester i låg hastighet är helt förkastligt.Tänkte på det häromsistens när jag såg en kille som testade i tunneln med en elektronisk manick. Han startade från stillastående och gled ungefär 15 sek i översta backen med många olika par skidor. Jag vet ju inte vad testet gick ut på men att starta från stillastående eller att glida tills skidorna stannar kan ju i alla fall inte testa skidorna i normal åkhastighet.Nä, sensorerna skall ju sitta där man har normal hastighet, dvs kanske då man är upp i 15-20 km/h. Enligt mig så bör man t.om. mäta i lite högre hastighet än snittet man åker för man tjänar alltid lite på att ha lite mer struktur än för lite, dvs högfartssläpp. Lite beroende på vilken typ av bana man åker på förstås. På en helt platt bana så är det ju en annan sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Sand Posted October 23, 2012 Report Share Posted October 23, 2012 Det vanliga vid elektronisk mätning är väl att man tester mellan 2 punkter. Du startar och glider en sträcka där tiden sedan startas för att stoppas en bit senare. Du jämför sedan tiderna mellan pkt 1 och 2. De som inte har elektronisk tidtagning har helt enkelt kört varianten att "glida längst". Att testa skidor är inte lätt då mycket påverkar. Först och främst har du åkaren på skidorna som kan stå olika mellan olika "testglid" och du har också vind/väder att ta med i beräkningen. Ju fler testglid desstå mindre inverkan får väl yttre faktorer men de allra flesta orkar/bryr sig inte utan nöjer sig med 4-5 testglid på sin höjd. Det jag skulle vilja göra (men har inte råd till) är att mäta elektroniskt och då mäta ingångshastighet i pkt 1, utgångshastighet i pkt 2 och sedan medelhastighetens mellan punkt 1 och 2. Allra bäst skulle det vara om man dessutom adderade en pkt 3 och där pkt 1 och 2 är i en utförslöpa som sedan glider ut på plan mark där sedan pkt 3 mäter som sista punkt. Då får du även ingångshastighet från pkt 2 och sedan utgångshastighet från pkt 3. Denna metod tror jag ger resultat som ger en bra bedömningsgrund. Man kan givetvis ersätta åkaren med någon form av "släde" som står på skidorna men allt ska upp för backen igen så att ha en 75 kg släde att släpa upp varje gång verkar inte praktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted October 23, 2012 Report Share Posted October 23, 2012 (edited) Stefan S:"De som inte har elektronisk tidtagning har helt enkelt kört varianten att "glida längst"." Tycker inte att man behöver ha elektronisk tidtagning heller. En vanlig armbandsklocka med minne duger gott och gör man många mätningar så jämnar det ut sig. Jag gjorde en uppskattning av ev fel med denna metod i "Björnglid" någonstans, har jag för mig, och kom fram till att felet inte kan bli stort. Har hittat det nu :) 2010-09-13 i "Björnglid i tunneln". Edited October 23, 2012 by bjorn12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Sand Posted October 24, 2012 Report Share Posted October 24, 2012 Visst är det så, Björn, att många mätningar minskar felkällorna. Nu har inte alla (eller rättare sagt: väldigt få) det tålamod som du har visat :) Den utrustning jag beskrev finns att köpa men tyvärr pratar vi om runt 15000:- för att köpa det. Det startades en tråd för något år sedan om att bygga sin egen utrustning men den dog ut rätt snart. Jag reggade mig då på ett elektronikforum och ställde frågan där och ganska snart visade det sig att det inte var så enkelt och för att bygga en egen anläggning blev komponentkostnad mm mycket nära de enklaste som finns på marknaden idag (ca 3000:-) Så tillsvidare får man ta det man har helt enkelt och då fungerar din metod bra. Vi kan ju även se i Lars-Eriks VL tider som Niklas sammansställde att även det är en metod som kan visa något. All testning är bättre en ingen testning helt enkelt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alcazar Posted October 24, 2012 Report Share Posted October 24, 2012 Man kan ju testa ännu mera ovetenskapligt, nämligen med en enkel enkät. Jag tänker så här: Vi som hänger här har en tendens att vara mer eller mindre pryltokiga. Jag har t.ex. bara åkt skidor i sex år men har redan tre par i garaget. Plus otaliga glidvallor, en hiskelig massa burkar, för många klistertuber, några borstar, två stålsicklar o.s.v. Man testar hela tiden nytt och är genrellt inte, som jag uppfattar det, speciellt trogen varken varumärken eller kryptiska förkortningar på burkar och tuber - om det inte är motiverat vill säga. Man jagar nytt och bättre eftersom man ofta jagar startled på VL. Nu till enkäten. Jag skulle vilja veta hur många som gått från traditionell vallning till stålsickling, för att sedan: a) Vara sickeln trogen för att man upplevt det som en förbättring på något sätt, eller b) återvänt till traditionell vallning för att man inte upplevde någon förbättring (utan kanske snarare tvärtom) För mig gäller a. Fast givetvis gäller det väl de flesta som läser just den här tråden :). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
deas Posted October 24, 2012 Report Share Posted October 24, 2012 a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
continue Posted October 24, 2012 Report Share Posted October 24, 2012 För mig gäller A även om jag just börjat använda sickeln (förra säsongen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.