Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Har ägt stålsickel sen den stora hypen här 06/07 och förstår inte hur denna tråd kan leva ännu.

 

Orsaker:

* väldigt jobbigt och tidskrävande att grundsickla ett skidpar

* efter grundsicklingen är minst en av eggarna slö

* min erfarenhet är att det är väldigt svårt att få till en bra yta med en så liten plåtbit, blir alltid ojämnt nånstans

* ett antal hack har jag också lyckats få på nåt par trots att jag anser mig själv vara hyfsat händig (och har sett alla instruktionsvideor som finns)

* har upplevt bra glid med stålsicklade skidor på konstsnö, men i riktiga snöförhållanden och speciellt nysnö är jag inte så imponerad

* ett belag direkt från fabrik glider tillräckligt bra för den stora massan utan att varken valla eller stålsickla, förstår därför inte varför det skulle vara viktigt för skidåkningen som idrott att få in sickeln i hyllorna i mainstream sportbutiker. Pulver finns för det mesta heller inte på de hyllorna. Specialbutikerna är en annan sak.

* innovationer som skintec, nanogrip och andra typer av (fäst)vallningsfria skidor förenklar den klassiska skidåkningen betydligt mer än en stålsickel

* tycker att glidvallning suger och är jobbigt, trots det fick stålsickeln mig inte att sluta med det. Bryr mig mindre om mättning och sånt idag tack vara stålsicklingsdebatten, men annars har den inte ändrat min skidåkning nämnvärt

* min stålsikel är idag slö, lite rostig och används inte mer, känner inget behov av att köpa en ny

 

Förslag till ny utmaning för de med minimalistisk syn på skidpreparering. Åk Vasaloppet med ett par vallningsfria skidor (typ skintec, rugg eller liknande) och utan nån typ av jobb med glidytorna. Börja hypa det i stället efteråt. (Stålsickling är så 2007).

+1 ;)

 

Intressant att när en som är lite kritisk, finns det inga som går vidare med en seriös debatt ;). Jag ska inte förstöra tråden med mina argument. Den som vill läsa det får hoppa till

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=10194&p=2 ;)

 

(Nej snart är det damernas 3-mil. Nå´t kul alltså! Lika troligt med stålsicklat då svenskornas skidor är väl att Kalla vallar som i tråden http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=10276&p=5

 

 

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vasaloppsveckan är igång, OS har 2 mycket intressanta dagar kvar men tyvärr kan man inte åka skidor här hemma. Så då får man väl "hänga" här lite :)

 

Intressant att när en som är lite kritisk, finns det inga som går vidare med en seriös debatt ;)

Vet inte riktigt vem du syftar på, vem som inte bemötts med en seriös debatt?

 

(Nej snart är det damernas 3-mil. Nå´t kul alltså! Lika troligt med stålsicklat då svenskornas skidor är väl att Kalla vallar som i tråden http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=10276&p=

Ingen vet exakt vad de gör med skidorna där nere. Det vi vet är att Landslaget både använder stenslipar, vallor och verktyg. Bland verktygen finns Primaterias sicklar och numer riller. Jag vill påstå att det är högst troligt att de i många sammanhang använder sig av Primaterias sicklar, företrädesvis P-cut. De har haft avtal med Primateria sedan 2010 och de skulle väl knappast skriva nytt avtal med dem om de inte fann deras produkter intressanta och användbara. Så vi kan nog konstatera att det är betydligt troligare att Kalla har skidor som behandlats med en stålsickel än att hon vallat enligt klippet du länkar till. :)

 

Läste också ditt inlägg om var du står i frågan. Tidsaspekten är ju någon man kan diskutera i absurdum och för oss nördar är det väl egentligen inte speciellt intressant, vi sover ju med våra skidor så vi umgås ju ändå 24h om dygnet ;) men det tar väl tid att åka iväg till sliparen, vänta på slipningen och sedan ta sig hem igen. Den tiden finns inte med i din uppskattning :D

 

Om jag lite mer seriöst ska ge min syn på det hel, vilket jag också gjort tidigare, så är det inte "svart-vitt" "pluss-minus". skid-åkare förde fram en teori om att "motionären" lika gärna kan åka på fabriksslipade skidor och strunta i allt vad glidvallning/prepparering gäller. Kan inte säga emot och har inte heller gjort det, frågan är väl bara var vi drar gränsen för "motionär". Om det nu skall dras gränser. Med ganska enkla medel kan man ju onekligen förbättra sina skidor en hel del och det i sin tur förhöjer upplevelsen (både genom vallning/sickling). Frazzi menar att stålsicklar i mainstream butikerna inte skulle var viktig för skidåkningen och visst, kan väl hålla med om det också men idag är det väl snarare så att just mainstreambutikerna gör sitt bästa för att sälja på motionären glidvalla med tillbehören. Kanske det bästa vore att mainstreambutiken erbjöd stålsickling för att fräscha upp "trötta" skidor?

 

Som jag ser det finns det 2 sätt att mekaniskt behandla din skida, stenslip eller stålsickel. Du stenslipar, jag stålsicklar. Varför väljer jag då stålsickel och inte stenslip? Av den enkla anledningen att när jag stålsicklar gör jag det själv och har 100% kontroll på utförandet. Jag har stenslipat många skidor genom åren och aldrig, och jag menar aldrig, fått ett resultat som är bättre än det jag uppnår med stålsickel. Om det beror på att jag haft osedvanlig otur eller om det är så svårt att stenslipa är jag inte man att svara på. Resultaten av stenslipning är i 100% av fallen en "skog" av mikrohår. Senast i sommras lämnades de flesta av mina par till slipning men med samma resultat. Nu kanske jag märker detta då jag inte efter stenslipningen valt att valla men grundidén måste väl vara att få en plan skida med en struktur och utan mikrohår. Ett stort problem är att bli av med mikrohåren nere i strukturen. Vi har i andra trådar fått lära oss att det i Sverige finns ett antal bra stenslipare men vi pratar om en handfull. Det krånglar ju till möjligheten till att stenslipa rätt rejält när det bra finns ett mindre antal som klarar av hantverket. Jag kan då med en stålsickel för 600:- i mitt eget garage fixa en bättre yta än vad som fixas på en maskin för en dryg miljon. Då måste det ju vara något galet, eller hur?

 

När sedan skidan är plan och strukturerad kan man gå vidare och valla eller strunta i vallningen. Jag väljer i 98% av fallen att strunta i vallningen av den enkla anledningen att jag inte tycker den tillför glid i proportion till vad det kostar i tid/pengar. Ska jag tävla ett kortare lopp (upp till kanske 15-20km) överväger jag att valla, inte annars. Däremot lägger jag mycket fokus på handstruktur. Mina erfarenheter är att det är där jag kan få ett släpp och ett bättre glid i min skida om jag får till detta.

 

Så kokar vi ner det hela är inte skillnaden så stor. Antingen tror man på stenslip, eller så tror man på stålsickling. Några kombinerar detta (landslaget….) och många kan nog strunta i båda delarna. Därefter väljer några att valla, andra inte och även här kan många strunta i även detta. Slutligen rillar vi, och där verkar alla vara hyffsat överens :)

 

Slutligen

 

Många som säger att de åker stålsicklat och utan glidvalla och har ”bra glid” i förhållande till de runtomkring på t.ex. ett VL, blir jag ibland lite trött på. Vad kom de in på för placering? 150 eller 2500? Eller kanske ännu högre? Det går ju inte att jämföra äpplen och päron

Det argumentet kan du inte vara stolt över. Vad har det för betydelse om du kommer in 150:e man eller 2500:e. Är den som kommer in på 2500:e plats mindre trovärdig, mindre kunnig eller inte värd att lyssna på?

 

Jag vet en kille som placerat sig topp 15 i 3 seedningslopp på ett par skidor från -86 som köpts på återvinningsstationen i Mora, stålsicklats och pulvervallats. Jag tror jag vet att våra skidåkare i Sochi både stenslipat och vallat sina skidor. Jag vet också att en av våra största långloppsåkare just denna säsong provar stålsickling efter att ha upplevt att hans glid inte alltid varit på topp. Så vi kan konstatera att man kan nå fina framgångar oavsett hur du exakt preparerar dina skidor så länge du uppnår en plan skida med rätt struktur som utgångspunkt :)

Link to comment
Share on other sites

+1 ;)

 

Intressant att när en som är lite kritisk, finns det inga som går vidare med en seriös debatt ;). Jag ska inte förstöra tråden med mina argument. Den som vill läsa det får hoppa till

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=10194&p=2 ;)

 

(Nej snart är det damernas 3-mil. Nå´t kul alltså! Lika troligt med stålsicklat då svenskornas skidor är väl att Kalla vallar som i tråden http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=10276&p=5

 

Förstår inte vad det är som ska debatteras. Antar att du menar Frazzis inlägg. Han säger i princip att stålsickling och glidvallning suger. Det får han väl tycka.

 

Min erfarenhet av att stålborsta stenslip är ganska begränsad och jag var inte imponerad. Kanske en instruktionsfilm eller kanske det kräver flera olika stålborstar? Nu är det ju så att många inte bryr sig så om de stenslipar eller stålsicklar en gång per år hos någon kanske är av mindre betydelse. Jag säger i alla fall i det fallet att den stålsicklade skidan behåller glidet längre.

 

Angående ruggskidor undrar jag verkligen om det är något för medelmotionären. Det fungerar för hyfsat bra motionärer i svåra vallningsfören. Men det kräver att man får ner skidan i backen och med för dåligt spann kommer det att ge dåligt glid också. Annars tycker jag det är ganska vanligt med klassisk-skate i svåra fören. Skate i backar och klassiskt i övrig. Ej ärbart enligt mitt sätt att se på det hela.

Link to comment
Share on other sites

Bra som vanligt Stefan! Slipade du hos Pölder när du var där?

Undra vad den store långloppsåkaren hade under fötterna när han åkte så bra häromsisten? ;)

Vasaloppsveckan är igång, OS har 2 mycket intressanta dagar kvar men tyvärr kan man inte åka skidor här hemma. Så då får man väl "hänga" här lite :)

 

Intressant att när en som är lite kritisk, finns det inga som går vidare med en seriös debatt ;)

Vet inte riktigt vem du syftar på, vem som inte bemötts med en seriös debatt?

 

(Nej snart är det damernas 3-mil. Nå´t kul alltså! Lika troligt med stålsicklat då svenskornas skidor är väl att Kalla vallar som i tråden http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=10276&p=

Ingen vet exakt vad de gör med skidorna där nere. Det vi vet är att Landslaget både använder stenslipar, vallor och verktyg. Bland verktygen finns Primaterias sicklar och numer riller. Jag vill påstå att det är högst troligt att de i många sammanhang använder sig av Primaterias sicklar, företrädesvis P-cut. De har haft avtal med Primateria sedan 2010 och de skulle väl knappast skriva nytt avtal med dem om de inte fann deras produkter intressanta och användbara. Så vi kan nog konstatera att det är betydligt troligare att Kalla har skidor som behandlats med en stålsickel än att hon vallat enligt klippet du länkar till. :)

 

Läste också ditt inlägg om var du står i frågan. Tidsaspekten är ju någon man kan diskutera i absurdum och för oss nördar är det väl egentligen inte speciellt intressant, vi sover ju med våra skidor så vi umgås ju ändå 24h om dygnet ;) men det tar väl tid att åka iväg till sliparen, vänta på slipningen och sedan ta sig hem igen. Den tiden finns inte med i din uppskattning :D

 

Om jag lite mer seriöst ska ge min syn på det hel, vilket jag också gjort tidigare, så är det inte "svart-vitt" "pluss-minus". skid-åkare förde fram en teori om att "motionären" lika gärna kan åka på fabriksslipade skidor och strunta i allt vad glidvallning/prepparering gäller. Kan inte säga emot och har inte heller gjort det, frågan är väl bara var vi drar gränsen för "motionär". Om det nu skall dras gränser. Med ganska enkla medel kan man ju onekligen förbättra sina skidor en hel del och det i sin tur förhöjer upplevelsen (både genom vallning/sickling). Frazzi menar att stålsicklar i mainstream butikerna inte skulle var viktig för skidåkningen och visst, kan väl hålla med om det också men idag är det väl snarare så att just mainstreambutikerna gör sitt bästa för att sälja på motionären glidvalla med tillbehören. Kanske det bästa vore att mainstreambutiken erbjöd stålsickling för att fräscha upp "trötta" skidor?

 

Som jag ser det finns det 2 sätt att mekaniskt behandla din skida, stenslip eller stålsickel. Du stenslipar, jag stålsicklar. Varför väljer jag då stålsickel och inte stenslip? Av den enkla anledningen att när jag stålsicklar gör jag det själv och har 100% kontroll på utförandet. Jag har stenslipat många skidor genom åren och aldrig, och jag menar aldrig, fått ett resultat som är bättre än det jag uppnår med stålsickel. Om det beror på att jag haft osedvanlig otur eller om det är så svårt att stenslipa är jag inte man att svara på. Resultaten av stenslipning är i 100% av fallen en "skog" av mikrohår. Senast i sommras lämnades de flesta av mina par till slipning men med samma resultat. Nu kanske jag märker detta då jag inte efter stenslipningen valt att valla men grundidén måste väl vara att få en plan skida med en struktur och utan mikrohår. Ett stort problem är att bli av med mikrohåren nere i strukturen. Vi har i andra trådar fått lära oss att det i Sverige finns ett antal bra stenslipare men vi pratar om en handfull. Det krånglar ju till möjligheten till att stenslipa rätt rejält när det bra finns ett mindre antal som klarar av hantverket. Jag kan då med en stålsickel för 600:- i mitt eget garage fixa en bättre yta än vad som fixas på en maskin för en dryg miljon. Då måste det ju vara något galet, eller hur?

 

När sedan skidan är plan och strukturerad kan man gå vidare och valla eller strunta i vallningen. Jag väljer i 98% av fallen att strunta i vallningen av den enkla anledningen att jag inte tycker den tillför glid i proportion till vad det kostar i tid/pengar. Ska jag tävla ett kortare lopp (upp till kanske 15-20km) överväger jag att valla, inte annars. Däremot lägger jag mycket fokus på handstruktur. Mina erfarenheter är att det är där jag kan få ett släpp och ett bättre glid i min skida om jag får till detta.

 

Så kokar vi ner det hela är inte skillnaden så stor. Antingen tror man på stenslip, eller så tror man på stålsickling. Några kombinerar detta (landslaget….) och många kan nog strunta i båda delarna. Därefter väljer några att valla, andra inte och även här kan många strunta i även detta. Slutligen rillar vi, och där verkar alla vara hyffsat överens :)

 

Slutligen

 

Många som säger att de åker stålsicklat och utan glidvalla och har ”bra glid” i förhållande till de runtomkring på t.ex. ett VL, blir jag ibland lite trött på. Vad kom de in på för placering? 150 eller 2500? Eller kanske ännu högre? Det går ju inte att jämföra äpplen och päron

Det argumentet kan du inte vara stolt över. Vad har det för betydelse om du kommer in 150:e man eller 2500:e. Är den som kommer in på 2500:e plats mindre trovärdig, mindre kunnig eller inte värd att lyssna på?

 

Jag vet en kille som placerat sig topp 15 i 3 seedningslopp på ett par skidor från -86 som köpts på återvinningsstationen i Mora, stålsicklats och pulvervallats. Jag tror jag vet att våra skidåkare i Sochi både stenslipat och vallat sina skidor. Jag vet också att en av våra största långloppsåkare just denna säsong provar stålsickling efter att ha upplevt att hans glid inte alltid varit på topp. Så vi kan konstatera att man kan nå fina framgångar oavsett hur du exakt preparerar dina skidor så länge du uppnår en plan skida med rätt struktur som utgångspunkt :)

Edited by Sunlake
Link to comment
Share on other sites

Kuzmin eller Primateria står det i längre ner i kommentarerna.

https://www.facebook.com/GodGlid

 

"Det kan godt ha vært Primateria. Det blir det samme resultatet."

 

Personen bakom boken god glid tror att svenskarnas superglid berodde på att dom kuzminsicklade sina skidor står det idag på Facebook :) vi motionärer kanske inte är så fel ute
Link to comment
Share on other sites

Orkar inte tjafsa om ett ord. Jag träffade förresten en plastexpert som gav "belackarna" lite rätt och det var att det fanns porer men dock endast i sämre belag.

 

Men lite skvaller då, alltid retar det någon... Av det jag hört från direkta källor så har RS-Riller-produkter varit i OS och även Leonid himself och jag skall se vad han kan och ev. vill berätta. Och Primateria har jag än så länge bara läst här om. Men inget mer konkret än så och vallarna har förstås tystnadsplikt. Fick dock imorse se en rolig produkt som också var med i OS och den är tvärtemot vad man tror en riktig gammal trotjänare men kanske ville min kontakt skoja lite men hursomhelst så har denne bra känningar och det handlade om fästet och en hederlig gammal beprövad klibbig burkvalla men jag uppger inga märken och namn så ingen får på pälsen. De testar givetvis en jäkla massa fästvallor iofs.

Och ja. Jag har sicklat ett par skidor till en av våra toppåkare men denne har bara provat glidet och i fel temperatur men vi får hoppas på lite mer minusgrader så att det blir en test för vad det är strukturerade för. Så för att inte ryktet skall få vingar så har denne inte kört några lopp på just de skidorna men det hoppas jag förstås på.

 

Nu fortsätter folkfesten i Mora! Idag körde en helblind pakistanier som var bosatt i Norge de 9 milen och lite efter kommer en gigant i spåren - Håkan Brock! :-) Han menade på att Tyson var ingenting jämfört med att åka Vasaloppet! :-) Lite trist att några klagade på att Roberto Vacchi var lite för skränig, jag gillar honom. Så idag var han inte med... :-( Det är väl bara att sänka hans mick lite om det blir för högt ljud...

 

Mvh Skvaller-Fia!

Link to comment
Share on other sites

Magnar Dalen sade i en intervju att Finland inte hade fått en ända medalj om de inte haft den nya Mantec slipmaskinen.

 

eftersom det var Norge som var klart sämre än alla andra så tippar jag att de varit ute och sicklat...

Norge skyllde på dåligt glid torsdag till söndag. De hade fyra slipmakiner och fyra slipare på plats. Du tror inte de hade kunnat rätta till det snabbare om problemet var så enkelt?

Link to comment
Share on other sites

Fast borde inte herrarna haft liknande resultatutveckling?

Nu var väl Sundby 4:a i femmilen vilket är bättre än alla svenskarna. Svenskarna sa själva att de hade fantastiska skidor men inte orkade helt enkelt. Man kan nog säga att sverige hade bättre skidor än norrmännen om man ser till os som helhet men sedan finns det säkert vissa lopp där det skiljde mindre på materialet och där formen var totalt avgörande. Tänker på Kallas upphämtning! Går inte att åstadkomma utan en motor i toppform!

Link to comment
Share on other sites

Har trådens upphovsman kört sina dubbla Öppet spår som vanligt? Rapport!?

 

Ang Norges dåliga glid verkade ju damernas skidor gå hyfsat på tremilen. Herrarna hamnar alltjämt utanför pallen dagen efter. Bara Sundbys insats godkänd. Dags att snacka annat än valla för det norska herrlaget.

Tyvärr måste jag göra alla er mina fans och påhejare på skidforum besvikna denna gång. Jag åkte bara öppet spår på söndag, tid 7.16. För första gången i mitt liv fick jag problemet att jag kände tryck över bröstet när det var c:a en mil kvar så jag tog det extra lugnt. Efter konsultationer med fru och läkare så bestämde jag mig av säkerhetsskäl att inte åka en gång till. Jag närmar mig ju trots allt sjuttio år. Trist, men jag är stolt att jag tog detta beslut. Jag har ju aldrig brutit en tävling av något slag i mitt liv (skidtävlingar, löpningar, orienteringar, etc) och det kan ju då vara extra farligt att ge sig till start och inte begripa att man skall bryta även om man får FYSISKA problem. Att man inte bryter för man blir trött eller kan uppnå de tider man förutsatt sig är något helt annat, det tror jag aldrig att jag kommer att överväga att göra.

Edited by Lars-Erik
Link to comment
Share on other sites

Nu fortsätter folkfesten i Mora! Idag körde en helblind pakistanier som var bosatt i Norge de 9 milen och lite efter kommer en gigant i spåren - Håkan Brock! :-) Han menade på att Tyson var ingenting jämfört med att åka Vasaloppet! :-) Lite trist att några klagade på att Roberto Vacchi var lite för skränig, jag gillar honom. Så idag var han inte med... :-( Det är väl bara att sänka hans mick lite om det blir för högt ljud...

 

Mvh Skvaller-Fia!

Den blinde nordmannen heter Tahir Hussain. Jeg har sett et par dokumentarfilmer på tv om han og hans medhjelpere. Det er helt underbart og se hvordan de holder. Han gikk åpent spor på mandag på tiden 12:45:34

http://tahirlekene.no/tahir-satser-mot-vasaloppet-2014/

http://no.wikipedia.org/wiki/Tahir_Hussain

Link to comment
Share on other sites

Har trådens upphovsman kört sina dubbla Öppet spår som vanligt? Rapport!?

 

Ang Norges dåliga glid verkade ju damernas skidor gå hyfsat på tremilen. Herrarna hamnar alltjämt utanför pallen dagen efter. Bara Sundbys insats godkänd. Dags att snacka annat än valla för det norska herrlaget.

Tyvärr måste jag göra alla er mina fans och påhejare på skidforum besvikna denna gång. Jag åkte bara öppet spår på söndag' date=' tid 7.16. För första gången i mitt liv fick jag problemet att jag kände tryck över bröstet när det var c:a en mil kvar så jag tog det extra lugnt. Efter konsultationer med fru och läkare så bestämde jag mig av säkerhetsskäl att inte åka en gång till. Jag närmar mig ju trots allt sjuttio år. Trist, men jag är stolt att jag tog detta beslut. Jag har ju aldrig brutit en tävling av något slag i mitt liv (skidtävlingar, löpningar, orienteringar, etc) och det kan ju då vara extra farligt att ge sig till start och inte begripa att man skall bryta även om man får FYSISKA problem. Att man inte bryter för man blir trött eller kan uppnå de tider man förutsatt sig är något helt annat, det tror jag aldrig att jag kommer att överväga att göra.[/quote']

Bra kämpat ändå :) Hur gick skidorna?

Link to comment
Share on other sites

För första gången i mitt liv fick jag problemet att jag kände tryck över bröstet när det var c:a en mil kvar så jag tog det extra lugnt. Efter konsultationer med fru och läkare så bestämde jag mig av säkerhetsskäl att inte åka en gång till.

Klokt och det enda rätta!

Känner man något sånt där så skall man ju absolut inte chansa. Husdoktorn kan säkert hjälpa med EKG eller liknande hälsokoll efter hemkomst för att kolla upp att allt är OK. Både Björgen och andra toppåkare samt en och annan kompis till mig har fått göra tävlingsuppehåll hälsokontroller för liknande så det är väl inte jätteovanligt.

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Den blinde nordmannen heter Tahir Hussain. Jeg har sett et par dokumentarfilmer på tv om han og hans medhjelpere. Det er helt underbart og se hvordan de holder. Han gikk åpent spor på mandag på tiden 12:45:34

http://tahirlekene.no/tahir-satser-mot-vasaloppet-2014/

http://no.wikipedia.org/wiki/Tahir_Hussain

Då är det nog samma som fullföljde Skåla 1848 meter rett opp samma år som jag. Sista biten upp var det stenigt, blockterräng, snö och is. Knappt begripligt hur en blind person kan ta sig fram där med livet i behåll, men så sade han också efteråt att det kostade en hel del svordomar och blåmärken att ta sig upp.

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Har en fundering gällande ÖSS. Åkte på kuzmin U, la RC rill julgran 0-10 samt rak 1mm både fram och bak med hårt tryck. Fäste liknande Rodes rek med en mix av violett och Rossa special.

Åkte grymt bra med mina mått mätt med kanonskidor första 4,5 milen. Hade då smygen på att komma in under 6 timmar, men... Efter det började alla glida ifrån mig i utförslöporna trots ett jäkla stakande från min sida. Kikade efter loppet och skidorna såg ok ut, dvs inget klister eller annat skräp på glidzonerna.

Fråga: När det blir så varmt som +6, bör man då komplettera kuzmin med pulver eller har jag tänkt helt galet med rill och kuzmin U?

Kroknade mentalt rejält på slutet när alla gled ifrån och landade på 6.28.

Link to comment
Share on other sites

Har en fundering gällande ÖSS. Åkte på kuzmin U, la RC rill julgran 0-10 samt rak 1mm både fram och bak med hårt tryck. Fäste liknande Rodes rek med en mix av violett och Rossa special.

Åkte grymt bra med mina mått mätt med kanonskidor första 4,5 milen. Hade då smygen på att komma in under 6 timmar, men... Efter det började alla glida ifrån mig i utförslöporna trots ett jäkla stakande från min sida. Kikade efter loppet och skidorna såg ok ut, dvs inget klister eller annat skräp på glidzonerna.

Fråga: När det blir så varmt som +6, bör man då komplettera kuzmin med pulver eller har jag tänkt helt galet med rill och kuzmin U?

Kroknade mentalt rejält på slutet när alla gled ifrån och landade på 6.28.

i den värmen tror jag flour kan vara väldigt viktigt.Frågan är väl bara hur mkt som sitter kvar efter 4-5 mil. Men även grövre struktur, tex kuzmin plus sickeln lr grövre rill.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...