hebbe Posted February 21, 2013 Report Share Posted February 21, 2013 (edited) høres ut som en kanonski. Hvor langt er det mellom markeringene foran? Man stopper kladburk ved 0,2 bak pga mesteparten av feste er midt under foten og framover. Det viktigste er at du legger smurningen på rett plass. Her er skiselector fenomenal. Da kan du se hvor du må unngå å legge for tykt når du står med vekt på begge skidene. Når du sparker ifra(7-8cm måling) se du hvor skien har snøkontakt. En kaldski bør ikke ha over 0,15 mm i festesonen(slutspann). Det gjør ingenting om det er en liten lomme foran bindingen ettersom dette letter framføringen av skien i diagonalgang. Madshus har generelt veldig gode ski. Det som er det viktigste for gliden er trykksonene foran og bak. Spriker de veldig mye framme vil de gli dårlig i kalde tørre spor. Jeg har erfart at dette er veldig viktig, noe og Aukland skriver i sin bok. Valg av rett ski til rett føre har ALT å si. Det blir som ei stor feit kjerring som bruker 3 tusen kroner på sminke i steden for å trene litt hver dag og droppe noen kilo. Gir minimal effekt å kaste bort 1000 vis av kroner på valla hvis skien er feil. Bedre og billigere å kjøpe ny ski og selge den gamle. Edited February 21, 2013 by hebbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter67 Posted March 13, 2013 Report Share Posted March 13, 2013 heijeg har kjøpt den nye atomicworld cup classic fl sds , men er ikke fornøyd med gliden... noen som kan lese/tolke skiselector målingen. De er målt i to ulike skiselectorer. Og i den andre som jeg ikke har bilder fra spriket skien enda mer i tupp og bak. Altså trykksonene var kortere...gi gjerne kommentarer http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3625-1 http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3624-1 http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3623-1 http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3622-1På de översta två bilderna noterar jag att spannhöjden är väldigt låg som skulle kunna förklara dåligt glid ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hebbe Posted March 19, 2013 Report Share Posted March 19, 2013 de er sluttspenn...fullvekt på 7 cm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter67 Posted March 19, 2013 Report Share Posted March 19, 2013 För att precisera en aning. På den översta bilden längs upp till vänster finns två spannhöjder angivna: 0.76 mm vid halvvikt och 0.20 mm vid fullvikt. 0.76 mm är en relativt låg spannhöjd för halvvikt. Jag har ett par Fischer Carbonlite med snarlika värden och de passar för kallföre, burkvalla och korta distanser. Mer än 3-4 fästvallaskikt går det inte lägga på utan att glidet blir klart försämrat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MattaP Posted March 19, 2013 Report Share Posted March 19, 2013 Madshus har generelt veldig gode ski. Det som er det viktigste for gliden er trykksonene foran og bak. Spriker de veldig mye framme vil de gli dårlig i kalde tørre spor. Jeg har erfart at dette er veldig viktig, noe og Aukland skriver i sin bok.Intressant, mina skidor (se ovan) spretar mycket i nosen och har tryckzoner på ca 15-20 cm. De gick uselt på VL. Det var ju inte så kallt på VL, men snön var extremt torr pga stormen dagen innan. Är problemet torr snö eller mjuka spår eller en kombination?Dvs kan jag förvänta mig att de går kasst även i mjuka "våta" spår?Vad är det i designen som gör att de går dåligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ironman Posted March 19, 2013 Report Share Posted March 19, 2013 Madshus har generelt veldig gode ski. Det som er det viktigste for gliden er trykksonene foran og bak. Spriker de veldig mye framme vil de gli dårlig i kalde tørre spor. Jeg har erfart at dette er veldig viktig' date=' noe og Aukland skriver i sin bok.[/quote']Intressant, mina skidor (se ovan) spretar mycket i nosen och har tryckzoner på ca 15-20 cm. De gick uselt på VL. Det var ju inte så kallt på VL, men snön var extremt torr pga stormen dagen innan. Är problemet torr snö eller mjuka spår eller en kombination?Dvs kan jag förvänta mig att de går kasst även i mjuka "våta" spår?Vad är det i designen som gör att de går dåligt?rätt uppfattat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted March 19, 2013 Report Share Posted March 19, 2013 innebär kanske detta med mer spridd kunskap / möjligheter få fram sina spannkurvor att vi framöver inför VL, utöver "Väder, valla-noja tråden", kommer få en "väder, vilken spannkurva- noja ska jag välja" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hebbe Posted March 19, 2013 Report Share Posted March 19, 2013 (edited) heiselvfølgelig...stålsikle/smøredebatten brukes det altfor mye energi på...Mye viktigere å spare pengene fra cerapulver til å kjøpe ski til forskjellige føre..Gode ski er gode ski... belegget er og viktig noe som er svårt.. det er vanskelig å måle trykksoner på en ski...Spret eller sprik i tupp er ikke det samme som lågt trykk...Madshus redline ligger i hop i tupp, men har jamnt trykk..En tupp kan være hard selv om det er litt spret.. altså, det trengs en god trykkmåler for ski Kald tørr snø... lange trykkzoner.. kanskje lett sprik, men ikke mye Mye sprik går på klisterføre når det er varmt i sport og relativt mykt Edited March 19, 2013 by hebbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted March 21, 2013 Report Share Posted March 21, 2013 Är av ngn anledning sugen på ett par s-track.på mina carbonlite + har jag spannhöjder 1,7/0,45/0,15 uppmätt på mina 81 (nakna) kg. Nöjd m de o tyckt de e lätta få fäste på. har möjlighet köpa beggade s-track, mätta på 78 kg; 1,4/0,6. Ngt att satsa på tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted March 21, 2013 Report Share Posted March 21, 2013 Är av ngn anledning sugen på ett par s-track.på mina carbonlite + har jag spannhöjder 1,7/0,45/0,15 uppmätt på mina 81 (nakna) kg. Nöjd m de o tyckt de e lätta få fäste på. har möjlighet köpa beggade s-track, mätta på 78 kg; 1,4/0,6. Ngt att satsa på tro?Verkar bra, borde funka som långloppskidor för en duktig åkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MattaP Posted March 22, 2013 Report Share Posted March 22, 2013 Madshus har generelt veldig gode ski. Det som er det viktigste for gliden er trykksonene foran og bak. Spriker de veldig mye framme vil de gli dårlig i kalde tørre spor. Jeg har erfart at dette er veldig viktig' date=' noe og Aukland skriver i sin bok.[/quote']Intressant, mina skidor (se ovan) spretar mycket i nosen och har tryckzoner på ca 15-20 cm. De gick uselt på VL. Det var ju inte så kallt på VL, men snön var extremt torr pga stormen dagen innan. Är problemet torr snö eller mjuka spår eller en kombination?Dvs kan jag förvänta mig att de går kasst även i mjuka "våta" spår?Vad är det i designen som gör att de går dåligt?F-n vad förvirrande detta är, kikade lite på Softtrack skidorna och då står det såhär på Ski&Runs hemsida: Fischer RCS Carbonlite Soft Track ClassicDenna skidan gjordes från början som en klisterskida med en väldigt tydlig tulpantop och tail. Den spretar väldigt tydligt när man belastar den. Den korta distinkta tryckfördelningen på glidzonerna ger skidan suveräna glidegenskaper i blöt och omvandlad snö. Själva spannet påminner om 812 men är högre och är lite mer krävande att åka på. Även om skidan från början var tänkt som en blötföres klisterskida så kan man med en rätt utplockad skida även använda den som burkskida i mjuk snö. ....dvs jag tycker det låter som en beskrivning av mina Nanosonic som gled dåligt i torr kall snö och mjuka spår??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersH Posted March 22, 2013 Report Share Posted March 22, 2013 Softtrack verkar vara gjord för mjuka och blöta spår, då ska göidzonerna och spretet tydligen vara så för att undvika våtsug, men det verkar vara skillnad mot torra, kalla, mjuka spår. Om du vill hitta originaltexten med kanske mer info så är den översatt från Caldwell sport (stulen eller med tillstånd). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MattaP Posted March 23, 2013 Report Share Posted March 23, 2013 Så softtrack är inte ett bra komplement till mina madshus. Vad ska jag då ha för egenskaper på en skida som skulle kunna komplettera och gå bra i kalla mjukare torrsnö spår? Modell? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersH Posted March 23, 2013 Report Share Posted March 23, 2013 Så softtrack är inte ett bra komplement till mina madshus. Vad ska jag då ha för egenskaper på en skida som skulle kunna komplettera och gå bra i kalla mjukare torrsnö spår? Modell?Ja, nu är det här svaret inte baserat på egen outtömlig expertis eller massa egna tester, men efter det jag läst (om jag har fel får gärna någon mer kunnig rätta till!): Långt tryck eftersom du vill kunna få tid att bygga upp en vattenfilm på den torra snön, och inte för koncentrerat för att undvika att de bromsar. Av de skidor jag klämt på den sista tiden verkar plus/warm-skidorna från alla märken sikta på kortare tryckzoner, och cold-skidorna på långa. Varierar mellan märken och individuella skidor. Så jag skulle nog sats på ett cold-par av något märke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaffeosnus Posted March 25, 2013 Report Share Posted March 25, 2013 Som nån skrev tidigare- förvirringen är total. Mina Salomon öppnar upp väldigt mycket i toppen, har inte mätt, men säkert 15-20 cm, med kort glidyta som följd. Borde därmed funka bra på fuktig varm snö, inte alls på torr och kall. Nu går de mindre bra i varma förhållanden, klart bättre i kall och torr snö... På årets VL gick de bra fram till kl 11-11:30, sen markant sämre. Borde varit tvärtom... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersH Posted March 25, 2013 Report Share Posted March 25, 2013 Som nån skrev tidigare- förvirringen är total. Mina Salomon öppnar upp väldigt mycket i toppen, har inte mätt, men säkert 15-20 cm, med kort glidyta som följd. Borde därmed funka bra på fuktig varm snö, inte alls på torr och kall. Nu går de mindre bra i varma förhållanden, klart bättre i kall och torr snö... På årets VL gick de bra fram till kl 11-11:30, sen markant sämre. Borde varit tvärtom...Med 15-20 cm öppet blir det kanske fortfarande 30-40 cm anläggningsyta kvar i bästa fall, du kan ju kolla, vore riktigt intressant att veta! Mina, som gick sensationellt uselt, ligger endast emot under 8-9 cm fram (men det kan såklart varit andra faktorer som gav uselt glid, men jag gissar på tryck iaf än så länge). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Probie Posted March 25, 2013 Report Share Posted March 25, 2013 Softtrack verkar vara gjord för mjuka och blöta spår, då ska göidzonerna och spretet tydligen vara så för att undvika våtsug, men det verkar vara skillnad mot torra, kalla, mjuka spår. Om du vill hitta originaltexten med kanske mer info så är den översatt från Caldwell sport (stulen eller med tillstånd).Läser man på Fischers hemsida så står det att Soft track är gjord för mjuka ELLER blöta spår.Jag tänkte investera i 2 par nya skidor till nästa säsong och det lutar åt ett par Soft track och ett par Cold. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersH Posted March 25, 2013 Report Share Posted March 25, 2013 Läser man på Fischers hemsida så står det att Soft track är gjord för mjuka ELLER blöta spår.Jag tänkte investera i 2 par nya skidor till nästa säsong och det lutar åt ett par Soft track och ett par Cold.Jag skulle översätta "and" till "och", men visst har du rätt att man kanske kan tolka "och" som "eller" om man vill, men jag tolkade det mer som kombinationen! http://www.fischersports.com/en/Nordic/Products/Skis/Race-Classic/3314-RCS-Carbonlite-Classic-Soft-Track"The fast mover from the World Cup: valued by the pros for its gliding properties in soft and wet snow conditions." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Probie Posted March 25, 2013 Report Share Posted March 25, 2013 Läser man på Fischers hemsida så står det att Soft track är gjord för mjuka ELLER blöta spår.Jag tänkte investera i 2 par nya skidor till nästa säsong och det lutar åt ett par Soft track och ett par Cold.Jag skulle översätta "and" till "och"' date=' men visst har du rätt att man kanske kan tolka "och" som "eller" om man vill, men jag tolkade det mer som kombinationen! http://www.fischersports.com/en/Nordic/Products/Skis/Race-Classic/3314-RCS-Carbonlite-Classic-Soft-Track"The fast mover from the World Cup: valued by the pros for its gliding properties in soft and wet snow conditions."[/quote']OK, verkar som att de helgarderat sig. :)Scrollar du ner och läser under fliken "Classic soft track 902" så står det: "CONSTRUCTIONS CLASSIC SOFT TRACK 902Considerable reduction in pressure at ski tip and tail. Top skiing and gliding speeds on soft or wet tracks." Vilket var det jag läste.:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MattaP Posted March 25, 2013 Report Share Posted March 25, 2013 Fischer RCS Carbonlite Soft Track Classic Info taget från Ski&Runs hemsida samt Caldwell sport:Den korta distinkta tryckfördelningen på glidzonerna ger skidan suveräna glidegenskaper i blöt och omvandlad snö. Från fischers hemsida som det refereras till här ovan:Considerable reduction in pressure at ski tip and tail. Top skiing and gliding speeds on soft or wet tracks." Hur fasen kan en skida ha både kort distinkt tryckfördelning samtidigt som den har klart reducerat tryck? Man får väl reducerat tryck genom att öka ytan när kraften är konstant eller??Någon måste ju ha fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FredrikS Posted March 25, 2013 Report Share Posted March 25, 2013 Hur fasen kan en skida ha både kort distinkt tryckfördelning samtidigt som den har klart reducerat tryck?Jag tolkar det som att de menar att trycket långt fram och långt bak på skidan är klart mindre, dvs kortare trycksoner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Washicator Posted March 25, 2013 Report Share Posted March 25, 2013 Har följt tråden med med stort intresse, speciellt det här med glidzonernas utformning. Har ända sedan jag köpte Kuzmins teorier varit fundersam på att det bara pratas om fästzoner och spannhöjder men aldrig om hur glidzonerna ser ut. Om jag förstått det Skiselector skriver så hävdar dom nått sånt här:För Torra, kalla, mjuka spår vill man ha långa kontaktytor så skidorna inte gräver ned sig i snön. För våta, varma, hårda spår bör man då ha liten kontaktyta mot snön då skidorna annars suger fast. Men om man spåren är våta, varma och mjuka då vill man alltså fortfarande ha lite kontaktyta (lex Fischer Soft-track). Min tolkning är att våtsug är fartens värsta fiende. Om spåren då är kalla och stenhårda säger min logik att man då bör ha långa glidzoner då våtsug inte bör skapa nått större problem men hårt tryck mot underlaget bör bromsa. Så långt hoppas jag att jag har fattat rätt. Nu till mina funderingar: Om man bara ska ha ett par skidor, bör man inte då satsa på långa glidzoner? Mitt resonemang är att man kan inte öka kontaktytan, men att använda sig att rillning gör att man kan minska kontaktytorna för att få skidorna att gå bättre i våtare snö. Tänker jag rätt eller förenklar jag problematiken? Har aldrig provat att rilla ett par sidor så jag har bara teoretisk kunskap i ämnet... Kan det vara så att alla de som hade dåligt glid med stålsicklat på VL faktiskt skulle haft bättre glid om dom skippat att rilla? Jag förstår att rillning inte kan förvandla skidornas egenskaper totalt men det bör ju påverka i bägge riktningar... Hoppas det finns nån som kan förbarma sig över en total novis och hjälpa mig ett steg närmare upplysning :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lg Posted March 25, 2013 Report Share Posted March 25, 2013 Hur fasen kan en skida ha både kort distinkt tryckfördelning samtidigt som den har klart reducerat tryck? Man får väl reducerat tryck genom att öka ytan när kraften är konstant eller??Någon måste ju ha fel?Håller med, skid- och vallabranschens vetenskap ligger klart i nivå med horoskopmakarnas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersH Posted March 25, 2013 Report Share Posted March 25, 2013 Hur fasen kan en skida ha både kort distinkt tryckfördelning samtidigt som den har klart reducerat tryck? Man får väl reducerat tryck genom att öka ytan när kraften är konstant eller??Någon måste ju ha fel?Håller med' date=' skid- och vallabranschens vetenskap ligger klart i nivå med horoskopmakarnas.[/quote']Jag tolkar det precis som FredrikS, dvs så tokiga är de inte! (om man reducerar trycket på en del, ökar trycket på en annan). Om spåren då är kalla och stenhårda säger min logik att man då bör ha långa glidzoner då våtsug inte bör skapa nått större problem men hårt tryck mot underlaget bör bromsa.Jag tror du tänker fel där, verkar (vad jag läst, ingen expert själva) som att korta zoner är det som gäller när spåren blir tillräckligt hårda och till och med isiga. Kanske för att trycket ska bli så högt så att en vattenfilm skapas, och att en lång zon annars bara ger torrfriktion utan vattenfilm över en stor yta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Washicator Posted March 25, 2013 Report Share Posted March 25, 2013 Fischer RCS Carbonlite Soft Track Classic Info taget från Ski&Runs hemsida samt Caldwell sport:Den korta distinkta tryckfördelningen på glidzonerna ger skidan suveräna glidegenskaper i blöt och omvandlad snö. Från fischers hemsida som det refereras till här ovan:Considerable reduction in pressure at ski tip and tail. Top skiing and gliding speeds on soft or wet tracks." Hur fasen kan en skida ha både kort distinkt tryckfördelning samtidigt som den har klart reducerat tryck? Man får väl reducerat tryck genom att öka ytan när kraften är konstant eller??Någon måste ju ha fel?Problematiken i det här fallet handlar inte om konstruktion utan om läsförståelsen... ;-) "Considerable reduction in pressure AT ski tip and tail." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.