Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swix Zerospray på klistervallning!


krham1800

Recommended Posts

Mm det är inte billigt hehe

Funderar på att köpa ett par rugg skidor istället, åkte västgötaloppet igår snacka om svårvallat och att det frös i. funderar på skin tec eller madshus hypersonic zero eller rossignol xium zero, vad tror du.

Jag provade madshus hypersonic zero innan start igår. Det var grymt fäste, men ruggen låg i och stal lite glid (i jämförelse med mina klisterskidor).

Jag är nöjd med zero-skidorna, men jag får nästan alltid bättre glid med andra, traditionellt vallade skidpar. De är bra träningsskidor!

Link to comment
Share on other sites

Mm det är inte billigt hehe

Funderar på att köpa ett par rugg skidor istället' date=' åkte västgötaloppet igår snacka om svårvallat och att det frös i. funderar på skin tec eller madshus hypersonic zero eller rossignol xium zero, vad tror du.[/quote']

Jag provade madshus hypersonic zero innan start igår. Det var grymt fäste, men ruggen låg i och stal lite glid (i jämförelse med mina klisterskidor).

Jag är nöjd med zero-skidorna, men jag får nästan alltid bättre glid med andra, traditionellt vallade skidpar. De är bra träningsskidor!

Krävs nog fallande nysnö för att glidet ska bli likvärdigt med vanliga vallningsskidor?

Link to comment
Share on other sites

Skintec er tunge og ruggen kan ikke justeres. Ruggskidor er lette og man kan rugge kortare eller gradere ned med finere korning slipepapir foran og bak for å justere glitap. Ruggskidor är mitt neste skikjøp (dropper Skintec), men vil ha Fischer 902 (Speedmax eller CL, RCS har 812) eller Atomic/Salomon sitt Plus-spenn. Mye sprik/splay. Ruggföre er ofte mykt.

 

http://4.bp.blogspot.com/-SgaQu3O4-3c/Upvj2XSvz4I/AAAAAAAABeM/8NXWAG7yX_8/s1600/812%2Bvs%2B902.jpg

Link to comment
Share on other sites

Peltonen Nanogrip? Nån som luftat ett par?

Påstås kapa 5-10% på glidsträckan vid "utglidningsprov", med ett rejält fäste. Låter inte så illa, speciellt inte om den släpper en aning vid högre fart.

 

Kanske är möjligheten att rilla med naturlighet begränsad, så att glid vid fuktiga förhållanden blir sämre?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...