Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

One Way Diamond 9 Max - Byte av truga, orginal alldeles för liten!


StefanS

Recommended Posts

Hej,

Jag körde Harsa Ski Marathon i helgen. Väldigt trevligt ordnad tävling (43,2 km och inte 42 km som anges inbjudan), men det var ganska dåligt stavfäste på banan. Märkte att min orginaltruga på mina One Way Diamond 9 Max sjönk ned alldeles för mycket, speciellt i högra spåret som var det lite hårdare och var det spår som de flesta åkte i. Jag fick ordentligt ont i min högra triceps efter halva loppet.

 

Jag tror tyvärr att en hel del kraft går förlorad med för små trugor. De verkar vara gjorda för stenhårda världscupsbanor och inte för långlopp i skog och på myrar i Hälsingland tyvärr.

 

Jag vill inte hamna i samma situation igen, var förbi Skidsport i Bromma på söndagen och köpte en ny truga och de hade endast en grå Large (se sidan 22 i One Ways katalog). Vilken storlek är orginal, Small eller Extra small?

 

http://www.oneway.fi/

 

Large känns väldigt stor, är det rimligt att byta till Large, eller skall jag försöka få tag på en Medium? Är det någon som har erfarenhet av bra trugor för 9 mm rör?

 

Jag är även beredd att köpa nya stavar (ett extra par) med ordentliga trugor för lösa spår. Hur är Swix CT2 i jämförelse med One Way? Finns det några andra bra stavar i samma klass med lite större trugor?

 

Hur är stavfästet på Vasaloppet? Jag antar att mina One Way stavar kanske passar bättre där än i seedningsloppens lösa spår?

 

// Stefan

Link to comment
Share on other sites

Oneway kan jag inte uttala mig om. Kör på andra märken, men jag kan i alla fall konstatera att jag under mina tio lopp i fäders spår aldrig upplevt att stavfästet varit något problem. Däremot var det lite löst för något år sedan i starten på halvvasan, men om du hamnar där under vasaloppet har du åkt lite fel ;)
Link to comment
Share on other sites

Jag tror de som säljs hos t.ex Stadium och många andra och är märkta Medium är lagom för Vasaloppets spår.

Det är den som följer med mellansortimentet hos Oneway.

 

Samtidigt är det en fördel med de mindre vid trängseln i starten och uppför första backen.

Link to comment
Share on other sites

Medium är väldigt små de också. Large känns väldigt tung och påverkar pendeln. Dessutom blir stavarna 1-2 cm längre. Har köpt Rex-trugor som jag kommer att sätta på ett par av mina stavar.

 

Åkte mellan Oxberg och Mora för ett par veckor sedan och då tyckte jag att det delvis var dåligt stavfäste med mediumtrugorna.

Link to comment
Share on other sites

Medium är väldigt små de också. Large känns väldigt tung och påverkar pendeln. Dessutom blir stavarna 1-2 cm längre. Har köpt Rex-trugor som jag kommer att sätta på ett par av mina stavar.

 

Åkte mellan Oxberg och Mora för ett par veckor sedan och då tyckte jag att det delvis var dåligt stavfäste med mediumtrugorna.

Tack för era svar. Svaret ovan var väldigt intressant.

 

Jag tycker också att Large trugorna känns tunga i handen. Jag visst inte de förlänger stavarna med 1-2 cm. Jag har tittat på Rex Soft Snow truga, men den är 10 mm mot One Ways 9 mm rör, lite för stort hål kanske även om man tejpar och limmar, har ingen lust att tappa trugan på kommande seedningslopp eller på Vasaloppet.

 

Jag bör nog försöka hitta någon truga som ger bra stöd i stakningen utan att vara för tung och som inte påverkar längen och som är för 9 mm rör .

 

Skall försöka få tag på en Medium truga från One Way (orginal måste vara Small eller Extra Small) och känna på den. Finns det fler förslag på 9 mm trugor?

 

Om jag skulle köpa ett par extra stavar för ca 1500 kr med riktigt bra (hyggligt stor) orginaltruga, vad skall man titta på då?

 

// Stefan

Link to comment
Share on other sites

Medium är väldigt små de också. Large känns väldigt tung och påverkar pendeln. Dessutom blir stavarna 1-2 cm längre. Har köpt Rex-trugor som jag kommer att sätta på ett par av mina stavar.

 

Åkte mellan Oxberg och Mora för ett par veckor sedan och då tyckte jag att det delvis var dåligt stavfäste med mediumtrugorna.

Tack för era svar. Svaret ovan var väldigt intressant.

 

Jag tycker också att Large trugorna känns tunga i handen. Jag visst inte de förlänger stavarna med 1-2 cm. Jag har tittat på Rex Soft Snow truga' date=' men den är 10 mm mot One Ways 9 mm rör, lite för stort hål kanske även om man tejpar och limmar, har ingen lust att tappa trugan på kommande seedningslopp eller på Vasaloppet.

 

Jag bör nog försöka hitta någon truga som ger bra stöd i stakningen utan att vara för tung och som inte påverkar längen och som är för 9 mm rör .

 

Skall försöka få tag på en Medium truga från One Way (orginal måste vara Small eller Extra Small) och känna på den. Finns det fler förslag på 9 mm trugor?

 

Om jag skulle köpa ett par extra stavar för ca 1500 kr med riktigt bra (hyggligt stor) orginaltruga, vad skall man titta på då?

 

// Stefan[/quote']

Jag kommer att testa Rex-trugorna med tejp mellan skaft och truga. Många här på forumet som gjort det med bra resultat.

Link to comment
Share on other sites

Medium är väldigt små de också. Large känns väldigt tung och påverkar pendeln. Dessutom blir stavarna 1-2 cm längre. Har köpt Rex-trugor som jag kommer att sätta på ett par av mina stavar.

 

Åkte mellan Oxberg och Mora för ett par veckor sedan och då tyckte jag att det delvis var dåligt stavfäste med mediumtrugorna.

Tack för era svar. Svaret ovan var väldigt intressant.

 

Jag tycker också att Large trugorna känns tunga i handen. Jag visst inte de förlänger stavarna med 1-2 cm. Jag har tittat på Rex Soft Snow truga' date=' men den är 10 mm mot One Ways 9 mm rör, lite för stort hål kanske även om man tejpar och limmar, har ingen lust att tappa trugan på kommande seedningslopp eller på Vasaloppet.

 

Jag bör nog försöka hitta någon truga som ger bra stöd i stakningen utan att vara för tung och som inte påverkar längen och som är för 9 mm rör .

 

Skall försöka få tag på en Medium truga från One Way (orginal måste vara Small eller Extra Small) och känna på den. Finns det fler förslag på 9 mm trugor?

 

Om jag skulle köpa ett par extra stavar för ca 1500 kr med riktigt bra (hyggligt stor) orginaltruga, vad skall man titta på då?

 

// Stefan[/quote']

Jag kommer att testa Rex-trugorna med tejp mellan skaft och truga. Många här på forumet som gjort det med bra resultat.

Vad tror du om One Way Basket Race Medium, är den större och/eller stabilare än deras Flash Basket Medium?

 

// Stefan

Link to comment
Share on other sites

Medium är väldigt små de också. Large känns väldigt tung och påverkar pendeln. Dessutom blir stavarna 1-2 cm längre. Har köpt Rex-trugor som jag kommer att sätta på ett par av mina stavar.

 

Åkte mellan Oxberg och Mora för ett par veckor sedan och då tyckte jag att det delvis var dåligt stavfäste med mediumtrugorna.

Jo det var lite dåligt stavfäste i Vasaspåret men troligen hinner det väl bli lite plusgrader och mer packat innan allvaret börjar.

 

Jag vill mena att plattan på trugorna hamnar på samma höjd men att spetsen går ner en centimeter extra på large.

Av någon anledning har de använt tjockare gods på den grå Large-trugan så den känns en del tyngre. Ska väga när jag får möjlighet till det om ingen annan hinner före.

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte trugor på mina Madhus 100HM till de gråa large-trugorna från Oneway. Original-trugorna väger 12 gram /st och Oneway-trugorna väger 24-25 gram /st. Det gjorde stor skillnad i pendel :-(. Men original-trugorna var värdelösa i våra mjuka spår i december...
Link to comment
Share on other sites

Ett stort tack för era svar!

 

Så här blev det, jag köpte mig ett ytterligare ett par One Way Diamond 9 Max (till riktigt bra pris) och fick en Medium Flash Basket truga (som är även den är ganska liten) monterad istället för orginal (som är Small eller Extra small). Till mina "gamla" Diamond 9 (inköpta i november) så har jag köpt Rex Soft Snow trugor och som monteras i slutet av veckan.

 

Rex Soft Snows trugor är inte vackra att titta på... och jag tvekar om de kommer hålla om det är blandat hårt (t ex skare) och mjukt underlag. Deras "uppochner V-form" undrar jag även om det är optimalt i ett halvhårt underlag (de borde svikta en hel del när man träffar ett hårdare underlag). Enligt affären, så behövs det inte sättas tejp runt 9 mm röret, utan det skall räcka att truginfästningen fylls med smältlim (enligt en gammal erfaren tävlingsåkare på elitnivå).

 

Eventuellt så skulle det fungera med en version större truga från Madshus som också har 9 mm infästning, men jag har inte hittat någon så jag provar Rex.

 

// Stefan

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par Madshus 100HM och på dem har jag satt Oneway large truga (grå truga). Det var svårt att hitta lite större truga från Madshus, men 100HM är 9mm nertill (och det står det iaf på Pölders hemsida att 100UHM är också) och eftesom Oneway är 9mm funkar det fint.
Link to comment
Share on other sites

Medium är väldigt små de också. Large känns väldigt tung och påverkar pendeln. Dessutom blir stavarna 1-2 cm längre. Har köpt Rex-trugor som jag kommer att sätta på ett par av mina stavar.

Jag har montera de silverfärgade largetrugorna nu. Kan meddela att stavarna inte alls blir längre. Anledningen till att hålet är större än 9 mm är att hålet är koniskt på djupet precis som en stav. Hålet i trugan är även djupare och det medför att staven går att pressa ner djupare i trugan och eftersom hålet är koniskt så passar det precis. Det var nätt ock jämt att smältlimmet fick plats. Ska bli kul att testa stavarna imorgon MCS, ytan på trugorna torde vara dubbel men de väger nog dubbelt också. Dock så föredrar jag något större vikt än att inte få stavfäste, då är man ju ändå utan stavar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag har tre par OW 9 Max som tidigare användes både för träning och för långlopp, numer endast för träning. Hur som helst så har jag valt att ha en OW Large truga för det ena paret. Jag tidigare en Rex Soft Snow truga (som är lättare än OW Large trugan), men den släppte i limningen på staven. OW Large truga passar perfekt vid mjuka spår (om t ex tidigt på säsongen).

 

På det andra paret har jag en OW Medium truga som passar bra under normala förhållanden och t ex under Vasaloppet. Även den har tyvärr släppt i limningen på staven vid två tillfällen.

 

På det sista paret har jag orginaltrugan kvar (OW Small truga), används som reservstavar och vid väldigt hårda spår.

Link to comment
Share on other sites

StefanS, är du så stark att du "stakar av" trugan? :)

Jag har kört ganska mycket med en standard Swix 10 mm-truga på 9 mm-stavar, även i ett par rena staklopp och det har aldrig släppt.

 

Tyvärr är ju som du skriver de grå stora trugorna blytunga, av någon anledning som knappast har med hållbarhet att göra.

 

Här är ett par jämförelsebilder på olika trugstorlekar:

 

http://img192.imageshack.us/img192/6003/trugoruppmini.jpg

 

http://img833.imageshack.us/img833/3163/trugorsidamini.jpg

 

Översta raden:

Rex, Madshus

 

Mellersta raden:

Oneway - Stor, Medel, Mini

 

Nedre raden:

Swix - Standard, "Racing" medel, "Racing" mini

 

Sedan finns Swix "Racing" i en medelversion med samma utförande som mini, tyvärr inte på bild.

Den brukar jag ha på tävlingsstavarna.

Link to comment
Share on other sites

Hej Vasa. Tack för bilderna på din samling av trugor, det är intressant att se alla trugor samlade på samma bild för jämförelse.

 

Jag tror inte att jag är så stark stakare (är i startled VL4). Jag håller med om att de grå OW Large trugorna är tunga, men på träning så gör det inte så mycket, de ger lite extra träning....

 

Det som jag dock har noterat är att det har varit svårt för skidaffärerna (i mitt fall Alewalds och Stadium i Stockholm) samt sportaffären i Idre Fjäll att få limningen på OW stavarna att sitta. Kanske har det att göra med ytbehandlingen/lacken på OW-stavarna. Jag har haft nu 6-7 trugor som har lossnat på mina OW-stavar.

 

På Värmdöloppet i våras så släppte ena Medium-trugan på mina då nyinköpta OW 10 stavar (affären bytte Small till Medium-trugor) efter 200 m (fick en reservstav från en funktionär), åkte sedan 2 km innan den andra trugan lossnade, åkte resten av första varvet med en stav innan jag bröt.

 

Detta har gjort att jag gick över till Swix CT1-stavar för tävlingarna (långlopp). Jag vill inte känna mig osäker på att trugorna sitter kvar under loppet. Jag kör med den "gamla" ovala CT1-truga som är med på din bild. Det är ungefär lika stor som OWs Medium-truga. Vad tycker du om den? Såg att Justyna Kowalczyk använde dessa trugor i Oberhof igår på sina Swix-stavar (jag tyckte att hon körde med Triac-stavar och CT1-trugor) trots att det var så lösa förhållanden.

Link to comment
Share on other sites

Kul att se de olika trugorna och storlekarna bredvid varandra! Även om det skiljer marginellt i vikt har jag svårt att se varför man som motionär ska välja ngt annat än den stora varianten inom respektive märke. Sjunker staven ned tappar man ju otroligt mycket av kraften.
Link to comment
Share on other sites

På Värmdöloppet i våras så släppte ena Medium-trugan på mina då nyinköpta OW 10 stavar (affären bytte Small till Medium-trugor) efter 200 m (fick en reservstav från en funktionär), åkte sedan 2 km innan den andra trugan lossnade, åkte resten av första varvet med en stav innan jag bröt.

 

Detta har gjort att jag gick över till Swix CT1-stavar för tävlingarna (långlopp). Jag vill inte känna mig osäker på att trugorna sitter kvar under loppet. Jag kör med den "gamla" ovala CT1-truga som är med på din bild. Det är ungefär lika stor som OWs Medium-truga. Vad tycker du om den? Såg att Justyna Kowalczyk använde dessa trugor i Oberhof igår på sina Swix-stavar (jag tyckte att hon körde med Triac-stavar och CT1-trugor) trots att det var så lösa förhållanden.

Det lät ju inte bra. Frågan är om de ens värmt på lim riktigt?

Jag brukar ta sandpapper och slipa innan jag har på lim.

 

Jo de trugorna med den utformningen brukar jag, fast i en storlek större.

De säljs nog inte överallt men jag har köpt på t.ex XXL och Johns Sport i Mora.

 

Kul att se de olika trugorna och storlekarna bredvid varandra! Även om det skiljer marginellt i vikt har jag svårt att se varför man som motionär ska välja ngt annat än den stora varianten inom respektive märke. Sjunker staven ned tappar man ju otroligt mycket av kraften.

Jo men de gråa OW är "extremt" tunga av någon anledning. Rexen är lättare trots att de är rejält stora. Så bojkotta de! ;)

Syns på bilderna att de är väl tilltagna i godset.

Link to comment
Share on other sites

Jo de trugorna med den utformningen brukar jag, fast i en storlek större.

De säljs nog inte överallt men jag har köpt på t.ex XXL och Johns Sport i Mora.

Tack Vasa för tipset. Jag skall överväga att byta upp mina Swix racing-trugor till en variant större om det behövs. Jag har precis köpt mig ett extra par av fjolårsmodellen av Swix CT1 stavarna, det är möjligt att dessa görs om till racingstavar med Large trugor för lösa snöförhållanden.

 

Är det dessa nedanstående trugor som du avser?

 

Hos XXL.se finns bara en Swix racing-truga, är det den här som är den större?

http://www.xxl.se/Root/Vintersport/L%C3%A4ngdskidor/L%C3%A4ngdstavar/RDTRFXM-Racingtrinsa-f%C3%B6r-CT2-och-CT1/p/1058154_1_Style

 

Swix Truga Race Silver L enligt Pölder

http://www.polder.se/sv/produktsortiment/stavar/swix/tillbehor-reservdelar/swix-truga-race-silver-l/

Link to comment
Share on other sites

Tack Vasa för tipset. Jag skall överväga att byta upp mina Swix racing-trugor till en variant större om det behövs. Jag har precis köpt mig ett extra par av fjolårsmodellen av Swix CT1 stavarna, det är möjligt att dessa görs om till racingstavar med Large trugor för lösa snöförhållanden.

 

Är det dessa nedanstående trugor som du avser?

 

Hos XXL.se finns bara en Swix racing-truga, är det den här som är den större?

http://www.xxl.se/Root/Vintersport/L%C3%A4ngdskidor/L%C3%A4ngdstavar/RDTRFXM-Racingtrinsa-f%C3%B6r-CT2-och-CT1/p/1058154_1_Style

 

Swix Truga Race Silver L enligt Pölder

http://www.polder.se/sv/produktsortiment/stavar/swix/tillbehor-reservdelar/swix-truga-race-silver-l/

Jag vågar inte svara på vilka man får om man beställer, det var på XXL i Norge som jag köpte.

Pölder går det kanske att fråga så att man får rätt, men XXL är troligen bäst att kolla med egna ögon. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...