Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

då lär alla fibrer i skidan skrika! :-0

FIBRER???

Å ni stålsicklare som förfasar sig över om någon glidvallare kallar de amorfa zonerna för "porer"!!! ;)

 

http://p1.pkcdn.com/optiska-plastfibrer_602324.jpg

Aj aj nu kidnappar du denna tråden med glidvallapropaganda. Starta en egen tråd om det. Känner du igen dig?

Oj oj - en öm tå? Skulle det på detta forum kapas lika många gånger åt motsatta hållet som du verkar tycka detta är - då skulle det bli jobbigt att sitta vid tangentbordet… ;) Du glömmer att jag också äger en Kuzminsickel ;)

http://3.bp.blogspot.com/-ldOEHvgZlDM/Uvzxpx9BCwI/AAAAAAAAAqQ/IPcPmD_hKZ0/s1600/IMG_1635.jpg

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

En fiber flera fibrer… ;)

Är det inte plastfibrer i ett belag då?

Att kalla stora plastmolekylstrukturer för fibrer - nja… ;)

Att kalla de de amorfa delarna för porer - tja ;)

 

Jag försöker ju bara skämta lite ;)

Ska vi säga att man kan kalla det för trådar eller plasttrådar istället för fibrer då Dunderklumpen?

Link to comment
Share on other sites

Om vi återgår till stålsickling :)

 

Är det läge för Kuzmin U med rill eller plus sickeln för ÖSS?

Nuläget visar väl typ 0 till +2 grader.

 

Nån som testat om glidet blir bättre med sickel för rätt temperatur.

Man bör absolut sickla 5-10 drag med plus om man har en plussickel och några drag framtill med Universalen och lite mindre Universal baktill. Och absolut rilla. Lite mindre om man är långsammare.

Har man ingen riller så kör man nästan enbart plus. Bara några drag Universal fram.

Har man endast Universal så sicklar man med fördel ganska hårt med 1-2 drag lösare framtill.

Link to comment
Share on other sites

Ska vi säga att man kan kalla det för trådar eller plasttrådar istället för fibrer då Dunderklumpen?

De flesta plaster består av jätte-jättestora molekyler. Många polyetener ligger väl förvisso i långa kolsträngar, men dessa ligger ju inte precis fint uppradade som träfibrer. Så att du ska kunna relatera detta till "trådar" ser jag som tveksamt. Men om vi ska få rätsida på denna meningslösa debatt får jag kanske be min gamle vän MC Hammer om lite förtydliganden. Men han verkar sällan vara här på forumet numera, men om jag måste får jag väl ringa honom… ;)

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9b/Polyethylene-3D-vdW.png

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

De flesta plaster består av jätte-jättestora molekyler. Många polyetener ligger väl förvisso i långa kolsträngar, men dessa ligger ju inte precis fint uppradade som träfibrer. Så att du ska kunna relatera detta till "trådar" ser jag som tveksamt. Men om vi ska få rätsida på denna meningslösa debatt får jag kanske be min gamle vän MC Hammer om lite förtydliganden. Men han verkar sällan vara här på forumet numera, men om jag måste får jag väl ringa honom… ;)

Jag instämmer förvisso, men "fiber" säger väl egentligen inget om hur många molekyler i bredd/hur tjockt något är? Rent teoretiskt skulle väl en fiber av valfritt material kunna bestå av oändligt antal molekyler i bredd?

Inte för att det varken säger något för eller emot ovanstående...

Link to comment
Share on other sites

De flesta plaster består av jätte-jättestora molekyler. Många polyetener ligger väl förvisso i långa kolsträngar' date=' men dessa ligger ju inte precis fint uppradade som träfibrer. Så att du ska kunna relatera detta till "trådar" ser jag som tveksamt. Men om vi ska få rätsida på denna meningslösa debatt får jag kanske be min gamle vän MC Hammer om lite förtydliganden. Men han verkar sällan vara här på forumet numera, men om jag måste får jag väl ringa honom… ;)[/quote']

Jag instämmer förvisso, men "fiber" säger väl egentligen inget om hur många molekyler i bredd/hur tjockt något är? Rent teoretiskt skulle väl en fiber av valfritt material kunna bestå av oändligt antal molekyler i bredd?

Inte för att det varken säger något för eller emot ovanstående...

Alltså - jag är ute på tunn is vad gäller just belag. Det jag menar är att plastmolekyler oftast är både hopskrynklade och omslingrande och ligger huller om buller. Det gör ju att det bildar en mer kompakt homogen massa. Knappast "fibrer" eller "trådar" där du som du skriver krävs massor av "raka" molekylsträngar uppradade parallellt. Men som sagt, jag får i värsta fall slå MC Hammer en pling ;)

(Jag har pluggat en del organisk kemi, men jag är ju inte doktor i just plast som han… ;))

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

De flesta plaster består av jätte-jättestora molekyler. Många polyetener ligger väl förvisso i långa kolsträngar' date=' men dessa ligger ju inte precis fint uppradade som träfibrer. Så att du ska kunna relatera detta till "trådar" ser jag som tveksamt. Men om vi ska få rätsida på denna meningslösa debatt får jag kanske be min gamle vän MC Hammer om lite förtydliganden. Men han verkar sällan vara här på forumet numera, men om jag måste får jag väl ringa honom… ;)[/quote']

Jag instämmer förvisso, men "fiber" säger väl egentligen inget om hur många molekyler i bredd/hur tjockt något är? Rent teoretiskt skulle väl en fiber av valfritt material kunna bestå av oändligt antal molekyler i bredd?

Inte för att det varken säger något för eller emot ovanstående...

Alltså - jag är ute på tunn is vad gäller just belag. Det jag menar är att plastmolekyler oftast är både hopskrynklade och omslingrande och ligger huller om buller. Det gör ju att det bildar en mer kompakt homogen massa. Knappast "fibrer" eller "trådar" där du som du skriver krävs massor av "raka" molekylsträngar uppradade parallellt. Men som sagt, jag får i värsta fall slå MC Hammer en pling ;)

(Jag har pluggat en del organisk kemi, men jag är ju inte doktor i just plast som han… ;))

Då är vi väl på liknande nivå, men du förenklade lite väl mycket. Även om jag tror din slutsats är rätt.

Link to comment
Share on other sites

Har en Kuzmin + sickel. Funderar vad det är som gör att den ska passa till varmare temp. Den har ju en fin räffling, jag tycker den fina strukturen den ger borde väl passa bra även till kall snö? Jmf med rillar, så har jag för mig det rekommenderas fina mönster typ 0.3 mm till kalla fören.

 

Tror jag ska sickla med bara Kuzmin+ någon gång när det blir riktigt kallföre, bara för att testa. Tyvärr lär det väl inte bli den här säsongen.

Link to comment
Share on other sites

De flesta plaster består av jätte-jättestora molekyler. Många polyetener ligger väl förvisso i långa kolsträngar' date=' men dessa ligger ju inte precis fint uppradade som träfibrer. Så att du ska kunna relatera detta till "trådar" ser jag som tveksamt. Men om vi ska få rätsida på denna meningslösa debatt får jag kanske be min gamle vän MC Hammer om lite förtydliganden. Men han verkar sällan vara här på forumet numera, men om jag måste får jag väl ringa honom… ;)[/quote']

Jag instämmer förvisso, men "fiber" säger väl egentligen inget om hur många molekyler i bredd/hur tjockt något är? Rent teoretiskt skulle väl en fiber av valfritt material kunna bestå av oändligt antal molekyler i bredd?

Inte för att det varken säger något för eller emot ovanstående...

Alltså - jag är ute på tunn is vad gäller just belag. Det jag menar är att plastmolekyler oftast är både hopskrynklade och omslingrande och ligger huller om buller. Det gör ju att det bildar en mer kompakt homogen massa. Knappast "fibrer" eller "trådar" där du som du skriver krävs massor av "raka" molekylsträngar uppradade parallellt. Men som sagt, jag får i värsta fall slå MC Hammer en pling ;)

(Jag har pluggat en del organisk kemi, men jag är ju inte doktor i just plast som han… ;))

Ok - på tunn is ska man inte vara med belag. Däremot med flytväst o ispiggar! Ja då slår vi fast att det enklaresport menar är att om man sicklar åt fel håll skriker den kompakta homogena massan med molekyler, som ligger hopskrynklad och omslingrad, huller om buller :)

Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

Jag instämmer förvisso' date=' men "fiber" säger väl egentligen inget om hur många molekyler i bredd/hur tjockt något är? Rent teoretiskt skulle väl en fiber av valfritt material kunna bestå av oändligt antal molekyler i bredd?

Inte för att det varken säger något för eller emot ovanstående...[/quote']

Alltså - jag är ute på tunn is vad gäller just belag. Det jag menar är att plastmolekyler oftast är både hopskrynklade och omslingrande och ligger huller om buller. Det gör ju att det bildar en mer kompakt homogen massa. Knappast "fibrer" eller "trådar" där du som du skriver krävs massor av "raka" molekylsträngar uppradade parallellt. Men som sagt, jag får i värsta fall slå MC Hammer en pling ;)

(Jag har pluggat en del organisk kemi, men jag är ju inte doktor i just plast som han… ;))

Ok - på tunn is ska man inte vara med belag. Däremot med flytväst o ispiggar! Ja då slår vi fast att det enklaresport menar är att om man sicklar åt fel håll skriker den kompakta homogena massan med molekyler, som ligger hopskrynklad och omslingrad, huller om buller :)

Men det är ju det här jag vänder mig mot! På en homogen massa kan inte riktningen spela någon som helst roll!!!

 

Nej för sjutton! Du får absolut inte sickla åt fel håll. Då lär alla fibrer i skidan skrika! :-0
Tack för svaret enklaresport, trodde i min enfald att belaget var riktningsoberoende framåt/bakåt, men så verkar alltså inte vara fallet :)

 

Då gör jag som du säger o försöker täcka främsta delen av tejpen på något sätt!

Jag tycker inte Sso är det allra minsta enfaldig! Jag är övertygad om att han har helt rätt!!!!!!!

 

Den som är av annan uppfattning får gärna förklara detta på en molekylär eller förklarlig makro-nivå!

 

Att det vi kallar "mikrohår" är långa molekyler (eller ett antal långa hopklumpade molekyler) av plast, kan jag köpa. Men att det skulle spela någon roll åt vilket håll man "skär av" dessa förstår jag inte! (Det är ju inte som att hyvla en träskiva där de långa fibrerna går i stort sett längs med och sedan kan "dyka" åt något visst håll. Så man måste ta hänsyn till en fiberriktning!!!)

 

Självklart är det praktiskt att jobba längs med skidan. Och jag sicklar (OBS! STÅLSICKLAR ;)) självklart längs åkriktningen de gånger jag stålsicklar. Men det beror inte på att ev. "mikrohår" ska lägga sig i den riktningen. Snarare är det väl så, att om jag gör en tabbe vill jag ha mina "hack" i åkriktningen och inte tvärtom ;).

 

Det jag vill säga är alltså att jag tror mer på Sso i detta fall! Men att man av praktiska skäl gör som enklaresport. (Men ni "stålsicklare" är verkligen på gång att skapa er era egna myter… ;))

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

Verkar ju inte bara vara jag som tycker att rikningen inte borde påverka, men jag kommer med en följdfråga.

Är det någon som testat att sickla framåt och fått ett sämre resultat? Eller behandlas det i Kuzmins avhandling?

Jag ser sicklingen som rent positiv, men vill gärna veta mer om varför riktningen påverkar resultatet

Link to comment
Share on other sites

Nej för sjutton! Du får absolut inte sickla åt fel håll. Då lär alla fibrer i skidan skrika! :-0

Men sickla försiktigt och stanna bara vid tejpen och gör förstås rent sickeln ganska ofta. Du kan täcka tejpen med lite bredare vanligt tejp och ngn kartongbit. Tror jag brukar köra eltejp en massa varv så sickeln stannar fint.

Varför använder ni fästvalla om det finns fibrer i skidan som bromsar i ena riktningen?

 

Vore det inte då bättre att åka på lite mjukare skidor som helsicklas, så man får kanon glid åt ena hållet, och massa bromsande fiberändar som gör att skidan inte åker bakåt?

 

Varför finns det ingen riktningsmarkering (framåt/bakåt) på skidbelag, innan det blivit skidor?

 

 

 

(Men ni "stålsicklare" är verkligen på gång att skapa er era egna myter… ;))

+1

Link to comment
Share on other sites

Jag ser sicklingen som rent positiv, men vill gärna veta mer om varför riktningen påverkar resultatet

All form av mekanisk bearbetning kan ge oönskade sår, jack, ojämnhtere osv dessa vill man såklart inte ha mot åkriktningen. Därav bearbetar man alltid i åkriktningen. Men det är ju inte samma sak som att "fibrerna" går bananas..

Link to comment
Share on other sites

Om vi återgår till stålsickling :)

 

Är det läge för Kuzmin U med rill eller plus sickeln för ÖSS?

Nuläget visar väl typ 0 till +2 grader.

 

Nån som testat om glidet blir bättre med sickel för rätt temperatur.

Man bör absolut sickla 5-10 drag med plus om man har en plussickel och några drag framtill med Universalen och lite mindre Universal baktill. Och absolut rilla. Lite mindre om man är långsammare.

Har man ingen riller så kör man nästan enbart plus. Bara några drag Universal fram.

Har man endast Universal så sicklar man med fördel ganska hårt med 1-2 drag lösare framtill.

Okay' date=' du menar att om nu prognosen för ÖSS håller sig, så blir det

mellan 0 och +4.

Alltså kuzmin +, 5-10 drag fram och bak.

Sen några drag med Kuzmin U fram, man vill ha lite finare fram alltså.

Jag har Toko´s tre rillers, gul, röd, blå, har inte testat dem så mycket.

Men enligt katalogen är gul (x-structure) för grov struktur, varm/våta förhållanden.

Ska man ta den både fram och bak, eller behöver man den röda (diagonal-structure) medelsnö eller Blå (rak-linjär) kall snö.

Hur använder man dessa tre på ÖSS på bästa sätt?

 

Toko riller

Link to comment
Share on other sites

Alltså - jag är ute på tunn is vad gäller just belag. Det jag menar är att plastmolekyler oftast är både hopskrynklade och omslingrande och ligger huller om buller. Det gör ju att det bildar en mer kompakt homogen massa. Knappast "fibrer" eller "trådar" där du som du skriver krävs massor av "raka" molekylsträngar uppradade parallellt. Men som sagt' date=' jag får i värsta fall slå MC Hammer en pling ;)

(Jag har pluggat en del organisk kemi, men jag är ju inte doktor i just plast som han… ;))[/quote']

Ok - på tunn is ska man inte vara med belag. Däremot med flytväst o ispiggar! Ja då slår vi fast att det enklaresport menar är att om man sicklar åt fel håll skriker den kompakta homogena massan med molekyler, som ligger hopskrynklad och omslingrad, huller om buller :)

Men det är ju det här jag vänder mig mot! På en homogen massa kan inte riktningen spela någon som helst roll!!!

 

Nej för sjutton! Du får absolut inte sickla åt fel håll. Då lär alla fibrer i skidan skrika! :-0
Tack för svaret enklaresport, trodde i min enfald att belaget var riktningsoberoende framåt/bakåt, men så verkar alltså inte vara fallet :)

 

Då gör jag som du säger o försöker täcka främsta delen av tejpen på något sätt!

Jag tycker inte Sso är det allra minsta enfaldig! Jag är övertygad om att han har helt rätt!!!!!!!

 

Den som är av annan uppfattning får gärna förklara detta på en molekylär eller förklarlig makro-nivå!

 

Att det vi kallar "mikrohår" är långa molekyler (eller ett antal långa hopklumpade molekyler) av plast, kan jag köpa. Men att det skulle spela någon roll åt vilket håll man "skär av" dessa förstår jag inte! (Det är ju inte som att hyvla en träskiva där de långa fibrerna går i stort sett längs med och sedan kan "dyka" åt något visst håll. Så man måste ta hänsyn till en fiberriktning!!!)

 

Självklart är det praktiskt att jobba längs med skidan. Och jag sicklar (OBS! STÅLSICKLAR ;)) självklart längs åkriktningen de gånger jag stålsicklar. Men det beror inte på att ev. "mikrohår" ska lägga sig i den riktningen. Snarare är det väl så, att om jag gör en tabbe vill jag ha mina "hack" i åkriktningen och inte tvärtom ;).

 

Det jag vill säga är alltså att jag tror mer på Sso i detta fall! Men att man av praktiska skäl gör som enklaresport. (Men ni "stålsicklare" är verkligen på gång att skapa er era egna myter… ;))

Oki Dunderklumpen! Det låter ju helt klart vettigt! Jag har själv funderat på detta om det verkligen är så att tex borstning med mässingborste verkligen måste ske till nästan hundra procent i åkriktningen o bara enstaka åt motsatt håll. Och jag själv dra rätt många drag åt andra hållet! Nu har jag vetenskapligt belägg för detta då kanske? Verkar vettigt det du säger! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej alla' date='

 

jag har last denna tråd med mycket glädje och lärt mig massor... men de sista sidorna i tråden har tillfört väldigt lite. Kan ni ta i hand, erkänna att alla har rätt til olika åsikter[/quote']

Hej!

 

Inga problem här i från.

 

Ges jag bara rätten att ha åsikten att dom bredare lagren av skidmotionärer inte BEHÖVER behandla sina skidor för att få glid, ska jag absolut inte störa diskussioner som handlar om att göra just det.

Eller så startar du skidåkare en ny tråd om att inte behandla skidorna. Stålsicklarna själva är ju inte välkomna på där man diskuterar glidvalla...

Måste försvara skidåkaren här ur ett rent argumenationsperspektiv. För visst har väl denna tråds underliggande budskap varit att stålsickling är det bästa alternativet för motionären vilket innebär att de som tycker att det finns andra bra alternativ för motionären (ex. att valla, eller att inte valla alls) måste få delta i denna debatt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...