Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Onekligen en ny teori iaf

 

Rullande verktyg — normal användning

Om låsskruven inte används kommer rillverktygen att

rulla på skidan. Genom att då första rilla från spetsen till

skidans bakkant och sedan från bakkanten till spetsen så

kommer alla rillverktygen att ge en struktur där spåren

korsar varandra. En sådan struktur brukar kallas för

kryss-struktur

Link to comment
Share on other sites

Onekligen en ny teori iaf

 

Rullande verktyg — normal användning

Om låsskruven inte används kommer rillverktygen att

rulla på skidan. Genom att då första rilla från spetsen till

skidans bakkant och sedan från bakkanten till spetsen så

kommer alla rillverktygen att ge en struktur där spåren

korsar varandra. En sådan struktur brukar kallas för

kryss-struktur

Ja, vem har sagt ngt annat?

Link to comment
Share on other sites

Undrar om norrmännen läst denna tråd :D Därav fiasko i OS Haha

Uppenbarligen inte' date=' i så fall hade nog även de skaffat svenskarnas nya triumfkort. Skillnaden i glid ser ju ut att vara relativt stor mellan svenskarnas och andras glid. Varför ? Jag har en kvalificerad gissning som ni nog förstår efter att ha läst det som redovisats ovan.[/quote']

Det är Norge som har något sämre glid. Inte Sverige som är överlägsna då Finland, Tyskland, Frankrike, Polen, Ryssland och Tjeckien också har glidit bra.

 

Men min gissning ligger i att problemet för Norge är att de vill ha det allra bästa. Därför har de kört igång med stensliparna, men tiden det tar att slipa om ett par skidor med hotbox/massa vallningar med mjuka vallor har gjort dem stressade och så har de inte hunnit testa ordentligt. Medans andra länder med mindre resurser, läste t ex att polen inte ens har en stenslip på plats, använder stålsicklar för att i alla fall lite ändra strukturen.

 

Rönnings kommentar om att skidorna dog efter halva loppet skriker ju att: vallan slitits bort och microhår kommit upp eller strukt är helt fel, eller att skidorna sugit åt sig smuts. Oavsett problem man kan begräns med en stålsickel (till kostnaden att man kanske inte har chansen till riktigt monsterglid).

 

Jag får, med min begränsade förmåga och tid på snö, med stålsicklat väldigt bra glid på konstsnö men inte lika bra på natursnö oavsett temperatur. Kan saltningen av spåren ge spår som mer liknar konstsnö?

Link to comment
Share on other sites

Undrar om norrmännen läst denna tråd :D Därav fiasko i OS Haha

Uppenbarligen inte' date=' i så fall hade nog även de skaffat svenskarnas nya triumfkort. Skillnaden i glid ser ju ut att vara relativt stor mellan svenskarnas och andras glid. Varför ? Jag har en kvalificerad gissning som ni nog förstår efter att ha läst det som redovisats ovan.[/quote']

Det är Norge som har något sämre glid. Inte Sverige som är överlägsna då Finland, Tyskland, Frankrike, Polen, Ryssland och Tjeckien också har glidit bra.

 

Men min gissning ligger i att problemet för Norge är att de vill ha det allra bästa. Därför har de kört igång med stensliparna, men tiden det tar att slipa om ett par skidor med hotbox/massa vallningar med mjuka vallor har gjort dem stressade och så har de inte hunnit testa ordentligt. Medans andra länder med mindre resurser, läste t ex att polen inte ens har en stenslip på plats, använder stålsicklar för att i alla fall lite ändra strukturen.

 

Rönnings kommentar om att skidorna dog efter halva loppet skriker ju att: vallan slitits bort och microhår kommit upp eller strukt är helt fel, eller att skidorna sugit åt sig smuts. Oavsett problem man kan begräns med en stålsickel (till kostnaden att man kanske inte har chansen till riktigt monsterglid).

 

Jag får, med min begränsade förmåga och tid på snö, med stålsicklat väldigt bra glid på konstsnö men inte lika bra på natursnö oavsett temperatur. Kan saltningen av spåren ge spår som mer liknar konstsnö?

Kan du visa vart du läst att polen använder stålsicklar för att ändra strukturen.

Link to comment
Share on other sites

Undrar om norrmännen läst denna tråd :D Därav fiasko i OS Haha

Uppenbarligen inte' date=' i så fall hade nog även de skaffat svenskarnas nya triumfkort. Skillnaden i glid ser ju ut att vara relativt stor mellan svenskarnas och andras glid. Varför ? Jag har en kvalificerad gissning som ni nog förstår efter att ha läst det som redovisats ovan.[/quote']

Det är Norge som har något sämre glid. Inte Sverige som är överlägsna då Finland, Tyskland, Frankrike, Polen, Ryssland och Tjeckien också har glidit bra.

 

Men min gissning ligger i att problemet för Norge är att de vill ha det allra bästa. Därför har de kört igång med stensliparna, men tiden det tar att slipa om ett par skidor med hotbox/massa vallningar med mjuka vallor har gjort dem stressade och så har de inte hunnit testa ordentligt. Medans andra länder med mindre resurser, läste t ex att polen inte ens har en stenslip på plats, använder stålsicklar för att i alla fall lite ändra strukturen.

 

Rönnings kommentar om att skidorna dog efter halva loppet skriker ju att: vallan slitits bort och microhår kommit upp eller strukt är helt fel, eller att skidorna sugit åt sig smuts. Oavsett problem man kan begräns med en stålsickel (till kostnaden att man kanske inte har chansen till riktigt monsterglid).

 

Jag får, med min begränsade förmåga och tid på snö, med stålsicklat väldigt bra glid på konstsnö men inte lika bra på natursnö oavsett temperatur. Kan saltningen av spåren ge spår som mer liknar konstsnö?

Det finns ett svar i expressens intervju med Lorenzt (http://www.expressen.se/sport/os/hemlige-bragdhjalten-jag-ar-lite-av-en-nord/) som vi alla måste acceptera (stenhårt):

 

Vad säger konkurrenterna här i garaget?

 

– De är nyfikna. Men man pratar aldrig om vad man gjort. Aldrig.

 

 

Med tanke på vad som står på spel och vilka insatser som gørs (t ex enbart i pengar till vallateam) och vilket utslag det ger så kommer vi aldrig att får reda på någonting sannt innan spelen ær øver. Inte från det svenska lægret eller något annat læger heller. Halvsanningar i bæsta fall, halvløgner skulle jag gissa ær troligare...

Link to comment
Share on other sites

Uppenbarligen inte' date=' i så fall hade nog även de skaffat svenskarnas nya triumfkort. Skillnaden i glid ser ju ut att vara relativt stor mellan svenskarnas och andras glid. Varför ? Jag har en kvalificerad gissning som ni nog förstår efter att ha läst det som redovisats ovan.[/quote']

Det är Norge som har något sämre glid. Inte Sverige som är överlägsna då Finland, Tyskland, Frankrike, Polen, Ryssland och Tjeckien också har glidit bra.

 

Men min gissning ligger i att problemet för Norge är att de vill ha det allra bästa. Därför har de kört igång med stensliparna, men tiden det tar att slipa om ett par skidor med hotbox/massa vallningar med mjuka vallor har gjort dem stressade och så har de inte hunnit testa ordentligt. Medans andra länder med mindre resurser, läste t ex att polen inte ens har en stenslip på plats, använder stålsicklar för att i alla fall lite ändra strukturen.

 

Rönnings kommentar om att skidorna dog efter halva loppet skriker ju att: vallan slitits bort och microhår kommit upp eller strukt är helt fel, eller att skidorna sugit åt sig smuts. Oavsett problem man kan begräns med en stålsickel (till kostnaden att man kanske inte har chansen till riktigt monsterglid).

 

Jag får, med min begränsade förmåga och tid på snö, med stålsicklat väldigt bra glid på konstsnö men inte lika bra på natursnö oavsett temperatur. Kan saltningen av spåren ge spår som mer liknar konstsnö?

Kan du visa vart du läst att polen använder stålsicklar för att ändra strukturen.

Det säger jag inte.

 

Fakta är att de inte har stenslip på plats och att de glider bättre än norge efter några kilometers åkning.

 

De kan ha haft rätt slipar med sig på skidorna. De kan ha fixat det på plats med verktyg (stålsicklar, rillar, borstar eller något helt annat).

 

Jag tror stålsicklar är en del då föret, i min erfarenhet, liknar det före sicklat går bäst i. Jag kan ha fel.

Link to comment
Share on other sites

Onekligen en ny teori iaf

 

Rullande verktyg — normal användning

Om låsskruven inte används kommer rillverktygen att

rulla på skidan. Genom att då första rilla från spetsen till

skidans bakkant och sedan från bakkanten till spetsen så

kommer alla rillverktygen att ge en struktur där spåren

korsar varandra. En sådan struktur brukar kallas för

kryss-struktur

Ja' date=' vem har sagt ngt annat?[/quote']

Måste någon ha sagt något annat?

Det fanns ju teorier om att rillern skulle bidragit till avsevärt bättre glid för Sverige (även om jag själv i inlägg ovan var tveksam till att detta skulle vara hela hemligheten och att Sverige de facto kanske inte ens glidet så mkt bättre än ALLA andra) Ville bara synliggöra att rillern hur som helst bygger på en ny teori som jag inte sett hos någon annan tillverkare. Om det är bra, dåligt eller ger obetydlig skillnad har jag jag ingen aning om

Link to comment
Share on other sites

Onekligen en ny teori iaf

 

Rullande verktyg — normal användning

Om låsskruven inte används kommer rillverktygen att

rulla på skidan. Genom att då första rilla från spetsen till

skidans bakkant och sedan från bakkanten till spetsen så

kommer alla rillverktygen att ge en struktur där spåren

korsar varandra. En sådan struktur brukar kallas för

kryss-struktur

Ja' date=' vem har sagt ngt annat?[/quote']

Måste någon ha sagt något annat?

Det fanns ju teorier om att rillern skulle bidragit till avsevärt bättre glid för Sverige (även om jag själv i inlägg ovan var tveksam till att detta skulle vara hela hemligheten och att Sverige de facto kanske inte ens glidet så mkt bättre än ALLA andra) Ville bara synliggöra att rillern hur som helst bygger på en ny teori som jag inte sett hos någon annan tillverkare. Om det är bra, dåligt eller ger obetydlig skillnad har jag jag ingen aning om

Jaha, då förstår jag vad du menar. Även Kuzmin bygger sitt rillertänk på blandade strukturer och tar det även en nivå längre med lite mer "kaosmönster" som man får då man har två olikstigande rillar på samma handtag och kör flera korta drag typ som sickeldrag.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tappat en "vän" på facebook. Under en tid har jag varit "formell" vän med Tony Pölder på facebook. Jag var inne och skrev några "försiktiga" kommentarer på två av hans trådar, en om Tazzarimaskinen som han påstod var orsaken till svenskarnas vallafullträff i OS (trots att han givetvis vet att Norska landslaget har fyra sådana maskiner) och en då han påstod att norskarnas vallamiss berodde på att de stålsicklade. Han blev så rosenrasande på mina små inlägg att han först hotade att han skulle blockera mig och senare verkligen gjorde det genom att ta bort alla mina inlägg på dessa trådar (jag visste inte att mina inlägg kunde raderas av annan). Han skrev sedan på min tråd att detta inte var korrekt, men tog sedan även bort detta inlägg. Han har nu tagit steget fullt ut och tagit bort mig som "vän" på facebook, den enda vän som gjort det hittills. Tack ni riktiga vänner, bl.a. flera kända nick på skidforum, som stödde mig under detta dramatiska dygn. Jag känner ingen stor sorg och saknad men vill ändå framföra min åsikt att jag inte tror att det hjälper Tony och hans affärsverksamhet att han blir pers(s)onligt rosenrasande på mig utan att det skulle gynna honom bättre om han framförde sakliga argument. Jag är faktiskt nästan rädd och skrämd av detta.
Link to comment
Share on other sites

Jaha, då var vi igång igen Jag kan egentligen inte kommentera detta på något konstruktivt sätt eftersom jag inte har Pölders synpunkt i frågan.

Kan bara rent allmänt tycka att det är konstigt att en liten bit av stål kan väcka så starka känslor. För mig funkar stålbiten alldeles utmärkt, men jag kan även tänka mig att ta fram valla burkarna vid rätt tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

Ännu mer humor blir det när man dagen efter den heta Facebook "debatten" kan läsa att lösningen funnits genom Northugs fabriksslipade skidor :D

 

Men snart börjar VL-veckan på allvar och det kommer var många representanter som i diverse tält i Mora trakten kommer förkunna vad som verkligen hände i Sotchi och att det som av en händelse är just deras produkt som varit det hemliga vapnet. Jag minns väl hypen kring Gallium efter Hollmenkollen VM :)

 

Men hur vi än vrider och vänder på det hela handlar det om att först skapa plana och släta ytor (inga mikrohår). Dessa ytor ska vi sedan skapa en struktur på och vi kan, om vi så vill, även valla ytan. Om du löser det genom att stålsickla, ge fan i att valla och strukturerar med handverktyg har du löst det på ett sätt. Vill du att någon ska slipa dina skidor plana, lägga en struktur och sedan valla dem är det ett annat sätt att lösa det. Sedan finns det varianter på temat. Jag fördrar att ha kontroll över hela kedjan själv och eftersom jag tycker en Tazzari för 1 MSEK är lite i överkant och inte ryms i garaget så sköter jag det med stålsickel och RS-riller. Valla för glid kan jag tänka mig i vissa fall :)

 

Men man kan inte sluta att fascineras över det engagemang inte bara nördar som oss har i frågan om Norges vallafiasko. Kan inte finnas en svensk som missat detta och man kan ju fråga sig om det är PR för sporten när en vanlig "svenne banan" läser att Norge med en budget på 8 MSEK, 4 slipmaskiner och 10 talet heltidsanställda vallare skapar skidor som inte glider. Måste ju vara oerhört inspirerande att låta sina barn börja med längdskidåkning då……….. Är ju lika absurt som att vi skulle få rapporter över hur F1-stallen ställer in hjulvinklarna på sina bilar för optimal kurvtagning.

 

I morse kunde vi se på SVT ett litet inslag där Christer Skoog fanns i studion och Urban Nilsson med på telefon. Tyckte att båda två försökte tona ner det på en bra nivå och jag fastnade framförallt för Urbans slutord som var att mycket handlar om att skapa en trygghet, att alla i teamet från vallare, fysioterapefter till åkare ska känna tryggheten i både material och uppbackning. Jag känner en oerhörd trygghet i att stålsickla och rilla mina skidor och det gör att jag kan fokuserar på annat inför tävling. Nu hänger inte min prestations framgång på några få sekunder så jag unnar mig lyxen att känna tryggheten i det enkla som stålsicklingen är. Men jag har full förståelse att Svenska skidlandslaget inte kan slå sig till ro på samma sätt precis som ett F1 stall inte åker till Årsta Gummi och köper en uppsättning nya däck. Vi lever i helt olika världar, proffsen och vi amatörer :D

Link to comment
Share on other sites

Mycket kloka ord!

 

Ännu mer humor blir det när man dagen efter den heta Facebook "debatten" kan läsa att lösningen funnits genom Northugs fabriksslipade skidor :D

 

Men snart börjar VL-veckan på allvar och det kommer var många representanter som i diverse tält i Mora trakten kommer förkunna vad som verkligen hände i Sotchi och att det som av en händelse är just deras produkt som varit det hemliga vapnet. Jag minns väl hypen kring Gallium efter Hollmenkollen VM :)

 

Men hur vi än vrider och vänder på det hela handlar det om att först skapa plana och släta ytor (inga mikrohår). Dessa ytor ska vi sedan skapa en struktur på och vi kan, om vi så vill, även valla ytan. Om du löser det genom att stålsickla, ge fan i att valla och strukturerar med handverktyg har du löst det på ett sätt. Vill du att någon ska slipa dina skidor plana, lägga en struktur och sedan valla dem är det ett annat sätt att lösa det. Sedan finns det varianter på temat. Jag fördrar att ha kontroll över hela kedjan själv och eftersom jag tycker en Tazzari för 1 MSEK är lite i överkant och inte ryms i garaget så sköter jag det med stålsickel och RS-riller. Valla för glid kan jag tänka mig i vissa fall :)

 

Men man kan inte sluta att fascineras över det engagemang inte bara nördar som oss har i frågan om Norges vallafiasko. Kan inte finnas en svensk som missat detta och man kan ju fråga sig om det är PR för sporten när en vanlig "svenne banan" läser att Norge med en budget på 8 MSEK, 4 slipmaskiner och 10 talet heltidsanställda vallare skapar skidor som inte glider. Måste ju vara oerhört inspirerande att låta sina barn börja med längdskidåkning då……….. Är ju lika absurt som att vi skulle få rapporter över hur F1-stallen ställer in hjulvinklarna på sina bilar för optimal kurvtagning.

 

I morse kunde vi se på SVT ett litet inslag där Christer Skoog fanns i studion och Urban Nilsson med på telefon. Tyckte att båda två försökte tona ner det på en bra nivå och jag fastnade framförallt för Urbans slutord som var att mycket handlar om att skapa en trygghet, att alla i teamet från vallare, fysioterapefter till åkare ska känna tryggheten i både material och uppbackning. Jag känner en oerhörd trygghet i att stålsickla och rilla mina skidor och det gör att jag kan fokuserar på annat inför tävling. Nu hänger inte min prestations framgång på några få sekunder så jag unnar mig lyxen att känna tryggheten i det enkla som stålsicklingen är. Men jag har full förståelse att Svenska skidlandslaget inte kan slå sig till ro på samma sätt precis som ett F1 stall inte åker till Årsta Gummi och köper en uppsättning nya däck. Vi lever i helt olika världar, proffsen och vi amatörer :D

Link to comment
Share on other sites

Ännu mer humor blir det när man dagen efter den heta Facebook "debatten" kan läsa att lösningen funnits genom Northugs fabriksslipade skidor :D

 

Men snart börjar VL-veckan på allvar och det kommer var många representanter som i diverse tält i Mora trakten kommer förkunna vad som verkligen hände i Sotchi och att det som av en händelse är just deras produkt som varit det hemliga vapnet. Jag minns väl hypen kring Gallium efter Hollmenkollen VM :)

 

Men hur vi än vrider och vänder på det hela handlar det om att först skapa plana och släta ytor (inga mikrohår). Dessa ytor ska vi sedan skapa en struktur på och vi kan, om vi så vill, även valla ytan. Om du löser det genom att stålsickla, ge fan i att valla och strukturerar med handverktyg har du löst det på ett sätt. Vill du att någon ska slipa dina skidor plana, lägga en struktur och sedan valla dem är det ett annat sätt att lösa det. Sedan finns det varianter på temat. Jag fördrar att ha kontroll över hela kedjan själv och eftersom jag tycker en Tazzari för 1 MSEK är lite i överkant och inte ryms i garaget så sköter jag det med stålsickel och RS-riller. Valla för glid kan jag tänka mig i vissa fall :)

 

Men man kan inte sluta att fascineras över det engagemang inte bara nördar som oss har i frågan om Norges vallafiasko. Kan inte finnas en svensk som missat detta och man kan ju fråga sig om det är PR för sporten när en vanlig "svenne banan" läser att Norge med en budget på 8 MSEK, 4 slipmaskiner och 10 talet heltidsanställda vallare skapar skidor som inte glider. Måste ju vara oerhört inspirerande att låta sina barn börja med längdskidåkning då……….. Är ju lika absurt som att vi skulle få rapporter över hur F1-stallen ställer in hjulvinklarna på sina bilar för optimal kurvtagning.

 

I morse kunde vi se på SVT ett litet inslag där Christer Skoog fanns i studion och Urban Nilsson med på telefon. Tyckte att båda två försökte tona ner det på en bra nivå och jag fastnade framförallt för Urbans slutord som var att mycket handlar om att skapa en trygghet, att alla i teamet från vallare, fysioterapefter till åkare ska känna tryggheten i både material och uppbackning. Jag känner en oerhörd trygghet i att stålsickla och rilla mina skidor och det gör att jag kan fokuserar på annat inför tävling. Nu hänger inte min prestations framgång på några få sekunder så jag unnar mig lyxen att känna tryggheten i det enkla som stålsicklingen är. Men jag har full förståelse att Svenska skidlandslaget inte kan slå sig till ro på samma sätt precis som ett F1 stall inte åker till Årsta Gummi och köper en uppsättning nya däck. Vi lever i helt olika världar, proffsen och vi amatörer :D

i vilka lägen väljer du att valla? själv tror jag flour är bra att addera vid blött före. LF, CH o liknande tror jag inte bidrar till något för den som stålsicklar.

Link to comment
Share on other sites

i vilka lägen väljer du att valla? själv tror jag flour är bra att addera vid blött före. LF, CH o liknande tror jag inte bidrar till något för den som stålsicklar.

Jag övervägerv att valla när jag skall åka korta lopp, eller somjag säger "riktiga skidlopp" :)

Jag vallade när jag för 2v sedan åkte ett 12,6km skatelopp i konstsnö och plussgrader. Körde då en Hollmenkollen GW25 (tror jag den heter) som fanns i boxen och toppade med Swix Fc10 pulver. Är på det loppet som min profilbild är tagen :)

 

Delar din uppfattning om LF, CH och allt vad det heter. Hotbox är humbug. Hård HF (hf80, HF7 osv) och topping med pulver är det jag då använder. Det kräver ett rejält vallajärn så jag uppgraderade med ett Starjärn tidigare i år. Men jag är jädrigt tveksam om det är värt pengar och engagemang att valla över huvudtaget. Men jag har bara vallat glid vid 4 tillfällen sedan 2007 :)

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bättra på min sickling inför halvVasan, men har precis kört in tejpen i fästzonen så att den tar lagom mycket, vill därför inte ta bort den innan jag sicklar. Bakpartiet är ju inte något bekymmer, men hur är det det med främre delen, kan jag sickla fram mot spetsen istället utan att det gör något? Eller har någon nått annat tips på hur jag bör gå till väga?

 

Vet inte om det besvarats tidigare i tråden, men det är ju några sidor att gå igenom, så jag frågar ändå :)

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bättra på min sickling inför halvVasan, men har precis kört in tejpen i fästzonen så att den tar lagom mycket, vill därför inte ta bort den innan jag sicklar. Bakpartiet är ju inte något bekymmer, men hur är det det med främre delen, kan jag sickla fram mot spetsen istället utan att det gör något? Eller har någon nått annat tips på hur jag bör gå till väga?

 

Vet inte om det besvarats tidigare i tråden, men det är ju några sidor att gå igenom, så jag frågar ändå :)

Nej för sjutton! Du får absolut inte sickla åt fel håll. Då lär alla fibrer i skidan skrika! :-0

Men sickla försiktigt och stanna bara vid tejpen och gör förstås rent sickeln ganska ofta. Du kan täcka tejpen med lite bredare vanligt tejp och ngn kartongbit. Tror jag brukar köra eltejp en massa varv så sickeln stannar fint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...