Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Skierg


rible12

Recommended Posts

  • Replies 710
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har inte testat skierg, men blir sugen att prova nu när säsongen är precis mellan rullisar och riktig snöåkning..... men en fråga, är det inte brutalt tråkigt att skierga? Låter spontant som en mardröm att bara stå och dra i rep timme efter timme...

Det är värre med intervall tyvärr, tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Vasa: Jag dricker efter 8km sedan varannan km hela vägen in när jag kör halvmaran.

HUR i all världen kan du hålla lågan uppe sååå länge?!! Får du betalt för det eller?!

Nej de är snåla på Concept därnere i Jönköping. :(

Men jag har fått några omgångar med linor i och för sig.

 

Idag körde jag milen och då drack jag inte.

Utan pulsbälte, men den var nog kraftigt skenande mot slutet.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Ursäkta OT kanske, men hur länge räcker repen? Kan man byta dom själv? Har kört 100mil med min nu.

Ja det går bra att byta själv.

Jag drog även av linan som sitter i själva rullen och då blev det knepigare, fick montera ner även fläkthuset då.

 

Kärnan inut nöts så det är nog snart på gång då...

Jag har dragit av den efter mellan 50-100 mil men det beror nog en hel på stakstilen, hur mycket man rycker i linan.

Du får se till att inte ha något spjut stående direkt bakom som du kan ramla i.

 

Bruksanvisning:

http://www.skierg.com/docs/pdf/skierg_instrux_handle_cord_replace.pdf

Link to comment
Share on other sites

Nytt pers på distans idag en halvmara på 1:39, har max kört 5000 m förut men är ju inte så snabb precis. Smalt Videoklipp från 100m på 19,9 igår här:

 

 

och SM 300 m på 49 sek där jag givetvis inte var med här:

 

Ser på andra video att många drar mer bakåt och en hjulliknande rörelse (mer likt riktig skidåkning??) än jag som bara drar nedåt, men där tar repet slut tyvärr. Kan det var för kort på "min" maskin? Nu tror jag inte att skillnaden blir så stor iof.

Edited by Everest
Link to comment
Share on other sites

Nytt pers på distans idag en halvmara på 1:39, har max kört 5000 m förut men är ju inte så snabb precis. Smalt Videoklipp från 100m på 19,9 igår här:

 

 

och SM 300 m på 49 sek där jag givetvis inte var med här:

 

Ser på andra video att många drar mer bakåt och en hjulliknande rörelse (mer likt riktig skidåkning??) än jag som bara drar nedåt, men där tar repet slut tyvärr. Kan det var för kort på "min" maskin? Nu tror jag inte att skillnaden blir så stor iof.

Jag förstår vilken video du menar med hjul men så har jag aldrig sett någon annan staka.

Nej, repen är nog lika långa. Du går aldrig ner så långt i verkligheten om du inte kör som Wassberg och Mieto. :D

Link to comment
Share on other sites

Nytt pers på distans idag en halvmara på 1:39' date=' har max kört 5000 m förut men är ju inte så snabb precis. Smalt Videoklipp från 100m på 19,9 igår här:

 

 

och SM 300 m på 49 sek där jag givetvis inte var med här:

 

Ser på andra video att många drar mer bakåt och en hjulliknande rörelse (mer likt riktig skidåkning??) än jag som bara drar nedåt, men där tar repet slut tyvärr. Kan det var för kort på "min" maskin? Nu tror jag inte att skillnaden blir så stor iof.[/quote']

Jag förstår vilken video du menar med hjul men så har jag aldrig sett någon annan staka.

Nej, repen är nog lika långa. Du går aldrig ner så långt i verkligheten om du inte kör som Wassberg och Mieto. :D

Wassberg och Mieto är mina idoler!

Link to comment
Share on other sites

satte pers idag på halvmarn(2' date='1mil) 1,23,43 .Är mycket imponerad av dom som orkar dra en hel mara, en halv räcker då gott för mig.[/quote']

Jisses, 1.59-tempo.

Riktigt starkt, åter igen! :)

tack Vasa, du får testa du med, du lär ju slå min tid hur lätt som helst.

Ska testa att maxa 5000m senare i veckan, har du kommit under 18 min än?

Link to comment
Share on other sites

satte pers idag på halvmarn(2' date='1mil) 1,23,43 .Är mycket imponerad av dom som orkar dra en hel mara, en halv räcker då gott för mig.[/quote']

Jisses, 1.59-tempo.

Riktigt starkt, åter igen! :)

tack Vasa, du får testa du med, du lär ju slå min tid hur lätt som helst.

Ska testa att maxa 5000m senare i veckan, har du kommit under 18 min än?

Nej det lär jag inte göra, har inte heller prövat max på 5000 meter.

Körde du i ett utan vätskepaus?

Link to comment
Share on other sites

Jisses' date=' 1.59-tempo.

Riktigt starkt, åter igen! :)[/quote']

tack Vasa, du får testa du med, du lär ju slå min tid hur lätt som helst.

Ska testa att maxa 5000m senare i veckan, har du kommit under 18 min än?

Nej det lär jag inte göra, har inte heller prövat max på 5000 meter.

Körde du i ett utan vätskepaus?

Jag tog lite vatten var 20 min, känns som man tappar rätt mycket tid, men man måste nog för att orka, man svettas ju något helt otroligt mycket, står och trampar i en pöl av svett tillslut.

Ökade till 1,48-1,50 tempo innan jag drack så inte hjulet skulle tappa så mycket fart.

Link to comment
Share on other sites

Kunde inte låta bli att undvika detta forum :)

 

Körde idag mitt livs andra skiergpass och testade att maxa.

 

100m: 17' date='6

500m: 1:36,7

 

Video på 100:ingen:

 

 

Har ju mina styrkor i kortare distanser...synd att man satsar på Vasan ;)[/quote']

Bra jobbat!

Det var en aningens skillnad i intensitet mellan dig och han i grönt. :)

Tusen tack! Ja, han hade precis kommit och värmde upp :)

Link to comment
Share on other sites

satte pers idag på halvmarn(2' date='1mil) 1,23,43 .Är mycket imponerad av dom som orkar dra en hel mara, en halv räcker då gott för mig.[/quote']

Hur i he..... kan du köra på 1.23.43, å stå i led 4! Du borde ju med det resultatet stå i minst led 2!!!???

 

Tycker det suger på rejält vid 1 timmes körning.

För Att skierg inte är = bra skidåkare ?

Link to comment
Share on other sites

satte pers idag på halvmarn(2' date='1mil) 1,23,43 .Är mycket imponerad av dom som orkar dra en hel mara, en halv räcker då gott för mig.[/quote']

Hur i he..... kan du köra på 1.23.43, å stå i led 4! Du borde ju med det resultatet stå i minst led 2!!!???

 

Tycker det suger på rejält vid 1 timmes körning.

Hej Hypernator

Jag står efter årets katastrofala vasalopp faktiskt i startled 6, fast det har inte Rible uppdaterat.

Sen är det som Björn skriver skierg är en sak ock längdskidor an annan, fast jag försöker att köra så "skidlikt" som möjligt i skiergen .

Sen är jag nog bättre på kortare distanser, vasan är ju något längre än 2,1mil :)

Men nästa vasalopp då jäklar ska det bli medaljtid iallafall, tränat som en tok och skaffat mig nya hårda skidor.

Link to comment
Share on other sites

Jösses, jag har allt annat än bra skidteknik och räknar väl in mig i led 3-4 (har inte åkt vasaloppet på 14år men i år, då jäv..) å jag skulle då aldrig i tiden kunna köra halvmaran på 1.23.43!

Du måste åka som en påse nötter med andra ord! ;-)

Nja, så illa tror jag inte det behöver vara. Tror att man ska akta sig för att jämföra Skierg med vanlig skidåkning. Har sett flera som åker förhållandevis bra mycket bättre på skidor än på Skierg och vice-versa. Efterom man inte tar några höjdmeter på en Skierg lönar det sig att vara stor och stark på ett helt annat sätt än i vanlig skidåkning där alla kilon ska med uppför backarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...