Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Ut ur Street' date=' G.M. & Tsui, P. (1986) Compositions of Glide Waxes Used in Cross Country Skiing: "It is occasionally stated in the popular literature that ski wax helps protect the ski base material from oxidation. This is clearly a myth. The ski base material on racing skis is made of ultra high molecular weight, sintered polyethylene; this includes the ‘black electra’ base which is sintered polyethylene with a carbon filler. These base materials are chemically inert, which means that they tend not to oxidize or react with other molecules or chemicals. Polyethylene, in fact, is used in containers that hold all types of chemicals including concentrated acids, which are usually strong oxidizing agents. There is no reason to think that ski wax serves to chemically protect the base material of acing skis."

 

 

Så ös på med vallaväck du![/quote']

Intressant med tanke på att så mänga hänvisar till att den sanna kunskapen hittar man bara hos eliten. Så här svarar Mattias Svahn angående en fråga om stenslipning.

 

MATTIAS SVARAR:

"– Om det är en duktig person som slipar, är det alltid bäst med en helt nyslipad skida förutsatt att den parafinneras in ordentligt, med både mjukt och hårt paraffin. När det har oxiderat så blir det svårare att få in valla i belaget, så slipa nytt är mitt råd."

 

Kanske inte alltid dom har sanningen. För nog får man väl fortfarande räkna Mattias Svahn till eliten och dessutom lite av en vallaguru under VL-sändningarna på TV.

 

Nu är ju uppgifterna ovan bara från 86 så det tar väl ett tag innan kunskapen slagit igenom.

 

/Stålsicklare som åker på ständigt blanka och friska belag.

Intressant. Det finns väl några myter som de flesta av oss är överens om inte gäller(både stålsicklare och de som föredrar att glidvalla) t.ex.

* att det finns porer i skidbelaget

* att skidbelag behöver skyddas med parafin

* att det är stor risk att skära sig på stålsicklar

* att man åker 1-2 timmar fortare på Vasaloppet med specialhögfluorvallade skidor

etc.

 

Jag själv tycker dock fortfarande att det är ett mysterium vad som i detalj händer när man glidvallar skidor och sedan skall borsta borsta bort allt man lagt dit efter varje ny påläggning.

Något händer uppenarligen eftersom ju vallning fungerar och det skulle vara superintressant det forskningsmässigt gick att påvisa vad som exakt händer i ytskicktet när man glidvallar. Jag har noggrannt läst igenom allt vad min vän McHammer skrivit och det är nog de bästa och mest välgrundade funderingar jag sett på "skidforumnivå" men jag skulle vilja gå ett steg vidare och verkligen veta hela sanningen.

Jag har tom. förslagit för tribologerna i Luleå att starta ett forskningsprojekt om detta. Jag var överraskad att konstatera att de inte alls var helt överens med varandra vad de ansåg händer i ytskicktet och hur fort detta ytskickt nöts ner. Så jag har gått med i den nystartade föreningen

* Vi som vill förstå exakt vad som händer i ytskicktet när man glidvallar och borstar.

Vad har ni för funderingar om detta ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den förening går jag gärna med i också. Jag har inget som helst behov av att förneka vallans betydelse men har däremot svårt att acceptera det jag inte begriper och sådant som verkar direkt ologiskt.

 

En sådan sak är hur det kommer sig att olika hårda glidvallor glider olika bra i olika fören. Och av detta har jag svårast att förstå varför en mjukare valla skulle glida bättre än en hård valla i vissa fören.

 

I det sammanhanget har jag också svårt att förstå var den dagsaktuella vallan tar vägen i ett redan mättat belag och huruvida den inte helt och hållet blandas med grundparaffinet som redan finns där. Och om det är så att belaget genomgår någon form av kemisk förändring vid vallning, ser den förändringen olika ut beroende på hårdheten på vallan?

 

Ytterligare en fundering jag har är varför en stenslipade och vallade skidor skulle glida bättre än stålsicklade och vallade skidor om dom nu gör det. Men det består en del som säger sig ha kontakt med den yttersta vallaeliten ända upp på landslagsnivå. Typ vi kör alltid på stenslipat och vallat. Och även Svahn som jag hänvisade till ovan påstår ju att det är stenslipat och vallat som går bäst. Det torde knappast vara mikrohåren som åstadkommer glidet.

 

Men samtidigt: Glider vallade skidor bättre än ovallade och enbart stålsicklade så gör dom det. Såvitt att man genom rättvisande tester där alla felkällor eliminerats kan visa på det.

 

Om man läser tråden om att "Stålsicklat sög rejält på Vasan" tycks det ju vara ganska tydligt att det i i första hand var skidornas beskaffenhet som påverkade glidet.Utifrån det kan man ju dra slutsatsen att så länge man har två olika par skidor då man jämför glidet har man en felkälla där. Kanske det är en av anledningarna till att testresultaten blir så olika även vid annars snarlika omständigheter.

 

/Mats

Edited by senmathal
Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant förening, jag går med direkt. Helt klart är ju att något händer i ytskiktet vid glidvallning. Jag har tidigare under många års tid glidvallat alpinskidor (maskinborstat hur mycket som helst) till mina tre tävlande söner och vid vissa tillfällen konstaterat hur ödesdiger en felvallning kan bli. Vore på sin plats med grundlig forskning avseende detta.
Link to comment
Share on other sites

Nyttig läsning, har kanske postats förut:

http://www.swixsport.com/dav/babc49f803.pdf

"Why is ice and snow slippery? The Tribo-physics of skiing"

 

 

Från Swix. Går igenom friktionskomponenter, här anges att även i välanvända preparerade spår kan plogningskomponenten vara den största bland alla friktioner. Här finns också svar på frågan ovan om hårda vs. mjuka vallor, och om att vallan ska slitas bort eftersom det ger glid i vissa fall (om jag tolkat det rätt). Tar upp diffusion av valla i belagets amorfa delar (även som funktion av värme och tid).

 

Iallafall lite intressant läsning! Kanske lite svårt att tolka slutsatser ur den.

Link to comment
Share on other sites

Är inte poängen med att stenslipa att ge skidan en grundstruktur som är djupare än om man bara stålsicklar? Skulle då en ide kunna vara att stenslipa, därefter sickla med kuzmin. Detta ger en ytligare struktur och tar även bort microhår. Slutligen en riller på det???
Link to comment
Share on other sites

Swix omsatte en halv miljard förra året!

 

Om de ville förklara vetenskapligt på riktigt så skulle de väl kunna avsätta några miljoner till oberoende forskare så att det går den akademiska vägen och inte "The Swix way".

 

Tror inte att Swix vill detta. De vet att de ljuger!

 

Går man in och hotar rektorn för Mittuniversitetet så beror det väl på att de vill dölja något?

Edited by SNWG
Link to comment
Share on other sites

Är inte poängen med att stenslipa att ge skidan en grundstruktur som är djupare än om man bara stålsicklar? Skulle då en ide kunna vara att stenslipa, därefter sickla med kuzmin. Detta ger en ytligare struktur och tar även bort microhår. Slutligen en riller på det???

Det är absolut smart. Och man kan förstås även kombinera en grövre stålsickel och sickla lite hårdare och avsluta med en finare stålsickel. Med exempelvis Kuzmin + första och avsluta med Cold eller försiktiga drag med Universalen.

Link to comment
Share on other sites

Jag följer traditionen och gör en ny sammanfattning (med hjälp av Niklas) efter årets genomförda lopp, vilket bland annat innebär att tråden numera borde heta 21 genomförda Vasalopp på stålsicklade skidor. Som vanligt länkar jag till första inlägget där alla tidigare länkningar finns. Förhoppningsvis är detta intressant speciellt för nytillkomna skidvänner och historiskt intresserade.

 

Ny sammanfattning 19/3 2013:

 

Mitt stora "Vasaloppstest" på stålsicklade skidor omfattar numera 21 Vasalopp/öppna spår, totalt 189 mil.

 

MIN HYPOTES (läs: bra underbyggd förmodan) och numera PERS(S)ONLIGA ÖVERTYGELSE är följande: Stålsickling (t.ex. med Kuzmins eller Primaterias metoder, ibland kombinerat med rillning) är det bästa, billigaste, miljömässigt sundaste och säkraste alternativet för de allra flesta motionärerna för träning och t.ex. på Vasaloppet (oberoende vad de säger på din sportaffär eller vad SWIX Vallaskola rekommenderar).

 

Som stöd för denna hypotes har jag hittills följande argument:

 

A. Pers(s)onligt test: Mina erfarenheter av 8 genomförda Vasalopp och 13 öppna spår på stålsicklade skidor (tre olika par som jag åkt vardera 8 , 10 resp. 3 gånger på):

 

Teståkare: Lätt överviktig gubbe numera 69 år, och nu även välkänd på skidforum och andra media.

 

Test: 8 Vasalopp och 13 öppna spår 2006-2013

Tider: 2006: Öppna spåren: 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41

2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31

2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38

Medalj vid två av tillfällena

2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33

2010: Öppna spåren: 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47

2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48

2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37

2013: Öppna spåren: 6.43 och 7.10; Vasaloppet: 7.53

Anm: Jag har nu totalt åkt 40 Vasalopp och 17 öppna spår, totalt 57 lopp, så jag påstår att jag har mycket att jämföra med i förhållande till de flesta.

 

 

B. Erfarenhet av träning drygt 8 säsonger:

Jag har ju nu åkt drygt sju säsonger praktiskt taget bara stålsicklat (ca. 800 mil) och förfunnit att det är det perfekta alternativet för mig. Jag anser att jag numera alltid har bra glid på skidorna även på träning (och det hade jag INTE alltid förr eftersom jag inte alltid hade tid att glidvalla och/eller vallade bort mig då och då) och jag kan tillbringa mer tid i spåret (= den tid jag tidigare använde i vallaboden-den lilla tid det tar att då och då fräscha upp stålsicklingen). Och dessutom slipper jag obehaget att andas in fluorångor.

 

C. Övrigt. De allra flesta (inte alla) som SJÄLVA PRÖVAT stålsickling och uttalat sig på skidforum ser ut att ha lika positiva erfarenheter som jag (t.ex. från resultat på seedningslopp/ Vasalopp/öppet spår etc). De tester som gjorts av medlemmar på skidforum indikerar att glidvallade skidor ofta ser ut att tappa i glid efter en viss sträcka medan stålsicklade skidor i stort sett behåller glidet. Skillnaderna är dock små och kan vara svåra att säkerställa i praktiken t.ex. på Vasaloppet. En annan tråd på detta forum indikerar ju att numera är det c:a 40 % av de som uttalat sig som stålsicklar. I början var jag ju betydligt mera ensam så det har uppenbarligen skett en stor förändring både konkret och speciellt i attityder.

 

I min sammanfattning tar jag även med följande (lätt redigerade) inlägg av Niklas som jag själv tycker klart stärker min subjektiva upplevelse att jag glider väl så bra som (bättre än ?) de flesta motionärer omkring mig i slutet av Vasaloppen:

 

Jag har kollat upp statistiken på Vasaloppets resultatsidor. Mellantider i Evertsberg finns sparade från 2001 och framåt, och jämför man t ex 2001-2005 (stenslipade glidytor) mot 2006-2010 (stålsicklade glidytor) så är det slående att Lars-Eriks genomsnittliga slutplaceringar är väldigt lika, vilket borde innebära ungefär lika bra motstånd, men genomsnittliga upphämtningen från Evertsberg till Mora ökar ändå från 133 till 357 placeringar efter övergång till stålsicklade belag. Slutsatser får väl var och en dra själv, men min egen högst personliga dito blir att Lars-Erik ser ut att ha ganska bra fog för sina slutsatser att han tycker att de stålsicklade skidparen glidit minst lika bra trots nästan helt obefintligt "underhåll" av glidytorna.

 

Statistik år för år (placering i Evertsberg - slutplacering):

2001: 2791-2588=203

2002: 3120-3073=47

2003: 3137-2908=229

2004: 3628-3468=160

2005: 4104-4080=24

 

Genomsnittlig slutplacering: 3223,4

Genomsnittligt avancemang från Evertsberg: 132,6 placeringar

 

Motsvarande statistik för åren med stålsicklade skidor:

 

2006: 3151-2779=372

2007: 3104-2871=233

2008: 3263-3157=106

2009: 4112-3599=513

2010: 4607-4045=562

2011: 5056-4518=538

2012: 5652-5568=84

 

Genomsnittlig slutplacering 2006-2010: 3290,2

Genomsnittligt avancemang från Evertsberg 2006-2010: 357,2 placeringar

 

Genomsnittlig slutplacering 2006-2012: 3791

Genomsnittligt avancemang från Evertsberg 2006-2012: 344 placeringar

 

Eget tillägg från årets Vasalopp: Placering i Evertsberg 7404, placering i Mora 6948 dvs 456 vunna placeringar från Evertsberg.

Edited by Lars-Erik
Link to comment
Share on other sites

"Lars-Erik äger" som mina barn skulle ha uttryckt det.

 

Tycker att du beskriver så bra precis det vi andra stålsicklare upplever, att det inte är någon tvekan om att glidvalla hör till träskidans tid. Eller ska man säga, den tiden så det fanns porer att fylla. Ja man kan raljera mycket över detta med valla men jag ville bara berätta vad jag tycker är härligast med stålsickling, förutom att man får en himla massa tid över till skidåkning.

 

Jag har åkt Vasaloppet på runt 5.30 några gånger och tror att rekordet är ca 5.20 (bara för att redogöra min status som skidåkare). Men nuförtiden har jag tröttnat på all trängsel och hysteri kring loppet och dragit norrut i stället. Min bror bor sedan många år i Skellefteå, så då åker jag upp till honom och vi åker 7-mila tillsammans. Det är nog ett av Sveriges finaste långlopp. Alltid fina spår, ingen trängsel och makalös natur.

 

Vi börjar alltid loppet ganska lugnt och hamnar ofta i klungor om ca 5-8 pers. Vid varje lång nerförsbacke så måste jag och brorsan positionera oss så vi är långt fram i klungan, då vi alltid glider bättre än alla andra. Kan inte säga att vi lägger mycket tid på att sickla men det glider alltid bra ändå.

 

Efter att vi glidit ifrån klungan ordentligt i en backe med kanske 50-70 meter för att sedan bli ikapp åkta, så utbrister den första herren "- Vad faan har ni vallat med?"

 

Och då finns det nästan ingen bättre känsla i världen än när man får säga "- INGENTING"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...