Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Efter mail från Lars-Erik har jag idag fått information om det otrevliga bemötandet i Stadium tältet i Mora. Det är helt oacceptabelt att bemöta någon på detta sätt och helt emot SKIGOs policy. De som arbetade i tältet är nu informerade om detta.

 

Via telefon idag och här vill vi på SKIGO be om ursäkt till Lars-Erik för det felaktiga bemötandet han fick från SKIGO personal.

 

 

Håkan Svensson

Försäljningsansvarig SKIGO Sverige

Jag mottar givetvis ursäkten. Och eftersom jag tidigare alltid varit en mycket trogen kund till Skigo så gör jag det med glädje. Jag har ju åkt åtskilliga Vasalopp med just deras vallatips. Och på den tiden jag glidvallade var det många gånger deras Anne-Marie Johansson som specialpreparerade mina skidor på ett utmärkt sätt. Även om du inte explicit skriver det Håkan så tolkar jag ditt inlägg inte bara som en ursäkt utan även att

a) jag åter är välkommen som kund hos Skigo och bl.a. som andra kan ta del av era oftast utmärkta vallatips

b) jag åter "vågar" närma mig ert vallabord i Mora utan att riskera att er försäljare igen försöker förlöjliga mig offentligt.

** Är det så ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Efter mail från Lars-Erik har jag idag fått information om det otrevliga bemötandet i Stadium tältet i Mora. Det är helt oacceptabelt att bemöta någon på detta sätt och helt emot SKIGOs policy. De som arbetade i tältet är nu informerade om detta.

 

Via telefon idag och här vill vi på SKIGO be om ursäkt till Lars-Erik för det felaktiga bemötandet han fick från SKIGO personal.

 

 

Håkan Svensson

Försäljningsansvarig SKIGO Sverige

Snyggt!

Bra! Seriöst gjort tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

snyggt vete f-n, det minsta man måste göra för att som varumärke komma undan med hedern någorlunda intakt. Som vanligt är det bättre att först missköta sig och sen göra en pudel, än att göra rätt från början. Nja, bojkottar nog skigo minst 1 år till!
Link to comment
Share on other sites

Jag ser att ni påstår att sickling av skidor är det billigaste och enklaste sättet att få bra glid. Vad kostar tex. sicklarna en del har flera olika sorter +special borstar, så det håller jag inte med. En ordentligt grundbehandling av skidor behöver inte behandlaS MER ÄN EN GÅNG under en säsong eller tills belagen är oskadade, annars är en omslipning ett bra alternativ+ny grundbehandling med 2 lager grundparafin typ LF.+ 2 uppvärmningar, avkylning, sicklas och polering med stål eller mässing borste, till dagens före en kaka HF tex. kallf. HF 6 som inte ska droppas och räcker till 30 par minst, är det tävling så ökar pulvret så klart glidet utanpå HF. Tror inte att det blir billigare med att bara använda de olika typer av sicklar.
Link to comment
Share on other sites

Jag ser att ni påstår att sickling av skidor är det billigaste och enklaste sättet att få bra glid. Vad kostar tex. sicklarna en del har flera olika sorter +special borstar, så det håller jag inte med. En ordentligt grundbehandling av skidor behöver inte behandlaS MER ÄN EN GÅNG under en säsong eller tills belagen är oskadade, annars är en omslipning ett bra alternativ+ny grundbehandling med 2 lager grundparafin typ LF.+ 2 uppvärmningar, avkylning, sicklas och polering med stål eller mässing borste, till dagens före en kaka HF tex. kallf. HF 6 som inte ska droppas och räcker till 30 par minst, är det tävling så ökar pulvret så klart glidet utanpå HF. Tror inte att det blir billigare med att bara använda de olika typer av sicklar.

Tja, man kan ju räkna som man vill om det nu är det enda argumentet som betyder något.

Jag kan då referera till mina egna utgifter. Jag har köpt 2st Kuzminsicklar, 1st stålborste hand och sedan hade jag nylonborste sedan tidigare. Vi pratar då under 1500:- för hela utrustningen. Detta har jag nu använt sedan 2006 vilket då betyder 6 säsonger. Det ger 250:- per säsong och det räcker väl till 1st stenslipning, eller?

 

Även den som väljer att använda glidvalla kommer att behöva borstar, du nämner själv stål elller mässingsborste. Sedan kommer du vilja använda en nylonborste också vilket gör att vi kan "nolla" borstkostnaden. Då ligger det en kostnad för en Kuzmin sickel för den som stålsicklar på 500:- vilket är vad du får betala för ett vallajärn om du köper "Kalle Anka vallajärnet". Ska du valla pulver med framgång får du 4 dubbla den kostanden. Sedan har du "drift" kostnaden på valla.

 

Men jag kanske räknar helt galet?

 

Nu är det väl inte heller så att det är kostnadsaspekten som lyfts fram som argument nr 1 när stålsickelförespråkaren skall göra sin stämma hörd!?

Link to comment
Share on other sites

Märkligt att ingen sicklare har valla järn, var köper man sicklar för 500 kr? vad beträffar pulver priset är väl lika för alla eller kör ni bara på rent belag, här läser man en hel del att använda pulver det är kanske gratis för stålsicklare. Det är som b-ivar skriver som vanligt får det aldrig kosta något här på forumet.
Link to comment
Share on other sites

Och som vanligt får det aldrig kosta något här på forumet!!!!!

Det har en enkel förklaring och det är att vi som stålsicklar inte kan vara med i toppen och konkurrera om de stora prispengarna.

Vi är snåla! ;)

Men vi kan istället lägga pengarna på fler skidpar! :)

Jag är inte långt ifrån att beställa ett par skaterullisar..får gömma dom i garderoben, gubben tycker att jag är nog skidfixerad redan...kan väl aldrig bli för många par skidor!!!??? ;)

Link to comment
Share on other sites

Märkligt att ingen sicklare har valla järn, var köper man sicklar för 500 kr? vad beträffar pulver priset är väl lika för alla eller kör ni bara på rent belag, här läser man en hel del att använda pulver det är kanske gratis för stålsicklare. Det är som b-ivar skriver som vanligt får det aldrig kosta något här på forumet.

Skistart tar 569 för en universal, lägg till en borste för 200 så har bra tävlingsdugligt glid i 5 år.

 

Sen kan man såklart utöka in i det oändliga, men det är ingenting unikt för stålsickling...

Link to comment
Share on other sites

Vi är snåla! ;)

Men vi kan istället lägga pengarna på fler skidpar! :)

Jag är inte långt ifrån att beställa ett par skaterullisar..får gömma dom i garderoben, gubben tycker att jag är nog skidfixerad redan...kan väl aldrig bli för många par skidor!!!??? ;)

Löp och köp! :)

Kan Lars-Erik köra med tävlingshjul kan nog du köra med skaterullskidor.

Är bra för balansen och ska visst även vara bra för löpningen.

 

Köpte du sickel och sicklade inför Öppet Spår eller hur gjorde du?

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Märkligt att ingen sicklare har valla järn, var köper man sicklar för 500 kr? vad beträffar pulver priset är väl lika för alla eller kör ni bara på rent belag, här läser man en hel del att använda pulver det är kanske gratis för stålsicklare. Det är som b-ivar skriver som vanligt får det aldrig kosta något här på forumet.

Ärligt förstår jag inte var du vill komma. Du börjar med ett påstående om kostnad, jag gör en enkel summering och du svarar med pulverpriser och vallajärn.

Sedan raljerar du över att inget får kosta?

Du är dåligt påläst och drar förhastade slutsatser.

Link to comment
Share on other sites

pengar pengar pengar...Som att man är bättre än andra om man kommit billigt undan, köpt kombiborstar kombipjäxor universalvallor reaprodukter och fjolårsprylar och fan vet allt.

 

En hobby, ett intresse får väl kosta???? Sen kan ingen komma och säga att dom inte har råd att utöva skidåkning om dom ska betala fullt pris, ha en vettig utrustning flera par skidor och vettiga tillbehör.

 

Isåfall är det dags se över allt annat slaget ut på ett år som går att spara in på alt, avvara.

 

Eller är det här skidåkare som egentligen inte tycker det roligt, avskyr sporten som sådan?

Link to comment
Share on other sites

pengar pengar pengar...Som att man är bättre än andra om man kommit billigt undan, köpt kombiborstar kombipjäxor universalvallor reaprodukter och fjolårsprylar och fan vet allt.

 

En hobby, ett intresse får väl kosta???? Sen kan ingen komma och säga att dom inte har råd att utöva skidåkning om dom ska betala fullt pris, ha en vettig utrustning flera par skidor och vettiga tillbehör.

 

Isåfall är det dags se över allt annat slaget ut på ett år som går att spara in på alt, avvara.

 

Eller är det här skidåkare som egentligen inte tycker det roligt, avskyr sporten som sådan?

Jag har varit på detta forum i många år nu och jag har mycket svårt att se varifrån du får din inställning om att ingenting får kosta? Det engagemang för sporten och den passion som många, skulle vilja påstå merparten, visar på detta forum är unikt. Har du missat det totalt?

Om det var riktat direkt mot mig så är jag ännu mer förvånad.

Om det är någon form av analys du gör att stålsicklingsförepråkarna stålsicklar för att spara pengar är också du dåligt påläst.

 

Vore intressant att se din "line up" vad gäller "vettig utrustning flera par skidor och vettiga tillbehör" Var går gränsen för "vettig"?, vilket kostandasnivå är "får väl kosta"?

Link to comment
Share on other sites

Vi är snåla! ;)

Men vi kan istället lägga pengarna på fler skidpar! :)

Jag är inte långt ifrån att beställa ett par skaterullisar..får gömma dom i garderoben' date=' gubben tycker att jag är nog skidfixerad redan...kan väl aldrig bli för många par skidor!!!??? ;)[/quote']

Löp och köp! :)

Kan Lars-Erik köra med tävlingshjul kan nog du köra med skaterullskidor.

Är bra för balansen och ska visst även vara bra för löpningen.

 

Köpte du sickel och sicklade inför Öppet Spår eller hur gjorde du?

Vasa, skönt att få lite medhåll!:-) Jag känner att jag måste ha ett par Marwe!

Jag gillar verkligen att köra skate på snö, är riktigt sugen på att testa på asfalt också.

Jag sicklade själv under överseende av ett proffs!:-)

Link to comment
Share on other sites

pengar pengar pengar...Som att man är bättre än andra om man kommit billigt undan' date=' köpt kombiborstar kombipjäxor universalvallor reaprodukter och fjolårsprylar och fan vet allt.

 

En hobby, ett intresse får väl kosta???? Sen kan ingen komma och säga att dom inte har råd att utöva skidåkning om dom ska betala fullt pris, ha en vettig utrustning flera par skidor och vettiga tillbehör.

 

Isåfall är det dags se över allt annat slaget ut på ett år som går att spara in på alt, avvara.

 

Eller är det här skidåkare som egentligen inte tycker det roligt, avskyr sporten som sådan?[/quote']

Jag har varit på detta forum i många år nu och jag har mycket svårt att se varifrån du får din inställning om att ingenting får kosta? Det engagemang för sporten och den passion som många, skulle vilja påstå merparten, visar på detta forum är unikt. Har du missat det totalt?

Om det var riktat direkt mot mig så är jag ännu mer förvånad.

Om det är någon form av analys du gör att stålsicklingsförepråkarna stålsicklar för att spara pengar är också du dåligt påläst.

 

Vore intressant att se din "line up" vad gäller "vettig utrustning flera par skidor och vettiga tillbehör" Var går gränsen för "vettig"?, vilket kostandasnivå är "får väl kosta"?

Du har så rätt att merparten här har både passion, engagemang för sporten och även som du mycket stort kunnande. Så det var inte riktat mot dig.

 

Inte heller som att stålsicklarna väljer den metoden för att spara pengar.

Det jag reagerat över är att oavsett tråd/ämne som det skrivs och frågas om så ska det alltid komma nån som använder kostnad och "det är mycket billigare" som argument.

 

Förstår om det gäller nån som bara ska provåka, se om skidåkning är något för dom. Men en som har det som intresse, åker vasan, motionär eller tävlande...skidor och utrustning plockas fram varje vinter. Varför ska det då snålas? Man behöver ju inte dra på sig saker som inte används...om det inte är en "bra att ha grej" :) (jag har många såna) :D Men köp det som är bra, bra kvallitet och fungerar för sitt ändamål. Som borstar till exempel, varför inte köpa tre...en mässing en tagel och en nylon istället för att hålla ner kostnaden och köpa "en" kombiborste som funkar som allt annat som heter kombi...inte bra på nånting bara mitt i mellan. Vill man sen ha särsiklda borstar för träningsparafin, borstar för HF och för pulver...ja då köper man det.

Borstar var bara ett exempel...finns många fler.

 

För mig är kostnaden oväsentlig då den i det här sammanhanget ändå alltid är rimlig. Tycker jag något är roligt och givande så får det kosta.

 

Beträffande min "line up" så har jag det jag anser mig behöva, skulle jag ha användning för 10par skidor 5 vallajärn, elverk...och en vallabuss :) så ser jag till att kunna införskaffa det. Får väl låna upp på huset :D

Link to comment
Share on other sites

Märkligt att ingen sicklare har valla järn, var köper man sicklar för 500 kr? vad beträffar pulver priset är väl lika för alla eller kör ni bara på rent belag, här läser man en hel del att använda pulver det är kanske gratis för stålsicklare. Det är som b-ivar skriver som vanligt får det aldrig kosta något här på forumet.

Nej, ett vallajärn behöver man absolut inte ha som "stålsicklare". Utifrån mina erfarenheter så är det endast ca. 5% som väljer att lägga på något ytterligare så ja, de allra flesta kör på rent belag. Det var det som forskningen gick ut på att påvisa - att belaget har exceptionellt bra glidegenskaper utan glidvalla. I övrigt så kan jag berätta att en jättestor andel av mina stålsicklingskunder är unika kunder så det är ju inte så att man köper nytt stål i så hög utsträckning och 70-75%, uppskattningsvis, köper enbart en stålsickel Universal. Och skall jag försöka dra några slutsatser utifrån mina fakta så ligger snittkostnaden på 900 kronor/stålsicklingskund och vi får säkert räkna att snittkundens kostnad/5-8 år=900 kronor. Visserligen så bör man ju ha en hyfsad borste men det är ju som sagt var inget specifikt för stålsicklare. Angående att värma fast grundvaxet så använder jag mig själv utav en varmluftspistol men det är jag det. I all välmening.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte med. Min erfaring är att så gott som alla i alla aktiviteter är snåla på det sättet att de inte vill köpa något på överpris eller något som är onödigt dyrt. Jag tycker inte det är fel att folk kommer med kommentarer om saker de tycker är mer prisvärda/billiga i diverse tråder. De allra flesta vill nog inte köpa den bästa rullskidspetsen om den kostar 500 kr och bara är lite bättre än en spets för 100 kr.

 

Sen är det ju inte säkert att alla har så mycket pengar så att det (nestan) inte spelar någon roll vad deras aktivitet kostar.

 

Ditt borst exempel tycker jag också är lite konstigt då det väl inte är så många på forumet som tycker att man ska köpa kombiborstar.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte med. Min erfaring är att så gott som alla i alla aktiviteter är snåla på det sättet att de inte vill köpa något på överpris eller något som är onödigt dyrt. Jag tycker inte det är fel att folk kommer med kommentarer om saker de tycker är mer prisvärda/billiga i diverse tråder. De allra flesta vill nog inte köpa den bästa rullskidspetsen om den kostar 500 kr och bara är lite bättre än en spets för 100 kr.

 

Sen är det ju inte säkert att alla har så mycket pengar så att det (nestan) inte spelar någon roll vad deras aktivitet kostar.

 

Ditt borst exempel tycker jag också är lite konstigt då det väl inte är så många på forumet som tycker att man ska köpa kombiborstar.

Nej överpris vill ingen betala för samma produkt...inte ens jag :) men att betlala mer för bättre produkter gör åtminstone jag...oavsett om det gäller bil hushåll eller hobbyprylar.

Det blir billigast i längden...för jag är snål jag oxå :)

 

Köpa "billigt" eller inte alls för att spara är att lura sig själv.

 

Med prisvärt menas att något är nästan eller lika bra men billigare. Och där får man väl göra en avvägning.

 

Vet någon av nån rullspets som kostar 500kr och är fan så mycket bättre än allt annat så ska man väl inte tveka? Men då pratar vi jävulskt bett och nästan outslitlig...avvägning där oxå...

 

Och beträffande borstar så har diskusionen förekommit men som du säger tycker dom flesta här att man inte ska köpa kombi...men det var bara ett exempel hur tankegången kan vara hos vissa.

Link to comment
Share on other sites

Kombiborstar. varmluftpistoler finns väl att köpa beg. på myrorna eller varför inte använda flaskkork att gnida ut grundvaxet det går att spara på många sätt och göra som apelsin köpa istället nya skidor och rullisar och bli ännu bättre skidåkare.
Link to comment
Share on other sites

Kombiborstar. varmluftpistoler finns väl att köpa beg. på myrorna eller varför inte använda flaskkork att gnida ut grundvaxet det går att spara på många sätt och göra som apelsin köpa istället nya skidor och rullisar och bli ännu bättre skidåkare.

eller frugans hårtork...värmer nog för att få ut klister :)

 

Men köpa en vinare för att komma åt korken??? där gick det för långt :D

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår faktiskt inte helt sammanhanget mellan dina inlägg och vad som skrivs på forumet. Folk har olika åsikter om vad som är prisvärt och vad de vill lägga pengar på och du har på sista tiden skrevet om och om igen att saker inte får kosta pengar på forumet. Var är alla inlägg som du kritiserar? Tidigare kritiserar du ju också det att köpa saker på rea eller förra årets model men nu låter det endå som att du tycker det är ok.

 

Min erfarenhet är att tex billiga träningskläder både fungerar bra och blir billigare i längden än dyra träningskläder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...