Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lider med mina kära vänner från Luleå. Snacka om att det är uppförsbacke just nu' date=' men det är 1 period kvar och "plötsligt händer det"!

 

Kan dock inte sluta fundera över hur bra Skellefteå är. Mitt lag Färjestad hade inte mycket att sätta emot Luleå som i sin tur inte verkar ha mycket att sätta emot SAIK. Hade FBK-SAIK varit tvåsiffrigt?[/quote']

OK. Stefan då kom vi i samma båt till slut, även vi fick bita i det sura äpplet och erkänna oss besegrade av ett bättre lag. Även om det känns bitterat att behöva erkänna det.

 

Och för att åter anknyta till trådens innehåll så kan vi väl alla inför nästa säsong enas om följande tio pers(s)onliga budord gällande för oss typiska MOTIONÄRER

 

1. Stålsickling är ett enkelt alternativ

2. Stålsickling är ett billigt alternativ

3. Stålsickling är ett säkert alternativ

4. Stålsickling är ett miljömässigt överlägset bättre alternativ

5. Stålsickling är ett hälsomässigt mycket bättre alternativ

6. Stålsickling är ett vetenskapligt undersökt alternativ

7. Stålsickling vinner allt större marknadsandelar

8. Stålsickling vinner i långa loppet

9. Stålsickling vinner större och större uppskattning

10. Stålsickling vinner äntligen kampen mot vallagiganterna

 

 

ELLER ?

Jag ser inget som helst behov av den typen av konsensus.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom stålsickling är så förhållandevis billigt, gissar jag att det kommer att driva valla-leverantörerna mot att leta fram nya ännu bättre ytbehandlingar än dagens vallor. Eller kanske mot att köpa stensliptillverkarna:-)

Eller så kanske de kommer på idén att sänka priset på sina produkter :0

Edited by bjorn12
Link to comment
Share on other sites

Eftersom stålsickling är så förhållandevis billigt' date=' gissar jag att det kommer att driva valla-leverantörerna mot att leta fram nya ännu bättre ytbehandlingar än dagens vallor. Eller kanske mot att köpa stensliptillverkarna:-)[/quote']

Eller så kanske de kommer på idén att sänka priset på sina produkter :0

Just den varianten tror jag mindre på. Sällan företag satsar på att minska omsättningen, oavsett om det skulle kunna leda till bibehållen vinst ...

Link to comment
Share on other sites

Eftersom stålsickling är så förhållandevis billigt' date=' gissar jag att det kommer att driva valla-leverantörerna mot att leta fram nya ännu bättre ytbehandlingar än dagens vallor. Eller kanske mot att köpa stensliptillverkarna:-)[/quote']

Eller så kanske de kommer på idén att sänka priset på sina produkter :0

Just den varianten tror jag mindre på. Sällan företag satsar på att minska omsättningen, oavsett om det skulle kunna leda till bibehållen vinst ...

Vad jag inte förstår är att ingen av "de stora affärerna" ser till att vara FÖRST att se sanningen i vitögat och inrätta verksamheten därefter. Alla vet ju numera att stålsickling fungerar för motionärer. Varför då inte själv sälja stålsicklar och borstar och förklara att detta fungerar även i kombination med vallning och att därmed även deras dyra produkter har mening. Att bara BOJKOTTA en produkt som fungerar har ju inte fungerat tidigare och jag är överraskad att fortfarande alla sportaffärer etc. fortsätter med samma strutstaktik. Den som FÖRST gör detta borde nog ta stora marknadsandelar av de andra. Detta tips har jag givetvis givit till Tony (vän på facebook) men han har hittills inte förstått storheten i detta. Men då får väl en annan vän på facebook (Enklaresport) sälja mindre sicklar. Tyvärr kan jag inte vara alla till lags, jag försöker bara verka för den sanning jag tror på och är övertygad om gynnar oss motionärer allra bäst.

 

Och tack Björn för den nya fina benämningen "konsensus" för mitt tiopunktsprogram om stålsickling. Och bra att ni alla andra ser ut att hålla med mig om programmet.

Link to comment
Share on other sites

Jo, e ju lite patetiskt att TP (som jag håller högt i kunnande och seriositet i övrigt), dissar stålsickel men säljer tejp och flytande glidvalla på burk al la skokräm.

 

Vad tror man generellt blir bäst, stålsickel o hyffsat sedvanlig fästvallning (eller tom helt obehandlade glidytor + sedvanlig fästvallning)?), eller stenslip, pulver o tejp...

Link to comment
Share on other sites

Jo, e ju lite patetiskt att TP (som jag håller högt i kunnande och seriositet i övrigt), dissar stålsickel men säljer tejp och flytande glidvalla på burk al la skokräm.

 

Vad tror man generellt blir bäst, stålsickel o hyffsat sedvanlig fästvallning (eller tom helt obehandlade glidytor + sedvanlig fästvallning)?), eller stenslip, pulver o tejp...

Så du är positiv till nya idéer när det gäller glidpreparering, men dissar nytänkande när det gäller fästvallning? Intressant approach :-)

Link to comment
Share on other sites

jag tycker: stålsickel är mkt bra. Pulvervallning ger säkert bra glid, tejp är ju suveränt, flytande glid (de billigare) är nog tveksamma, men visst...

 

Att tejp väl ofta(st) ger sämre glid än bra fästvallning är väl de flesta överens om. - eller? (därmed inte sagt att det är dåligt för det om man ser till helheten, bekvämligheten)

 

Vad jag reflekterade över var TPs bristande "konsekvens", visavi vad de olika alternativen / genvägarna ger för "för resp. nackdelar".

 

Jag upprepar mitt "mantra": jag tycker det är oseriöst av handlare att inte I VART FALL informera om stålsickling, och ännu mer denna brist på info om detta i kombination med att lura på motionärer parafineringsutrustning.

Link to comment
Share on other sites

Lider med mina kära vänner från Luleå. Snacka om att det är uppförsbacke just nu' date=' men det är 1 period kvar och "plötsligt händer det"!

 

Kan dock inte sluta fundera över hur bra Skellefteå är. Mitt lag Färjestad hade inte mycket att sätta emot Luleå som i sin tur inte verkar ha mycket att sätta emot SAIK. Hade FBK-SAIK varit tvåsiffrigt?[/quote']

OK. Stefan då kom vi i samma båt till slut, även vi fick bita i det sura äpplet och erkänna oss besegrade av ett bättre lag. Även om det känns bitterat att behöva erkänna det.

 

Och för att åter anknyta till trådens innehåll så kan vi väl alla inför nästa säsong enas om följande tio pers(s)onliga budord gällande för oss typiska MOTIONÄRER

 

1. Stålsickling är ett enkelt alternativ

2. Stålsickling är ett billigt alternativ

3. Stålsickling är ett säkert alternativ

4. Stålsickling är ett miljömässigt överlägset bättre alternativ

5. Stålsickling är ett hälsomässigt mycket bättre alternativ

6. Stålsickling är ett vetenskapligt undersökt alternativ

7. Stålsickling vinner allt större marknadsandelar

8. Stålsickling vinner i långa loppet

9. Stålsickling vinner större och större uppskattning

10. Stålsickling vinner äntligen kampen mot vallagiganterna

 

 

ELLER ?

Nu blir tråden religiös med 10 budord för motionärer. Men varför inte, din tråd har väl sprängt alla gränser som man kunde föreställer sig i ett forum. :)

1. Stålsickling är ett enkelt alternativ

 

Det verkar enkelt, men jag är fortfarande övertygat om att det finns risker att göra fel och försämra glidegenskaper. Samtidigt finns lika hög risk, eller kanske högre, att förstöra belaget med glidvallning, typ bränna belaget med för hög temperatur.

 

2. Stålsickling är ett billigt alternativ

 

Detta beror på nivån man valla och stålsickla. Stålsickla man med utrustningen à la Kuzmin, allstå med vinkelsip, dyra rotorborstar och några sicklar, så blir det också dyrt. Men ett standard paket med 3 sicklar och en handstålborste kostar inte mycket. Vallaställ och rillverktyg behöver man både för vallning och sickling.

 

3. Stålsickling är ett säkert alternativ

 

Ja, om man hantera sickeln med försiktigheten som ett vass verktyg kräver.

 

4. Stålsickling är ett miljömässigt överlägset bättre alternativ

 

Absolut

 

5. Stålsickling är ett hälsomässigt mycket bättre alternativ

 

Ja, men vallning utfört i bra ventilerade rum är ingen risk heller. Problematisk blir det i dålig ventilerade rum där man är exponerad till ångan av paraffiner och pulvervalla. Invärmt klister lukter inte heller så hälsosamt.

 

6. Stålsickling är ett vetenskapligt undersökt alternativ

 

Ja, även om man debattera de generella slutsatsar från 4 glidtester. Men publicerat är det och det och det vore kul om det skulle finnas fler artiklar i samma ämne.

 

7. Stålsickling vinner allt större marknadsandelar

 

Vet inte, 6 år efter Kuzmins licentiat så är det fortfarande bara en handfull äffarer som säljer sicklar. Framtiden ska visa om det ändrar sig. Denna punkt hänger också ihop med budord 10.

 

8. Stålsickling vinner i långa loppet

 

Enligt dina sammanfattningar av genomförda Vasaloppet, som jag anser mer trovärdig än en publikation, så verkar det rimligt för många åkare.

 

9. Stålsickling vinner större och större uppskattning

 

Baserat på inlägg på skidforum så verkar det så.

 

10. Stålsickling vinner äntligen kampen mot vallagiganterna

 

Kuzmins enmansbolag? står fortfarande mot ganska stora vallatillverkare. Och jag känner inte deras siffror, men jag är tveksom att de bolag tappar märkbara marknadsandeler.

Link to comment
Share on other sites

Intressant Xskiing. Du vet att jag alltid beundrat dig som skidåkare men också som fri tänkare och det är speciellt intressant att du svarat så utförligt på detta. Jag tycker dessutom att de tester du utförde är mycket intressanta, väl utförda och redovisade men undervärderade (även om de inte talade till stålsicklingens fördel denna gång). Intressant också att du på så många punkter numera i princip håller med mig. Jag skall i detta inlägg bara kommentera din inledning. Jag skall senare kommentera några av punkterna där våra åsikter inte är lika, främst punkt 6 där JAG inte bara anser utan faktiskt tror mig veta att du har fel, slutsatserna från Kuzmins och andras doktorsavhandlingar och forskningsartiklar bygger INTE bara på fyra tester.

 

"Nu blir tråden religiös med 10 budord för motionärer. Men varför inte, din tråd har väl sprängt alla gränser som man kunde föreställer sig i ett forum. "

 

* Tack för denna fina upphöjning av mina små konstateranden till BUDORD. Det betyder att vi skapat en ny religion, eller ? Vem är i så fall Gud eller ev. Jesus i denna religion ?

 

Kanske en bra motvikt mot den andra stora religionen i branchen, villervallareligionen, där man verkligen inte behöver ha några argument, vetenskapliga eller andra, för att föra ut sitt budskap som många troende motionärer tar till sig utan kritik i många fall (se bara hur många motionärer som står i butiken med sin påse med glidvallor och egentligen inte alls vet hur de skall använda dem)

Link to comment
Share on other sites

Kuzmin som Gud och du får nog allt ta på dig rollen som Jesus ;) Pölder blir Paulus som förföljde de kristna/stålsicklarna ;) Vänder han också om som Paulus gjorde tro??? ;)

Intressant Xskiing. Du vet att jag alltid beundrat dig som skidåkare men också som fri tänkare och det är speciellt intressant att du svarat så utförligt på detta. Jag tycker dessutom att de tester du utförde är mycket intressanta, väl utförda och redovisade men undervärderade (även om de inte talade till stålsicklingens fördel denna gång). Intressant också att du på så många punkter numera i princip håller med mig. Jag skall i detta inlägg bara kommentera din inledning. Jag skall senare kommentera några av punkterna där våra åsikter inte är lika, främst punkt 6 där JAG inte bara anser utan faktiskt tror mig veta att du har fel, slutsatserna från Kuzmins och andras doktorsavhandlingar och forskningsartiklar bygger INTE bara på fyra tester.

 

"Nu blir tråden religiös med 10 budord för motionärer. Men varför inte, din tråd har väl sprängt alla gränser som man kunde föreställer sig i ett forum. "

 

* Tack för denna fina upphöjning av mina små konstateranden till BUDORD. Det betyder att vi skapat en ny religion, eller ? Vem är i så fall Gud eller ev. Jesus i denna religion ?

 

Kanske en bra motvikt mot den andra stora religionen i branchen, villervallareligionen, där man verkligen inte behöver ha några argument, vetenskapliga eller andra, för att föra ut sitt budskap som många troende motionärer tar till sig utan kritik i många fall (se bara hur många motionärer som står i butiken med sin påse med glidvallor och egentligen inte alls vet hur de skall använda dem)

Link to comment
Share on other sites

Intressant Xskiing. Du vet att jag alltid beundrat dig som skidåkare men också som fri tänkare och det är speciellt intressant att du svarat så utförligt på detta. Jag tycker dessutom att de tester du utförde är mycket intressanta, väl utförda och redovisade men undervärderade (även om de inte talade till stålsicklingens fördel denna gång). Intressant också att du på så många punkter numera i princip håller med mig. Jag skall i detta inlägg bara kommentera din inledning. Jag skall senare kommentera några av punkterna där våra åsikter inte är lika, främst punkt 6 där JAG inte bara anser utan faktiskt tror mig veta att du har fel, slutsatserna från Kuzmins och andras doktorsavhandlingar och forskningsartiklar bygger INTE bara på fyra tester.

 

"Nu blir tråden religiös med 10 budord för motionärer. Men varför inte, din tråd har väl sprängt alla gränser som man kunde föreställer sig i ett forum. "

 

* Tack för denna fina upphöjning av mina små konstateranden till BUDORD. Det betyder att vi skapat en ny religion, eller ? Vem är i så fall Gud eller ev. Jesus i denna religion ?

 

Kanske en bra motvikt mot den andra stora religionen i branchen, villervallareligionen, där man verkligen inte behöver ha några argument, vetenskapliga eller andra, för att föra ut sitt budskap som många troende motionärer tar till sig utan kritik i många fall (se bara hur många motionärer som står i butiken med sin påse med glidvallor och egentligen inte alls vet hur de skall använda dem)

I licensiatuppsatsen och dom artiklarna som var inkluderade i den var det väl bara 4 glidtester. Det som störde mig nästan mer än det lilla antal tester som publicecrades där (hur fungerade det i annat än vårföhållanden? Hade det skett någon utveckling av stålsicklingsresultaten från det att han började?) var att Kuzmin var så inriktad på att bevisa sin hypotes (vilket är vetenskapligt tvivelaktigt utanför logik och matematik). Det fick mig att fundera på hur jag skulle kunna vara säker på att han utfört glidvallningen han jämförde med på bästa sätt - i synnerhet som han hade med Swix CF8 i prepareringen (ingen jag känner använde den vallan). I Östersund måste det varit enkelt att hitta en kompetent vallare som skulle kunnat preparera jämförelseskidorna - viket skulle varit ett mycket mer övertygande experimentupplägg och ha undanröjt den typen av frågor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Lider med mina kära vänner från Luleå. Snacka om att det är uppförsbacke just nu' date=' men det är 1 period kvar och "plötsligt händer det"!

 

Kan dock inte sluta fundera över hur bra Skellefteå är. Mitt lag Färjestad hade inte mycket att sätta emot Luleå som i sin tur inte verkar ha mycket att sätta emot SAIK. Hade FBK-SAIK varit tvåsiffrigt?[/quote']

OK. Stefan då kom vi i samma båt till slut, även vi fick bita i det sura äpplet och erkänna oss besegrade av ett bättre lag. Även om det känns bitterat att behöva erkänna det.

 

Och för att åter anknyta till trådens innehåll så kan vi väl alla inför nästa säsong enas om följande tio pers(s)onliga budord gällande för oss typiska MOTIONÄRER

 

1. Stålsickling är ett enkelt alternativ

2. Stålsickling är ett billigt alternativ

3. Stålsickling är ett säkert alternativ

4. Stålsickling är ett miljömässigt överlägset bättre alternativ

5. Stålsickling är ett hälsomässigt mycket bättre alternativ

6. Stålsickling är ett vetenskapligt undersökt alternativ

7. Stålsickling vinner allt större marknadsandelar

8. Stålsickling vinner i långa loppet

9. Stålsickling vinner större och större uppskattning

10. Stålsickling vinner äntligen kampen mot vallagiganterna

 

 

ELLER ?

Nu blir tråden religiös med 10 budord för motionärer. Men varför inte, din tråd har väl sprängt alla gränser som man kunde föreställer sig i ett forum. :)

1. Stålsickling är ett enkelt alternativ

 

Det verkar enkelt, men jag är fortfarande övertygat om att det finns risker att göra fel och försämra glidegenskaper. Samtidigt finns lika hög risk, eller kanske högre, att förstöra belaget med glidvallning, typ bränna belaget med för hög temperatur.

 

2. Stålsickling är ett billigt alternativ

 

Detta beror på nivån man valla och stålsickla. Stålsickla man med utrustningen à la Kuzmin, allstå med vinkelsip, dyra rotorborstar och några sicklar, så blir det också dyrt. Men ett standard paket med 3 sicklar och en handstålborste kostar inte mycket. Vallaställ och rillverktyg behöver man både för vallning och sickling.

 

3. Stålsickling är ett säkert alternativ

 

Ja, om man hantera sickeln med försiktigheten som ett vass verktyg kräver.

 

4. Stålsickling är ett miljömässigt överlägset bättre alternativ

 

Absolut

 

5. Stålsickling är ett hälsomässigt mycket bättre alternativ

 

Ja, men vallning utfört i bra ventilerade rum är ingen risk heller. Problematisk blir det i dålig ventilerade rum där man är exponerad till ångan av paraffiner och pulvervalla. Invärmt klister lukter inte heller så hälsosamt.

 

6. Stålsickling är ett vetenskapligt undersökt alternativ

 

Ja, även om man debattera de generella slutsatsar från 4 glidtester. Men publicerat är det och det och det vore kul om det skulle finnas fler artiklar i samma ämne.

 

7. Stålsickling vinner allt större marknadsandelar

 

Vet inte, 6 år efter Kuzmins licentiat så är det fortfarande bara en handfull äffarer som säljer sicklar. Framtiden ska visa om det ändrar sig. Denna punkt hänger också ihop med budord 10.

 

8. Stålsickling vinner i långa loppet

 

Enligt dina sammanfattningar av genomförda Vasaloppet, som jag anser mer trovärdig än en publikation, så verkar det rimligt för många åkare.

 

9. Stålsickling vinner större och större uppskattning

 

Baserat på inlägg på skidforum så verkar det så.

 

10. Stålsickling vinner äntligen kampen mot vallagiganterna

 

Kuzmins enmansbolag? står fortfarande mot ganska stora vallatillverkare. Och jag känner inte deras siffror, men jag är tveksom att de bolag tappar märkbara marknadsandeler.

Tusen tack igen Xskiing för dina intressanta kommentarer. De är speciellt värdefulla eftersom du ju är/har varit en speciellt bra skidåkare (slagit självaste Muelegg i långlopp) och speciellt kunnig beträffande olika typer av stenslipningar, vallningar,etc. och de REDOVISADE tester du gjort har jag stor respekt för.

Det verkar ju som att även du håller med om en hel del av det jag säger beträffande oss motionärer typ din far och mig. Jag skall bara ge några små kommentarer på några av dina kommentarer:

1.JAG som INTE är speciellt händig tycker det är mycket enkelt, och väsentligt enklare än på den tiden jag försökte tvätta, mätta, och borsta si så där 5-7 varv timtals i min vallabod. Men jag har även bara bränt mina skidor en gång under min långa valla-fluor era.

2. Du klarar dig bra med BARA en Kuzmin original och handborste (jag hade BARA detta de två första åren jag stålsicklade). Och även många vallare använder ju rotorborste, eller ?

3. Där verkar vi ju vara mer eller mindre överens.

4. Här är vi ju helt överens.

5. Här är vi nog inte långt ifrån varandra heller. Som du vet finns det en i Umeå som håller på att doktorera på denna aspekt nära sammankopplat med landslagsvallare och redan påvisat sensationella resultat trots deras goda ventilationsbussar etc.

6. Här verkar du ha missat den viktigaste aspekten nämligen att det idag FINNS OERHÖRT MYCKET MER PUBLICERAT i ämnet än Kuzmins licavhandling . Han har ju själv doktorerat i ämnet och där refererar han bland annat till 190 referenser( http://miun.diva-portal.org/smash/get/diva2:319312/FULLTEXT01 ). Även Sture Hogmark och hans team i Uppsala (med Ronnie Löf som testare bland annat) har redovisat en hel del både tester och teori.

7. Jag tror egentligen att vi är ganska överens här också, marknadsandelen kommer INTE från affärernas försäljning och trots att upp emot 40 % på skidforum numera ser ut att använda stålsickel så säljs den bara av Enklaresport och några till. Varför , jag tror vi frågar oss båda varför ? Och svaret är väl lika enkelt, eller ?

8. Tack för uppskattningen av det jag och andra redovisat (Niklas, Björn12 bl.a.) beträffande mina 21 genomförda Vasalopp/öppna spår på stålsicklade skidor. Och vi verkar ju även vara överens om slutsatsen.

9. Även här verkar vi vara överens.

10. Kuzmin är verkligen beundransvärd som klarat sig så länge trots att han motarbetats så hårt. Det är ju verkligen tur för oss motionärer, eljest skulle vi ju inte kunnat köpa några sicklar och fortsätta detta alternativ som visat sig vara så bra för många av oss. Det finns ju numera fler sickeltillverkare, bl.a. Primateria och någon nystartad i Norge. Det jag menar med marknadsandelar är inte främst ekonomiskt utan hur många som faktiskt stålsicklar nu än för sju år sedan då jag var ganska ensam. Vallaindustrin har nog klarat sig ganska bra med sin strutstaktik (dvs förnekat att stålsickling faktiskt fungerar för motionärer trots att det gör det) och säljer kanske lika många fluorburkar och glidvallor som förr. Det ser så ut när man ibland står i sportaffären och ser rena nybörjare med en påse glidvallor i handen de i många fall inte alls vet hur de skall använda på ett effektivt sätt.

 

Och, ALLA håller ju heller inte med om ALLA budord i vår vanliga religion..... Så i denna jämförelse är vi nog ovanligt eniga.

Edited by Lars-Erik
Link to comment
Share on other sites

Förtydligande om punkt 5: Det är inte Umeå det rör sig om utan Helena Nilsson vid Örebro universitet som doktorerat på avhandlingen (hon ser numera ut att vara PostDoc men jag vet inte om hon där fortsätter sina studier om detta. Någon som vet ?)

 

http://www.avhandlingar.se/avhandling/78afa0b9bd/

 

där hon under relativt lång tid studerat effekterna av landslagsvallarnas inandande av fluorångor etc. Det finns ett stort antal artiklar i tidningar etc. med enklare beskrivningar t.ex. följande:

http://na.se/nyheter/nyheter/1.1073492-bra-glid-med-halsorisker?m=print

 

Men slutinformationen i följande tycker även jag kanske är att ta i:

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/valla-skidorna-forsiktigt

Så mycket vinner jag nog inte på att avstå från att fluorvalla på Vasaloppet.

 

Och att fluor är hälsovådligt, troligen farligare än vi tror, finns det väldigt mycket skrivet om t.ex. följande:

http://www.foreningencuibono.se/wp-content/uploads/Fluor_A5_V1_utskrift.pdf

 

Vad finns det egentligen som talar för att vi VANLIGA MOTIONÄRER (som jag) ens skulle fundera mera på att fortsätta i denna osunda villervallaera ?. Vilka risker och annat eliten är villiga att ta är ju en HELT ANNAN SAK som jag ser det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

:D, får väl skylla på tillfällig förvirring efter för mycket kaffe och bakelse under besöket ;)

 

Var förbi Tony i förra veckan och fick hjälp med att mäta upp alla mina skidor i hans Skiselector. Hade mycket trevligt och bra utbyte under de 3h som han gav mig all sin tid. Helt riktigt lämnade jag kvar 5 par av mina skidor för att få dem slipade. Detta för att dels skapa helt plana skidor (går självfallet med sickling också) men också för att få en mycket fin kallföres struktur i botten. När jag får tillbaka dem kommer jag att polera dem lätt med Primateria sickel och under säsong rilla med min RS-riller och säkerligen sickla allt eftersom repor och annat dyker upp. Inga av dem kommer paraffineras eller "hotboxas". 3 par av dessa skidor var nya Fischer RCS carbonlite som jag köpte i dec. Fabriksslipningen är under all kritik och skidorna mycket ojämna så där är en bra planslipning ett måste kände jag. Har sicklat dessa en hel del men var fortfarande inte nöjd.

Tony har en mycket bra slip och jag litar på att de kommer göra ett mycket bra jobb :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vid enkel googling råkade jag stöta på följande Masteravhandling : http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:634810/FULLTEXT01.pdf. Jag är chockad. Jag vill inte säga mer offentligt eftersom jag har stor respekt för detta goda lärosäte och många Professorer jag känner där. Och även om jag inte alltid håller med Kuzmin och hans sätt och uttrycka sig så tycker jag att ni noggrannt skall läsa och värdera hans kommentarer som jag hittade på: www.kuzmin.se En liten observation: Det har inte refererats till hans doktorsavhandling, Primaterias forskning eller några andra doktorsavhandlingar i ämnet, men väl till diverse Swixmanualer och bilder etc. Varför, jag frågar mig varför ? Detta har nog påverkat resultatet.
Link to comment
Share on other sites

Vid enkel googling råkade jag stöta på följande Masteravhandling : http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:634810/FULLTEXT01.pdf. Jag är chockad. Jag vill inte säga mer offentligt eftersom jag har stor respekt för detta goda lärosäte och många Professorer jag känner där. Och även om jag inte alltid håller med Kuzmin och hans sätt och uttrycka sig så tycker jag att ni noggrannt skall läsa och värdera hans kommentarer som jag hittade på: www.kuzmin.se En liten observation: Det har inte refererats till hans doktorsavhandling, Primaterias forskning eller några andra doktorsavhandlingar i ämnet, men väl till diverse Swixmanualer och bilder etc. Varför, jag frågar mig varför ? Detta har nog påverkat resultatet.

Kan du kort sammanfatta deras slutsatser?

Link to comment
Share on other sites

Vid enkel googling råkade jag stöta på följande Masteravhandling : http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:634810/FULLTEXT01.pdf. Jag är chockad. Jag vill inte säga mer offentligt eftersom jag har stor respekt för detta goda lärosäte och många Professorer jag känner där. Och även om jag inte alltid håller med Kuzmin och hans sätt och uttrycka sig så tycker jag att ni noggrannt skall läsa och värdera hans kommentarer som jag hittade på: www.kuzmin.se En liten observation: Det har inte refererats till hans doktorsavhandling' date=' Primaterias forskning eller några andra doktorsavhandlingar i ämnet, men väl till diverse Swixmanualer och bilder etc. Varför, jag frågar mig varför ? Detta har nog påverkat resultatet.[/quote']

Kan du kort sammanfatta deras slutsatser?

Svår uppgift. Försiktigt sagt skulle jag uttrycka det så att det inte går att dra några enkla vettiga slutsatser från ett sådant material. Tills vidare hänvisar jag bara till några kommentarer som gjorts av Kuzmin och som ni får värdera själva och göra era slutsatser och samanfattningar från: http://kuzmin.se/docs/nano_ski_wax_effects__32_pages.pdf

Kan öppnas i Adobe Acrobat.

Link to comment
Share on other sites

Vid enkel googling råkade jag stöta på följande Masteravhandling : http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:634810/FULLTEXT01.pdf. Jag är chockad. Jag vill inte säga mer offentligt eftersom jag har stor respekt för detta goda lärosäte och många Professorer jag känner där. Och även om jag inte alltid håller med Kuzmin och hans sätt och uttrycka sig så tycker jag att ni noggrannt skall läsa och värdera hans kommentarer som jag hittade på: www.kuzmin.se En liten observation: Det har inte refererats till hans doktorsavhandling, Primaterias forskning eller några andra doktorsavhandlingar i ämnet, men väl till diverse Swixmanualer och bilder etc. Varför, jag frågar mig varför ? Detta har nog påverkat resultatet.

Jag tycker inte du verkar spesiellt opartiskt i denna frågan. Nu har jag inte läst den mastersuppgavan men vet att co-supervisorn har forskat många år om skidglid. Ett par av hans publikationer har tidigare diskuterats på det här forumet.

 

Man ska nog inte heller överdriva den vetenskapliga nivån på ett examensarbete som en student jobbar ett halvår med (tror iallafall det är ett sådant arbete).

 

Jag skulle hellre föredra att du själv skrev vad som gjorde dig chockad angående det arbetet istället för att referera till några kommenterar av kuzmin i ett kommentar felt (skrivna på facebok gissar jag)

 

Referera till kuzmins avhandling hade väl varit bra. Ett problem med hans avhandling som finns på nätet är dock att flera av hans egna artiklar inte verkar vara tillgänliga eller svåra/dyra att få tag i. Kapitel i en bok och artiklar som inte verkar vara publiserade någonstans.

 

Föresten får man verkligen lägga ut delar av andras arbeten med egna understrykningar på sin hemsida?

Link to comment
Share on other sites

Lite snabbläsning i Conclusions och andra bitar i slutet innehåller en del om att det är väldigt stor skillnad på labb och utomhus, att flourhalt och mätvärden inte helt går hand i hand, att galliumvallor innehåller mikroskopiskt låga halter gallium som svårligen kan ge nämnvärd påverkan, och på flera ställen att skillanderna mellan de testvallade skidorna och ovallade är liten.

 

Slutsatserna är väl närmast att det behöver undersökas mer vilka verkliga och exakta effekter flourhalter (och gallium) har på glidet, och att det är ett svårt område att undersöka.

 

Ett citat som nog Kuzmin gillar: "The results in Figure 57 show significantly lower times for the gliding test for the skis that are waxed. After 10 km, in Figure 58, the difference is lower, there has been a 4,2% increase in time for the waxed skis, and almost no increase for the not waxed" - dvs vallade skidors glid försämras under åkning, men inte ovallade skidors glid

skis.

Link to comment
Share on other sites

Vid enkel googling råkade jag stöta på följande Masteravhandling : http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:634810/FULLTEXT01.pdf. Jag är chockad. Jag vill inte säga mer offentligt eftersom jag har stor respekt för detta goda lärosäte och många Professorer jag känner där. Och även om jag inte alltid håller med Kuzmin och hans sätt och uttrycka sig så tycker jag att ni noggrannt skall läsa och värdera hans kommentarer som jag hittade på: www.kuzmin.se En liten observation: Det har inte refererats till hans doktorsavhandling' date=' Primaterias forskning eller några andra doktorsavhandlingar i ämnet, men väl till diverse Swixmanualer och bilder etc. Varför, jag frågar mig varför ? Detta har nog påverkat resultatet.[/quote']

Jag tycker inte du verkar spesiellt opartiskt i denna frågan. Nu har jag inte läst den mastersuppgavan men vet att co-supervisorn har forskat många år om skidglid. Ett par av hans publikationer har tidigare diskuterats på det här forumet.

 

Man ska nog inte heller överdriva den vetenskapliga nivån på ett examensarbete som en student jobbar ett halvår med (tror iallafall det är ett sådant arbete).

 

Jag skulle hellre föredra att du själv skrev vad som gjorde dig chockad angående det arbetet istället för att referera till några kommenterar av kuzmin i ett kommentar felt (skrivna på facebok gissar jag)

 

Referera till kuzmins avhandling hade väl varit bra. Ett problem med hans avhandling som finns på nätet är dock att flera av hans egna artiklar inte verkar vara tillgänliga eller svåra/dyra att få tag i. Kapitel i en bok och artiklar som inte verkar vara publiserade någonstans.

 

Föresten får man verkligen lägga ut delar av andras arbeten med egna understrykningar på sin hemsida?

Jag är som många på skidforum vet lite orolig att argumentera med dig FredrikS. Jag tar ändå risken och vill bara säja följande:

Akademiska avhandlingar är offentliga handlingar. Exempelvis måste lic och doktorsavhandlingar "spikas" på speciell plats tre veckor innan disputation och vara fritt tillgängliga på universitetets hemsida.

 

Exempelvis löser det ditt andra problem att du inte hittar Kuzmins uppsatser eftersom de givetvis finns i hans fritt tillgängliga doktorsavhandling: https://skydrive.live.com/view.aspx?resid=4A5D7F954D3702E1!190

 

 

Vad menar du med att de inte är publiserade någonstans när de ju som alla ser är publiserade i vanliga tidskrifter och böcker ? Varför gör du så ?

 

En annan fråga: Visst är du från Sverige men bor numera i Norge ?

Edited by Lars-Erik
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...