Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

Var det inte det Storvallstefan skrev om på bloggen?

Om jag nu tolkat det rätt så brukar dom ligga mellan 50-65 % av åkarens vikt beroende på vilken typ av skida det är. Dvs. Om du väger 80kg' date=' står på en skida o glider, så krävs det ett tryck på 40kg-50% för att få fäste.

 

Mindes fel 50-65% ska det vara.[/quote']

Läser Storvalls blogg men kan inte minnas detta, har du en länk?

Kan inte fixa länk i paddan...

Storvallstefan o val av klassiska skidor så hittar du den.

Han kallar det för MF o mäter trycket för att få ned den till 0,2 som jag antar är den ficka dom vill lämna till valla?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ja vad är det för mått? När jag köpte mina plusskidor, hårda, av Mattias Svahn 2001, stod det 1,7 på dem, och det sa han var slutspannet. Och hebbe talade i denna tråd om hårda skidor med 1,4 i slutspann... Men 0,06 och 0,25? Är det halv och hel vikt vi talar om som gör dessa skillnader i tabeller?
Så låga siffror som du anger Dunderklumpen, har jag aldrig hört när det "diskuterats" där jag varit med... Utan det har varit typ 0,7-1,7 kanske. Typ...

Du har missuppfattat lite snövinter. Man pratar som sagt om olika värden. De som man oftast tar upp är halv vikt (half body weight, HBW) och hel vikt (full body weight, FBW), men det jag la mig i var diskussionen angående slutspann. Måtten är ju alltså i mm.

 

De siffror du verkar prata om är alltså HBW. De brukar ligga oftast mellan 1 och 2. Är det så lågt som 0,7, så är det en väldigt mjuk skida. Men en skida som kan vara en bra nybörjarskida, troligen mkt lätt att få fäste på. Siffror som kan vara angivet på en skida från början, är ju utifrån den vikt som är rekommenderat på skidan.

 

Annars mäter man ju helst upp dessa värden utifrån den vikt man har. Så en skida får ju olika värden om jag mäter upp den för mig på 83 kg, jämfört med om jag mäter upp den för en kompis på 73 kg.

 

 

http://3.bp.blogspot.com/-vUfuiPoYvDc/Ujv97Z0C3uI/AAAAAAAAAbk/OAPF4Thf-1k/s1600/IMG_0611.jpg

 

Detta är två av mina skidor uppmätta efter just de vikter jag nämnde ovan. Fischerskidan lite för mjuk för mig, men borde passa min lättare kompis bättre. Den undre Atomic-skidan tycker jag är OK, trots 0,00 på slutspannet. Detta då skidan är relativt hög och jag kan valla kort och ändå mycket lätt få fäste. Jag har dock ett antal skidor som för mig har ungefär de röda övre siffrorna, vilket jag kan tycka är att föredra.

 

Du kan ju jämföra Erik W´s 4 nya redline

 

http://erikwickstrom.files.wordpress.com/2013/09/img_5697.jpg

 

http://erikwickstrom.se/2013/09/24/spannmatning-pa-ski-and-run-i-goteborg/

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

Hur mkt belastning är det på skidan för o få fram det 3:dje måttet?

Det kan jag tyvärr inte svara på. Man mäter upp det med en Eikermätare. Så det får någon annan svara på.

 

Jag är dock ganska duktig på att mäta upp på gammalt sätt med bladmått. Och gör man det mycket, lär man sig lite hur olika skidor uppför sig. Jag har ofta mätt upp skidor hos folk där de inte kan trycka ner sina skidor. Dvs de kan inte få fast ett bladmått på 0,1 mm, trots att de går upp på tå och försöker trycka till. Ett litet sådant område behöver inte vara så farligt, tex på fischerskidor. Förr hade de ju ofta en liten vallaficka.

 

Sen är det bra att lära sig att klämma på skidor och lära sig hur de uppför sig. Man klämmer ihop dem och tittar mot ljuset.

Link to comment
Share on other sites

Stort tack för dina utförliga och lättförståeliga svar här, Dunderklumpen! Mycket tydligt med bilder och allt! Det var så jag trodde att det måste vara.... Det som rör till det är att när skidor varit märkta med tex 1,7, har det sagts mig i skidaffär att det är slutspannet... Men det är bara spannhöjden på halvvikt då, antagligen, som varit märkt med en liten klisterlapp på mina atomic när jag köpte dem tex... Man lär sig nåt nytt varje dag! Men är det inte ointressant det tredje måttet med Eikermätare om man inte vet vikten???? Det tredje måttet på Wickströms skidor, är inte det med den vikt som står där då, tex 61,0, 63,1 osv...? Läste lite snabbt i de andra inläggen också, där tex ett mått som nämndes var hur många kg det krävdes för att få ner slutspannet till 0,2... Då vet man ju iaf vikten...?
Link to comment
Share on other sites

Ok, jag tycker att det vore intressant o veta hur mkt det skiljer sig i slutspannstryck för oss vanliga dödliga o eliten. Om dom nu kör med 50-65 %, vad klarar vi? 30-50?

Det skulle göra det lite lättare för folk att hitta mer rätt skidor, och steget att köpa nya vore nog lättare o ta om man visste att det blir mer rätt. Nästa steg blir väl att ta fram en mätare som mäter just detta, Stefan var ju inne på en våg, det kanske går att vidareutveckla?

 

Jag såg ngt intressant på dina skidor Dunderklumpen, det skiljer inte speciellt mkt på Fbw mellan 73 o 83 kg, spannet är nästan identiskt, 0,02 mm vilket torde vara försumbart när du glider på ett ben.

Det skulle vara intressant o veta hur mkt det skiljer i längd på spannet på Hbw mellan 73 o 83

Dvs. Vad dom.0,23 mm. gör i cm?

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag tycker att det vore intressant o veta hur mkt det skiljer sig i slutspannstryck för oss vanliga dödliga o eliten. Om dom nu kör med 50-65 %, vad klarar vi? 30-50?

Det skulle göra det lite lättare för folk att hitta mer rätt skidor, och steget att köpa nya vore nog lättare o ta om man visste att det blir mer rätt. Nästa steg blir väl att ta fram en mätare som mäter just detta, Stefan var ju inne på en våg, det kanske går att vidareutveckla?

 

Jag såg ngt intressant på dina skidor Dunderklumpen, det skiljer inte speciellt mkt på Fbw mellan 73 o 83 kg, spannet är nästan identiskt, 0,02 mm vilket torde vara försumbart när du glider på ett ben.

Det skulle vara intressant o veta hur mkt det skiljer i längd på spannet på Hbw mellan 73 o 83

Dvs. Vad dom.0,23 mm. gör i cm?

Ja det är mkt intressant att läsa här. Hinner inte läsa allt. Är säkert bra med eikermätare och skiselector... Men vilka siffror är det man får fram.... Och det "värsta" är väl att om man ska ha superglid vid ett visst före, måste man testa olika skidor ändå sen. Man får vara glad om man har ett par kallföres- och ett par klisterskidor. Klämma lite är rätt bra ändå om man är lite erfaren som du säger Dunderklumpen, sen lär man sig ju hur man kan valla olika skidor och hur de funkar. För mig har det funkat bra på mina plusskidor att jag har hela spannlängden kvar - mer eller mindre - vid full vikt på en skida, men att det nyper helt när jag går upp på tå. Riktigt så kraftigt spann vill man ju inte ha på en ren kallföresskida... Har en gammal skida, fischer cs från 1995/96, som är för mjuk eg, men jag ska testa valla kort och tunt, ev. köra tejp faktiskt och slita lite på tejpen i ändarna genom att åka en del med dem, så vem vet, kanske tar jag de skidorna på Vasan 2014 om det är torr och strukturlös snö:). Visst skulle jag behöva hårdare skidor som kallföresskidor, det förstår jag ju, men det ska bli intressant ändå... Och eg. spelar det ju inte så stor roll vad det är för värden på dem, jag förstår ju ändå att de är för mjuka men går att åka på... Och att plusföresskidorna är hårda så de passar bäst för klister, våtföre eller när det är snö med mycket struktur och luft i. Typ så. Siffror är inte allt ändå, det var det jag försökte säga nu:)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har 10-15 par fra norske landslagsløpere... De går på mykere ski enn folk tror. Skiller veldig lite til vanlige mosjonister. De er ofte lette å tråkke ned. Jeg har snakket med flere av de om det... og alle sier at stive ski er dårlige ski... en ski skal ikke være stiv.

Hemmeligheten til en god ski er hva som skjer når man flytter trykket fra 13-14 cm til 7 cm målingen, altså sluttspennet. Gode ski bærer godt på 13-14 cm, men skal kunne tråkkes ned. Dynamikken er avgjørende... hvor er de stive og hvor er de myke... Noen ski er myke fra halvvekt ned til helvekt for så å bli stive mot slutten.

Her virker det som folk flest er interessert i vasalopp ski. Da skal skien ikke være for myk på sluttspennet ettersom de da kan kollapse litt under staking da man gynger litt med vekt framover. Det gjør ikke noe å ha 0,2 i sluttspenn selv om skien har kaldførekarakter ellers. Gode gamle fischerski kan være veldig fine på vasaloppet. Det gjelder å være flink til å legge festesmøring på rett plass.

 

 

Ok' date=' jag tycker att det vore intressant o veta hur mkt det skiljer sig i slutspannstryck för oss vanliga dödliga o eliten. Om dom nu kör med 50-65 %, vad klarar vi? 30-50?

Det skulle göra det lite lättare för folk att hitta mer rätt skidor, och steget att köpa nya vore nog lättare o ta om man visste att det blir mer rätt. Nästa steg blir väl att ta fram en mätare som mäter just detta, Stefan var ju inne på en våg, det kanske går att vidareutveckla?

 

Jag såg ngt intressant på dina skidor Dunderklumpen, det skiljer inte speciellt mkt på Fbw mellan 73 o 83 kg, spannet är nästan identiskt, 0,02 mm vilket torde vara försumbart när du glider på ett ben.

Det skulle vara intressant o veta hur mkt det skiljer i längd på spannet på Hbw mellan 73 o 83

Dvs. Vad dom.0,23 mm. gör i cm?[/quote']

Ja det är mkt intressant att läsa här. Hinner inte läsa allt. Är säkert bra med eikermätare och skiselector... Men vilka siffror är det man får fram.... Och det "värsta" är väl att om man ska ha superglid vid ett visst före, måste man testa olika skidor ändå sen. Man får vara glad om man har ett par kallföres- och ett par klisterskidor. Klämma lite är rätt bra ändå om man är lite erfaren som du säger Dunderklumpen, sen lär man sig ju hur man kan valla olika skidor och hur de funkar. För mig har det funkat bra på mina plusskidor att jag har hela spannlängden kvar - mer eller mindre - vid full vikt på en skida, men att det nyper helt när jag går upp på tå. Riktigt så kraftigt spann vill man ju inte ha på en ren kallföresskida... Har en gammal skida, fischer cs från 1995/96, som är för mjuk eg, men jag ska testa valla kort och tunt, ev. köra tejp faktiskt och slita lite på tejpen i ändarna genom att åka en del med dem, så vem vet, kanske tar jag de skidorna på Vasan 2014 om det är torr och strukturlös snö:). Visst skulle jag behöva hårdare skidor som kallföresskidor, det förstår jag ju, men det ska bli intressant ändå... Och eg. spelar det ju inte så stor roll vad det är för värden på dem, jag förstår ju ändå att de är för mjuka men går att åka på... Och att plusföresskidorna är hårda så de passar bäst för klister, våtföre eller när det är snö med mycket struktur och luft i. Typ så. Siffror är inte allt ändå, det var det jag försökte säga nu:)

Edited by hebbe
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har 10-15 par fra norske landslagsløpere... De går på mykere ski enn folk tror. Skiller veldig lite til vanlige mosjonister. De er ofte lette å tråkke ned. Jeg har snakket med flere av de om det... og alle sier at stive ski er dårlige ski... en ski skal ikke være stiv.

Hemmeligheten til en god ski er hva som skjer når man flytter trykket fra 13-14 cm til 7 cm målingen, altså sluttspennet. Gode ski bærer godt på 13-14 cm, men skal kunne tråkkes ned. Dynamikken er avgjørende... hvor er de stive og hvor er de myke... Noen ski er myke fra halvvekt ned til helvekt for så å bli stive mot slutten.

Her virker det som folk flest er interessert i vasalopp ski. Da skal skien ikke være for myk på sluttspennet ettersom de da kan kollapse litt under staking da man gynger litt med vekt framover. Det gjør ikke noe å ha 0,2 i sluttspenn selv om skien har kaldførekarakter ellers. Gode gamle fischerski kan være veldig fine på vasaloppet. Det gjelder å være flink til å legge festesmøring på rett plass.

Oki! Jo, men så förstår man ju att det är.... Rätt vattenfilm är det viktiga för glidet. Sen är det att hitta lagom bärighet i skidan, utan att den blir för styv. Särskilt lurigt för kallföresskidor kan man tänka, där man ändå kanske närmar sig nollan i temp, som tex vasaloppet, och därmed inte åker på särskilt hårda burkvallor ändå...

Link to comment
Share on other sites

halla!

Jeg har en ski som skal brukes som allround ski.

en hypersonic

fungerer den greit? om man skal ha en ski til alle fører. klister og kaldt?

Jeg vet det ikke er ideelt med en ski. men jeg er på et begynnende nivå på konkuranser, jeg kan ikke invistere i flere par enda. så jeg vil ha en ski som kan smøres med klister når det kreves og fungerer bra på kaldføre når det er nødvendig.

 

forklar gjerne hvor jeg kan forvente at de går bra, og hvor jeg kan forvente å slite litt.

 

http://forumbilder.se/CG3JU/p-20131108-202933.jpg?width=150

 

http://forumbilder.se/CG3JU/p-20131108-202918.jpg?width=150

 

en lapp for hver ski.

Er det bra?

 

hvor mange lag kan jeg smøre med tørrsmøring og hvor mange lag kan jeg smøre med klister? er det anbefalt på disse å bruke spray kliter, eventuelt spray som grunning eller er de bra nok til tube i 3 lag?

 

Eller er det bare å kaste skiene og kjøpe 10 par spesialtilpassede redline med en gang? ;)

 

edit: når jeg klemmer skiene sammen manuelt ligger de helt intill hverandre helt til tuppen forran, men spriker ganske bra bak. rart? en klister ski skal jo sprike mens en kald ski skal ikke. hvorfor spriker denne bak men ikke forran. hvilke egenskaper gir dette?

Edited by oladonk
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att den verkar alldeles för mjuk och ser väldigt korta ut i fästzonen på helvikt. Tror inte att du överhuvudtaget ska köra klister på dem och med kallvalla då bara i hårda spår och med något/några lager. Vore det mina skulle jag nog försöka sälja dem till någon lättare person och skaffa ett par nya.

 

Men det vore nog bra att någon annan också ger ett svar, jag är ingen expert och vill inte lura dig!

Link to comment
Share on other sites

Den ser för mjuk ut för klister ja! Är tryckzonen bak lång eller spretar den tidigt? Är inte expert på Skiselector. Men: Spretar det väldigt mkt bak o det är kort tryckzon bak, så är det ju en skida med pluskaraktär, men i så fall för en mkt mkt lättare åkare som Jan skriver då den blir så låg för dig... ! Skulle tänkas kunna funka i kallföre när det inte är för torr o strukturlös snö kanske, men att du är noga med att inte lägga för tjockt o långt med fäste och inte går upp på tex. lila valla när det är blå extra/blå super-före.... Skrev du vad du vägde o vilken viktklassning skidan hade ungefär från butik?
Link to comment
Share on other sites

Skien er 81 til 85. Jeg målte på 85. Veger ca 83.

Oki! Funkar som kallföresskidor, det ska de väl ändå göra även om de är kanske i mjukaste laget! Var noga med att inte lägga för långt o tjockt! Och kör du klister, så var ännu noggrannare med det! Men sprayklister tror jag inte på. Sitter sämre!!! Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Skien virker litt kort i festesonen, og du har en smøresone på rundt om 50cm om du er redd for at skien skal ligge nedi snøen ved hard staking. Kan du risikere ørlite subbing kan du jo øke sonen bakover litt.

Skien virker lett å tråkke ned da den er lav på både fullvekt og halvvekt, noe som gjør at det ikke er den beste langløpsskien der man staker mye (risikerer at smøring subber nedi ved aktiv staking.) Likevel ser man også veldig gode løpere, som landslagsløpere, som går med så myke ski.

 

Ser på bloggen til Stefan ( http://bloggen.fi/vallnaf/2013/09/14/val-av-klassiska-skidor-2/ ) at en ski har 1,05/0,13 til blått føre og 1,02/0,20 til "stakeløp". Med andre ord, myke ski med lav smørelomme. Kan selvsagt ha litt med hvordan man går på skiene også. Har man en rolig og myk stil når man går kan man bruke mykere ski enn om man er en "kraftløper" som sparker skikkelig ifra for hvert stavtak. Skien må passe til den som skal bruke skien også!

Link to comment
Share on other sites

De hadde bare to ski i den lengden. Den andre var litt stivere. Ca 5-7 CM lenger smøresoner. Kanskje den skien er bedre da?

Jättesvårt att säga. Det beror på före, snötyp, åkstil, banprofil (Holmenkollmarsjen eller Vasaloppet:-)) osv osv. Men om du ska ha den både till klister o kallföre borde det vara bättre med den styvare. Problemet är väl om det är en tydligare klisterskida (plusskida) och det sen blir torr snö i Vasaloppet:-P. Mao omöjligt att veta! Är den styvare skidan en Coldskida??? Är det lång eller kort tryckzon bak???? En något styvare skida men ändå av utpräglad Coldmodell skulle jag nog välja och ändå åka klister med den - då styvare - Coldmodellen! Hårda kallföresskidor är det dåligt med i butik tycker jag ofta. Ofta har de bara anpassade till 80-90 kg typ. Väger man mer rekommendera de plusskidor. Så man får be dem ta hem hårda skidor om man väger 95:-).

Link to comment
Share on other sites

Begge spriker bak. Så sånn sett ser begge litt klisterski ut. Men den myke spriker ikke forran. Det gjør den stive.

Men er liksom redd for at den blir tung gått. Stivt sluttspenn. Er jo ikke Northug jeg liksom. Det lengste jeg sjal gå er muligens birken. Dersom jeg kommer i form nok til det. Bortsett fra det blir det bare kortere løp. Ingen vasalopp!! Det er ingen garanti fir at jeg kan gå bruken heller, men det er målet mitt til 2015 sesongen.

 

Er den jeg har nå SÅ snill og lett å få feste med altså?

Link to comment
Share on other sites

Begge spriker bak. Så sånn sett ser begge litt klisterski ut. Men den myke spriker ikke forran. Det gjør den stive.

Men er liksom redd for at den blir tung gått. Stivt sluttspenn. Er jo ikke Northug jeg liksom. Det lengste jeg sjal gå er muligens birken. Dersom jeg kommer i form nok til det. Bortsett fra det blir det bare kortere løp. Ingen vasalopp!! Det er ingen garanti fir at jeg kan gå bruken heller, men det er målet mitt til 2015 sesongen.

 

Er den jeg har nå SÅ snill og lett å få feste med altså?

Nja... är ingen skiselectorexpert som sagt, men den kollapsar lite där bak som någon skrev här och det är ingen klisterskida. Men du ska ju inte åka Vasaloppet heller, utan kanske bara birken. Och du är ju inte Northug som du säger :) Ska du åka Birken och i Nordmarka osv, så vill du ju inte ha en för hård skida heller. Beror väl på hur snabbt du tänker åka birken - vilket tryck du har i stakning och frånskjut.... Du är väl lång har jag för mig du skrev, så du kan ju kika på 210 också? Jag kanske ändå skulle ta den hårdare om jag vore du. För den mjukare är lite väl mjuk för klister åtminstone. Jag tycker nog även att den är lite onödigt mjuk för kallföre om det närmar sig noll. Den kollapsar som sagt var lite där bak på fästzonen.... Men om den hårdare spretar väldigt bak och har väldigt kort tryckzon skulle jag nog fundera ett varv till ändå. (Är den märkt Cold, den hårdare???) Tryckzonerna fram tycker jag spelar mindre roll än bak, det är bak du står mest när du glider... Kika på 210-skidorna kanske???!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...