Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Hörde idag på sändningen från WC i Sjusjöen när Elofson talade om strukturer. Stålsickling nämndes som något man använde förr med ett verktyg som ser ut som en isskrapa för bilar fast av plåt. Finns det inte någon här på forumet som har känningar inom SVT som kan få dem att tala om de moderna sicklingsverktygen som ett intressant verktyg för oss motionärer.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Efter några års frånvaro från Forumet gläntade jag så åter in i denna kakburk och såg till min häpenhet att sicklingsdebatten fortfarande är i högsta grad aktiv! Detta måste vara nytt inofficiellt världsrekord alla kategorier vad gäller forumtråduthållighet!!

 

Kul med ämne som engagerar! Dock verkar det vara ungefär samma argument nu som för tre-fyra år sedan då jag dristade mig till att göra några inlägg i ämnet.

 

Har för mig att jag då döpte laget med sicklar i händerna till Leoniderna......möjligen mer stilrent än maffiakopplingar? :-)

 

Oavsett vilken strukturgud man tillber känns det nu mest angeläget att få till lite vinter i vårt land. Vem fixar det?

Link to comment
Share on other sites

Har följt tråden lite på distans tidigare utan att sätta mig in i ämnet på allvar men, skulle stålsicklat vara bäst så skulle väl hela världseliten köra på dessa. Nu kännde jag att jag klev ut i djupt vatten!! ;)

 

Av nyfikenhet. Finns det vissa fören där de ena är bättre än det andra? eliten kör ju med fluor å special grejor.

Link to comment
Share on other sites

Har följt tråden lite på distans tidigare utan att sätta mig in i ämnet på allvar men, skulle stålsicklat vara bäst så skulle väl hela världseliten köra på dessa. Nu kännde jag att jag klev ut i djupt vatten!! ;)

 

Av nyfikenhet. Finns det vissa fören där de ena är bättre än det andra? eliten kör ju med fluor å special grejor.

Detta är ju en diskussion främst för motionärer som varken har tid eller resurser att lägga ned på glidvallning. Då har det visat sig att stålsickling verkar vara ett fullgott alternativ.

 

Folk verkar ju ha otroligt svårt att skilja på elit och motionärer här på forumet. Både vad det gäller träningsupplägg och glidvallning har jag märkt...

Link to comment
Share on other sites

Har följt tråden lite på distans tidigare utan att sätta mig in i ämnet på allvar men' date=' skulle stålsicklat vara bäst så skulle väl hela världseliten köra på dessa. Nu kännde jag att jag klev ut i djupt vatten!! ;)

 

Av nyfikenhet. Finns det vissa fören där de ena är bättre än det andra? eliten kör ju med fluor å special grejor.[/quote']

Detta är ju en diskussion främst för motionärer som varken har tid eller resurser att lägga ned på glidvallning. Då har det visat sig att stålsickling verkar vara ett fullgott alternativ.

 

Folk verkar ju ha otroligt svårt att skilja på elit och motionärer här på forumet. Både vad det gäller träningsupplägg och glidvallning har jag märkt...

Var drar du gränsen mellan en elitåkare och en motionär?

 

Jag ser mig själv som en motionär och ser det inte som en anledning att inte glidvalla mina skidor, vilket, efter en viss träning, tar inte så mycket tid som många tror. Samma kan jag säger för de mesta motionärer som jag känner.

Link to comment
Share on other sites

En gång i tiden var en motionär typ någon som inte sysslade med tävlingar i regi av idrottsförbunden. Skillnaden (i min värld) var mellan aktiva (i förbundsanslutna klubbar) och motionärer som inte hade nån licens eller ingick i sådan klubb. Men numera gäller väl knappast det eftersom det dels är så få som idrottar "aktivt", dels många motionsevenemang kräver licens.

 

Ser man till t ex triathlon ställer många aktiva licensierade ändå upp i motionsklass. Ingen aning om varför. I skidor är vi väl många motionärer som ställer upp i tävlingsklass på långlopp, för att slippa stå långt bak i starten? *l*

 

Om nån är elit eller elitmotionär har jag ingen åsikt om - numera när jag inte förstår innebörden i "motionär" blir det ett omöjligt begrepp

Link to comment
Share on other sites

Har följt tråden lite på distans tidigare utan att sätta mig in i ämnet på allvar men' date=' skulle stålsicklat vara bäst så skulle väl hela världseliten köra på dessa. Nu kännde jag att jag klev ut i djupt vatten!! ;)

 

Av nyfikenhet. Finns det vissa fören där de ena är bättre än det andra? eliten kör ju med fluor å special grejor.[/quote']

Detta är ju en diskussion främst för motionärer som varken har tid eller resurser att lägga ned på glidvallning. Då har det visat sig att stålsickling verkar vara ett fullgott alternativ.

 

Folk verkar ju ha otroligt svårt att skilja på elit och motionärer här på forumet. Både vad det gäller träningsupplägg och glidvallning har jag märkt...

Var drar du gränsen mellan en elitåkare och en motionär?

 

Jag ser mig själv som en motionär och ser det inte som en anledning att inte glidvalla mina skidor, vilket, efter en viss träning, tar inte så mycket tid som många tror. Samma kan jag säger för de mesta motionärer som jag känner.

Tja, tränar du 4-5 timmar i veckan så är du väl motionär. Snittar du 7-10 så är du väl elitmotionär.

 

Är själv motionär förstås och har inte glidvallat en enda gång de senaste 2 vintrarna. Skulle aldrig falla mig in att smälta och sickla av 4 lager eller vad det är som rekommenderas. Oerhört tidsslöseri för mig som nog inte ger ngt i slutändan.

 

Förresten glidvallade en gång i vintras. På ÖS köpte jag tjänsten av Mathias Svahn. Hade kanonglid.

Edited by Son Of Wassberg
Link to comment
Share on other sites

Detta är ju en diskussion främst för motionärer som varken har tid eller resurser att lägga ned på glidvallning. Då har det visat sig att stålsickling verkar vara ett fullgott alternativ.

 

Folk verkar ju ha otroligt svårt att skilja på elit och motionärer här på forumet. Både vad det gäller träningsupplägg och glidvallning har jag märkt...

Var drar du gränsen mellan en elitåkare och en motionär?

 

Jag ser mig själv som en motionär och ser det inte som en anledning att inte glidvalla mina skidor' date=' vilket, efter en viss träning, tar inte så mycket tid som många tror. Samma kan jag säger för de mesta motionärer som jag känner.[/quote']

Tja, tränar du 4-5 timmar i veckan så är du väl motionär. Snittar du 7-10 så är du väl elitmotionär.

 

Är själv motionär förstås och har inte glidvallat en enda gång de senaste 2 vintrarna. Skulle aldrig falla mig in att smälta och sickla av 4 lager eller vad det är som rekommenderas. Oerhört tidsslöseri för mig som nog inte ger ngt i slutändan.

 

Förresten glidvallade en gång i vintras. På ÖS köpte jag tjänsten av Mathias Svahn. Hade kanonglid.

Vad menar du med de 4 lager? Är det de du ska valla om du har nya skidor? Vallning blir bara tidslösseri om man inte förstår vad man gör, vilket kan gäller generellt för skidpreparering.

Link to comment
Share on other sites

Var drar du gränsen mellan en elitåkare och en motionär?

 

Jag ser mig själv som en motionär och ser det inte som en anledning att inte glidvalla mina skidor' date=' vilket, efter en viss träning, tar inte så mycket tid som många tror. Samma kan jag säger för de mesta motionärer som jag känner.[/quote']

Tja, tränar du 4-5 timmar i veckan så är du väl motionär. Snittar du 7-10 så är du väl elitmotionär.

 

Är själv motionär förstås och har inte glidvallat en enda gång de senaste 2 vintrarna. Skulle aldrig falla mig in att smälta och sickla av 4 lager eller vad det är som rekommenderas. Oerhört tidsslöseri för mig som nog inte ger ngt i slutändan.

 

Förresten glidvallade en gång i vintras. På ÖS köpte jag tjänsten av Mathias Svahn. Hade kanonglid.

Vad menar du med de 4 lager? Är det de du ska valla om du har nya skidor? Vallning blir bara tidslösseri om man inte förstår vad man gör, vilket kan gäller generellt för skidpreparering.

Det blir väl ungefär 4 lager om man ser till de olika rekommendationer som finns om man börjar med grafit? Iaf i de jag sett. Är dock ingen expert och planerar inte att bli någon heller vilket säkert framgår här...

Link to comment
Share on other sites

jag parafinerar mina lagg och tycker det ger mycket bra glid (kan dock inte jämföra med stålsickat då jag saknar erfarenhet från det). kan hålla med om att det tar tid att förpreparera för glid, men när det väl är gjort så går det snabbt och smidigt att preparera för glidet, anser jag!

 

tänker inte pröva stålsickla mina skidor iaf. ;)

 

men om man gör det! kan man återställa skidorna om man vill i ett senare skede, typ genom att stenslipa skidorna???

 

Fel tråd at påpeka detta kanske, men jag tycker det är fästet som är den svåra och utslagsgivande faktorn "för motionärer""

 

Vad man väljer i slutändan verkar vara en smaksak. Själv anser jag att man genom att parafinera, lär sig hur skida/struktur/valla fungerar. Genom att förstå detta tror jag att man kan bli en bättre skidåkare.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis kan du stenslipa skidorna efter, man skär ju bara bort några tusendelar av belaget till skillnad mot en stenslipning som tar mycket mer.

 

Angående att glidvalla jämfört med att stålsickla skidorna så är det väl tvärtom att du lär dig mer om hur skidorna fungerar med tanke på struktur, man kan trycka olika hårt för att få mer struktur baktill där det blir mer friktion. Man kommer på att det är viktigare med struktur än man först trott. Man borstar mer med nylon om det är kallgrader och speciellt vid både kallföre och nysnö så vill man ha en sån hård och fin yta som möjligt. JAG tror iaf att man får mer förståelse för hur det funkar med skidglid om man stålsicklar.

Men visst du har säkert till viss del rätt. Risken är att man bara åker på utan att hålla på så mycket med skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis kan du stenslipa skidorna efter, man skär ju bara bort några tusendelar av belaget till skillnad mot en stenslipning som tar mycket mer.

 

Angående att glidvalla jämfört med att stålsickla skidorna så är det väl tvärtom att du lär dig mer om hur skidorna fungerar med tanke på struktur, man kan trycka olika hårt för att få mer struktur baktill där det blir mer friktion. Man kommer på att det är viktigare med struktur än man först trott. Man borstar mer med nylon om det är kallgrader och speciellt vid både kallföre och nysnö så vill man ha en sån hård och fin yta som möjligt. JAG tror iaf att man får mer förståelse för hur det funkar med skidglid om man stålsicklar.

Men visst du har säkert till viss del rätt. Risken är att man bara åker på utan att hålla på så mycket med skidorna.

Stenslipning tar bara mycket av belaget om stensliparen har dålig kunskap. Om det är rätt gjort så tar man inte bort mer belag än med stålsickling.

 

Att använder stålsickel för att göra struktur tycker jag är inget bra sätt. Det är väl bättre att använder ett struktur-/rillverktyg för det efter att har stålsicklat belaget till en plan yta.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis kan du stenslipa skidorna efter' date=' man skär ju bara bort några tusendelar av belaget till skillnad mot en stenslipning som tar mycket mer.

 

Angående att glidvalla jämfört med att stålsickla skidorna så är det väl tvärtom att du lär dig mer om hur skidorna fungerar med tanke på struktur, man kan trycka olika hårt för att få mer struktur baktill där det blir mer friktion. Man kommer på att det är viktigare med struktur än man först trott. Man borstar mer med nylon om det är kallgrader och speciellt vid både kallföre och nysnö så vill man ha en sån hård och fin yta som möjligt. JAG tror iaf att man får mer förståelse för hur det funkar med skidglid om man stålsicklar.

Men visst du har säkert till viss del rätt. Risken är att man bara åker på utan att hålla på så mycket med skidorna.[/quote']

Stenslipning tar bara mycket av belaget om stensliparen har dålig kunskap. Om det är rätt gjort så tar man inte bort mer belag än med stålsickling.

 

Att använder stålsickel för att göra struktur tycker jag är inget bra sätt. Det är väl bättre att använder ett struktur-/rillverktyg för det efter att har stålsicklat belaget till en plan yta.

Vad är vad? Primateria har ju en struktursickel, Kuzmin ger ju också struktur, olika om det är + eller -. Stålsickel är ett strukturverktyg som ger en struktur som inte går bort, olika beroende på vad det är för sickel och hur man gör. Stenslip är en annan metod som också ger fast struktur. Sedan har vi rillrar, där vissa skär och ger fast struktur, medans andra rullar fint och ger struktur som går bort. Vad som är bra eller dåligt och vilken ordning beror väll på vilken struktur man vill ha. Sedan är det väll vanligt med kombon, stenslipning och sedan lite vass stålsicker för att ta bort den översta vassa strukturen, är väll främst aktuellt när det är riktigt kallt.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis kan du stenslipa skidorna efter' date=' man skär ju bara bort några tusendelar av belaget till skillnad mot en stenslipning som tar mycket mer.

 

Angående att glidvalla jämfört med att stålsickla skidorna så är det väl tvärtom att du lär dig mer om hur skidorna fungerar med tanke på struktur, man kan trycka olika hårt för att få mer struktur baktill där det blir mer friktion. Man kommer på att det är viktigare med struktur än man först trott. Man borstar mer med nylon om det är kallgrader och speciellt vid både kallföre och nysnö så vill man ha en sån hård och fin yta som möjligt. JAG tror iaf att man får mer förståelse för hur det funkar med skidglid om man stålsicklar.

Men visst du har säkert till viss del rätt. Risken är att man bara åker på utan att hålla på så mycket med skidorna.[/quote']

Stenslipning tar bara mycket av belaget om stensliparen har dålig kunskap. Om det är rätt gjort så tar man inte bort mer belag än med stålsickling.

 

Att använder stålsickel för att göra struktur tycker jag är inget bra sätt. Det är väl bättre att använder ett struktur-/rillverktyg för det efter att har stålsicklat belaget till en plan yta.

Vad är vad? Primateria har ju en struktursickel, Kuzmin ger ju också struktur, olika om det är + eller -. Stålsickel är ett strukturverktyg som ger en struktur som inte går bort, olika beroende på vad det är för sickel och hur man gör. Stenslip är en annan metod som också ger fast struktur. Sedan har vi rillrar, där vissa skär och ger fast struktur, medans andra rullar fint och ger struktur som går bort. Vad som är bra eller dåligt och vilken ordning beror väll på vilken struktur man vill ha. Sedan är det väll vanligt med kombon, stenslipning och sedan lite vass stålsicker för att ta bort den översta vassa strukturen, är väll främst aktuellt när det är riktigt kallt.

Primaterias S-cut är en struktursickel, då har du absolut rätt. Principet är ju liknande det gamla Swix-strukturverktyg som skär en linjär struktur i belaget. Men en vass stålsickel som Primaterias R- och P-cut eller Kuzmins +/uni/- sicklar ser jag inte som ett strukturverktyg.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis kan du stenslipa skidorna efter' date=' man skär ju bara bort några tusendelar av belaget till skillnad mot en stenslipning som tar mycket mer.

 

Angående att glidvalla jämfört med att stålsickla skidorna så är det väl tvärtom att du lär dig mer om hur skidorna fungerar med tanke på struktur, man kan trycka olika hårt för att få mer struktur baktill där det blir mer friktion. Man kommer på att det är viktigare med struktur än man först trott. Man borstar mer med nylon om det är kallgrader och speciellt vid både kallföre och nysnö så vill man ha en sån hård och fin yta som möjligt. JAG tror iaf att man får mer förståelse för hur det funkar med skidglid om man stålsicklar.

Men visst du har säkert till viss del rätt. Risken är att man bara åker på utan att hålla på så mycket med skidorna.[/quote']

Stenslipning tar bara mycket av belaget om stensliparen har dålig kunskap. Om det är rätt gjort så tar man inte bort mer belag än med stålsickling.

 

Att använder stålsickel för att göra struktur tycker jag är inget bra sätt. Det är väl bättre att använder ett struktur-/rillverktyg för det efter att har stålsicklat belaget till en plan yta.

Även en duktig stenslipare tar oundvikligen mycket mer av belaget en en stålsickling, det finns det klara bevis på. Nästa gång du stenslipar så kan du ta med en hyperexakt våg och väga före och efter. Sen samma sak vid stålsickling. Och vad är det som är konstigt med det? Skall stensliparen råchansa och bara ta extremt lite så kommer det förstås att missas. Då man stålsicklar så jobbar man ju bara på lite extra där man ser att det behövs. Tror de som stålsicklar iaf förstår vad jag menar.

Link to comment
Share on other sites

Stenslipning tar bara mycket av belaget om stensliparen har dålig kunskap. Om det är rätt gjort så tar man inte bort mer belag än med stålsickling.

 

Att använder stålsickel för att göra struktur tycker jag är inget bra sätt. Det är väl bättre att använder ett struktur-/rillverktyg för det efter att har stålsicklat belaget till en plan yta.

Vad är vad? Primateria har ju en struktursickel' date=' Kuzmin ger ju också struktur, olika om det är + eller -. Stålsickel är ett strukturverktyg som ger en struktur som inte går bort, olika beroende på vad det är för sickel och hur man gör. Stenslip är en annan metod som också ger fast struktur. Sedan har vi rillrar, där vissa skär och ger fast struktur, medans andra rullar fint och ger struktur som går bort. Vad som är bra eller dåligt och vilken ordning beror väll på vilken struktur man vill ha. Sedan är det väll vanligt med kombon, stenslipning och sedan lite vass stålsicker för att ta bort den översta vassa strukturen, är väll främst aktuellt när det är riktigt kallt.[/quote']

Primaterias S-cut är en struktursickel, då har du absolut rätt. Principet är ju liknande det gamla Swix-strukturverktyg som skär en linjär struktur i belaget. Men en vass stålsickel som Primaterias R- och P-cut eller Kuzmins +/uni/- sicklar ser jag inte som ett strukturverktyg.

Givetvis så är även Kuzmins sicklar samt Primaterias R-Cut struktur-verktyg. De ger förstås lite minde struktur än en vanlig stenslipning men de ger ändå klart tillräcklig struktur för de flesta fören och räcker till för att ge mycket låg friktion genom att mindre än en tusendel av ytan är i kontakt med snö, åt gången. Givetvis under ständig förändring. Och endast en mys vattenfilm, ger perfekt smörjmedel så vad du skall med en jättegrov stuktur till vet jag in. Primaterias P-cut används för att ta ned strukturen lite för just det aktuella föret. Dock så vill man inte alltid få för mycket kontaktyta av anledning jag nämnde ovan.

Link to comment
Share on other sites

Vad är vad? Primateria har ju en struktursickel' date=' Kuzmin ger ju också struktur, olika om det är + eller -. Stålsickel är ett strukturverktyg som ger en struktur som inte går bort, olika beroende på vad det är för sickel och hur man gör. Stenslip är en annan metod som också ger fast struktur. Sedan har vi rillrar, där vissa skär och ger fast struktur, medans andra rullar fint och ger struktur som går bort. Vad som är bra eller dåligt och vilken ordning beror väll på vilken struktur man vill ha. Sedan är det väll vanligt med kombon, stenslipning och sedan lite vass stålsicker för att ta bort den översta vassa strukturen, är väll främst aktuellt när det är riktigt kallt.[/quote']

Primaterias S-cut är en struktursickel, då har du absolut rätt. Principet är ju liknande det gamla Swix-strukturverktyg som skär en linjär struktur i belaget. Men en vass stålsickel som Primaterias R- och P-cut eller Kuzmins +/uni/- sicklar ser jag inte som ett strukturverktyg.

Givetvis så är även Kuzmins sicklar samt Primaterias R-Cut struktur-verktyg. De ger förstås lite minde struktur än en vanlig stenslipning men de ger ändå klart tillräcklig struktur för de flesta fören och räcker till för att ge mycket låg friktion genom att mindre än en tusendel av ytan är i kontakt med snö, åt gången. Givetvis under ständig förändring. Och endast en mys vattenfilm, ger perfekt smörjmedel så vad du skall med en jättegrov stuktur till vet jag in. Primaterias P-cut används för att ta ned strukturen lite för just det aktuella föret. Dock så vill man inte alltid få för mycket kontaktyta av anledning jag nämnde ovan.

Givetvis är stålsicklar ett strukturverktyg om man anser en slumpmässigt anordning som en struktur. Angående "jättegrov struktur", så är jag inte medveten om att jag skrev att man ska ha det.

Link to comment
Share on other sites

Primaterias S-cut är en struktursickel' date=' då har du absolut rätt. Principet är ju liknande det gamla Swix-strukturverktyg som skär en linjär struktur i belaget. Men en vass stålsickel som Primaterias R- och P-cut eller Kuzmins +/uni/- sicklar ser jag inte som ett strukturverktyg.[/quote']

Givetvis så är även Kuzmins sicklar samt Primaterias R-Cut struktur-verktyg. De ger förstås lite minde struktur än en vanlig stenslipning men de ger ändå klart tillräcklig struktur för de flesta fören och räcker till för att ge mycket låg friktion genom att mindre än en tusendel av ytan är i kontakt med snö, åt gången. Givetvis under ständig förändring. Och endast en mys vattenfilm, ger perfekt smörjmedel så vad du skall med en jättegrov stuktur till vet jag in. Primaterias P-cut används för att ta ned strukturen lite för just det aktuella föret. Dock så vill man inte alltid få för mycket kontaktyta av anledning jag nämnde ovan.

Givetvis är stålsicklar ett strukturverktyg om man anser en slumpmässigt anordning som en struktur. Angående "jättegrov struktur", så är jag inte medveten om att jag skrev att man ska ha det.

Nja, man kan ju självklart dra sickeln hela glidytan i ett drag så var skillnaden blir mellan att se eller inte se en Kuzmin -eller Primateriasickel R-cut som strukturverktyg vet jag inte men då förstår jag vad du menar iaf. Jag uppfattade dig som att du i princip trodde sicklingen blev helt plan.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis kan du stenslipa skidorna efter' date=' man skär ju bara bort några tusendelar av belaget till skillnad mot en stenslipning som tar mycket mer.

 

Angående att glidvalla jämfört med att stålsickla skidorna så är det väl tvärtom att du lär dig mer om hur skidorna fungerar med tanke på struktur, man kan trycka olika hårt för att få mer struktur baktill där det blir mer friktion. Man kommer på att det är viktigare med struktur än man först trott. Man borstar mer med nylon om det är kallgrader och speciellt vid både kallföre och nysnö så vill man ha en sån hård och fin yta som möjligt. JAG tror iaf att man får mer förståelse för hur det funkar med skidglid om man stålsicklar.

Men visst du har säkert till viss del rätt. Risken är att man bara åker på utan att hålla på så mycket med skidorna.[/quote']

Stenslipning tar bara mycket av belaget om stensliparen har dålig kunskap. Om det är rätt gjort så tar man inte bort mer belag än med stålsickling.

 

Att använder stålsickel för att göra struktur tycker jag är inget bra sätt. Det är väl bättre att använder ett struktur-/rillverktyg för det efter att har stålsicklat belaget till en plan yta.

Vad är vad? Primateria har ju en struktursickel, Kuzmin ger ju också struktur, olika om det är + eller -. Stålsickel är ett strukturverktyg som ger en struktur som inte går bort, olika beroende på vad det är för sickel och hur man gör. Stenslip är en annan metod som också ger fast struktur. Sedan har vi rillrar, där vissa skär och ger fast struktur, medans andra rullar fint och ger struktur som går bort. Vad som är bra eller dåligt och vilken ordning beror väll på vilken struktur man vill ha. Sedan är det väll vanligt med kombon, stenslipning och sedan lite vass stålsicker för att ta bort den översta vassa strukturen, är väll främst aktuellt när det är riktigt kallt.

Det är givetvis så att både stålsickling, stenslipning och rillning ger olika strukturer som kanske i kombination med nuvarande teknik ger "nästan optimal" struktur för aktuellt före (oberoende om man tror att vallning kan förbättra det hela även på längre sträckor, på korta kan ju viss förbättring uppnås).Jag upprepar därför vad JAG tror på nämligen att allt detta borde kunna uppnås med ett lämpligt handverktyg där kanske vissa delar byts ut för det aktuella föret.

Min tro är att den som först förser oss med detta superverktyg kommer att snabbt få en stor marknadsandel. Jag VET att bl.a. RS Riller snart kommer med prototyp för nytt verktyg i denna riktning.

 

Jag väcker igen frågan varför Vasalöparen år efter år INTE berättar sanningen om stålsickling. Jag frågar VARFÖR ? När jag först åkte mina tre lopp stålsicklat gjorde de ju villigt och glatt ett reportage om mig, en småtokig professor som åker tre Vasalopp samma år utan valla och utan att röra glidytorna mellan loppen lät ju häftigt och de lovade att REDOVISA EGNA TESTER. Efter nu fem år och efter påstötningar varje år har de ännu inte redovisat något. VARFÖR ? Jag tror mig veta varför: Deras tester visar samma som mina lopp och det numera "alla" på skidforum (utom Figge35 och några fler) vet, nämligen att stålsicklat är ett utmärkt ALTERNATIV för motionärer på Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Hörde idag på sändningen från WC i Sjusjöen när Elofson talade om strukturer. Stålsickling nämndes som något man använde förr med ett verktyg som ser ut som en isskrapa för bilar fast av plåt. Finns det inte någon här på forumet som har känningar inom SVT som kan få dem att tala om de moderna sicklingsverktygen som ett intressant verktyg för oss motionärer.

Vi kanske i själva verket skall vara glada att SVT, Vasalöparen, vallatillverkarna, TP och alla sportaffärerna INTE talar om sanningen i detta fall. Då tappar ju vi invigda motionärer på skidforum denna stora fördel på Vasaloppet: att uppleva denna fantastiska känsla att lätt glida ifrån de flesta andra motionärena den senare delen av Vasaloppet och få nöjet att möta den klassiska skylten med ett leende på läpparna. Och dessutom sluppit dra i oss en massa farliga fluorångor och lagt ut en massa onödiga pengar på det som mest verkar som "bromsolja" i långa loppet, i varje fall för många av oss typiska motionärer.

 

Till Xskiing: Om jag förstod det rätt så stålsicklar även du men toppar med fluorvallning. Det vore intressant att höra vad du säger om du prövar rent stålsicklat EN gång. JAG tror du blir överraskad. Fjolårets batalj mellan din far och mig från Evertsberg och hem motsäger väl inte detta i varje fall, eller ?

 

Till Enklaresport: Kommer du att vara i Mora även i år, både på Vasalopp och öppna spår ?

Jag behöver nog din hjälp för att ordna slutfinishen på mina skidor om nu inte Xskiing, Kuzmin själv eller RS Riller övertygar mig om något annat.

Link to comment
Share on other sites

Hörde idag på sändningen från WC i Sjusjöen när Elofson talade om strukturer. Stålsickling nämndes som något man använde förr med ett verktyg som ser ut som en isskrapa för bilar fast av plåt. Finns det inte någon här på forumet som har känningar inom SVT som kan få dem att tala om de moderna sicklingsverktygen som ett intressant verktyg för oss motionärer.

Vi kanske i själva verket skall vara glada att SVT' date=' Vasalöparen, vallatillverkarna, TP och alla sportaffärerna INTE talar om sanningen i detta fall. Då tappar ju vi invigda motionärer på skidforum denna stora fördel på Vasaloppet: att uppleva denna fantastiska känsla att lätt glida ifrån de flesta andra motionärena den senare delen av Vasaloppet och få nöjet att möta den klassiska skylten med ett leende på läpparna. Och dessutom sluppit dra i oss en massa farliga fluorångor och lagt ut en massa onödiga pengar på det som mest verkar som "bromsolja" i långa loppet, i varje fall för många av oss typiska motionärer.

 

Till Xskiing: Om jag förstod det rätt så stålsicklar även du men toppar med fluorvallning. Det vore intressant att höra vad du säger om du prövar rent stålsicklat EN gång. JAG tror du blir överraskad. Fjolårets batalj mellan din far och mig från Evertsberg och hem motsäger väl inte detta i varje fall, eller ?

 

Till Enklaresport: Kommer du att vara i Mora även i år, både på Vasalopp och öppna spår ?

Jag behöver nog din hjälp för att ordna slutfinishen på mina skidor om nu inte Xskiing, Kuzmin själv eller RS Riller övertygar mig om något annat.[/quote']

Ja, jag kommer vara på plats och nu skall jag banne mig få visa att det finns stålsicklat som alternativ. Förut så har jag inte fått göra reklam för det på Vasaloppsrakan, egentligen inte ens gjort det i smyg, men jag tror att det är dags att visa att det finns ett slagkraftigt alternativ nu!

Link to comment
Share on other sites

Hörde idag på sändningen från WC i Sjusjöen när Elofson talade om strukturer. Stålsickling nämndes som något man använde förr med ett verktyg som ser ut som en isskrapa för bilar fast av plåt. Finns det inte någon här på forumet som har känningar inom SVT som kan få dem att tala om de moderna sicklingsverktygen som ett intressant verktyg för oss motionärer.

Vi kanske i själva verket skall vara glada att SVT' date=' Vasalöparen, vallatillverkarna, TP och alla sportaffärerna INTE talar om sanningen i detta fall. Då tappar ju vi invigda motionärer på skidforum denna stora fördel på Vasaloppet: att uppleva denna fantastiska känsla att lätt glida ifrån de flesta andra motionärena den senare delen av Vasaloppet och få nöjet att möta den klassiska skylten med ett leende på läpparna. Och dessutom sluppit dra i oss en massa farliga fluorångor och lagt ut en massa onödiga pengar på det som mest verkar som "bromsolja" i långa loppet, i varje fall för många av oss typiska motionärer.

 

Till Xskiing: Om jag förstod det rätt så stålsicklar även du men toppar med fluorvallning. Det vore intressant att höra vad du säger om du prövar rent stålsicklat EN gång. JAG tror du blir överraskad. Fjolårets batalj mellan din far och mig från Evertsberg och hem motsäger väl inte detta i varje fall, eller ?

 

Till Enklaresport: Kommer du att vara i Mora även i år, både på Vasalopp och öppna spår ?

Jag behöver nog din hjälp för att ordna slutfinishen på mina skidor om nu inte Xskiing, Kuzmin själv eller RS Riller övertygar mig om något annat.[/quote']

Lars-Erik, du underskatta betydelse av denna forum. Jag tror att många hittar hit om de googlar efter nånting relaterat till skidåkning. Och din tråd finns också sedan många år, så många är säkert medveten om stålsickling.

 

Valla blir som 'bromsolja' om man har ingen aning vad man gör :)

 

Du har rätt att jag stålsicklade mina skidor. Mina skidor hade en dålig stenslip, så jag sicklade med Primateria R-och P-cut. Ren Primateria sickling har jag inte testat, bara med valla. Ren Kuzmin-sickling har jag testat och var inte alls nöjd. Vallning efter Kuzmin-sickling förbättrade glidet. MEN, i de senaste tävlingar har jag alltid pulvervallat och rillat mina skidor ytterliggare. Är övertygat att vallning gör glidet inte sämre även på stålsicklade skidor. Ska kanske testa ren stålsickling mot sickling/vallning och stenslip/vallning lite mer systematisk när snön kommer.

 

Att du och min far körde lika bra och tog placeringar i andra hälften av VL motsäger inte din teori. Men samtidigt skulle det betyder att du hade sämre glid i första hälften, om vi glömmer faktorer som strategi, kapacitet och många mer :) Ska fundera hur jag kan övertyga dig till mars. En kompromis-förslag skulle vara att vi testa Primaterias valla, så stannar du fortfarande i stålsicklingsmaffians territorium.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...