Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det finns folk i sporten som älskar den djupt som inte är materialdårar på minsta vis. Det finns fattiglappar i sporten som måste snåla för att kunna utöva den. Det finns vanliga snåljåpar i sporten som betalar en tia för sandningskloss i kork på Jula istället för två tjugor för en vallakork på sportaffären och känner sig som en lottovinnare. Det finns folk i sporten som känner stor tillfredställelse av att göra saker själv och fundera ut alternativa lösningar. Det finns folk i sporten som är katagoriska och förstår världen endast ur sitt eget perspektiv. Och det finns säket några till också i sporten. Sånt är livet.
Link to comment
Share on other sites

haha nu är ni igång ser jag. Har några kompisar som gillar gamla mopeder,traktorer, motorcyklar ja ta mej 17 allt som är gammalt och brummar. De lägger alla pengar på att köpa gammalt skrot och renovera upp. Deras motto är: den som äger mest när man dör har vunnit. Har aldrig förstått deras passion....

Men visst är det färre skidåkare som har det mottot :)

 

Vi hade en diskussion när jag var i Mora inför Vasaloppet. Jag stod med RS-riller . OBS jag gör inte reklam! Många stannade och var intresserade. De ryggade och fick ofta bråttom iväg efter att de hört priset. En verkstadskunnig kille skulle förstå priset bättre för det ligger ju trots allt en del arbete bakom. Motornördarna skulle absolut köpt verktyget direkt om de behövde det. Här finns en skillnad. Jämför vi med cyklister är skidåkare också snåla. En cyklist köper glatt dyra prylar för tusenlappar för att få bort några gram på hojen och som påverkar sluttiden mycket mindre än vad en rill kan förbättra.

Så i det avseendet kan man tycka skidåkare är snåla. Vi diskuterade runt detta och man kan inte dra alla över en kam. Vi kom dock fram till att orienterare är nog ändå snålast av alla. Åker man sedan skidor också så är man kanske också en snål skidåkare :) Ta nu detta inte allt för seriöst. Bara ett litet inlägg i debatten.

By the way: Såg just att det är skidföre fortfarande i Falun. Så nu snålar jag inte på bensinen utan åker glatt 20 mil för ett skidpass och vallatester.

Link to comment
Share on other sites

haha nu är ni igång ser jag. Har några kompisar som gillar gamla mopeder,traktorer, motorcyklar ja ta mej 17 allt som är gammalt och brummar. De lägger alla pengar på att köpa gammalt skrot och renovera upp. Deras motto är: den som äger mest när man dör har vunnit. Har aldrig förstått deras passion....

Men visst är det färre skidåkare som har det mottot :)

 

Vi hade en diskussion när jag var i Mora inför Vasaloppet. Jag stod med RS-riller . OBS jag gör inte reklam! Många stannade och var intresserade. De ryggade och fick ofta bråttom iväg efter att de hört priset. En verkstadskunnig kille skulle förstå priset bättre för det ligger ju trots allt en del arbete bakom. Motornördarna skulle absolut köpt verktyget direkt om de behövde det. Här finns en skillnad. Jämför vi med cyklister är skidåkare också snåla. En cyklist köper glatt dyra prylar för tusenlappar för att få bort några gram på hojen och som påverkar sluttiden mycket mindre än vad en rill kan förbättra.

Så i det avseendet kan man tycka skidåkare är snåla. Vi diskuterade runt detta och man kan inte dra alla över en kam. Vi kom dock fram till att orienterare är nog ändå snålast av alla. Åker man sedan skidor också så är man kanske också en snål skidåkare :) Ta nu detta inte allt för seriöst. Bara ett litet inlägg i debatten.

By the way: Såg just att det är skidföre fortfarande i Falun. Så nu snålar jag inte på bensinen utan åker glatt 20 mil för ett skidpass och vallatester.

Håller med...det ligger mycket i vad du säger. Skidåkare är nog för lite "prylbögsnördar" för att öppna börsen alltför lätt och där är nog cyklisterna raka motsatsen som du säger.

 

Förresten...jag måste ju vara snålare än fan själv! :) åker ju på racewax...men inte för att det är billigt...utan bäst (inte sämre i alla fall)

 

Min gamla favorit, swix HF 8 är nu ett minne blott. Racewax H4 har nu tagit dennes plats i vallalådan då den vid samtliga tester (särskilt nysnö) visat mycket bättre resultat.

 

Trodde det inte först, eller ville väl inte tro det för en bra valla "måste" ju kosta pengar.

Link to comment
Share on other sites

haha nu är ni igång ser jag. Har några kompisar som gillar gamla mopeder' date='traktorer, motorcyklar ja ta mej 17 allt som är gammalt och brummar. De lägger alla pengar på att köpa gammalt skrot och renovera upp. Deras motto är: den som äger mest när man dör har vunnit. Har aldrig förstått deras passion....

Men visst är det färre skidåkare som har det mottot :)

 

Vi hade en diskussion när jag var i Mora inför Vasaloppet. Jag stod med RS-riller . OBS jag gör inte reklam! Många stannade och var intresserade. De ryggade och fick ofta bråttom iväg efter att de hört priset. En verkstadskunnig kille skulle förstå priset bättre för det ligger ju trots allt en del arbete bakom. Motornördarna skulle absolut köpt verktyget direkt om de behövde det. Här finns en skillnad. Jämför vi med cyklister är skidåkare också snåla. En cyklist köper glatt dyra prylar för tusenlappar för att få bort några gram på hojen och som påverkar sluttiden mycket mindre än vad en rill kan förbättra.

Så i det avseendet kan man tycka skidåkare är snåla. Vi diskuterade runt detta och man kan inte dra alla över en kam. Vi kom dock fram till att orienterare är nog ändå snålast av alla. Åker man sedan skidor också så är man kanske också en snål skidåkare :) Ta nu detta inte allt för seriöst. Bara ett litet inlägg i debatten.

By the way: Såg just att det är skidföre fortfarande i Falun. Så nu snålar jag inte på bensinen utan åker glatt 20 mil för ett skidpass och vallatester.[/quote']

Håller med...det ligger mycket i vad du säger. Skidåkare är nog för lite "prylbögsnördar" för att öppna börsen alltför lätt och där är nog cyklisterna raka motsatsen som du säger.

 

Förresten...jag måste ju vara snålare än fan själv! :) åker ju på racewax...men inte för att det är billigt...utan bäst (inte sämre i alla fall)

 

Min gamla favorit, swix HF 8 är nu ett minne blott. Racewax H4 har nu tagit dennes plats i vallalådan då den vid samtliga tester (särskilt nysnö) visat mycket bättre resultat.

 

Trodde det inte först, eller ville väl inte tro det för en bra valla "måste" ju kosta pengar.

Haha ja det är också intressant. Är det för billigt blir folk också tveksamma.

Men billigt behöver inte betyda sämre. Man lär titta på orsaken till att det är billigare.

Tillverkningskostnaden är bara en liten del av slutpriset. Massiv sponsring och reklam, höjer slutpriset men hjälper ju naturligtvis upp försäljningen. Sedan innebär inte det att åkarna kör på sponsorns vallor utan tar det som är bäst för dagen.

OM ni bara visste vad det smusslas på elitnivå med vilken valla man kör på. . Som jag berättat för en del tidigare var jag i kontakt med en stor leverantör av specialsmörjmedel och vaxer. Jag fick inte handla från Sverige för norska olympiska nåt.... hade betalat stora pengar för ensamrätt till några produkter. Och inte var det något känt märke....

Skulle gärna svara på vilken feedback jag fått på racewax vallorna men det skulle uppfattas som reklam i detta forum, så det undviker jag . Men B-Ivar hör gärna av dig så får du ta del av resultat...

Link to comment
Share on other sites

haha nu är ni igång ser jag. Har några kompisar som gillar gamla mopeder,traktorer, motorcyklar ja ta mej 17 allt som är gammalt och brummar. De lägger alla pengar på att köpa gammalt skrot och renovera upp. Deras motto är: den som äger mest när man dör har vunnit. Har aldrig förstått deras passion....

Men visst är det färre skidåkare som har det mottot :)

 

Vi hade en diskussion när jag var i Mora inför Vasaloppet. Jag stod med RS-riller . OBS jag gör inte reklam! Många stannade och var intresserade. De ryggade och fick ofta bråttom iväg efter att de hört priset. En verkstadskunnig kille skulle förstå priset bättre för det ligger ju trots allt en del arbete bakom. Motornördarna skulle absolut köpt verktyget direkt om de behövde det. Här finns en skillnad. Jämför vi med cyklister är skidåkare också snåla. En cyklist köper glatt dyra prylar för tusenlappar för att få bort några gram på hojen och som påverkar sluttiden mycket mindre än vad en rill kan förbättra.

Så i det avseendet kan man tycka skidåkare är snåla. Vi diskuterade runt detta och man kan inte dra alla över en kam. Vi kom dock fram till att orienterare är nog ändå snålast av alla. Åker man sedan skidor också så är man kanske också en snål skidåkare :) Ta nu detta inte allt för seriöst. Bara ett litet inlägg i debatten.

By the way: Såg just att det är skidföre fortfarande i Falun. Så nu snålar jag inte på bensinen utan åker glatt 20 mil för ett skidpass och vallatester.

Blir t.o.m tävling på lugnet i helgen! Skicrosstävling! Så de e bara o ställa upp!

Link to comment
Share on other sites

haha nu är ni igång ser jag. Har några kompisar som gillar gamla mopeder' date='traktorer, motorcyklar ja ta mej 17 allt som är gammalt och brummar. De lägger alla pengar på att köpa gammalt skrot och renovera upp. Deras motto är: den som äger mest när man dör har vunnit. Har aldrig förstått deras passion....

Men visst är det färre skidåkare som har det mottot :)

 

Vi hade en diskussion när jag var i Mora inför Vasaloppet. Jag stod med RS-riller . OBS jag gör inte reklam! Många stannade och var intresserade. De ryggade och fick ofta bråttom iväg efter att de hört priset. En verkstadskunnig kille skulle förstå priset bättre för det ligger ju trots allt en del arbete bakom. Motornördarna skulle absolut köpt verktyget direkt om de behövde det. Här finns en skillnad. Jämför vi med cyklister är skidåkare också snåla. En cyklist köper glatt dyra prylar för tusenlappar för att få bort några gram på hojen och som påverkar sluttiden mycket mindre än vad en rill kan förbättra.

Så i det avseendet kan man tycka skidåkare är snåla. Vi diskuterade runt detta och man kan inte dra alla över en kam. Vi kom dock fram till att orienterare är nog ändå snålast av alla. Åker man sedan skidor också så är man kanske också en snål skidåkare :) Ta nu detta inte allt för seriöst. Bara ett litet inlägg i debatten.

By the way: Såg just att det är skidföre fortfarande i Falun. Så nu snålar jag inte på bensinen utan åker glatt 20 mil för ett skidpass och vallatester.[/quote']

Håller med...det ligger mycket i vad du säger. Skidåkare är nog för lite "prylbögsnördar" för att öppna börsen alltför lätt och där är nog cyklisterna raka motsatsen som du säger.

 

Förresten...jag måste ju vara snålare än fan själv! :) åker ju på racewax...men inte för att det är billigt...utan bäst (inte sämre i alla fall)

 

Min gamla favorit, swix HF 8 är nu ett minne blott. Racewax H4 har nu tagit dennes plats i vallalådan då den vid samtliga tester (särskilt nysnö) visat mycket bättre resultat.

 

Trodde det inte först, eller ville väl inte tro det för en bra valla "måste" ju kosta pengar.

Haha ja det är också intressant. Är det för billigt blir folk också tveksamma.

Men billigt behöver inte betyda sämre. Man lär titta på orsaken till att det är billigare.

Tillverkningskostnaden är bara en liten del av slutpriset. Massiv sponsring och reklam, höjer slutpriset men hjälper ju naturligtvis upp försäljningen. Sedan innebär inte det att åkarna kör på sponsorns vallor utan tar det som är bäst för dagen.

OM ni bara visste vad det smusslas på elitnivå med vilken valla man kör på. . Som jag berättat för en del tidigare var jag i kontakt med en stor leverantör av specialsmörjmedel och vaxer. Jag fick inte handla från Sverige för norska olympiska nåt.... hade betalat stora pengar för ensamrätt till några produkter. Och inte var det något känt märke....

Skulle gärna svara på vilken feedback jag fått på racewax vallorna men det skulle uppfattas som reklam i detta forum, så det undviker jag . Men B-Ivar hör gärna av dig så får du ta del av resultat...

Jag tycker det bara är bra när vi har sådana kunniga och balanserade personer som du racevax, och även t.ex. Enklaresport, på skidforum och som vi vet vilka de är. Vi får ju själva då bedöma det som sägs. Tusen tack racevax för det mycket givande samtal vi hade i Mora, som jag lärde mig mycket av. Även jag har hört mycket gott om racevax bland de som glidvallar och de skidor du visade mig såg verkligen kanonbra ut. Jag är inte främmande för att pröva något Vasalopp att toppa min stålsickling med den superblanka yta du uppenbarligen åstadkommer.

 

Jag ser även gärna att Tony Pölder vågar komma tillbaka på skidforum, eftersom även han är mycket kunnig när han låter bli att ta till storsläggan i stålsicklingsdebatten. Han VET givetvis numera som alla andra att stålsickling verkligen funderar överaskande bra men det borde ju inte vara skäl nog för att dra sig ur. Det finns ju andra frågor att debattera och informera om.

 

Däremot har jag lite svårt att förstå vad du theh vill åstadkomma och står för. Det liknar lite Figge35. Om du berättar lite mer om dig själv och vad du står för så kommer vi säkert att förstå dig mycket bättre. Vill du göra det ? Jag har ju förstått att du är från Luleåtrakten och det skulle vara mycket trevligt att träffa dig. Vill du träffa mig på en kopp kaffe i Hotell oändligheten (mitt hus på Porsön brukar kallas så eftersom alla får plats där...) ?

Link to comment
Share on other sites

Min upplevelse är inte att skidåkare snålar så mycket. Oftast har man flera skidpar för 3-4 tkr, uppsättningen stavar för 1500:-, skor, bindningar och kläder. TIll detta olika verktyg och valla/sicklar föratt få bra fäste och glid. 20tkr är nog en låg utrustningssumma för de flesta.

Dock kommer nog många skidåkare ur kategorin löparen(dock inte jag själv), där en filosofi att "bara ta på sig skorna" härskar. nu är det ju inte så hos löparna heller.

 

Andra sporter är mer materialtunga, tex cykling.

 

Jag tänker mig dessutom två andra anledningar: Det ena är många har vasaloppet som mål, begränsad snötillgång och man sysslar dessutom med andra sporter. Som en hobby för hälsa och för glädjen. "Dyrt är bra" körde jag också med på 80-talet, men det var innan hus och bilar och barn osv...det är roligare att köra bra ju mindre tid och energi jag lagt ner på utrustning och ju mindre pengar jag spenderat. Kunde jag vinna vätternrundan på min Kronancykel genom nått billigt knep skulle jag vara lyckligare än om jag hade gort det med supercykeln.

Den andra anledningen, åtminstone för ut, är att jag verkligen hellre lägger tiden i spåren än i garaget/vallaboden, om jag kan ha hyffsade skidor. Jag körde tidigare med racevax glid och var nöjd. Idag kan jag inte med två små gå ut i garaget och fixa glidet innan, det blir mer "hit and grab" och ut i spåret.

Den tredje, som jag inte är säker på att jag delar med så många, är att jag starkt ogillar ohederligheten från många tillverkare. Inte nog med att man ljuger om vallornas effekt, man har ytterst dåligt underlag för sina påståenden. Tänk vad "sickelmaffian" och övriga kring denna har gjort för att verkligen försöka ta reda på den vetenskapliga orsaken till bra eller dålig glid!! Detta trots hot och hån, som faktiskt är rent kriminellt. Dvs man använder sin status och sin position och sin tillgång till spridande av (des)information för att förlöjliga och idiotförklara någon som kan skada kassakon! Inte en enda seriös rapport(studi från "etablisemanget" har nått mina ögon!!! Det är jävligt märkligt och inte alls ok för mig.

 

Men jag är glad att vi tycker olika, vilket är utvecklande och utmanande. Diskuterar gärna, om diskussionen går ut på att vi når framåt, inte på att någon skall hävda sig själv...

 

Tänker jag

Link to comment
Share on other sites

Om vi tänker oss riktiga motionärer så kan jag lugnt påstå att många åker på skidor i väldigt dåligt skick. Repiga och håriga belag är standard. Vallade en del skidor under vasaloppsveckan och man kunde nästan grina åt eländet. Ingen skulle kunna valla skidorna så de gick bra utan att först fixa belaget. Stenslip fanns ej att tillgå så valet föll på stålsickel.

För mig är stålsickel ett verktyg för belagspreparering och ska jämföras med en stenslipning. Håll i er nu...mina tester visar att stenslip är bättre än stålsicklat.

Jobbar man med belaget efter stenslip(valla ej innan) med stålborste rakblad/polersickel tar man bort hår både i strukturgroparna samt planar topparna. Vill man åka utan glidvalla så hävdar jag att det är ett säkrare alternativ i olika fören än att åka stålsicklat.

Det är också det Primateria säger (Ronnie Löf)

Debatten borde ALLTSÅ vara stålsicklat eller stenslip för er som väljer att spara in på vallan. Rilla behöver man sedan oavsett man vallar eller inte.

Att det sedan går att få snabbare skida genom vallning har väl också Primaterias tester med Ronnie Löf och Stefan Storvall visat. De testerna är enligt mig de säkraste som finns och inte utförd av vallaföretag.

 

Det är alltså av yttersta vikt att ni har en bra finish på belaget innan ni vallar.

Stålsickling eller stenslip och sedan arbeta med polering av belaget. Det är det budskapet jag vill ge alla motionärer

Med ovanstående metod behöver ni inte valla ihjäl er för att få fart på skidorna. Jag har tävlat på fantastiska skidor efter endast 2 lager glidvalla efter stenslipning.

 

Mina tester visar också att vallade skidor som behandlats enligt ovan inte alls tappar glid som många hävdar. Det orsakas alltså främst av dålig finish på belaget som kommer fram vartefter man åker.

Edited by racewax.se
Link to comment
Share on other sites

Min upplevelse är inte att skidåkare snålar så mycket. Oftast har man flera skidpar för 3-4 tkr, uppsättningen stavar för 1500:-, skor, bindningar och kläder. TIll detta olika verktyg och valla/sicklar föratt få bra fäste och glid. 20tkr är nog en låg utrustningssumma för de flesta.

Dock kommer nog många skidåkare ur kategorin löparen(dock inte jag själv), där en filosofi att "bara ta på sig skorna" härskar. nu är det ju inte så hos löparna heller.

 

Andra sporter är mer materialtunga, tex cykling.

 

Jag tänker mig dessutom två andra anledningar: Det ena är många har vasaloppet som mål, begränsad snötillgång och man sysslar dessutom med andra sporter. Som en hobby för hälsa och för glädjen. "Dyrt är bra" körde jag också med på 80-talet, men det var innan hus och bilar och barn osv...det är roligare att köra bra ju mindre tid och energi jag lagt ner på utrustning och ju mindre pengar jag spenderat. Kunde jag vinna vätternrundan på min Kronancykel genom nått billigt knep skulle jag vara lyckligare än om jag hade gort det med supercykeln.

Den andra anledningen, åtminstone för ut, är att jag verkligen hellre lägger tiden i spåren än i garaget/vallaboden, om jag kan ha hyffsade skidor. Jag körde tidigare med racevax glid och var nöjd. Idag kan jag inte med två små gå ut i garaget och fixa glidet innan, det blir mer "hit and grab" och ut i spåret.

Den tredje, som jag inte är säker på att jag delar med så många, är att jag starkt ogillar ohederligheten från många tillverkare. Inte nog med att man ljuger om vallornas effekt, man har ytterst dåligt underlag för sina påståenden. Tänk vad "sickelmaffian" och övriga kring denna har gjort för att verkligen försöka ta reda på den vetenskapliga orsaken till bra eller dålig glid!! Detta trots hot och hån, som faktiskt är rent kriminellt. Dvs man använder sin status och sin position och sin tillgång till spridande av (des)information för att förlöjliga och idiotförklara någon som kan skada kassakon! Inte en enda seriös rapport(studi från "etablisemanget" har nått mina ögon!!! Det är jävligt märkligt och inte alls ok för mig.

 

Men jag är glad att vi tycker olika, vilket är utvecklande och utmanande. Diskuterar gärna, om diskussionen går ut på att vi når framåt, inte på att någon skall hävda sig själv...

 

Tänker jag

Kloka ord, jag håller med dig och att en vanlig utrustningssumma kanske hamnar på ca: 20tkr.

Men för dom som du säger har vasan som mål, bor snöfattigt och utövar andra sporter blir det en annan sak. Dom kanske aldrig ens hinner använda 5-6 par skidor under en säsong. Så där förstår man om budgeten är lite annorlunda fördelad. Blir lite som att köpa en snöskoter och bo i skåne eller en segelbåt och bo i kiruna.

 

Men vi har dom som bor där det är vinter, har råd till det mesta men ändå ska snåla.

 

Om det beror på okunskap och sämre vetande eller ren dumhet...men hur låter det här? Jag blir uppringd av en som ska åka vasaloppet. Han undrar om jag vill hjälpa att lägga pulver för han har aldrig gjort det. Okej säger jag...kom förbi med skidorna. Väl framme börjar prata om att har satt upp ett mål...en tid han ska komma under och hur många timmar han lagt ner.

 

Då jag vänder på skidorna och börjar syna dom blir jag tvungen fråga om det är de här paren han ska åka på. Aldrig slipade, råpiga och skadade på kanterna. Han säger att dom blir så tidigt på säsongen då det är lite snö. Jag säger att då har man ju "fulskidor", onödigt tycker han då han alltid haft så bra glid. Hade han skött skidorna så skulle dom glida bättre än vad dom nu skulle göra med pulver men det kunde han inte riktigt förstå.

 

Vet inte om man kan säga snål, dum eller både och i det här fallet? men han är inte ensam och det är därför jag reagerar då det inte får kosta, är onödigt behövs inte.

Lägg pengarna på någorlunda rätt prylar så blir det både roligare och mer ekonomiskt att utöva en sport.

 

Och "sicklarmaffian" har verkligen fått fart på frågan kring detta hemlighetsmakeri kring vallningen....mycket bra det...fortsätt!!! Kul om det kom fram någon "sanning" men det kanske är dåligt för affärerna :)

Link to comment
Share on other sites

Primaterias tester betalades väl av - Primateria. Storvall har träningsadepter som sponsras av Primateria. Jag vill inte hävda att just de testerna är partiska men ska man hitta opartiska/obundna - och seriösa tester som tillämpar ett visst mått av vetenskaplig metodik - får man leta länge. Kuzmins rapporter uppfyller säkert de vetenskapliga kraven men är de fullständigt opartiska? Han vill ju sälja en produkt.

 

Sedan kan man ju passa på och spekulera lite fritt med de kopplingar som indikeras ovan: Kan det vara så att Primateria hade del i de framgångar med vallningen som Finlands landslag hade i fjol på VM när just Storvall var deras vallachef. Det behöver ju inte utesluta stenslipning i botten, man kan ju ”toppa” även en stenslipad skida med lite sickling.

Link to comment
Share on other sites

Om vi tänker oss riktiga motionärer så kan jag lugnt påstå att många åker på skidor i väldigt dåligt skick. Repiga och håriga belag är standard. Vallade en del skidor under vasaloppsveckan och man kunde nästan grina åt eländet. Ingen skulle kunna valla skidorna så de gick bra utan att först fixa belaget. Stenslip fanns ej att tillgå så valet föll på stålsickel.

För mig är stålsickel ett verktyg för belagspreparering och ska jämföras med en stenslipning. Håll i er nu...mina tester visar att stenslip är bättre än stålsicklat.

Jobbar man med belaget efter stenslip(valla ej innan) med stålborste rakblad/polersickel tar man bort hår både i strukturgroparna samt planar topparna. Vill man åka utan glidvalla så hävdar jag att det är ett säkrare alternativ i olika fören än att åka stålsicklat.

Det är också det Primateria säger (Ronnie Löf)

Debatten borde ALLTSÅ vara stålsicklat eller stenslip för er som väljer att spara in på vallan. Rilla behöver man sedan oavsett man vallar eller inte.

Att det sedan går att få snabbare skida genom vallning har väl också Primaterias tester med Ronnie Löf och Stefan Storvall visat. De testerna är enligt mig de säkraste som finns och inte utförd av vallaföretag.

 

Det är alltså av yttersta vikt att ni har en bra finish på belaget innan ni vallar.

Stålsickling eller stenslip och sedan arbeta med polering av belaget. Det är det budskapet jag vill ge alla motionärer

Med ovanstående metod behöver ni inte valla ihjäl er för att få fart på skidorna. Jag har tävlat på fantastiska skidor efter endast 2 lager glidvalla efter stenslipning.

 

Mina tester visar också att vallade skidor som behandlats enligt ovan inte alls tappar glid som många hävdar. Det orsakas alltså främst av dålig finish på belaget som kommer fram vartefter man åker.

;)

Vilka trevliga kloka ord!!!

Link to comment
Share on other sites

Om vi tänker oss riktiga motionärer så kan jag lugnt påstå att många åker på skidor i väldigt dåligt skick. Repiga och håriga belag är standard. Vallade en del skidor under vasaloppsveckan och man kunde nästan grina åt eländet. Ingen skulle kunna valla skidorna så de gick bra utan att först fixa belaget. Stenslip fanns ej att tillgå så valet föll på stålsickel.

För mig är stålsickel ett verktyg för belagspreparering och ska jämföras med en stenslipning. Håll i er nu...mina tester visar att stenslip är bättre än stålsicklat.

Jobbar man med belaget efter stenslip(valla ej innan) med stålborste rakblad/polersickel tar man bort hår både i strukturgroparna samt planar topparna. Vill man åka utan glidvalla så hävdar jag att det är ett säkrare alternativ i olika fören än att åka stålsicklat.

Det är också det Primateria säger (Ronnie Löf)

Debatten borde ALLTSÅ vara stålsicklat eller stenslip för er som väljer att spara in på vallan. Rilla behöver man sedan oavsett man vallar eller inte.

Att det sedan går att få snabbare skida genom vallning har väl också Primaterias tester med Ronnie Löf och Stefan Storvall visat. De testerna är enligt mig de säkraste som finns och inte utförd av vallaföretag.

 

Det är alltså av yttersta vikt att ni har en bra finish på belaget innan ni vallar.

Stålsickling eller stenslip och sedan arbeta med polering av belaget. Det är det budskapet jag vill ge alla motionärer

Med ovanstående metod behöver ni inte valla ihjäl er för att få fart på skidorna. Jag har tävlat på fantastiska skidor efter endast 2 lager glidvalla efter stenslipning.

 

Mina tester visar också att vallade skidor som behandlats enligt ovan inte alls tappar glid som många hävdar. Det orsakas alltså främst av dålig finish på belaget som kommer fram vartefter man åker.

Som du säkert vet så råkade jag vara med när Ronnie Löf och Stefan Storvall (fd. chef för finska landslaget) gjorde sina tester på Pagla i Boden under flera timmar och med massor av skidor inblandade.

Mitt intryck stämmer med det du säger, dessa tester var mycket seriöst utförda.

 

Som du även vet har jag även kontakt då och då med Ronnie Löf och vet ungefär hur han preparerar sina skidor (oftast en kombination av stenslipning, stålsickling, vallning, superborstning och ibland rillning). De skidor jag köpte av Pölder med hans specialstruktur tänke jag testa ungefär som du säger och borstade och putsade i omgångar så JAG var övertygad att de skulle glida minst lika bra eller bättre än mina stålsicklade men så blev det inte. JAG tycker att det teoretiskt borde vara så, dvs en väl urborstad (så alla mikrohår är borta) och polerad "rätt" stenslipningsstruktur borde vara likvärdig eller bättre än en random stålsicklingsstruktur. Det visade sig senare vid noggrann spannmätning att felet nog var mina "Pölderskidor" var något för mjuka och det var nog enda orsaken till att jag inte fick dem att gå lika bra som mina stålsicklade. Även Niklas deltog i flera av mina tester. Jag har dock inte ännu sicklat bort Pölders specialstruktur utan tänker göra nya tester i vår UTAN FÄSTVALLA alls. jag tror fortfarande att jag borde kunna få dem att gå minst likvärdigt med mina stålsicklade. Hur mycket man kan förbättra med valla I BÅDA FALLEN eller OM DET GÅR på långa lopp för oss motionärer är jag absolut inte lika tvärsäker som du verkar vara. De flesta av inte har den skicklighet som krävs men det motsäger ju inte att superskicklige Ronnie Löf, finske landslagchefen, Racewax, och kanske även Dunderklumpen, kan få annat resultat.

Visst använder även Ronnie Löf ofta Racevax ? Och även Samuel Forslund ?

 

Tusen tack deas och alla ni andra för allt stöd, det är verkligen skönt när jag då och då utsätts för nya attacker och orimligheter.

Link to comment
Share on other sites

Mina skidor blev rejält repiga efter årets engelbrektslopp (mycket trevligt arrangemang annars). Kan det en idé att köra på Kuzmins FP drum "http://www.kuzmin.se/pgs/fp_drum_sv.htm" över belaget?

 

Min tumme sitter ganska mitt i handen men att köra vinkelslipen över belaget känns inte helt omöjligt.

 

Är jag ute och cyklar?

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik tack själv för en trevlig pratstund i Mora.

Ja jag har också god kontakt med Ronnie. Han är en bra testpilot som verkligen provat det mesta runt skidpreparering. Och han körde ett tag stålsicklad struktur men precis som jag gick han på pumpen i vissa fören. Därför kör han stenslipat och "efterbehandling" samt någon form av vallning.

Som svar på din fråga, ja Både Ronnie och Samuel använder racewax vallor.

Samuel blev jag bekant med via en klubbträff . Han visade teorin om skidglid och jag visade en skidvalla.

Han hjälper några toppåkare och åt dom vallar han alltid ett racewaxalternativ.

Spannkurvor är nog så viktiga. Har själv konstaterat att jag behöver ett nytt par med högre spann för klistergrund som vid Vasaloppet i år. Jag var till Falun i dag. Synd att de inte kört pistmaskinen för de har tokmycket snö kvar, Vissa partier med fläckar som lätt kunde fixas bara de starta pistmaskinen. Hur som helst kunde jag med skateskidorna avverka

mina vallatester samt några mil inkl övre mördarbacken med mera under solens härliga sken. Snälla vinter, kom tillbaka :)

Edited by racewax.se
Link to comment
Share on other sites

Tack alla ni som stödjer mig när jag utsätts för nya attacker och orimligheter. Det har varit mycket viktigt för mitt beslut att fortsätta föra fram mitt viktiga budskap på denna tråd.

Detta faktum har nog dessutom varit helt avgörande för det glädjande besked jag fått idag: Vasaloppets ledning har tänkt om och tänker nu föra fram mig och mitt budskap genom att uppföra en skulptur av mig iförd Veterandräkt, huvudsponsorns reklam på mössan och med en Kuzminzickel i ena handen och siffran 54 i den andra. En verklig upprättelse för mig personligen och ett stort framsteg för oss alla på skidforum som hela tiden trott på denna idé. Det pågår diskussioner var statyn skall placeras, tills vidare kommer den att placeras i Vasaloppsmuseet.

Link to comment
Share on other sites

Tack alla ni som stödjer mig när jag utsätts för nya attacker och orimligheter. Det har varit mycket viktigt för mitt beslut att fortsätta föra fram mitt viktiga budskap på denna tråd.

Detta faktum har nog dessutom varit helt avgörande för det glädjande besked jag fått idag: Vasaloppets ledning har tänkt om och tänker nu föra fram mig och mitt budskap genom att uppföra en skulptur av mig iförd Veterandräkt, huvudsponsorns reklam på mössan och med en Kuzminzickel i ena handen och siffran 54 i den andra. En verklig upprättelse för mig personligen och ett stort framsteg för oss alla på skidforum som hela tiden trott på denna idé. Det pågår diskussioner var statyn skall placeras, tills vidare kommer den att placeras i Vasaloppsmuseet.

1:a april. :)

Link to comment
Share on other sites

Tack alla ni som stödjer mig när jag utsätts för nya attacker och orimligheter. Det har varit mycket viktigt för mitt beslut att fortsätta föra fram mitt viktiga budskap på denna tråd.

Detta faktum har nog dessutom varit helt avgörande för det glädjande besked jag fått idag: Vasaloppets ledning har tänkt om och tänker nu föra fram mig och mitt budskap genom att uppföra en skulptur av mig iförd Veterandräkt, huvudsponsorns reklam på mössan och med en Kuzminzickel i ena handen och siffran 54 i den andra. En verklig upprättelse för mig personligen och ett stort framsteg för oss alla på skidforum som hela tiden trott på denna idé. Det pågår diskussioner var statyn skall placeras, tills vidare kommer den att placeras i Vasaloppsmuseet.

Det var som ....

tänkte jag innan jag tänkte efter lite.... :)

får skylla på 16km hård terränglöpning...slut glukos i hjärnan? ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...