Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Salomon Elite 9 CL 198


Le Boeuf

Recommended Posts

Hej!

Ny på forumet, även ny i längdspåren och behöver hjälp med min sambos skidor.

Har problem med att få skidorna att fästa nästan oavsett hur många lager burk jag lägger på, även testat klister och att täcka med burk. Det enda som händer är att glidet försämras, inte blir det lättare att trampa fast skidorna. Hon ser ut att ha en vettig teknik, absolut ingen elitåkare (motionsåkt i 20år) men hon försöker verkligen att få kraften ner i skidorna men lyckas verkligen inte. Skidorna känns väldigt mjuka och har ett ganska långt och lågt spann. Tycker att fästzonerna som mättes upp hamnade lite väl långt fram på skidan, den bakre markeringen för burk är ca 3-4cm främför hälen. Ska det verkligen vara så?

Någon som har erfarenhet av att åka/valla dessa skidor?

Kanske skulle ha köpt en mer avancerad skida eller vad tror ni?

 

Tacksam för åsikter.

 

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Är inget fel på skidan, eller vad det står på dekalerna, lite framspann kanske, men det är inget problem i sig för oss motionärer, du skall få fast skidan i snön.

Är det knirrföre ? Isigt ? Torrt ?

Mitt första tips är att ni vallar för kall valla och alldeles för tjockt. Rengör skidan och lägg på 3lager burk och sen ett lager i taget tills ni får fast skidan. Får ni sedan fast skidan så prova att korta ner fästsonen framifrån med 1-3cm osv, det kan göra gott för glidet.

Glöm inte att klossa ut vallan riktigt ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar! Haft problem i de flesta fören faktiskt..

Tycker att jag försökt använda lite varmare valla än vad tempen visar, ska testa lite mer.

Ska jag lägga tre lager med full längd och sen korta av längden med hur många cm per lager?

Link to comment
Share on other sites

Man kan prova att korta ner fästsonen allt eftersom, då menar jag hela fästsonen, särskilt framifrån, men då snackar vi om lite mer finjustering. Oavsett vad som mäts upp på plankan, så kan åkaren själv vilja ha lite längre eller kortare zon map på åkstil osv.

1-2cm gör dock ganska stor skillnad i glid när det är klisterföre.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte mer på hur mycket man ska korta av för varje lager man bygger på i fästzonen..

Tre lager i full längd eller ska man korta av för varje lager man lägger?

Lägger ju 7-8 lager på mina Fischer RCR men så många ryms ju inte på sambons Salomon..

Link to comment
Share on other sites

Det svåra med att valla är inte själva principen, utan att bedömma snö-typ.

 

Nysnö

Finkorning snö, (ett par dagar efter snöfall)

Grovkorning snö (När det har varit tö eller mildväder och sedan slår om och blir kallt igen)

Konstsnö

 

Packad nysnö är lättast att få fäste på pga vassa snökristaller, burkvalla

Använd burkvalla (klister vid plusgrader)

 

Finkorning snö, snökristallerna inte lika vassa,

Burkvalla men tex 1 burk varmare än luft-temp.

 

Grovkorning snö/konstsnö,

Klister, ev. klister täckt med burk.

 

Annars kan man testa med tejp, verkar lätt att få fäste med.

Link to comment
Share on other sites

Tack för din konkreta beskrivning av snötyper & vallatyp Jompen67, det där har jag ännu inte riktigt fått kläm på.

 

Jag har gjort tvärsom, lagt lite kallare burkvalla än lufttemp för att slippa snöansamling under fästzonen.

Resultatet: Jag kan aldrig skida på så att jag t ex blir lika andfådd som när jag springer, jag får aldrig ner tillräckligt med kraft i backen pga bakhalka (frustrerande).

 

Apropå snötyper: När det inte snöat på flera dagar (vecka) men temperaturen konstant legat under 0:an, är då snön som regel fortfarande finkornig?

Link to comment
Share on other sites

Jajamen, Finkorning snö ända tills det snöar igen eller töar.

Finkorning snö, ger oftast bättre glid också, snön är inte lika kärv.

Men är det 10-20 minus konstant är snö forfarande kärv, även lite vassare.

 

Det är värst när spåren börjar bli glatta och lite isiga, svårt att få riktigt

fäste även med klister.

Link to comment
Share on other sites

Jajamen, Finkorning snö ända tills det snöar igen eller töar.

Finkorning snö, ger oftast bättre glid också, snön är inte lika kärv.

Men är det 10-20 minus konstant är snö forfarande kärv, även lite vassare.

 

Det är värst när spåren börjar bli glatta och lite isiga, svårt att få riktigt

fäste även med klister.

Va? Med klister är det väl aldrig svårt att få fäste? Möjligen om man tar fel klister o får underfrysning, men annars greppar det ju stenhårt även på is

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...