NiklasA Posted February 8, 2012 Report Share Posted February 8, 2012 Jag köpte en Kuzmin i höstas och har sicklat bägge mina skidor' date=' ett par carbon lite och ett par Atomic rc11. Bägge hade bra glid innan, även jämfört med andra åkares skidor på t.ex. Fjällbryntloppet eller Vasaloppet där jag stod i led 3 förra året. Jag tycker att de fortfarande glider bra efter sicklingen men nu utan jobbet med glidvallning! Carbon lite skidorna var bra mycket jobbigare att sickla än rc11. Men om det visar sig att jag till en tävling skulle få ännu bättre glid med en valla som är enkel att lägga på (helst en flytande variant) skulle jag självklart använda det.[/quote']Jag är inne på ditt spår, först och främst att komplettera sicklade skidor med alt liquider eller kanske pulver. Någon med erfarenhet i den frågan? Mvh StaffanNej jag har inte provat men det vore kul att få ta del av någons erfarenheter. Mvh Niklas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted February 9, 2012 Author Report Share Posted February 9, 2012 Magnar Dalen fick frågan under en Vasaloppsträff i Gbg förra vintern och han avfärdade inte Kuzmins rakt av utan medgav att det åtminstone vid vissa fören fungerar..så helt ute och cyklar är han nog inte. Tror kommande vinter kan bli något av vattendelare' date=' många kommer testa stålsicklat, mkt erfarenheter, tester och resultat kommer att göras. Blir spännande att följa den utvecklingen.[/quote']Jag får gratulera dig Lars-Erik eftersom denna tråd snart funnits aktiv i snart 6år. 2006:Kustlöparen fick rätt år 2006 i sitt inlägg om att det skulle bli något av en "vattendelare".Åsyftandet kanske var glidvalla skidorna eller stålsickla och spendera mer tid i skidspåret? Det som är anmärkningsvärt är att det fortfarande inte ligger sicklar framme i skidbutikernas glasdiskar. Vallahyllorna är välfyllda som vanligt. Allt är sig likt i skidaffärerna. Allt är frid och fröjd. Ny glidvallor utvecklas och placeras i hyllorna.Stålsicklingen står fortfarande lite i skuggan, kanske? Trots 6år... NåvälDet som förbryllar mig något i den här tråden är att tonen fortfarande kan vara lite "hätsk" och röra upp så mycket känslor fortfarande efter 6 år. Det är ju inga nyheter precis och ändå kan det riva upp känslor till den milda grad att man kallar varandra för olämpliga epitet. Jag har med stort nöje läst igenom tråden från början och det har svallat både högt och lågt.Det som är intressant är att så många provat på tekniken att stålsickla, hur man ska göra samt utfört egna tester. Jag är övertygad om att det är förmodligen fler i år som kommer prova stålsicklat på VL än förra året. När jag gled om några andra i spåret (som skulle åka VL) så frågade dom mig vad jag hade vallat med efter jag varat dem för andra gången. Jag sa som det var att jag körde utan glidvalla och hade stålsicklat skidbelaget. Den ena sa -"Jasså?,Jaha, det är den ryssen igen" med en något nedvärderande ton. Detta är lite typiskt men dom stod kvar och snackade en stund medans jag visslade iväg igen så det kanske gick upp ett ljus för dem. :D Nåväl jag ska inte åka VL som de andra jag varvade, men jag njuter av bra glid utan glidvalla på mina skidor ändå. Det är ju konstigt att det funkar så bra, egentligen En gissning är att några kommer stålsickla samt även lägga valla och rill ovanpå stålsicklingen på VL. När vallan är bortnött så kommer det stålsicklade belaget framde sista milen. Ja det blir spännade att få höra inlägg på de som förbättrat sig i tid med stålsicklat efter detta VL. Vattendelare ? Ja, det kanske man kan sammanfatta läget idag 6år senare men det förbryllar mig dock. Stålsicklarna står ju inte på rad i butiken när man kommer in så det är märkligt att det fortfarande är samma läge som för 6år sedan på den fronten. Det är ju faktiskt mycket miljövänligt alternativ. Varför står stålsicklingen fortfarande lite i skuggan efter 6 år ? Märkligt.Det finns ju starka marknadskrafter som gjort allt för att hindra utvecklingen och det är ju bara att inse att skulle inte Lars-Erik varit så pådrivande så är risken stor att det inte blivit så stor spridning och nu kan vi som säljer stålsicklar bara konstatera att det blivit en rejält skjuts de senaste åren och visst kanske spridningen gått sakta men det är ändå en stabil ökning för varje år. Dock så är det fortfarande så att många inte ens vet vad stålsickling är men det beror mer på dåliga upplysning och förstås på vart man bor. Om sas stålsicklingen "infekterat" området! :-)Dock så har jag dock märkt att några säljare faktiskt accepterat läget och inte längre blundar för det. Det skulle förvåna mig om inte de traditionella butikerna nu börjat inse att det inte går att stoppa och själva börjar ta in det i sortimentet.Tack för komplemangen. Jag är smickrad men jag tror du överdriver min roll. "Sanningen" brukar komma fram förr eller senare . I detta sammanhang upprepar jag min "hypotes" som ju verkar komma närmare och närmare en "sanning" med tanke på de artiklar som redovisats i vatenskapligt sammanhang (Kuzmin, Hogmark, etc.) och den information som framkommit i alla möjliga sammanhang t.ex. på denna tråd: ** Stålsickling kombinerat med väl utförd borstning (+ rillning vid varmare väder) är det säkraste, billigaste, snabbaste och mest miljövänliga ALTERNATIVet för de allra flesta av oss motionärer på träning och långa lopp (typ Vasaloppet). Viktigt: Jag påstår INTE att detta är helt konkurrenskraftigt mot elitvallade skidor men det klarar ändå inte vi motionärer av att uppnå på långa vägar, så glöm denna dröm. Det är INTE ens ett tänkbart ALTERNATIV för de flesta av oss motionärer. Jag är även glad att se att jag fått viss uppbackning tom. av landslagsvallare Stian Grönås även om det inte var så han tänkt sig det hela. Att testa stålsicklat med Kuzmins metod under flera år tom. mot landslagsvallade skidor tyder ju på att även han ser det som ett verkligt just alternativ. Att han INTE säger något om motsvarande tester med Primaterias grejer som används av svenska landslaget förlåter vi honom för. Att han däremot INTE redovisor hur testerna utförts och t.ex. efter vilka sträcka, hur stor skillnaden är, etc. etc. så att andra kan upprepa testerna och dessutom står med en stor SWIX skylt på bilden gör att att det hela minskar i trovärdighet. Vad jag definitivt inte förlåter honom för är att han påstår att man skadar skidorna väsentligt med stålsickling. DET GÖR MAN INTE. Faran är MYCKET STÖRRE att det blir så när vi motionärer försöker leka elitvallning. Till Xintrot: Din analys är klockren. Och frågan vi alla MÅSTE ställa oss:** Varför står stålsicklingen fortfarande lite i skuggan efter 6 år ?Vad har du själv Xintrot för svar på denna fråga ? Bara marknadskrafternas "tysta ner" taktik ?, Eller finns det någon dold agenda att just de som stålsicklar är några speciella typer som borde buntas ihop och brännas på bål ? Eller vad är det egentligen, en lite sickel kan väl inte vara så livsfarlig att införa som ett alternativ t.ex. i sportaffärerna ? Detta är egentligen mot allt sunt förnuft och vetenskapligt omöjligt att förklara. Till Enklaresport: Tur att vi har dig som trots detta "vågar" sälja de förhatliga stålsicklarna och desutm förhoppningsvis finns i Mora för att sickla och tipsa oss** Kommer du säkert till Mora även till öppet spår ? Och kommer du att stå på samma ställe som vanligt ? Till Xskiing: DU har redovisat dina tester betydligt bättre än ovan nämnde landslagsvallare men det skulle vara intressant om du upprepade testerna efter att ha åkt ett antal mil. Jag VET att även du håller med mig om att stålsickling, ev. kombinrat med vallning, är ett bra alternativ för dom som inte är så bra på att valla som en elitvallare som du. Men det vore önskvärt att du talar om detta på skidforum. Jag åker gärna något av loppen i år med skidor du hjälper mig att preparera som vi tidigare talat om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlöparen Posted February 9, 2012 Report Share Posted February 9, 2012 det har ju diskutetats en del om varför bättre åkare inte verkar få bra glid med stålciklsing, hittade följande text på RS-rillers hemsida efter analys av förra årets VL: "Vill också poängtera att de bra hydrofoba egenskaperna med höhfluorvallor kommer till mer nytta desto högre hastighet åkaren har. Vid lägre fart så fungerar nog syntetvallor och lågfluorparaffiner nog så bra. Här är det är mer fråga om att vallans/belagets hårdhet är lämpligt för förhållanden och underlag. Men kanske lika viktigt är hur kontaktytorna (belaget inklusive strukturer)ser ut. Det kan till och med vara så att i lägre hastighet skapar den lite långsammare åkaren lättare vattenfilm som han kan få en smörjande effekt utav. DVS en skida som glider lättare och snabbare." Man är alltså inne på att flourvallor ger sämre glid än vanliga syntetvallor under vissa förhållande i lägre farter pga att vattentransporten är för bra och glidfilmen blir för tunn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
staffan andersson Posted February 11, 2012 Report Share Posted February 11, 2012 det har ju diskutetats en del om varför bättre åkare inte verkar få bra glid med stålciklsing, hittade följande text på RS-rillers hemsida efter analys av förra årets VL: "Vill också poängtera att de bra hydrofoba egenskaperna med höhfluorvallor kommer till mer nytta desto högre hastighet åkaren har. Vid lägre fart så fungerar nog syntetvallor och lågfluorparaffiner nog så bra. Här är det är mer fråga om att vallans/belagets hårdhet är lämpligt för förhållanden och underlag. Men kanske lika viktigt är hur kontaktytorna (belaget inklusive strukturer)ser ut. Det kan till och med vara så att i lägre hastighet skapar den lite långsammare åkaren lättare vattenfilm som han kan få en smörjande effekt utav. DVS en skida som glider lättare och snabbare." Man är alltså inne på att flourvallor ger sämre glid än vanliga syntetvallor under vissa förhållande i lägre farter pga att vattentransporten är för bra och glidfilmen blir för tunn.Konstaterar att stålsickling än en gång är ett grymt alternativ! Körde Orsa ski maraton idag och i min motionärsgrupp (G4) var det INGEN som gled bättre. Fick flera kommentarer under loppet vad sjutton jag hade gjort. :) Rätt nöjd!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alcazar Posted February 11, 2012 Report Share Posted February 11, 2012 det har ju diskutetats en del om varför bättre åkare inte verkar få bra glid med stålciklsing' date=' hittade följande text på RS-rillers hemsida efter analys av förra årets VL: "Vill också poängtera att de bra hydrofoba egenskaperna med höhfluorvallor kommer till mer nytta desto högre hastighet åkaren har. Vid lägre fart så fungerar nog syntetvallor och lågfluorparaffiner nog så bra. Här är det är mer fråga om att vallans/belagets hårdhet är lämpligt för förhållanden och underlag. Men kanske lika viktigt är hur kontaktytorna (belaget inklusive strukturer)ser ut. Det kan till och med vara så att i lägre hastighet skapar den lite långsammare åkaren lättare vattenfilm som han kan få en smörjande effekt utav. DVS en skida som glider lättare och snabbare." Man är alltså inne på att flourvallor ger sämre glid än vanliga syntetvallor under vissa förhållande i lägre farter pga att vattentransporten är för bra och glidfilmen blir för tunn.[/quote']Konstaterar att stålsickling än en gång är ett grymt alternativ! Körde Orsa ski maraton idag och i min motionärsgrupp (G4) var det INGEN som gled bättre. Fick flera kommentarer under loppet vad sjutton jag hade gjort. :) Rätt nöjd!!Rillat också eller bara sicklat? Skulle vara tacksam för folks erfarenheter av rillning av sicklade skidor. För mig känns det lite som med glidvallning - om man är proffs och vill lägga ned en massa pengar kan man säkert tjäna glid men är det värt det för en hoppfull medaljjägare som mej? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
staffan andersson Posted February 11, 2012 Report Share Posted February 11, 2012 det har ju diskutetats en del om varför bättre åkare inte verkar få bra glid med stålciklsing' date=' hittade följande text på RS-rillers hemsida efter analys av förra årets VL: "Vill också poängtera att de bra hydrofoba egenskaperna med höhfluorvallor kommer till mer nytta desto högre hastighet åkaren har. Vid lägre fart så fungerar nog syntetvallor och lågfluorparaffiner nog så bra. Här är det är mer fråga om att vallans/belagets hårdhet är lämpligt för förhållanden och underlag. Men kanske lika viktigt är hur kontaktytorna (belaget inklusive strukturer)ser ut. Det kan till och med vara så att i lägre hastighet skapar den lite långsammare åkaren lättare vattenfilm som han kan få en smörjande effekt utav. DVS en skida som glider lättare och snabbare." Man är alltså inne på att flourvallor ger sämre glid än vanliga syntetvallor under vissa förhållande i lägre farter pga att vattentransporten är för bra och glidfilmen blir för tunn.[/quote']Konstaterar att stålsickling än en gång är ett grymt alternativ! Körde Orsa ski maraton idag och i min motionärsgrupp (G4) var det INGEN som gled bättre. Fick flera kommentarer under loppet vad sjutton jag hade gjort. :) Rätt nöjd!!Rillat också eller bara sicklat? Skulle vara tacksam för folks erfarenheter av rillning av sicklade skidor. För mig känns det lite som med glidvallning - om man är proffs och vill lägga ned en massa pengar kan man säkert tjäna glid men är det värt det för en hoppfull medaljjägare som mej?Ber lite om ursäkt varför jag citerade dig... Känner mig lite slut efter dagens drabbning, men glad. :)Jag sicklade bara eftersom jag bedömde att det borde fungera bäst i dagens temperatur. Jag skulle också gärna ta del av mer rillning. Med vänlig hälsning, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enklaresport Posted February 11, 2012 Report Share Posted February 11, 2012 Jag får gratulera dig Lars-Erik eftersom denna tråd snart funnits aktiv i snart 6år. 2006:Kustlöparen fick rätt år 2006 i sitt inlägg om att det skulle bli något av en "vattendelare".Åsyftandet kanske var glidvalla skidorna eller stålsickla och spendera mer tid i skidspåret? Det som är anmärkningsvärt är att det fortfarande inte ligger sicklar framme i skidbutikernas glasdiskar. Vallahyllorna är välfyllda som vanligt. Allt är sig likt i skidaffärerna. Allt är frid och fröjd. Ny glidvallor utvecklas och placeras i hyllorna.Stålsicklingen står fortfarande lite i skuggan' date=' kanske? Trots 6år... NåvälDet som förbryllar mig något i den här tråden är att tonen fortfarande kan vara lite "hätsk" och röra upp så mycket känslor fortfarande efter 6 år. Det är ju inga nyheter precis och ändå kan det riva upp känslor till den milda grad att man kallar varandra för olämpliga epitet. Jag har med stort nöje läst igenom tråden från början och det har svallat både högt och lågt.Det som är intressant är att så många provat på tekniken att stålsickla, hur man ska göra samt utfört egna tester. Jag är övertygad om att det är förmodligen fler i år som kommer prova stålsicklat på VL än förra året. När jag gled om några andra i spåret (som skulle åka VL) så frågade dom mig vad jag hade vallat med efter jag varat dem för andra gången. Jag sa som det var att jag körde utan glidvalla och hade stålsicklat skidbelaget. Den ena sa -"Jasså?,Jaha, det är den ryssen igen" med en något nedvärderande ton. Detta är lite typiskt men dom stod kvar och snackade en stund medans jag visslade iväg igen så det kanske gick upp ett ljus för dem. :D Nåväl jag ska inte åka VL som de andra jag varvade, men jag njuter av bra glid utan glidvalla på mina skidor ändå. Det är ju konstigt att det funkar så bra, egentligen En gissning är att några kommer stålsickla samt även lägga valla och rill ovanpå stålsicklingen på VL. När vallan är bortnött så kommer det stålsicklade belaget framde sista milen. Ja det blir spännade att få höra inlägg på de som förbättrat sig i tid med stålsicklat efter detta VL. Vattendelare ? Ja, det kanske man kan sammanfatta läget idag 6år senare men det förbryllar mig dock. Stålsicklarna står ju inte på rad i butiken när man kommer in så det är märkligt att det fortfarande är samma läge som för 6år sedan på den fronten. Det är ju faktiskt mycket miljövänligt alternativ. Varför står stålsicklingen fortfarande lite i skuggan efter 6 år ? Märkligt.[/quote']Det finns ju starka marknadskrafter som gjort allt för att hindra utvecklingen och det är ju bara att inse att skulle inte Lars-Erik varit så pådrivande så är risken stor att det inte blivit så stor spridning och nu kan vi som säljer stålsicklar bara konstatera att det blivit en rejält skjuts de senaste åren och visst kanske spridningen gått sakta men det är ändå en stabil ökning för varje år. Dock så är det fortfarande så att många inte ens vet vad stålsickling är men det beror mer på dåliga upplysning och förstås på vart man bor. Om sas stålsicklingen "infekterat" området! :-)Dock så har jag dock märkt att några säljare faktiskt accepterat läget och inte längre blundar för det. Det skulle förvåna mig om inte de traditionella butikerna nu börjat inse att det inte går att stoppa och själva börjar ta in det i sortimentet.Tack för komplemangen. Jag är smickrad men jag tror du överdriver min roll. "Sanningen" brukar komma fram förr eller senare . I detta sammanhang upprepar jag min "hypotes" som ju verkar komma närmare och närmare en "sanning" med tanke på de artiklar som redovisats i vatenskapligt sammanhang (Kuzmin, Hogmark, etc.) och den information som framkommit i alla möjliga sammanhang t.ex. på denna tråd: ** Stålsickling kombinerat med väl utförd borstning (+ rillning vid varmare väder) är det säkraste, billigaste, snabbaste och mest miljövänliga ALTERNATIVet för de allra flesta av oss motionärer på träning och långa lopp (typ Vasaloppet). Viktigt: Jag påstår INTE att detta är helt konkurrenskraftigt mot elitvallade skidor men det klarar ändå inte vi motionärer av att uppnå på långa vägar, så glöm denna dröm. Det är INTE ens ett tänkbart ALTERNATIV för de flesta av oss motionärer. Jag är även glad att se att jag fått viss uppbackning tom. av landslagsvallare Stian Grönås även om det inte var så han tänkt sig det hela. Att testa stålsicklat med Kuzmins metod under flera år tom. mot landslagsvallade skidor tyder ju på att även han ser det som ett verkligt just alternativ. Att han INTE säger något om motsvarande tester med Primaterias grejer som används av svenska landslaget förlåter vi honom för. Att han däremot INTE redovisor hur testerna utförts och t.ex. efter vilka sträcka, hur stor skillnaden är, etc. etc. så att andra kan upprepa testerna och dessutom står med en stor SWIX skylt på bilden gör att att det hela minskar i trovärdighet. Vad jag definitivt inte förlåter honom för är att han påstår att man skadar skidorna väsentligt med stålsickling. DET GÖR MAN INTE. Faran är MYCKET STÖRRE att det blir så när vi motionärer försöker leka elitvallning. Till Xintrot: Din analys är klockren. Och frågan vi alla MÅSTE ställa oss:** Varför står stålsicklingen fortfarande lite i skuggan efter 6 år ?Vad har du själv Xintrot för svar på denna fråga ? Bara marknadskrafternas "tysta ner" taktik ?, Eller finns det någon dold agenda att just de som stålsicklar är några speciella typer som borde buntas ihop och brännas på bål ? Eller vad är det egentligen, en lite sickel kan väl inte vara så livsfarlig att införa som ett alternativ t.ex. i sportaffärerna ? Detta är egentligen mot allt sunt förnuft och vetenskapligt omöjligt att förklara. Till Enklaresport: Tur att vi har dig som trots detta "vågar" sälja de förhatliga stålsicklarna och desutm förhoppningsvis finns i Mora för att sickla och tipsa oss** Kommer du säkert till Mora även till öppet spår ? Och kommer du att stå på samma ställe som vanligt ? Till Xskiing: DU har redovisat dina tester betydligt bättre än ovan nämnde landslagsvallare men det skulle vara intressant om du upprepade testerna efter att ha åkt ett antal mil. Jag VET att även du håller med mig om att stålsickling, ev. kombinrat med vallning, är ett bra alternativ för dom som inte är så bra på att valla som en elitvallare som du. Men det vore önskvärt att du talar om detta på skidforum. Jag åker gärna något av loppen i år med skidor du hjälper mig att preparera som vi tidigare talat om.Svar: Ja! enklaresport kommer vara på spurtrakan, på samma ställe som tidigare, hela Vasaloppsveckan. :-) Och än så länge så har jag klarat mig från diverse hot! :-) Bara ngn fnysning från vallatillverkare då och då som passerat ståndet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xintrot Posted February 11, 2012 Report Share Posted February 11, 2012 Lars-Erik wrote;**************************************Till Xintrot: Din analys är klockren. Och frågan vi alla MÅSTE ställa oss:** Varför står stålsicklingen fortfarande lite i skuggan efter 6 år ?Vad har du själv Xintrot för svar på denna fråga ?********************************************* Lars-Erik, Min egen analys lyder; 1De som säljer valla är en lång kedja ned till konsumenten.Glidvalla är mycket billigt att tillverka jämfört med slutpriset för konsumenten.Alla tjänar bra på det. Här är första STORA hindret.Money talks. En handlare har svårt att bryta kedjan som förser honom med vinst. 2Skidintresset har fått ett rejält uppsving de senaste 2 åren.Många köper ny utrustning + skidor för första gången på länge.Om man nu köpt ett par nya skidor som glider bra så finns ju en anledning somär befogad att inte sätta sickeln i skidorna. Här är ett hinder, om än befogat dock.Det finns många som bara äger ett par längdskidor. 3De finns de som inte är så tok-intresserade som läserallt som finns att läsa på internet om glidvallning.De känner inte till att man kan stålsickla sina skidor.Jag har träffat sådana skidåkare också. De känner bara till vanlig glidvalla.Det är ett alltså ett hinder såväl också. 4De som ändå Googlar på internet hittar Skidforum.seoch kan absolut inte motstå frestelsen att klicka på dintråd "tre Vasalopp på samma sicklade skidor av Lars-Erik"Rubriken i sig är så sensationell att ingen kan undgå att klicka på den. När man gör det så är tråden så storatt den är svår att överblicka med 84 sidor med inlägg.Det är ett hinder. Dock genom tråden så sammanfattar du Lars-Erikpå ett mycket neutralt sätt tillkomna erfarenheter med stålsicklingen med jämna mellanrum. 5Stålsickla låter "grovt" som ordval och för tankarna till ett köksbordsom jag gjode i ordning. Jag skulle föredra "struktursickling" ellerBelagsutjämningsverktyg. Jag tror ordet "stålsickling" är ett hinder i sig.Ordet är för grovt. 6När det finns något som är bättre dvs tex pulvervallning och detta måste läggas på en tex HF-glidvalla så uppstår ett begär efter det "bästa glidet" vi alla fungerar så. Vi vill ha bästa glidet punkt slut. Att stålsickling gör hela glidvallningsprocessen mycket enkel och är ett mycket vasst alternativ för de flesta skidåkarna (utom proffs/tävlingsnivå) hjälper således inte. Detta är ett hinder. 7Det finns mycket positivt och även negativt om stålsicklingen och detutgör då ett hinder. Hade det bara funnits positiva inägg såhade glidvallahyllorna inte varit lika välfyllda? Nej det tror jag inte. Men mindre glidvalla hade nog sålts. För de som vill köra "safe" -ja de kör med att glidvalla som vanligteftersom det har man gjort tidigare och det funkade då.Det är ett hinder. Alla är inte öppna för nya idéer. 8När Kuzmin sticker ut hakan långt (lite provokativt) med uttalandensom att "Varför tjära en plastbåt" så kan det tyvärr vändas till etthinder och inte en fördel. Jag själv tycker det är fantastiskt roande :Dmen inser även att alla inte tar denna ironi med ett lugn. Jag tycker däremot det är starkt att våga gå ut och utmana storajättar som är mycket ilskna på det som presenteras. 9Det finns inga officiella tester där de bästa glidvallaexperternastår på ena sidan och de bästa stålsicklarna står på andra sidan.Tester som ska utröna bästa skidglidet allteftersom ackumulerad åkt sträcka avverkas med glidtester efter varje körd mil med växelvisa åkare som inte vet vilken preparering de åker på. (Blindtest) Det är ett hinder att ingen vågar officiellt utmana uppstickar-metoden stålsickling. Detta har inte kommit till stånd och är sålunda ett hinder.Kanske uppslag till en ny artikel i www.Skiaktiv.no? Om det kommer till stånd en sådan "Titel-match" så kan det ha en enorm genomslagskraft.Stålsicklingen kommer då få visa att det är ett starkt alternativ menså länge ingen utmanare ställer upp så förblir det ett hinder förspridande av denna simpla stålsicklingsteknik för skidbelag.De bästa ställer upp mot varandra. Det hade varit något det! Detta är några hinder jag kan tänka mig som kan hämma stilsicklingens fram-march, mendet är nu tillräckligt många som provat detta alternativ så det kommer intedö ut av sig självt utan kommer finnas kvar och öka i omfattning, var så säker! Jag har dock slutat och fundera och stålsicklar friskt själv.Det tänker jag fortsätta med Läääääääänge :D Rätt eller fel?Detta är i alla fall vad jag tror, Lars-Erik. Xintrot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johaaan Posted February 12, 2012 Report Share Posted February 12, 2012 Jag har nu sicklat en skida (för första gången) ett bra tag. Med friska tag! Ser att den är lite rundad(?), alltså blir mest sicklat i mitten och inte på kanterna. Är mest tydligt där fram. Ska jag jobba hela vägen så den blir helt plan? Verkar ta ett tag, skulle haft en + sickel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thomasx Posted February 12, 2012 Report Share Posted February 12, 2012 blir mest sicklat i mitten och inte på kanterna.Bara mata på tills hela ytan är sicklad. Har läst att man kan hjälpa till med finare sandpapper först och sedan jämna ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
staffan andersson Posted February 12, 2012 Report Share Posted February 12, 2012 blir mest sicklat i mitten och inte på kanterna.Bara mata på tills hela ytan är sicklad. Har läst att man kan hjälpa till med finare sandpapper först och sedan jämna ut.Blev lika för mig. Se till också att du helst vinklar sickeln ibland så att belaget inte blir vågigt. Passa dig dock då så att den inte "skär" i sidled!!!. Ha fingrar/tummar som mothåll på sidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johaaan Posted February 12, 2012 Report Share Posted February 12, 2012 blir mest sicklat i mitten och inte på kanterna.Bara mata på tills hela ytan är sicklad. Har läst att man kan hjälpa till med finare sandpapper först och sedan jämna ut.Blev lika för mig. Se till också att du helst vinklar sickeln ibland så att belaget inte blir vågigt. Passa dig dock då så att den inte "skär" i sidled!!!. Ha fingrar/tummar som mothåll på sidan.Okej, bara mata på imorgon då. Jopp, vinklar flitigt och håller tummarna längs skidan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thomasx Posted February 12, 2012 Report Share Posted February 12, 2012 lite rundad(?)Ang detta. Verkar som vissa tillverkare har lite konvexa belag??? Speciellt Peltonen. Alla tre peltonen paren jag sicklade till ungarna var besvärliga att få en jämn yta. Övriga märken jag sicklat, Fischer, Atomic och madshus var betydligt jämnare. Är det dålig fabriksslip eller har vissa "tänkt annorlunda" med båtformade skidor? :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
staffan andersson Posted February 12, 2012 Report Share Posted February 12, 2012 lite rundad(?)Ang detta. Verkar som vissa tillverkare har lite konvexa belag??? Speciellt Peltonen. Alla tre peltonen paren jag sicklade till ungarna var besvärliga att få en jämn yta. Övriga märken jag sicklat' date=' Fischer, Atomic och madshus var betydligt jämnare. Är det dålig fabriksslip eller har vissa "tänkt annorlunda" med båtformade skidor? :-)[/quote']Är skidorna värmda någon gång, typ parafinerade? Värme kan väl ge en ojämn yta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thomasx Posted February 12, 2012 Report Share Posted February 12, 2012 Är skidorna värmda någon gång, typ parafinerade? Värme kan väl ge en ojämn yta?Splirrans nya, aldrig använda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
staffan andersson Posted February 12, 2012 Report Share Posted February 12, 2012 Är skidorna värmda någon gång' date=' typ parafinerade? Värme kan väl ge en ojämn yta?[/quote']Splirrans nya, aldrig användaPå så sätt. Måste vara nått fusk med grundslipen... :-/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niklas Posted February 13, 2012 Report Share Posted February 13, 2012 lite rundad(?)Ang detta. Verkar som vissa tillverkare har lite konvexa belag??? Speciellt Peltonen. Alla tre peltonen paren jag sicklade till ungarna var besvärliga att få en jämn yta. Övriga märken jag sicklat' date=' Fischer, Atomic och madshus var betydligt jämnare. Är det dålig fabriksslip eller har vissa "tänkt annorlunda" med båtformade skidor? :-)[/quote']En skidåkarbekant sade till mig någon gång för länge sedan att belaget brukade buckla till sig lite med tiden och jag har för mig att hans förklaring var att det var något som hände med tiden när limmet i skidan härdar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thomasx Posted February 13, 2012 Report Share Posted February 13, 2012 Intressant, intressant! Dessa tre Peltonen var skidpar som var splirrans nya, kom direkt från Peltonen HK Sverige via min ÅF och har inte varit i butik alls. Och var ordentligt båtformade längs fram och bak. Nåväl, det var nog lite för mkt OFF-topic. Måste tacka alla i skidforum och speciellt Lars-Erik för att belyst detta faktum om stålsickling på skidor. Som skrivet ska man inte jämföra med landslaget som har oändliga resurser vad gäller val av skidpar, extremt duktiga vallare m m som vissa tror sig jämföra sig med. Har numera alla kuzmins sicklar + ett gäng red creek rillar för struktur och har även kompletterat med hans nya roterande borstar kopplade till vinkelslip för att få sista touchen. (Varning dock att man kan lätt bränna belaget om man det minsta står still med borsten) Skönt att slippa ett moment (dvs glidvallning, men toppning kan man nog göra ngngång), och fokusera sig på fästvallor istället som är en avgörande faktor i slutändan om man får bla glid (len känsla/bra släpp/suger lite) eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Armweak Posted February 13, 2012 Report Share Posted February 13, 2012 Jättestort tack Lars-Erik! Din mission har betytt mycket för mig. Fortsätt och skriv! Jag tappade lusten på skidåkning för många år sedan för budskapet som då spreds var att minst 5 par skidor och svindyr pulvervalla var det enda som gällde. Dessutom tyckte jag alltid att jag hade sämst skidor. I stället har jag cyklat mig igenom 15 vintrar. Nu är jag tillbaka i skidspåren och glider bra på mina sicklade skidor och tycker det är KUL. Jag har en fråga: Jag har halvtaffligt sicklat (Kuzmin original) och bortat mina skidor. Finns det mycket att vinna på att låta proffs preparera skidorna? Skrivs rätt mycket om vikten av rätt borstar och rätt rillning här på forumet. Går ju inte att säga så mycket om just mina skidor, men i allmänhet - är det någon större vinst att gå från halvtaffligt till proffspreparerade sickalde (ovallade) skidor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted February 13, 2012 Author Report Share Posted February 13, 2012 Lars-Erik wrote;**************************************Till Xintrot: Din analys är klockren. Och frågan vi alla MÅSTE ställa oss:** Varför står stålsicklingen fortfarande lite i skuggan efter 6 år ?Vad har du själv Xintrot för svar på denna fråga ?********************************************* Lars-Erik, Min egen analys lyder; 1De som säljer valla är en lång kedja ned till konsumenten.Glidvalla är mycket billigt att tillverka jämfört med slutpriset för konsumenten.Alla tjänar bra på det. Här är första STORA hindret.Money talks. En handlare har svårt att bryta kedjan som förser honom med vinst. 2Skidintresset har fått ett rejält uppsving de senaste 2 åren.Många köper ny utrustning + skidor för första gången på länge.Om man nu köpt ett par nya skidor som glider bra så finns ju en anledning somär befogad att inte sätta sickeln i skidorna. Här är ett hinder, om än befogat dock.Det finns många som bara äger ett par längdskidor. 3De finns de som inte är så tok-intresserade som läserallt som finns att läsa på internet om glidvallning.De känner inte till att man kan stålsickla sina skidor.Jag har träffat sådana skidåkare också. De känner bara till vanlig glidvalla.Det är ett alltså ett hinder såväl också. 4De som ändå Googlar på internet hittar Skidforum.seoch kan absolut inte motstå frestelsen att klicka på dintråd "tre Vasalopp på samma sicklade skidor av Lars-Erik"Rubriken i sig är så sensationell att ingen kan undgå att klicka på den. När man gör det så är tråden så storatt den är svår att överblicka med 84 sidor med inlägg.Det är ett hinder. Dock genom tråden så sammanfattar du Lars-Erikpå ett mycket neutralt sätt tillkomna erfarenheter med stålsicklingen med jämna mellanrum. 5Stålsickla låter "grovt" som ordval och för tankarna till ett köksbordsom jag gjode i ordning. Jag skulle föredra "struktursickling" ellerBelagsutjämningsverktyg. Jag tror ordet "stålsickling" är ett hinder i sig.Ordet är för grovt. 6När det finns något som är bättre dvs tex pulvervallning och detta måste läggas på en tex HF-glidvalla så uppstår ett begär efter det "bästa glidet" vi alla fungerar så. Vi vill ha bästa glidet punkt slut. Att stålsickling gör hela glidvallningsprocessen mycket enkel och är ett mycket vasst alternativ för de flesta skidåkarna (utom proffs/tävlingsnivå) hjälper således inte. Detta är ett hinder. 7Det finns mycket positivt och även negativt om stålsicklingen och detutgör då ett hinder. Hade det bara funnits positiva inägg såhade glidvallahyllorna inte varit lika välfyllda? Nej det tror jag inte. Men mindre glidvalla hade nog sålts. För de som vill köra "safe" -ja de kör med att glidvalla som vanligteftersom det har man gjort tidigare och det funkade då.Det är ett hinder. Alla är inte öppna för nya idéer. 8När Kuzmin sticker ut hakan långt (lite provokativt) med uttalandensom att "Varför tjära en plastbåt" så kan det tyvärr vändas till etthinder och inte en fördel. Jag själv tycker det är fantastiskt roande :Dmen inser även att alla inte tar denna ironi med ett lugn. Jag tycker däremot det är starkt att våga gå ut och utmana storajättar som är mycket ilskna på det som presenteras. 9Det finns inga officiella tester där de bästa glidvallaexperternastår på ena sidan och de bästa stålsicklarna står på andra sidan.Tester som ska utröna bästa skidglidet allteftersom ackumulerad åkt sträcka avverkas med glidtester efter varje körd mil med växelvisa åkare som inte vet vilken preparering de åker på. (Blindtest) Det är ett hinder att ingen vågar officiellt utmana uppstickar-metoden stålsickling. Detta har inte kommit till stånd och är sålunda ett hinder.Kanske uppslag till en ny artikel i www.Skiaktiv.no? Om det kommer till stånd en sådan "Titel-match" så kan det ha en enorm genomslagskraft.Stålsicklingen kommer då få visa att det är ett starkt alternativ menså länge ingen utmanare ställer upp så förblir det ett hinder förspridande av denna simpla stålsicklingsteknik för skidbelag.De bästa ställer upp mot varandra. Det hade varit något det! Detta är några hinder jag kan tänka mig som kan hämma stilsicklingens fram-march, mendet är nu tillräckligt många som provat detta alternativ så det kommer intedö ut av sig självt utan kommer finnas kvar och öka i omfattning, var så säker! Jag har dock slutat och fundera och stålsicklar friskt själv.Det tänker jag fortsätta med Läääääääänge :D Rätt eller fel?Detta är i alla fall vad jag tror, Lars-Erik. XintrotRätt Xintrot, och igen klockrent. Det finns givetvisytterligare punkter varav jag skall nämnaen10. Vasalöparens agerande. Första året när jag åkte mina tre lopp på stålsicklade skidor gjorde de ett reportage om detta. Det uppfattades inte då som "farligt" utan snarare som lite pittoreskt. En knasig professor som åkte tre lopp utan valla..... De lovade då att göra egna glidtester och redovisa i nästa nummer. Det gjorde de INTE. Min tolkning är att de kom till samma slutsats som nu snart alla på skidforum vet (både de som vallar och inte). Och trots flera påtryckningar och påminnelser vid flera tillfällen har de ännu inte redovisat något. Och tystnaden är fortfarande i stort sett total. Jag och Sture Hogmark erbjöd oss dessutom att skriva en populär artikel om ämnet men även det var inte intressant. Till Xintrot, thomasx, armweak, Stefan Sand, Niklas, och många många andra på skidforum . Tack för allt stöd. Det gör att jag ännu vågat fortsätta att uttala mig. Även om jag även nu får på nöten då och då på skidforum (kanske ibland med rätta) så är det numera mycket lättare att våga säga det jag kommit fram till. Första året var besvärligt, jag fick då tom. anonyma telefonsamtal jag upplevde som hotfulla. Detta har lugnat ner sig.Varför är detta ett så KÄNSLIGT ämne, en liten plåtbit man får bra glid av ? Så KÄNSLIGT att det måste tystas ner med alla till buds stående medel. Jag fattade inte när jag startade denna tråd vad jag gav mig in på och vilka krafter jag satte i rullning. Jag har fått betala ett högt pers(s)onligt pris för detta (för högt ?), men även fått ett gäng verkligt goda vänner för livet på skidforum (både sådana som föredrar att struktursickla och de som föredrar att valla) . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apelsin Posted February 14, 2012 Report Share Posted February 14, 2012 Lars-Erik wrote;**************************************Till Xintrot: Din analys är klockren. Och frågan vi alla MÅSTE ställa oss:** Varför står stålsicklingen fortfarande lite i skuggan efter 6 år ?Vad har du själv Xintrot för svar på denna fråga ?********************************************* Lars-Erik' date=' Min egen analys lyder; 1De som säljer valla är en lång kedja ned till konsumenten.Glidvalla är mycket billigt att tillverka jämfört med slutpriset för konsumenten.Alla tjänar bra på det. Här är första STORA hindret.Money talks. En handlare har svårt att bryta kedjan som förser honom med vinst. 2Skidintresset har fått ett rejält uppsving de senaste 2 åren.Många köper ny utrustning + skidor för första gången på länge.Om man nu köpt ett par nya skidor som glider bra så finns ju en anledning somär befogad att inte sätta sickeln i skidorna. Här är ett hinder, om än befogat dock.Det finns många som bara äger ett par längdskidor. 3De finns de som inte är så tok-intresserade som läserallt som finns att läsa på internet om glidvallning.De känner inte till att man kan stålsickla sina skidor.Jag har träffat sådana skidåkare också. De känner bara till vanlig glidvalla.Det är ett alltså ett hinder såväl också. 4De som ändå Googlar på internet hittar Skidforum.seoch kan absolut inte motstå frestelsen att klicka på dintråd "tre Vasalopp på samma sicklade skidor av Lars-Erik"Rubriken i sig är så sensationell att ingen kan undgå att klicka på den. När man gör det så är tråden så storatt den är svår att överblicka med 84 sidor med inlägg.Det är ett hinder. Dock genom tråden så sammanfattar du Lars-Erikpå ett mycket neutralt sätt tillkomna erfarenheter med stålsicklingen med jämna mellanrum. 5Stålsickla låter "grovt" som ordval och för tankarna till ett köksbordsom jag gjode i ordning. Jag skulle föredra "struktursickling" ellerBelagsutjämningsverktyg. Jag tror ordet "stålsickling" är ett hinder i sig.Ordet är för grovt. 6När det finns något som är bättre dvs tex pulvervallning och detta måste läggas på en tex HF-glidvalla så uppstår ett begär efter det "bästa glidet" vi alla fungerar så. Vi vill ha bästa glidet punkt slut. Att stålsickling gör hela glidvallningsprocessen mycket enkel och är ett mycket vasst alternativ för de flesta skidåkarna (utom proffs/tävlingsnivå) hjälper således inte. Detta är ett hinder. 7Det finns mycket positivt och även negativt om stålsicklingen och detutgör då ett hinder. Hade det bara funnits positiva inägg såhade glidvallahyllorna inte varit lika välfyllda? Nej det tror jag inte. Men mindre glidvalla hade nog sålts. För de som vill köra "safe" -ja de kör med att glidvalla som vanligteftersom det har man gjort tidigare och det funkade då.Det är ett hinder. Alla är inte öppna för nya idéer. 8När Kuzmin sticker ut hakan långt (lite provokativt) med uttalandensom att "Varför tjära en plastbåt" så kan det tyvärr vändas till etthinder och inte en fördel. Jag själv tycker det är fantastiskt roande :Dmen inser även att alla inte tar denna ironi med ett lugn. Jag tycker däremot det är starkt att våga gå ut och utmana storajättar som är mycket ilskna på det som presenteras. 9Det finns inga officiella tester där de bästa glidvallaexperternastår på ena sidan och de bästa stålsicklarna står på andra sidan.Tester som ska utröna bästa skidglidet allteftersom ackumulerad åkt sträcka avverkas med glidtester efter varje körd mil med växelvisa åkare som inte vet vilken preparering de åker på. (Blindtest) Det är ett hinder att ingen vågar officiellt utmana uppstickar-metoden stålsickling. Detta har inte kommit till stånd och är sålunda ett hinder.Kanske uppslag till en ny artikel i www.Skiaktiv.no? Om det kommer till stånd en sådan "Titel-match" så kan det ha en enorm genomslagskraft.Stålsicklingen kommer då få visa att det är ett starkt alternativ menså länge ingen utmanare ställer upp så förblir det ett hinder förspridande av denna simpla stålsicklingsteknik för skidbelag.De bästa ställer upp mot varandra. Det hade varit något det! Detta är några hinder jag kan tänka mig som kan hämma stilsicklingens fram-march, mendet är nu tillräckligt många som provat detta alternativ så det kommer intedö ut av sig självt utan kommer finnas kvar och öka i omfattning, var så säker! Jag har dock slutat och fundera och stålsicklar friskt själv.Det tänker jag fortsätta med Läääääääänge :D Rätt eller fel?Detta är i alla fall vad jag tror, Lars-Erik. XintrotRätt Xintrot, och igen klockrent. Det finns givetvisytterligare punkter varav jag skall nämnaen10. Vasalöparens agerande. Första året när jag åkte mina tre lopp på stålsicklade skidor gjorde de ett reportage om detta. Det uppfattades inte då som "farligt" utan snarare som lite pittoreskt. En knasig professor som åkte tre lopp utan valla..... De lovade då att göra egna glidtester och redovisa i nästa nummer. Det gjorde de INTE. Min tolkning är att de kom till samma slutsats som nu snart alla på skidforum vet (både de som vallar och inte). Och trots flera påtryckningar och påminnelser vid flera tillfällen har de ännu inte redovisat något. Och tystnaden är fortfarande i stort sett total. Jag och Sture Hogmark erbjöd oss dessutom att skriva en populär artikel om ämnet men även det var inte intressant. Till Xintrot, thomasx, armweak, Stefan Sand, Niklas, och många många andra på skidforum . Tack för allt stöd. Det gör att jag ännu vågat fortsätta att uttala mig. Även om jag även nu får på nöten då och då på skidforum (kanske ibland med rätta) så är det numera mycket lättare att våga säga det jag kommit fram till. Första året var besvärligt, jag fick då tom. anonyma telefonsamtal jag upplevde som hotfulla. Detta har lugnat ner sig.Varför är detta ett så KÄNSLIGT ämne, en liten plåtbit man får bra glid av ? Så KÄNSLIGT att det måste tystas ner med alla till buds stående medel. Jag fattade inte när jag startade denna tråd vad jag gav mig in på och vilka krafter jag satte i rullning. Jag har fått betala ett högt pers(s)onligt pris för detta (för högt ?), men även fått ett gäng verkligt goda vänner för livet på skidforum (både sådana som föredrar att struktursickla och de som föredrar att valla) .Det är ju helt otroligt!! Anonyma hotfulla telefonsamtal, jag blir lite ledsen.Du som är en sådan stor inspirationskälla för många av oss på forumet.Nu menar jag inte bara stålsicklingen, utan dina egna prestationer, härliga humör och intressanta inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
theh Posted February 14, 2012 Report Share Posted February 14, 2012 Är det något nytt att stålsickla eller jämna till skadade belag, Ni erfarna äldre skidrännare har väl sett Swix tillverkade s.k. rakbladssickel(ej rakblad) som användes på 80 talet som ratades sedan på grund av att det kom slipmaskiner som slipade till släta ytor, numera är ju dessa maskiner betydligt med bättre stenar och kan slipa massor av olika strukturer. Har själv tillverkat en för c:a 30 år sedan från en hyvelskärfäste som det går enkelt att byta nya skär när de blir ovassa. supervassa skär till dessa finns gott om att köpa och billgt är det, enkelt är det också laga till ytan bara några drag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlöparen Posted February 14, 2012 Report Share Posted February 14, 2012 (edited) Är det något nytt att stålsickla eller jämna till skadade belag, Ni erfarna äldre skidrännare har väl sett Swix tillverkade s.k. rakbladssickel(ej rakblad) som användes på 80 talet som ratades sedan på grund av att det kom slipmaskiner som slipade till släta ytor, numera är ju dessa maskiner betydligt med bättre stenar och kan slipa massor av olika strukturer. Har själv tillverkat en för c:a 30 år sedan från en hyvelskärfäste som det går enkelt att byta nya skär när de blir ovassa. supervassa skär till dessa finns gott om att köpa och billgt är det, enkelt är det också laga till ytan bara några drag.Moderna sicklar är ju inte att jämföra med de gamla eller hyvelskär. De moderna sicklarna gör jämnare och slätare belag med struktur än de flesta stenslipare enligt Primaterias förstoringar av belag efter olika behandlingar. Även det berömda dropptestet som länkats till tidigare i denna tråd visar ju detta. En skärande behandling ger ett bättre resultat än ett rivande, är väl inte helt ovanligt att duktiga vallare idag använder polersickeln efter stenslipa för att föfina belagsytan ytterligare innan vallning. Edited February 14, 2012 by kustlöparen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
theh Posted February 15, 2012 Report Share Posted February 15, 2012 Det är ju bara vanligt stål på dessa sicklar och blir ovassa obrukbara på kort användning och dyrt blir det, vad beträffar hyvelskär den används inte utan den är bara som en hållare till en helt annan och vassare skär som ingen primateria kan konkurera med och enkelt att byta när den blir ovass och 10 gånger billigare, vad beträffar struktur är det en enkel metod idag med massor av olika modeller så det är inget problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlöparen Posted February 15, 2012 Report Share Posted February 15, 2012 Det är ju bara vanligt stål på dessa sicklar och blir ovassa obrukbara på kort användning och dyrt blir det, vad beträffar hyvelskär den används inte utan den är bara som en hållare till en helt annan och vassare skär som ingen primateria kan konkurera med och enkelt att byta när den blir ovass och 10 gånger billigare, vad beträffar struktur är det en enkel metod idag med massor av olika modeller så det är inget problem.Har haft min sickel i ca 5år nu och visst börjar det bli dags för en ny snart eller så kan man ju skärpa den, men utslaget över tid blir det inte många kronor per år. Intressant, vad är det du använder för att skära med, hade vart spännande att testa? Hur har du jämfört prestandan mot tex Primateria, det är ju inte bara skärpan i eggen utan även jämnheten det handlar om? Håller med om att det finns många bra sätt att skapa strukturer på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.