Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag gratulerar Lars-Erik till ännu en säsong (nåja, inte över än :cool:) och 27 nya Vasaloppsmil utan att offra någon träningstid på glidvallande. Fin bonus att du fick dig så fint väder och en pratstund med TV-reportern 2:40 in i SVTs Vasalopps-sändning.

 

Jag har ju lsjälv legat lågt med skidåkandet av jobbskäl, men är sugen på att trappa upp lite efter sista lektionen den 14 mars, så då tar jag gärna den där Fira-Formasanslaget-Femmilen vi pratat om. Bålträning är bra även för kommande bergs-löpning. :)

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

En norrman i Val di Fiemme

skäms inför "di der hjemme"

Medaljhoppet var stort

men han körde inte fort

Kungatronen fick han "straks lemne"

 

 

En vallatrött man ifrån norr

sa att skidan glider bäst, torr

Sluta att kladda och kleta

Ge er ut i spåren och gneta

Sedan försvann han, med ett morr

 

 

 

En stålsicklande man ifrån Lule

på Fischerskidor, di gule

Sicklade skidor galant

fort de i spåren slant

Stilla stod han, Petter den fule.

 

 

Måhända en aning OT?

Link to comment
Share on other sites

En norrman i Val di Fiemme

skäms inför "di der hjemme"

Medaljhoppet var stort

men han körde inte fort

Kungatronen fick han "straks lemne"

 

 

En vallatrött man ifrån norr

sa att skidan glider bäst, torr

Sluta att kladda och kleta

Ge er ut i spåren och gneta

Sedan försvann han, med ett morr

 

 

 

En stålsicklande man ifrån Lule

på Fischerskidor, di gule

Sicklade skidor galant

fort de i spåren slant

Stilla stod han, Petter den fule.

 

 

Måhända en aning OT?

Stor poesi!

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik han åker från Sälen,

bra tränad dä ä la för väl än.

Karl’n skidar mot Mora,

me stavtag så stora,

å blå-Rode inunner hälen.

 

 

Å så en fri tolkning av en viss tv-intervju:

 

"Att ja kom ifrån Kirun-a

va int he ja sa.

Klubb’n min ä Renen

men int pigg i benen

ä ja så nu få ja dra!"

Edited by MC Hammer
Link to comment
Share on other sites

sådärja! Den var bra!!

Fö är det väl så att när man når 1000 inlägg dedikerar man en limerick till lars-Erik, för attignorera det faktum att man lagt så mkt tid på detta forum att man hunnit med att skriva just tusen inlägg. Givetvis är det fritt fram att skriva Limerickar oavsett tidigare inlägg..

 

Eller om man vågar spetsa till det lite:

 

"En sicklande man ifrån Lule

Det retar upp Pölder den fule

Så till den grad

Att denne blir svag

Och stålsicklar hela sin mule"

Link to comment
Share on other sites

sådärja! Den var bra!!

Fö är det väl så att när man når 1000 inlägg dedikerar man en limerick till lars-Erik, för attignorera det faktum att man lagt så mkt tid på detta forum att man hunnit med att skriva just tusen inlägg. Givetvis är det fritt fram att skriva Limerickar oavsett tidigare inlägg..

 

Eller om man vågar spetsa till det lite:

 

"En sicklande man ifrån Lule

Det retar upp Pölder den fule

Så till den grad

Att denne blir svag

Och stålsicklar hela sin mule"

Oj, ursäkta. Då var jag alltså lite före min tid...

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas min fråga inte är för OT men jag tänkte att den kan passa här bland alla med kuzminsicklar.

 

Då det ibland kommer fästvalla (burk eller klister) på glidytorna undrar jag hur ni rengör dessa. Tidigare varmsicklade jag men nu kör även jag på stålsicklat och vill därför slippa parrafiner. Är det okey att använda vallaväck? Redan gjort men belaget blev lite torrt och det reste microhår.

 

Kan jag få några råd?

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas min fråga inte är för OT men jag tänkte att den kan passa här bland alla med kuzminsicklar.

 

Då det ibland kommer fästvalla (burk eller klister) på glidytorna undrar jag hur ni rengör dessa. Tidigare varmsicklade jag men nu kör även jag på stålsicklat och vill därför slippa parrafiner. Är det okey att använda vallaväck? Redan gjort men belaget blev lite torrt och det reste microhår.

 

Kan jag få några råd?

Jag tror på vallaväck sen några drag med sickeln

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas min fråga inte är för OT men jag tänkte att den kan passa här bland alla med kuzminsicklar.

 

Då det ibland kommer fästvalla (burk eller klister) på glidytorna undrar jag hur ni rengör dessa. Tidigare varmsicklade jag men nu kör även jag på stålsicklat och vill därför slippa parrafiner. Är det okey att använda vallaväck? Redan gjort men belaget blev lite torrt och det reste microhår.

 

Kan jag få några råd?

Jag kan rekommendera lampolja (fotogen). Men det är ju iof sig rent flytande paraffin ;) . För renläriga sicklare kanske det inte är riktigt kosher... Själv är jag en fri själ och har inga problem med det.

Det torkar inte ut och luktar inte så jäkla illa som vanlig vallaväck som mer påminner om lacknafta. Lampolja funkar i både glid och fästzon.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas min fråga inte är för OT men jag tänkte att den kan passa här bland alla med kuzminsicklar.

 

Då det ibland kommer fästvalla (burk eller klister) på glidytorna undrar jag hur ni rengör dessa. Tidigare varmsicklade jag men nu kör även jag på stålsicklat och vill därför slippa parrafiner. Är det okey att använda vallaväck? Redan gjort men belaget blev lite torrt och det reste microhår.

 

Kan jag få några råd?

Jag kan rekommendera lampolja (fotogen). Men det är ju iof sig rent flytande paraffin ;) . För renläriga sicklare kanske det inte är riktigt kosher... Själv är jag en fri själ och har inga problem med det.

Det torkar inte ut och luktar inte så jäkla illa som vanlig vallaväck som mer påminner om lacknafta. Lampolja funkar i både glid och fästzon.

Tycker tvärtom, lampolja luktar ju förjävligt, använder det ibland men håller mig hellre till vanlig vallaväck just pga lukten.

Link to comment
Share on other sites

Ingen risk att man sliter ut skidorna om man måste sickla varje gång man lägger ny fästvalla?

Ingen risk men många anser inte ens att man behöver rugga fästzonen och då behöver man inte ens vara där och sickla knappt.

Du missförstod nog. Jag menar fästvalla som av misstag hamnar på glidzon under vallning eller åkning. Det händer ofta för mig och då undrar jag om man kan använda vallaväck för att rengöra?

Link to comment
Share on other sites

Ut ur Street, G.M. & Tsui, P. (1986) Compositions of Glide Waxes Used in Cross Country Skiing: "It is occasionally stated in the popular literature that ski wax helps protect the ski base material from oxidation. This is clearly a myth. The ski base material on racing skis is made of ultra high molecular weight, sintered polyethylene; this includes the ‘black electra’ base which is sintered polyethylene with a carbon filler. These base materials are chemically inert, which means that they tend not to oxidize or react with other molecules or chemicals. Polyethylene, in fact, is used in containers that hold all types of chemicals including concentrated acids, which are usually strong oxidizing agents. There is no reason to think that ski wax serves to chemically protect the base material of acing skis."

 

 

Så ös på med vallaväck du!

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas min fråga inte är för OT men jag tänkte att den kan passa här bland alla med kuzminsicklar.

 

Då det ibland kommer fästvalla (burk eller klister) på glidytorna undrar jag hur ni rengör dessa. Tidigare varmsicklade jag men nu kör även jag på stålsicklat och vill därför slippa parrafiner. Är det okey att använda vallaväck? Redan gjort men belaget blev lite torrt och det reste microhår.

 

Kan jag få några råd?

Jag kan rekommendera lampolja (fotogen). Men det är ju iof sig rent flytande paraffin ;) . För renläriga sicklare kanske det inte är riktigt kosher... Själv är jag en fri själ och har inga problem med det.

Det torkar inte ut och luktar inte så jäkla illa som vanlig vallaväck som mer påminner om lacknafta. Lampolja funkar i både glid och fästzon.

Tycker tvärtom' date=' lampolja luktar ju förjävligt, använder det ibland men håller mig hellre till vanlig vallaväck just pga lukten.[/quote']

Vet inte vilken olja du har använt, men den jag har hemma luktar väldigt svagt bara av stearin.

Link to comment
Share on other sites

Först och främst: Grattis till min gode vän och livsmedicus deas för inträdet i skidforums finrum = den berömda 1000 klubben. Och att dessutom klara inträdesprovet med stor marginal, dvs en limerick av allra högsta klass enligt entydigt jurubeslut.

 

Sen får jag tacka även er andra skidbröder för mycket finna kompletterande dikter som komplettering och stöd.Superfyndiga dikter som jurun är mycket impad av. JOYsams dikt var något alldeles extra och Alcazars var väl en fullträff mitt i plytet minst sagt och vad skall man då säga om min vän McHammers dikter, jo faktiskt i ren Dunder(klumpen)klass. Den första limericken producerades ju av Dunderklumpen och den sitter fortfarande på kylskåpsdörren. Jag vet ju att ni är klubbkamrater och drar slutsatsen att det nog finns en speciellt poetisk ådra i trakterna kring Värmdö.

 

Tusen tack alla för dessa minst sagt fyndiga och uppmuntrande dikter. De har verkligen värmt nu när jag åkt på nästan halsfluss efter årets alla Vasaäventyr. Känner mig redan lite bättre efter dessa uppmuntringar.

Link to comment
Share on other sites

Ut ur Street, G.M. & Tsui, P. (1986) Compositions of Glide Waxes Used in Cross Country Skiing: "It is occasionally stated in the popular literature that ski wax helps protect the ski base material from oxidation. This is clearly a myth. The ski base material on racing skis is made of ultra high molecular weight, sintered polyethylene; this includes the ‘black electra’ base which is sintered polyethylene with a carbon filler. These base materials are chemically inert, which means that they tend not to oxidize or react with other molecules or chemicals. Polyethylene, in fact, is used in containers that hold all types of chemicals including concentrated acids, which are usually strong oxidizing agents. There is no reason to think that ski wax serves to chemically protect the base material of acing skis."

 

 

Så ös på med vallaväck du!

Intressant med tanke på att så mänga hänvisar till att den sanna kunskapen hittar man bara hos eliten. Så här svarar Mattias Svahn angående en fråga om stenslipning.

 

MATTIAS SVARAR:

"– Om det är en duktig person som slipar, är det alltid bäst med en helt nyslipad skida förutsatt att den parafinneras in ordentligt, med både mjukt och hårt paraffin. När det har oxiderat så blir det svårare att få in valla i belaget, så slipa nytt är mitt råd."

 

Kanske inte alltid dom har sanningen. För nog får man väl fortfarande räkna Mattias Svahn till eliten och dessutom lite av en vallaguru under VL-sändningarna på TV.

 

Nu är ju uppgifterna ovan bara från 86 så det tar väl ett tag innan kunskapen slagit igenom.

 

/Stålsicklare som åker på ständigt blanka och friska belag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...